Premiera: Volvo EX30 i Volvo EX90 w Polsce. Nowe otwarcie
Volvo mocno stawia na elektryczne samochody i już za kilka lat tylko takie znajdziemy w gamie tej marki. Za nami polska premiera dwóch elektrycznych SUV-ów Volvo EX30 i EX90 z nowej linii elektrycznych modeli.

Z artykułu dowiesz się o:
Do 2030 roku każde nowe Volvo ma mieć napęd elektryczny, a do 2040 r. cała gama ma być neutralna pod względem emisji CO2. Już teraz producent sukcesywnie wprowadza do swojej gamy kolejne samochody elektryczne, począwszy od kompaktowych SUV-ów XC40 Recharge i C40, zaś teraz przyszła pora na zupełnie nową rodzinę elektrycznych SUV-ów z linii EX w postaci miejskiego EX30 oraz topowego EX90. W czwartek, 13 lipca na warszawskim Torze Wyścigów Konnych na Służewcu, odbyła się polska premiera Volvo EX30 oraz Volvo EX90. Pierwszy z nich – najmniejszy model w gamie Volvo Cars – ma szansę stać się jednym z bestsellerów marki. Drugi skierowany jest przede wszystkim do osób ceniących komfort i bezpieczeństwo. Co oferują nowe modele, ile kosztują i jak prezentują się na żywo?

Volvo EX30 2024 - silniki i zasięg
Volvo EX30 oferowane jest w trzech wariantach. Podstawowa tylnonapędowa opcja ma baterie o pojemności 54 kWh brutto (51 kWh netto) i rozwija 272 KM oraz 343 Nm, zaś przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,7 s. Startuje ona z pułapu 169 900 zł. Odmiana Single Motor Extended Range ma tę samą moc, jednak ma już baterie o pojemności 69 kWh netto i oferuje 480 km zasięgu zamiast 344 km w bazowej wersji. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,3 s i kosztuje od 209 000 zł. Na szczycie oferty znajduje się odmiana AWD Twin Motor Performance z dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 428 KM i maksymalnym momencie obrotowym 543 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje raptem 3,6 s. Zasięg według WLTP wynosi 460 km, a baterie mają 69 kWh pojemności. Dzięki zastosowaniu nowego akumulatora niklowo-manganowo-kobaltowego w odmianie Extended Range poprawiły się osiągi i wydajność EX30, ponadto możliwe jest ładowanie baterii za pomocą ładowarek o mocy 150 kW.
Volvo EX30 2024 - cena
Bazowe Volvo EX30 w odmianie Single Motor RWD Core kosztuje od 169 900 zł, zaś w wersji Extended Range 209 900 zł. Topowy wariant Twin Motor AWD kosztuje 229 900 zł. za konfigurację Plus. Samochód trafi do polskich salonów na przełomie 2023 i 2024 roku. Póki co Volvo EX30 nie ma żadnego bezpośredniego rywala z napędem elektrycznym. Spośród spalinowych odpowiedników innych marek można wymienić Audi Q2 oraz hybrydowego Lexusa LBX.
Volvo EX90 2024 - wymiary
Teraz parę ciekawostek. Volvo EX30 jest najmniejszym modelem tej marki od czasów zakończenia produkcji C30 w 2012 roku. Samochód mierzy 4233 mm długości, 1837 mm szerokości oraz 1555 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2650 mm. Jest zatem aż o 19 cm krótszy od XC40. Volvo EX30 bazuje na płycie SEA, którą dzieli m.in. ze Smartem #3, a w przyszłości także... Izerą. Volvo twierdzi, że podwozie EX30 zostało dostrojone tak, aby jak najlepiej wykorzystać kompaktowe wymiary samochodu, nisko położony środek ciężkości oraz stosunkowo równomiernie rozłożoną masę wynoszącą 1830 kg. Mimo dość kompaktowego nadwozia udało się wygospodarować całkiem spory bagażnik, jednak producent nie podał jego pojemności.
Nowoczesny skandynawski design
Z zewnątrz EX30 korzysta z motywów większego EX90, jednak trudno odmówić mu uroku. Niewielkie, dość pudełkowate nadwozie nawiązujace bryłą do XC40 w połączeniu z nową, "cyfrową" interpretacją młotu Thora znaną z EX90 i charakterystycznymi dwuczęściowymi lampami tylnymi sprawiają, że obok auta trudno przejść obojętnie. Ciekawym zabiegiem jest też unosząca się ku tyłowi linia okien zwieńczona masywnym słupkiem C, co daje złudzenie unoszącego się dachu. Volvo szczyci się, że współczynnik oporu aerodynamicznego cd w EX30 wynosi zaledwie 0,28. 25% aluminium użytego do produkcji EX30 pochodzi z odzysku. Podobnie jak 17% stali i 17% tworzyw sztucznych.

Kolejna ewolucja szwedzkiego minimalizmu
Kabina EX30 stanowi kolejną ewolucję szwedzkiego minimalizmu. Centrum dowodzenia stanowi 12,3-calowy pionowy ekran dotykowy systemu infotainment, służący też do sterowania klimatyzacją. Pokazuje on też prędkość pojazdu i poziom naładowania baterii. Kierownica jest poręczna i spłaszczona u dołu, by ułatwić manewrowanie. Klienci mogą wybierać spośród czterech różnych motywów wnętrza i pięciu różnych motywów oświetlenia – każdy w połączeniu z otoczeniem dźwiękowym. Ciekawostką jest listwa dźwiękowa pokrywająca całą górną część deski rozdzielczej pod przednią szybą – to pierwsze tego typu rozwiązanie w samochodzie. W aucie szeroko zastosowano materiały uzyskane z recyklingu i próżno w nim szukać skóry. W kabinie nie brakuje za to pomysłowych schowków i ciekawych detali. Przykładowo szybami steruje się za pomocą umieszczonych na konsoli środkowej przycisków, zaś podłokietniki na drzwiach sprawiają wrażenie lewitujących, jednak solidnie je spasowano.

Volvo EX30 2024 - wyposażenie
Oczywiście Volvo zadbało też o kwestie bezpieczeństwa. Z przodu pojazdu umieszczono radar i kamerę o dłuższym zasięgu. Jest też oddzielna kamera szerokokątna ułatwiająca parkowanie i cztery ultradźwiękowe czujniki parkowania. Są jeszcze dwa radary, które monitorują przestrzeń bezpośrednio przed samochodem, skierowane na boki. Na każdym boku umieszczono po jednej kamerze parkowania i po jednym czujniku ultradźwiękowym. Tyłu chronią także cztery czujniki, dwa radary, a wspomaga je kamera. W kabinie nad bezpieczeństwem czuwają systemy wykrywające kierowcę i pasażera. Cały ten zestaw nazwany Safe Space tworzy razem 10 czujników ultradźwiękowych, 5 radarów, 5 kamer i dwa czujniki w kabinie. Volvo EX30 będzie miało system chroniący rowerzystów, którzy mijają pojazd.

Już bazowa odmiana Core oferuje system multimedialny Google, automatyczną klimatyzację, ładowarkę pokładową 11 kW czy aktywny adaptacyjny tempomat. Plus dodaje do tego m.in. audio Harman Kardon czy oświetlenie ambiente. W topowym Ultra możemy liczyć m.in. na system kamer 360 stopni, asystenta parkowania czy dach panoramiczny.
Volvo EX90 otwiera nowy rozdział w historii marki

Po drugiej stronie skali plasuje się druga z premier, a więc Volvo EX90. Jest to bowiem duży 7-osobowy SUV będący następcą XC90. Należy jednak zaznaczyć, że początkowo będzie on oferowany równolegle ze spalinowym XC90. EX90 od samego początku było opracowywane z myślą o zasilaniu energią elektryczną, w przeciwieństwie do kompaktowych XC40 i C40. EX90 dzieli platformę z Polestarem 3. Sylwetka pojazdu wyróżnia się dość niewielką powierzchnią okien, zwężającą się linią dachu, zintegrowane z nadwoziem klamki i pionową tylną szybą z typowymi dla marki zachodzącymi na słupki światłami. Masywny przód wieńczą LED-owe reflektory z nowym, "cyfrowym" wydaniem młota Thora. Z tyłu uwagę zwracają dwuczęściowe lampy, co odnajdziemy także w mniejszym EX30. Auto wyróżnia się także dopracowaną aerodynamiką - współczynnik oporu powietrza cd wynosi 0,29.

Volvo EX90 2024 - wymiary
Volvo EX90 mierzy 5037 mm długości, 1964 mm szerokości oraz 1744 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2984 mm. Bagażnik pomieści od 310 do 1915 litrów, zaś pod maską znajdziemy schowek o pojemności 34 litrów. Jest to zatem naprawdę spory samochód, a jego głównymi rywalami są Audi Q8 e-tron, Mercedes EQE SUV oraz BMW iX. Jednocześnie EX90 jest o 84 mm dłuższe od XC90.
Volvo EX90 2024 - wyposażenie
Podobnie jak w EX30, także kabinę EX90 cechuje skrajny minimalizm. Nie uświadczymy w niej fizycznych przycisków i przełączników. Jest ona jednak bardziej luksusowo urządzona i masywniejsza od tej w bazowym modelu. Do wnętrza zużyto prawie 50 kilogramów przetworzonych tworzyw sztucznych i materiałów pochodzenia biologicznego. Podczas opracowywania wnętrza projektanci skupili się na stworzeniu przytulnej przestrzeni z dużą ilością miejsca. Centrum dowodzenia stanowi pionowy 14,5-calowy ekran dotykowy, którym steruje się wszelkimi funkcjami samochodu, w tym klimatyzacją, multmediami Android Automotive OS od Google, systemami bezpieczeństwa, itd. Przed kierowcą znalazł się natomiast niewielki wyświetlacz cyfrowych wskaźników. EX90 jest pierwszym Volvo z tapicerką Nordico, materiałem stworzonym z tekstyliów wykonanych z materiałów pochodzących z recyklingu, takich jak butelki PET, a także drewna pozyskiwanego w sposób odpowiedzialny z lasów w Szwecji i Finlandii. Opcjonalnie klienci będą mogli zamówić też tapicerkę z mieszanki wełny.

Ciekawostką są wbudowane w zagłówki przednich foteli głośniki systemu audio Bowers&Wilkins. Producent połączył siły ze Snapdragonem, aby wykorzystać możliwości wizualizacji Unreal Engine – tego samego narzędzia 3D opracowanego przez Epic Games, które stanowi podstawę niektórych z najbardziej zaawansowanych gier wideo – dla mocy obliczeniowej i grafiki ekranowej na pokładzie EX90. Volvo wyposażono też w łączność 5G.
Volvo EX90 wyznacza nowe standardy w dziedzinie bezpieczeństwa
Volvo twierdzi, że EX90 wyznacza nowe standardy w dziedzinie bezpieczeństwa. W standardzie posiada wbudowany system LiDAR, który będzie w stanie wykryć pieszych w odległości do 250 metrów lub zwierzęta do 120 metrów. EX90 zawiera co najmniej 16 czujników ultradźwiękowych, osiem kamer i pięć radarów. Umożliwiają one monitorowanie przestrzeni wokół samochodu (360 stopni). Dane analizuje wydajny procesor. Volvo EX90 to nie tylko zewnętrzne kamery, ale także zaawansowany system monitorujący ruchy gałek ocznych, który jeszcze lepiej będzie wykrywał zmęczenie kierowcy i tzw. mikrosen. W wieńcu kierownicy wbudowano czujniki pojemnościowe, które mają za zadanie reakcję w sytuacji, gdy kierowca straci przytomność. W takiej sytuacji samochód sam zjędzie na pobocze, uruchomi światłą awaryjne oraz wezwie pomoc. Volvo wyposażyło EX90 w system odpowiadający za częściową autonomiczną jazdę mianowicie układ kluczowych funkcji kierowania i hamowania (Highway Pilot). Volvo spodziewa się, że pakiet systemów bezpieczeństwa w EX90 aż o 20 proc. zmniejszy ryzyko wypadków śmiertelnych i z poważnymi obrażeniami, a o 9 proc. spadnie liczba wypadków w ogóle.

Volvo EX90 2024 - silniki i zasięg
Początkowo dostępna będzie dwusilnikowa wersja EX90 z napędem na wszystkie koła i akumulatorem o pojemności 111 kWh oraz dwoma silnikami elektrycznymi z magnesami trwałymi, dostarczającymi łącznie 380 kW (517 KM) i 910 Nm momentu obrotowego. Nowe elektryczne Volvo to także duży zasięg: na jednym ładowaniu, zgodnie z przebiegiem jazdy testowej w cyklu pomiarowym WLTP, zapewnia do 600 kilometrów zasięgu bez emisji spalin, a ładowanie od 10 do 80 procent trwa poniżej 30 minut (dotyczy bazowej wersji o mocy 408 KM i napędem na tylną oś, od 0 do 100 km/h w 5,9 s). W topowej odmianie AWD o mocy 517 KM zasięg wynosi bowiem 483 km. Samochód jest też pierwszym modelem marki obsługującym ładowanie dwukierunkowe.

Volvo EX90 2024 - cena
W salonach w Polsce EX90 pojawi się za rok. Bazowa wersja Twin Motor o mocy 408 KM kosztuje od 479 900 zł, zaś mocniejsza Twin Motor Performance 499 900 zł.