PREZENTACJA: MGS5 EV debiutuje w Polsce. Powalczy nie tylko ceną
Za nami polska premiera najnowszego MGS5 EV. Samochód powalczy w jakże popularnym segmencie kompaktowych SUV-ów i przekonuje nie tylko atrakcyjną ceną.

Z artykułu dowiesz się o:
MG jest na polskim rynku nieco ponad 1,5 roku, a już zdążyło wkroczyć do TOP20 najpopularniejszych marek nad Wisłą. Według danych PZPM od stycznia do maja 2025 roku MG zarejestrowało w Polsce 5458 samochodów, co czyni je 14. najchętniej wybieraną marką w Polsce i jednocześnie liderem rynku chińskich aut. Wzrost sprzedaży rok do roku wynosi imponujące 189,4%. Gama tej marki obejmuje modele miejskie, kompaktowe i klasy średniej, z napędami czysto spalinowymi, hybrydowymi oraz w pełni elektrycznymi. Dotychczas jednak brakowało w ofercie elektrycznego SUV-a, czyli niezwykle istotnego segmentu. Dość powiedzieć, że najpopularniejszym elektrykiem w Polsce jest Tesla Model Y, a w TOP10 znajdziemy niemal same SUV-y i crossovery. Wkrótce do tego grona może dołączyć MGS5 EV, które właśnie zadebiutowało na polskim rynku.
MGS5 EV 2025 - dane techniczne
Samochód jest zupełnie nową konstrukcją i powstał w oparciu o modułową platformę MSP rodem z crossovera MG4. Produkcja samochodu rozpoczęła się w 2024 roku w chińskiej fabryce w Ningde. Wystarczy szybki rzut oka na wymiary, by widzieć z kim tak naprawdę ma konkurować nowe MGS5 EV (w Chinach znane jako ES5). Samochód mierzy 4476 mm długości, 1849 mm szerokości oraz 1621 mm wysokości (1633 mm w Exclusive). Rozstaw osi liczy 2730 mm. Jego naturalnymi rywalami są zatem Skoda Elroq, Renault Scenic E-Tech, Ford Explorer EV, Peugeot e3008, Nissan Leaf czy najnowsza Toyota C-HR+, zaś spośród chińskich aut Omoda E5. Bagażnik w najnowszym MG pomieści od 453 do 1441 litrów, jest ustawny i wydaje się na żywo nawet większy niż podaje producent. Dwustopniowa podłoga bagażnika zwiększa funkcjonalność, podobnie jak dodatkowe udogodnienia w postaci uchwytów na zakupy, kieszeni z siatkami oraz praktycznych punktów mocowania.

Dynamiczny, lecz nienachalny design
Projektując nowego SUV-a producent postawił na śmiały i dynamiczny design, nowoczesne kształty i opływowe nadwozie. Najciekawszy jest przód pojazdu z podwójnymi, dynamicznie stylizowanymi reflektorami LED oraz zabudowanym pasem mającym na celu optymalizację przepływu powietrza wokół karoserii. Sylwetka nowego MG jest za to dość konwencjonalna, podporządkowana funkcjonalności, zaś tył z modną blendą łączącą lampy oraz sporym spojlerem dachowym nawiązuje do MG4. Przyznam, że całość wygląda dość spójnie i jest miła dla oka. Krótko mówiąc design MGS5 EV określiłbym jako nowoczesny, ale nienachalny.

Nowoczesna i funkcjonalna kabina z poprawioną obsługą
Również kabina nowego MGS5 EV sprawia dobre wrażenie. Kokpit jest nowoczesny, ale spójny i przemyślany. Dominuje wolnostojący dotykowy wyświetlacz systemu infotainment o przekątnej 12,8 cala, który jest największym elementem na desce rozdzielczej chińskiego SUV-a. Zawiera on również takie aplikacje jak YouTube czy Spotify. Nareszcie dostaniemy też bezprzewodową łączność z Apple CarPlay i AndroidAuto. Doceniłem jednak, że Chińczycy posłuchali wreszcie głosu klientów i wyposażyli samochód w fizyczne pokrętła i przełączniki od klimatyzacji, głośności i paru innych funkcji. Jednocześnie są wygodne i estetycznie je wkomponowano. Rozbudowana konsola środkowa ma znane z MG4 wygodne pokrętło od skrzyni biegów, jednak na szczęście nie zdecydowano się na panel z piano black wokół niego. Obok znalazła się wygodna półka z ładowarką indukcyjną. Przed kierowcą mamy natomiast 10,25-calowy wyświetlacz cyfrowych zegarów.

Zadbano też o funkcjonalność. Schowek w środkowym podłokietniku jest naprawdę spory, zaś pod konsolą środkową znajdziemy dużą półkę. Łącznie w kabinie MGS5 EV znajdziemy aż 33 schowki. Również na przestrzeń nie mogę narzekać, gdyż zarówno w pierwszym jak i w drugim rzędzie miejsca nie brakuje, tak na nogi jak i nad głową. Fotele są obszerne i wygodne, mają przyjemną tapicerkę z ekoskóry z elementami tkaniny. Tylną kanapę dobrze wyprofilowano i w przeciwieństwie do wielu elektryków, w tym do konkurencyjnego Renault Scenica E-Tech, nasze uda mają podparcie i przyjemnie się zapadamy w siedzisko. Zawdzięczamy to bardzo cienkim bateriom nowej generacji, które zapewniają więcej przestrzeni w kabinie, większą wydajność i dłuższą żywotność. Ponadto możemy liczyć na płaską podłogę, podłokietnik i osobne nawiewy. Z minusów mamy tylko jeden port USB z tyłu (typ C).

Większych zastrzeżeń nie wzbudza też jakość wykończenia kabiny. Dominują miękkie i przyjemne w dotyku tworzywa, zarówno na konsoli środkowej jak i na kokpicie, miękkie są też panele i boczki przednich drzwi. Jedynie z tyłu zastosowano trochę twardego plastiku, ale najważniejsze jest to, że wszystko solidnie zmontowano. Ogólnie wnętrze nowego MG sprawia estetyczne wrażenie.

MGS5 EV 2025 - wersje i zasięg
MGS5 EV występuje w dwóch wariantach do wyboru. W obu napęd trafia na tylną oś. Bazowa Standard Range rozwija 170 KM i 250 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8 s i rozpędza się do 170 km/h. Zasięg w cyklu mieszanym wynosi 340 km według WLTP, a ogniwa o pojemności 49 kWh brutto (47,1 kWh netto) można ładować mocą do 120 kW, dzięki czemu ich ładowanie od 10 do 80% trwa zaledwie 24 minuty. Odmiana Long Range rozwija już 231 KM i 350 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,3 s i rozpędza się do 190 km/h. Akumulatory o pojemności 64 kWh brutto (62,1 kWh netto) zapewniają do 480 km zasięgu w trybie mieszanym WLTP i można je ładować mocą do 139 kW, dzięki czemu czas ładowania od 10 do 80% wynosi 28 minut. MG zastosowało też system odzyskiwania energii kinetycznej (KERS).
Popracowano nad układem jezdnym
Producent szczyci się też dopracowanym zawieszeniem i precyzyjnym prowadzeniem pojazdu, jednak na to muszę zaczekać do pierwszych jazd testowych. Promień skrętu wynosi zaledwie 10,53 m, z tyłu zastosowano wielowahaczowe zawieszenie, co w połączeniu z elementami ze stali o wysokiej wytrzymałości i aluminiowymi wspornikami kół (lżejsze o 30%) ma czynić jazdę przyjemniejszą. Zastosowano też system One Pedal Drive. Oczywiście jak przystało na współczesny samochód, czuwa nad nami cały zestaw systemów bezpieczeństwa wchodzących w skład MG Pilot. Droga hamowania ze 100 km/h wynosi 35,5 m.

MGS5 EV 2025 - cena i gwarancja
Chińczycy nie byliby sobą, gdyby nie zaoferowali atrakcyjnej ceny. Bazowy wariant Excite Standard Range wyceniono na 143 900 zł, zaś bogatsza odmiana Exclusive to koszt 153 900 zł. Wariant Excite Long Range kosztuje 158 900 zł, natomiast Exclusive Long Range 168 900 zł. Gwarancja na samochód i baterie wynosi 7 lat lub 150 000 km. MG szczyci się ponadto, że już teraz w Polsce jest 40 salonów tej marki, a do końca roku ich liczba urośnie do 55. Nowe MGS5 EV trafi do salonów latem tego roku.
MGS5 EV 2025 - wyposażenie
Jak przystało na MG, możemy też liczyć na bogate wyposażenie standardowe. W wersji Excite dostaniemy m.in.:
- 17-calowe alufelgi
- reflektory LED i tylne lampy LED
- automatyczne światła drogowe
- Pilot MG
- 12,8-calowy wyświetlacz informacyjno-rozrywkowy
- 10,25-calowy wyświetlacz cyfrowych wskaźników
- czujniki parkowania z tyłu wraz z kamerą cofania
- nawigację satelitarną
- połączenie bezprzewodowe z Apple CarPlay i AndroidAuto
- łączność z aplikacją iSMART
- dostęp bezkluczykowy
Odmiana Exclusive dorzuca do tego:
- 18-calowe alufelgi
- kamerę 360 stopni
- indukcyjną ładowarkę
- elektrycznie i bezdotykowo sterowaną klapę bagażnika
- podgrzewane przednie fotele
- podgrzewaną kierownicę
- elektrycznie sterowany fotel kierowcy w 6 kierunkach z ręczną regulacją podparcia odcinka lędźwiowego
- skórzaną tapicerkę w dwóch odcieniach szarości z materiałowymi wstawkami
- środkowy podłokietnik z tyłu
- wycieraczki z czujnikiem deszczu
- pompę ciepła

MGS5 EV 2025 vs rywale
Jak prezentuje się cenowo konkurencja? Skoda Elroq 50 zaczyna się od 149 900 zł, jednak ma krótszą gwarancję (2 lata bez limitu km) i uboższe wyposażenie. Z drugiej strony samochód oferuje nieco większy zasięg (375 km według WLTP) i wyższą moc ładowania (145 kW). Z kolei odmiana 60 z zasięgiem 430 km według WLTP kosztuje 159 900 zł.
Renault Scenic E-Tech z bateriami 60 kWh i zasięgiem 428 km według WLTP w wersji techno kosztuje już od 194 900 zł. Ford Explorer EV w aktualnej promocji z bateriami 52 kWh i silnikiem o mocy 170 KM kosztuje 169 990 zł (zasięg 362-378 km według WLTP). Tyle samo damy za Omodę E5 (169 900 zł) z bateriami 61 kWh i zasięgiem 402 km według WLTP.
Podsumowanie
Jak widać nowe MGS5 EV jest naprawdę rozsądnie wycenionym samochodem, a jego największym rywalem wydaje się być Skoda Elroq. Chiński SUV przekonuje jednak nie tylko atrakcyjnym cennikiem i długą gwarancją, lecz także nowoczesnym i praktycznym wnętrzem, bogatym wyposażeniem i przestrzenią. Do tego dorzuca atrakcyjny design i przynajmniej według producenta dobre właściwości jezdne. MG ma też konkurencyjne podstawowe parametry jak zasięg, osiągi czy moc ładowania. Krótko mówiąc w cenie miejskiego crossovera Chińczycy oferują nowoczesnego i dojrzałego SUV-a segmentu C z napędem elektrycznym, który nie odstaje od droższej konkurencji.