Porównanie: VW Multivan vs Ford Tourneo Custom 2025
Szukając samochodu do przewozu co najmniej 7 osób najlepszym wyjściem jest minibus. Jednymi z najbardziej cenionych przedstawicieli są Volkswagen Multivan i Ford Tourneo Custom. Który z nich jest ciekawszą propozycją?

W porównaniu znajdziesz informacje o:
Popularność 7-9-osobowych minibusów bierze się z ich wszechstronności. W ramach kategorii B są to bowiem najlepsze środki do transportu osób. Jednocześnie ich rozsądne gabaryty pozwalają użytkować auto bez większych wyrzeczeń, z jakimi mogą się już borykać posiadacze większych busów. Mamy tu na myśli brak możliwości wjazdu do parkingu podziemnego dla aut o określonej wysokości, kłopoty z parkowaniem czy manewrowaniem czy duży opór powietrza na autostradzie. Minibusy do 7-9 osób bazują bowiem na zgrabniejszych i tańszych w zakupie oraz eksploatacji modelach klasy średniej. Od lat jednym z najbardziej cenionych minibusów jest Volkswagen Multivan. Jeden z jego głównych rywali w postaci Forda Tourneo Customa doczekał się niedawno nowego wcielenia. Jest to zatem dobra okazja, aby porównać oba modele.
VW Multivan 2025 vs Ford Tourneo Custom 2025 - krótko o modelach
Aktualny Volkswagen Multivan zadebiutował w 2021 roku jako zupełnie nowa konstrukcja i po raz pierwszy w historii stał się odrębnym modelem. Samochód oparto na znanej z aut osobowych platformie MQB. Oznacza to napęd na przód lub na obie osie, a także, po raz pierwszy, napędu hybrydowego plug-in. Samochód jest niższy od bazującego na dostawczym Transporterze poprzednika, zyskał bogatsze wyposażenie i nowocześniejsze wnętrze z 10,25-calowym wyświetlaczem systemu infotainment i podobnej wielkości ekranem cyfrowych zegarów. Projekt kabiny nawiązuje do Golfa. Wizualnie Multivan również nawiązuje do osobowych modeli VW, zwłaszcza z przodu. Poprawiono też wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy, m.in. o system Travel Assist. Dużą zaletą Multivana są spore możliwości aranżacji kabiny - samochód posiada bowiem 7 niezależnych foteli, które można przesuwać i wyjmować. Multivan występuje w dwóch wariantach długości nadwozia, zaś od niedawna występuje także w 8-osobowej wersji, z układem foteli 2+3+3.

II wcielenie Forda Tourneo Custom zadebiutowało w 2022 roku, jednak na rynek trafiło w 2023 r. Samochód powstał w ramach współpracy z Volkswagenem i jest bliźniaczą konstrukcją nowego Transportera T7, a zatem nie ma nic wspólnego z Multivanem. Samochód bazuje na nowej multienergetycznej platformie i oferowany jest zarówno z napędem spalinowym, jak i hybrydowym oraz elektrycznym. Nowy Tourneo Custom otrzymał odświeżony design z charakterystycznym sześciokątnym grillem nawiązującym do osobowych modeli Forda oraz owalnymi reflektorami LED połączonymi pasem świetlnym w górnej części atrapy chłodnicy. Nowy kształt zyskały także tylne lampy, zaś wnętrze oferuje zestaw cyfrowych zegarów z 12,3-calowym wyświetlaczem i aż 13,2-calowy ekran systemu infotainment Ford SYNC4. Tourneo Custom występuje w dwóch wariantach długości nadwozia i z dwoma rozstawami osi.

VW Multivan 2025 vs Ford Tourneo Custom 2025 - wymiary
Volkswagen Multivan L1 mierzy 4,97 m długości, natomiast wariant L2 5,17 m. Rozstaw osi w obu przypadkach liczy 3,12 m. Nadwozie liczy 1941 mm szerokości oraz 1,91 m wysokości, a zatem bez problemu wjedziemy na podziemne parkingi. Bagażnik w L1 pomieści od 469 do 3672 l, natomiast w L2 od 763 do 4053 l.

Ford Tourneo Custom w wersji L1 mierzy 5,05 m długości i ma 3,1 m rozstawu osi, zaś w L2 5,45 m długości, a jego rozstaw osi to 3,5 m. Nadwozie liczy aż 1999 mm szerokości oraz 1963-1981 mm wysokości, a zatem zmieścimy się na większości podziemnych parkingów. Wersja L1 pomieści od 673 do 4683 litrów bagażu, natomiast L2 od 819 do 5472 do l.

VW Multivan 2025 vs Ford Tourneo Custom 2025 - silniki
Paleta VW Multivana składa się z wersji benzynowej i wysokoprężnej oraz odmiany hybrydowej, która jako jedyna oferuje napęd na obie osie. Jednostka wysokoprężna ma 2 litry pojemności, rozwija 150 KM i 360 Nm, rozpędza się od 0 do 100 km/h w 11,6 s i rozwija 190 km/h. Odmiana benzynowa ma 2 litry pojemności i generuje 204 KM oraz 320 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,4 s i rozpędza się do 200 km/h. Oba warianty spalinowe mają napęd na przednią oś i 7-stopniową przekładnię DSG. Ofertę wieńczy odmiana eHybrid z silnikiem 1.5 TSI oraz jednostką elektryczną, rozwijająca łącznie 245 KM i 350 Nm. Napęd trafia na obie osie za pośrednictwem 6-biegowej przekładni DSG. Prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. Baterie mają 19,7 kWh pojemności netto i zapewniają 92 km zasięgu w trybie mieszanym. Można je ładować mocą do 40 kW.
W gamie Forda Tourneo Custom znajdziemy wersje wysokoprężne, hybrydę plug-in oraz wariant elektryczny, a także odmianę z napędem AWD. Poniżej prezentujemy dane poszczególnych wersji silnikowych:
Typ Napędu | Silnik | Moc (KM) | Moment Obrotowy (Nm) | Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | Prędkość maksymalna (km/h) | Skrzynia Biegów | Napęd | Pojemność baterii netto (kWh) | Zasięg (km) | Maks. Moc Ładowania (kW) | Pojemność zbiornika paliwa (l) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Diesel | 2.0 EcoBlue |
150 | 415 | 13,2 | 175 | 6MT | FWD | - | - | - | 55 |
170 | 415 | 13,5 (14 z AWD) | 175 (170 z AWD) | 8AT | FWD / AWD (wariant L1) | - | - | - | 55 | ||
Plug-in Hybrid | 2.5 Benzynowy+elektryczny | 232 | 209+320 (eDrive) | 10,1 | 160 | eCVT | FWD | 11,8 | 52 (WLTP) | - | 63 |
E-Tourneo Custom | Elektryczny | 218 | 415 | 8,6 | 130 | Redukcyjna | RWD | 64 | 325 (WLTP) | 125 | - |
VW Multivan 2025 vs Ford Tourneo Custom 2025 - ceny
VW Multivan występuje w aż 5 wersjach wyposażenia: Family, Multivan, Life, Style oraz "Edition". Poniżej prezentujemy cennik poszczególnych wersji VW Multivana:
Wersja | Długość | Silnik | Skrzynia | Moc KM | Napęd | Cena brutto (PLN) |
---|---|---|---|---|---|---|
Multivan Family | L1 | 2.0 TDI | 7-biegowa DSG | 150 | FWD | 198 500 |
L2 | 2.0 TDI | 7-biegowa DSG | 150 | FWD | 206 500 | |
Multivan | L1 | 2.0 TDI | 7-biegowa DSG | 150 | FWD | 265 619 |
2.0 TSI | 7-biegowa DSG | 204 | FWD | 269 801 | ||
1.5 eHybrid | 6-biegowa DSG | 245 | 4Motion | 319 001 | ||
L2 | 2.0 TDI | 7-biegowa DSG | 150 | FWD | 274 844 | |
2.0 TSI | 7-biegowa DSG | 204 | FWD | 279 149 | ||
1.5 eHybrid | 6-biegowa DSG | 245 | 4Motion | 328 349 | ||
Life | L1 | 2.0 TDI | 7-biegowa DSG | 150 | FWD | 283 121 |
2.0 TSI | 7-biegowa DSG | 204 | FWD | 287 303 | ||
1.5 eHybrid | 6-biegowa DSG | 245 | 4Motion | 336 503 | ||
L2 | 2.0 TDI | 7-biegowa DSG | 150 | FWD | 292 223 | |
2.0 TSI | 7-biegowa DSG | 204 | FWD | 296 528 | ||
1.5 eHybrid | 6-biegowa DSG | 245 | 4Motion | 345 728 | ||
Style | L1 | 2.0 TDI | 7-biegowa DSG | 150 | FWD | 333 896 |
2.0 TSI | 7-biegowa DSG | 204 | FWD | 335 126 | ||
1.5 eHybrid | 6-biegowa DSG | 245* | 4Motion | 384 326 | ||
L2 | 2.0 TDI | 7-biegowa DSG | 150 | FWD | 343 367 | |
2.0 TSI | 7-biegowa DSG | 204 | FWD | 344 351 | ||
1.5 eHybrid | 6-biegowa DSG | 245* | 4Motion | 393 551 | ||
"Edition" | L1 | 2.0 TDI | 7-biegowa DSG | 150 | FWD | 300 009 |
2.0 TSI | 7-biegowa DSG | 204 | FWD | 301 129 | ||
1.5 eHybrid | 6-biegowa DSG | 245* | 4Motion | 350 329 | ||
L2 | 2.0 TDI | 7-biegowa DSG | 150 | FWD | 309 111 | |
2.0 TSI | 7-biegowa DSG | 204 | FWD | 310 354 | ||
1.5 eHybrid | 6-biegowa DSG | 245* | 4Motion | 359 554 |
Ford Tourneo Custom występuje natomiast w trzech wersjach wyposażeniowych: Titanium, Titanium X oraz Active. Poniżej prezentujemy cennik poszczególnych wariantów:
Wersja | Seria | Silnik | Skrzynia | Napęd | Titanium | Titanium X | Active |
---|---|---|---|---|---|---|---|
L1 | 320 |
2,0 EcoBlue – 150 KM | M6 | FWD | 244 499 zł | 265 053 zł | 257 771 zł |
2,0 EcoBlue – 170 KM |
A8 | FWD | 261 904 zł | 282 457 zł | 275 176 zł | ||
A8 | AWD | 276 644 zł | 297 217 zł | 289 936 zł | |||
340 |
2.5 Plug-in Hybrid – 232 KM | eCVT | FWD | 269 653 zł | 290 206 zł | 282 925 zł | |
BEV (elektryczny) – 218 KM | A1 | RWD | 289 124 zł | 309 677 zł | 302 396 zł | ||
L2 | 320 | 2.0 EcoBlue - 150 KM | M6 | FWD | 246 959 zł | 267 513 zł | 260 231 zł |
2.0 EcoBlue - 170 KM | AT8 | FWD | 264 364 zł | 284 917 zł | 277 636 zł | ||
AT8 | AWD | 279 124 zł | 299 677 zł | 292 396 zł | |||
340 | 2.5 Plug-in Hybrid - 232 KM | eCVT | FWD | 272 113 zł | 292 666 zł | 285 385 zł | |
BEV (elektryczny) - 218 KM | AT1 | RWD | 289 124 zł | 309 677 zł | 302 396 zł |
VW Multivan 2025 vs Ford Tourneo Custom 2025 - wyposażenie
Porównamy teraz poziom wyposażenia standardowego Volkswagena Multivana 2.0 TDI 150 w wersji L1 Multivan wycenionego na 265 619 zł oraz Forda Tourneo Customa 2.0 EcoBlue FWD o mocy 170 KM w wersji L1 Titanium wycenionej na 261 904 zł.
Poniżej przedstawiamy wybrane elementy wyposażenia standardowego Volkswagena Multivana:
- Drzwi boczne przesuwne po lewej stronie przestrzeni pasażerskiej
- Drzwi boczne przesuwne po prawej stronie przestrzeni pasażerskiej
- Klapa tylna z oknem
- Maskownica chłodnicy, lakierowana na czarno
- Obudowy lusterek lakierowane na czarno
- 4 obręcze kół aluminiowe "Syrakus" 6.5J x 16, srebrne
- Zestaw naprawczy
- Asystent unikania kolizji i asystent hamowania podczas skręcania, po wykryciu pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka
- Asystent utrzymania pasa ruchu "Lane Assist"
- Kierownica multifunkcyjna skórzana z lopatkami do zmiany biegów
- Lampy tylne LED
- Reflektory LED oraz światła do jazdy dziennej typu LED
- System awaryjnego hamowania Front Assist , wykrywanie pieszych i rowerzystów
- Światła do jazdy dziennej z automatycznym sterowaniem reflektorami
- 2 pojedyncze fotele w kierunku jazdy w II rzedzie siedzeń
- 3 pojedyncze fotele w III rzedzie siedzeń
- Listwy dekoracyjne "Scale Light Gray"
- Tapicerka siedzeń dwukolorowa z tkaniny "Bright Dots"
- 8 głośników
- App-connect przewodowy wraz z bezprzewodowym dla Apple CarPlay oraz Android Auto
- Centralny zamek z systemem Keyless Start bez funkcji SAFE
- Czujniki parkowania w przednim i tylnym zderzaku
- Digital Cockpit Basic - cyfrowe zegary z personalizowanym wyświetlaczem
- Dwa gniazdka USB typu C w desce rozdzielczej, moc 45W
- Złącze Bluetooth
- Klimatyzacja Climatronic z dodatkowym sterowaniem i listwami nawiewów w przestrzeni pasażerskiej, trzystrefowa
- Radio DAB+
- Zaawansowany czujnik uwagi i senności kierowcy
- Tempomat

Poniżej prezentujemy wybrane elementy wyposażenia standardowego Forda Tourneo Customa:
- Drzwi przesuwne po prawej stronie
- Reflektory Full LED statyczne - ze światłami do jazdy dziennej, światłami mijania oraz światłami drogowymi w technologii LED
- Zderzaki i klamki drzwi w kolorze nadwozia
- 17” obręcze kół ze stopów lekkich
- Lusterka boczne sterowane, podgrzewane I składane elektrycznie
- Kamera - ułatwiająca parkowanie tyłem
- Czujniki parkowania z przodu i z tyłu
- Klimatyzacja automatyczna z przodu oraz manualna z tyłu pojazdu
- Podgrzewana przednia szyba "Quickclear"
- System audio Ford SYNC 4 z 13” ekranem dotykowym
- Bezprzewodowa obsługa Apple CarPlay i Android Auto
- Modem FordPass Connect
- Tempomat
- Pre-Collision Assist (kamera) - system wspomagający kierowcę w unikaniu lub zmniejszaniu skutków kolizji z poprzedzającymi pojazdami lub pieszym
- System kontroli pasa ruchu
- Driver Alert - system monitorowania koncentracji kierowcy
- System rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości
- Przycisk rozrusznika FordPower
- Ford KeyFree - system centralnego zamka z kluczem elektronicznym, umożliwia otwarcie drzwi i uruchomienie pojazdu bez tradycyjnego kluczyka
- Tapicerka materiałowa - ciemna
- Przednie fotele - podgrzewane
- Fotele w 1. rzędzie - w układzie 1+1
- 6 siedzeń w tylnej części pojazdu: fotele w 2. rzędzie - 3 indywidualne fotele, fotele w 3. rzędzie - fotele w układzie 2+1

VW Multivan vs Ford Tourneo Custom - kalkulacja leasingu 2025
Poniżej przedstawiamy przykładową kalkulację leasingu dla Volkswagena Multivana L2H1 Life z 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 204 KM z napędem na przednią oś oraz 7-biegową skrzynią automatyczną.
- Cena katalogowa: 306 230 zł
- Cena Superauto.pl po rabacie: 238 859 zł.
- Czas trwania umowy leasingowej: 36 miesięcy
- Wpłata własna 30% ( 71 000 zł)
- Wartość wykupu 18% (43 000 zł).
- Rata netto: 3054 zł
VW Multivan 2025 w leasingu - korzyści podatkowe
Ten samochód po uwzględnieniu korzyści podatkowych kosztuje Cię jedynie:
- w przypadku użytkowania wyłącznie do celów służbowych: 210 775 zł
- w przypadku użytkowania do celów mieszanych: 227 438 zł
Poniżej przedstawiamy przykładową kalkulację leasingu dla Forda Tourneo Custom L2H1 Active z 2-litrowym dieslem o mocy 170 KM z napędem na obie osie oraz 8-biegową skrzynią automatyczną.
- Cena katalogowa: 254 320 zł
- Cena Superauto.pl po rabacie: 234 899 zł.
- Czas trwania umowy leasingowej: 36 miesięcy
- Wpłata własna 30% ( 70 000 zł)
- Wartość wykupu 18% (44 000 zł).
- Rata netto: 2991 zł
Ford Tourneo Custom 2025 w leasingu - korzyści podatkowe
Ten samochód po uwzględnieniu korzyści podatkowych kosztuje Cię jedynie:
- w przypadku użytkowania wyłącznie do celów służbowych: 206 890 zł
- w przypadku użytkowania do celów mieszanych: 223 317 zł
VW Multivan i Ford Tourneo Custom w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilka egzemplarzy Volkswagena Multivana w różnych wersjach silnikowych, wyposażeniowych i nadwoziowych. Samochody są nowe i pochodzą z 2024 roku, dostaniecie je od ręki. Możecie też liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na sięgające ponad 20% rabaty.
Na Superauto.pl traficie również na kilkanaście ofert Forda Tourneo Customa w różnych wersjach wyposażeniowych, nadwoziowych i silnikowych. Samochody są nowe, pochodzą z 2024 i 2025 roku, wiele z nich dostaniecie od ręki. Do atutów oferty należą też atrakcyjne warunki finansowania, minimum formalności oraz sięgające kilkunastu procent rabaty względem ceny katalogowej.
VW Multivan 2025 vs Ford Tourneo Custom 2025 - rywale
Do rywali wymienionych modeli należą m.in. Mercedes Vito Tourer, Mercedes Klasa V, Volkswagen Caravelle, Hyundai Staria, Toyota Proace Verso, Citroen SpaceTourer, Peugeot Traveller, Opel Zafira Life, Renault Trafic oraz Nissan Primastar.