Porównanie: Audi A3 2023 vs Audi A4 2023. Tradycja kontra nowoczesność
Klasyczny reprezentant segmentu D kontra popularny przedstawiciel segmentu C tej samej marki - zestawienie to może być dość ciekawe, zwłaszcza, że mówimy tu o bardzo cenionych na polskim rynku modelach w postaci Audi A3 i Audi A4.

Z artykułu dowiesz się o:
Samochody kompaktowe są najpopularniejszym segmentem na rynku. Sporym zainteresowaniem cieszą się również kompakty marek premium, zwłaszcza te od słynnej niemieckiej trójki. Z drugiej strony w przypadku marek premium klasyczne samochody segmentu D również mają się dobrze w przeciwieństwie do marek popularnych. W 2022 roku sprzedano w Polsce 2634 egzemplarze Audi A3, co dało mu 41. lokatę w rankingu TOP 50 najpopularniejszych nowych samochodów w Polsce. Jednocześnie jest najpopularniejszym kompaktem spośród marek premium, wyprzedzając takie modele jak BMW serii 1 czy Mercedes Klasy A. Nieco mniejszą, choć i tak sporą, popularnością cieszy się starsze A4, które wieńczy listę TOP 50 z wynikiem 2256 sprzedanych sztuk w 2022 roku. Jest ono zatem popularniejsze od Mercedesa Klasy C, ale jednocześnie mniej popularne od BMW serii 3.
Audi A3 2023 vs Audi A4 2023 - krótko o modelach
Aktualna IV generacja Audi A3 zadebiutowała wiosną 2020 roku. Podobnie jak inne kompaktowe modele niemieckiego koncernu, Audi A3 IV zbudowano w oparciu o nową modułową platformę. W efekcie Audi A3 jest niższe i dłuższe, przez co delikatnie zmieniły się proporcje pojazdu. Charakterystycznymi elementami pojazdu są duża atrapa chłodnicy, wielokątne, podłużne reflektory oraz wzbogacone ostrymi kantami tylne lampy. W gamie A3 po raz pierwszy zabrakło odmiany trzydrzwiowej. Samochód oferowany jest jako pięciodrzwiowy hatchback oraz sedan. Kokpit A3 jest całkowicie skupiony na kierowcy. Znajdziemy w nim dobrze już znane z modeli klasy wyższej elementy. Standardowo montuje się tu również 10,1–calowy monitor dotykowy umieszczony pośrodku tablicy rozdzielczej. Audi virtual cockpit oferuje dodatkowe elementy, takie jak np. duży wyświetlacz map nawigacji. Wersja plus ma wyświetlacz o przekątnej 12,3-cala.
Używane Audi A3 w ofercie Superauto.pl

Audi A4 V generacji, o kodzie fabrycznym B9, zostało wprowadzone na rynek w 2015 roku. Pomimo wielu podobieństw stylistycznych z poprzednikiem pod względem niektórych elementów, takich jak kształt świateł i szyb, samochód został zaprojektowany od podstaw. A4 V jest większe i lżejsze, a jego masa zmniejszyła się nawet o 120 kg, w zależności od wariantu. Nadwozie samochodu zostało zoptymalizowane, aby poprawić jego efektywność aerodynamiczną. W maju 2019 roku A4 przeszło modernizację, która polegała na wymianie większości paneli nadwozia. Z przodu samochodu znajdują się teraz przeprojektowane reflektory i grill podobny do innych nowych modeli marki. Tylne lampy również otrzymały nową grafikę i chromowaną listwę między nimi, podczas gdy linia boczna samochodu ma teraz nowe przetłoczenia. Audi A4 występuje w wersjach sedan i kombi.
Używane Audi A4 B9 w ofercie Superauto.pl

Audi A3 2023 vs Audi A4 2023 - wymiary i bagażnik
Audi A3 hatchback mierzy 4343 mm długości, 1816 mm szerokości oraz 1449 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2636 mm. Bagażnik pomieści od 380 do 1200 litrów lub od 280 do 1100 l w przypadku odmiany hybrydowej PHEV. Audi A3 Limousine mierzy 4495 mm długości, 1816 mm szerokości oraz 1425 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2636 mm. Bagażnik pomieści 425 litrów.
Audi A4 Limousine mierzy 4762 mm długości, 1428 mm wysokości oraz 1847 mm szerokości, zaś rozstaw osi liczy 2820 mm. Bagażnik pomieści 460 litrów. Wersja Avant mierzy 4762 mm długości, 1847 mm szerokości oraz 1435 mm wysokości (1493 mm w uterenowionej odmianie Allroad), zaś rozstaw osi liczy 2820 mm. Bagażnik pomieści od 495 do 1495 litrów.
Audi A3 2023 vs Audi A4 2023 - silniki
Bazowy wariant benzynowy w gamie Audi A3 to odmiana 30 TFSI korzystająca z silnika 1.0 o mocy 110 KM i maksymalnym momencie obrotowym 200 Nm. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej lub 7-stopniowej dwusprzęgłowej S-Tronic. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,6 s, a prędkość maksymalna to 204 km/h. Mocniejsza odmiana 35 TFSI korzysta z silnika 1.5 o mocy 150 KM i maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,7 s (8,4 s z S-Tronic), zaś prędkość maksymalna wynosi 227 km/h (z S-Tronic 224 km/h). W ofercie jest też wariant 40 TFSI quattro S-Tronic z 2-litrowym silnikiem o mocy 190 KM i maksymalnym momencie obrotowym 320 Nm. Napęd trafia na obie osie, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7 s, a prędkość maksymalna to 241 km/h.

Odmiana hybrydowa plug-in 45 TFSI e korzysta z 1.4-litrowej jednostki TFSI oraz silnika elektrycznego, zaś łączna moc układu wynosi 245 KM, a maksymalny moment obrotowy to 400 Nm. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 6-stopniowej przekładni S-Tronic. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,8 s, a prędkość maksymalna to 232 km/h. Baterie o pojemności 13 kWh zapewniają od 58 do 59 km zasięgu na prądzie. W gamie są też dwie odmiany wysokoprężne. Bazowy wariant 30 TDI ma napęd na przednią oś i sześciobiegową skrzynię manualną lub 7-stopniową S-Tronic. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w obu przypadkach zajmuje 10,6 s, a prędkość maksymalna to 201 km/h. Mocniejszy wariant 35 TDI oferuje 150 KM oraz 360 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,3 s i rozpędza się do 222 km/h.
Topowymi wariantami są S3 oraz RS3. Pierwszy z nich korzysta z 2-litrowej jednostki benzynowej TFSI generującej 310 KM oraz 400 Nm. Napęd trafia na obie osie za pośrednictwem 7-stopniowej przekładni S-Tronic. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,8 s, a prędkość maksymalna to 250 km/h. Topowa odmiana RS3 korzysta już z pięciocylindrowej jednostki 2.5 TFSI generującej 400 KM oraz 500 Nm. W jej przypadku przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 3,8 s, a prędkość maksymalna to 250 km/h.

Gama silników benzynowych oferuje cztery turbodoładowane silniki, każdy wyposażony w standardową 7-biegową dwusprzęgłową przekładnię S-Tronic. Wariant 35 TFSI wykorzystuje 2-litrowy silnik TFSI o mocy 150 KM i maksymalnym momencie obrotowym 270 Nm. Ma napęd na przednie koła, przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 8,9 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 210 km/h. Wariant 40 TFSI ma mocniejszy silnik 2.0 o mocy 204 KM i maksymalnym momencie obrotowym 320 Nm. Może przyspieszać od 0 do 100 km/h w 7,1 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 210 km/h. Wariant 45 TFSI wyposażony jest w napęd na wszystkie koła quattro i również bazuje na jednostce 2.0 TFSI. Generuje ona 265 KM i 370 Nm, a jej przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 5,5 sekundy, a prędkość maksymalna 250 km/h. Topowy wariant RS4 Avant występuje z 2.9-litrowym silnikiem V6 TFSI biturbo o mocy 450 KM i maksymalnym momencie obrotowym 600 Nm. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,1 s i rozpędza się do 250 km/h.

Linia silników wysokoprężnych obejmuje cztery różne warianty, z których trzy pierwsze wykorzystują 2-litrowy silnik wysokoprężny o różnej mocy. Najmniejszy z nich generuje 136 KM i 320 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,5 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 210 km/h. Model 40 TDI generuje 163 KM i 370 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,2 sekundy i prędkość maksymalną 210 km/h. Odmiana 45 TDI oferuje większą moc 204 KM i 400 Nm, z przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w 7,4 sekundy i prędkością maksymalną 210 km/h. Dodanie opcji napędu na wszystkie koła quattro obniża czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h do 6,9 sekundy. Linię wieńczy odmiana S4 quattro, wyposażona w 3-litrowy silnik V6 TDI biturbo, który dostarcza 354 KM i maksymalny moment obrotowy 700 Nm. Na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h potrzeba zaledwie 4,6 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h.
Audi A3 2023 vs Audi A4 2023 - ceny
Bazowe Audi A3 Sportback 30 TFSI kosztuje od 110 500 zł, zaś dopłata do przekładni S-Tronic wynosi 9200 zł. Odmiana 35 TFSI ze skrzynią manualną kosztuje od 120 300 zł, zaś 40 TFSI Advanced quattro S-Tronic od 159 800 zł. Odmianę wysokoprężną 30 TDI wyceniono na 127 900 zł, zaś 35 TDI na 149 400 zł. Odmiana hybrydowa PHEV kosztuje od 185 000 zł, zaś topowe S3 i RS3 kosztują odpowiednio 207 000 oraz 291 900 zł. Dopłata do nadwozia Limousine wynosi 3000 zł w przypadku cywilnych wersji, 3100 zł w S3 oraz 9600 zł w przypadku RS3.
Bazowe Audi A4 30 TDI S Tronic kosztuje od 170 300 zł, odmiana 35 TDI 176 700 zł, zaś 40 TDI od 185 100 zł. Napęd quattro wymaga 10 100 zł dopłaty, zaś odmiana Avant 7600 zł. Topowy wariant S4 wyceniono na 348 400 zł. Podstawowa wersja benzynowa 35 TFSI S Tronic kosztuje od 155 600 zł, 40 TFSI od 174 000 zł, zaś 45 TFSI quattro od 202 900 zł. Topowe RS4 Avant kosztuje 443 800 zł.
Audi A3 vs Audi A4 - kalkulacja leasingu 2023
Poniżej przedstawiamy przykładową kalkulację leasingu dla Audi A3 Sportback 35 TFSI S Line z silnikiem 1.5 o mocy 150 KM z 7-stopniową przekładnią dwusprzęgłową S Tronic i napędem na przednią oś.
- Cena katalogowa: 184 980 zł
- Cena Superauto.pl po rabacie: 162 800 zł.
- Czas trwania umowy leasingowej: 48 miesięcy
- Wpłata własna 25% (33 000 zł)
- Wartość wykupu 15% (25 000 zł).
- Rata netto: 2471 zł
Audi A3 2023 w leasingu - korzyści podatkowe
Ten samochód po uwzględnieniu korzyści podatkowych kosztuje Cię jedynie:
- w przypadku użytkowania wyłącznie do celów służbowych: 137 262 zł
- w przypadku użytkowania do celów mieszanych: 149 708 zł
Poniżej przedstawiamy przykładową kalkulację leasingu dla Audi A4 Limousine 35 TFSI z silnikiem 2.0 o mocy 150 KM z 7-stopniową przekładnią dwusprzęgłową S-Tronic i napędem na przednią oś.
- Cena katalogowa: 199 350 zł
- Cena Superauto.pl po rabacie: 165 200 zł.
- Czas trwania umowy leasingowej: 48 miesięcy
- Wpłata własna 20% (33 000 zł)
- Wartość wykupu 15% (25 000 zł).
- Rata netto: 2522 zł
Audi A4 2023 w leasingu - korzyści podatkowe
Ten samochód po uwzględnieniu korzyści podatkowych kosztuje Cię jedynie:
- w przypadku użytkowania wyłącznie do celów służbowych: 139 522 zł
- w przypadku użytkowania do celów mieszanych: 151 749 zł
Audi A3 i Audi A4 w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy Audi A3 w różnych wersjach silnikowych i nadwoziowych. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2023 roku, wiele z nich dostaniecie od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz sięgające nawet kilkunastu procent rabaty względem ceny katalogowej.
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkaset egzemplarzy Audi A4 w różnych wersjach silnikowych i nadwoziowych. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2023 roku, wiele z nich dostaniecie od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz sięgające nawet kilkunastu procent rabaty względem ceny katalogowej.
Audi A3 2023 vs Audi A4 2023 - konkurenci
Do rywali Audi A3 należą BMW serii 1, BMW serii 2, Mercedes CLA oraz Mercedes Klasy A.
Do rywali Audi A4 należą BMW serii 3, Mercedes Klasy C, Volvo S60 oraz Alfa Romeo Giulia.