Polski Ład a wykup samochodu w leasingu
Projekt Polskiego Ładu zakłada sporo zmian dla przedsiębiorców, głównie w warstwie podatkowej. Wśród nich jedną z kontrowersyjnych kwestii zakłada zmianę sposobu opodatkowania leasingowanego samochodu podczas wykupu. Co się zmieni? Na pewno nie będzie korzystnie.

UWAGA! 1 lipca 2022 roku wchodzi w życie aktualizacja ustawo o Polskim Ładzie. Dowiedz się więcej jakie zmiany wejdą w życie, kto straci, a kto zyska. Polski Ład 2.0
Wynajem długoterminowy oraz leasing operacyjny to wciąż dwa kluczowe sposoby finansowania środków w firmie. Powód? Atrakcyjne rozliczenie podatkowe, możliwość odliczenia czy wprowadzenia rat za samochód do kosztów działalności czy preferencyjne warunki wykupu samochodu po zakończeniu umowy (nawet w przypadku najmu jest to opłacalne, choć nie każdy, kto wybiera taką formę finansowania, podejmuje się wykupienia samochodu).
Leasingowany samochód po wykupie można przenieść do majątku prywatnego. Po upływie 6 miesięcy można samochód sprzedać i nie płacić podatku.
Polski Ład a wykup samochodu
Projekt ustawy z 26 lipca 2021 Polski Ład zakłada znaczące zmiany w kwestii podatkowej, w tym przede wszystkim sposób rozliczenia samochodu wykupionego w leasingu z zamiarem odsprzedaży. Projekt zakłada, że procedura nie będzie już tak korzystna dla przedsiębiorcy jak do tej pory.
Jeśli Polski ład zostanie przegłosowany, od 1 stycznia 2022 chcąc wykupić samochód leasingowany i przenieść go do majątku prywatnego, trzeba będzie opłacić podatek dochodowy i VAT. Dodatkowo wcześniejsza ustawa zakłada także wydłużenie czasu amortyzacji samochodu z dotychczasowych 6 miesięcy do 5 lat.
Podatek VAT nie od raty
Sposób finansowania samochodu w leasingu jest stosunkowo elastyczną formą. To od możliwości finansowych leasingobiorcy zależy ile będzie płacił miesięcznie za samochód. Przedsiębiorcy zakładający wykup samochodu pod koniec leasingu zazwyczaj decydowali się na leasing z niską wartością wykupu. Bo to od ostatniej raty był opłacany podatek VAT. Przy sporej wpłacie własnej ostatnia rata leasingowanego samochodu najczęściej stanowiła symboliczny 1%.
Co się zmieni od 1 stycznia?
VAT będzie płacony od wartości pojazdu, nie od wysokości raty.
Zakładając, że wartość rynkowa nowego BMW, które leasingowaliśmy przez 60 miesięcy, a ostatnia rata wynosiła 2000 zł, podatek zapłacimy od wartości rynkowej pojazdu w chwili wykupu, czyli np. od 150000 zł.
Przepisy podatkowe mają zniechęcić przedsiębiorców do wykupu samochodu leasingowanego i wcielania go do majątku prywatnego.
W wywiadzie dla "Dziennika Gazety Prawnej" Sarnowski powiedział: "Nie może być tak, że firma kupiła samochód, a potem jej właściciel kupuje go za przysłowiową złotówkę. W efekcie koszty prywatnego samochodu przerzuca się na firmę. Tego typu proceder nie ma żadnego uzasadnienia, jest całkowitym wyjątkiem w UE".
W Polsce taka procedura jest standardowa, choć wydawać się mgło, że ustawa amortyzująca skutecznie zniechęci przedsiębiorców do wykupu i odsprzedaży samochodu.
Według analityków, wcielenie w życie ustawy amortyzacyjnej może wpłynąć realnie na rynek samochodów wtórnych i całą branżę leasingową. Scenariuszy istnieje bowiem kilka. Jednym z nich jest zmniejszone zainteresowanie leasingiem i większe skupienie uwagi przedsiębiorców na innych formach finansowania m.in. wynajmie długoterminowym (wysokość rat obliczana jest na podstawie utraty wartości samochodu, a nie od jego wartości rynkowej, a po zakończonej umowie samochód jest zwracany bez konieczności jego wykupu). Widmo zmian mocno wpłynęło na rynek leasingowy. Od dnia ogłoszenia projektu, coraz więcej przedsiębiorców decyduje się wcześniejszy wykup auta w celu jego odsprzedaży jeszcze przed nastaniem Polskiego Ładu.