PIERWSZA JAZDA: Dacia Jogger w wersji hybrydowej i Duster 4x4
Czy nowe wersje Dacia mają rację bytu na rynku europejskim? Jak nowe, hybrydowe wcielenia Dustera i joggera wypadają na tle chińskich modeli czy chociażby Citroena?

Chociaż Dacia nie prezentuje nowych modeli z taką częstotliwością jak producenci samochodów premium, którzy wprowadzają na rynek nawet kilka modeli miesięcznie, to jednak jej cele są znacznie bardziej pragmatyczne. Dodatkowo, rumuński producent napotyka na coraz większą konkurencję ze strony firm z Chin oraz Citroena. Miałem przyjemność przetestować kilka najnowszych modeli z ich gamy. Oto moje obserwacje.
Dacia Jogger Hybrid 140. Świetna, ale traci główny atut – opłacalność


Zanim omówię Dacię Duster, która z pewnością przyciągnie uwagę wielu osób, chciałbym poświęcić chwilę na omówienie hybrydowej wersji Dacii Jogger. Podczas niedawnych testów w Polsce miałem możliwość prowadzenia dobrze znanej Dacii Jogger, tym razem wyposażonej w długo oczekiwany napęd hybrydowy Hybrid 140. Zgodnie z oznaczeniem, pojazd ten dostarcza łączną moc 140 KM (94 KM pochodzi z silnika spalinowego, a 49 KM z elektrycznego) oraz 205 Nm momentu obrotowego. Moc jest przekazywana na przednie koła przez automatyczną skrzynię biegów Multi-mode, która oferuje wiele kombinacji przełożeń. Efektem jest przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 10 sekund oraz maksymalna prędkość 167 km/h. Chociaż te liczby na papierze mogą nie robić wrażenia i są zbliżone do innych dostępnych opcji napędowych, to jednak wrażenia z jazdy są znacznie bardziej satysfakcjonujące.

Na wstępie warto zwrócić uwagę na dynamikę startu i przyspieszenia do prędkości miejskich. Samochód zawsze rusza z miejsca korzystając z silnika elektrycznego, co zapewnia natychmiastowy dostęp do pełnej mocy i momentu obrotowego. Dzięki temu reakcja na pedał gazu jest błyskawiczna, a automatyczna skrzynia biegów efektywnie dostosowuje przełożenia do aktualnych warunków. Chociaż czasem można odczuć drobne szarpnięcia, a silnik sporadycznie podnosi obroty nawet podczas równomiernego przyspieszania, to jednak w dłuższej perspektywie liczą się wyniki – zarówno pod względem dynamiki, jak i zużycia paliwa – i w obu tych aspektach samochód nie pozostawia powodów do narzekań.

Pojazd porusza się znacznie sprawniej niż wersje benzynowe czy te wyposażone w system LPG, a średnie zużycie paliwa po dynamicznej jeździe na trasach podmiejskich wynosi zaledwie 5 l/100 km – co jest wynikiem godnym uwagi. Choć wielu kierowców ceni sobie napęd benzyna-LPG (jak w przypadku Dustera), który oferuje imponujący zasięg do 1200-1300 km (dzięki dwóm zbiornikom paliwa po 50 litrów), to jednak mieszkańcy miast z pewnością docenią niskie spalanie, zwinność przy niskich prędkościach i przede wszystkim – komfort jazdy z automatyczną skrzynią biegów. Napęd hybrydowy idealnie komponuje się z charakterem Joggera, ale czy stanie się najpopularniejszym wyborem?




Nowa Dacia Jogger - cena
Powodem jest oczywiście cena, która w przypadku najtańszej wersji z napędem Hybrid 140 przekracza już ustaloną granicę – kosztuje 114 050 złotych za wariant Expression (7 miejsc). Za model Extreme trzeba zapłacić 118 850 złotych, a dodając trzy opcje wyposażenia (bez akcesoriów), końcowa cena przekracza 125 000 złotych. Mimo że jest to nadal atrakcyjna i konkurencyjna oferta w segmencie minivanów na siedem osób, to jednak urok budżetowego pojazdu nieco przygasa.
Dacia Duster TCe 130 4x4. Świetne prowadzenie, ale za krótka skrzynia
Szczególnie interesująca okazała się Dacia Duster z najwyższym w ofercie (nie licząc wersji hybrydowej) układem napędowym. Pod jej maską znajduje się silnik 1.2 TCe generujący 130 KM mocy i 230 Nm momentu obrotowego. Testowany model Extreme posiadał napęd 4x4, przekazywany przez manualną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach. Istnieje również opcja napędu na przednią oś, jednak dla tej konfiguracji silnika nie przewidziano automatycznej skrzyni biegów. Automat jest dostępny wyłącznie w wersji hybrydowej, co można uznać za pewne ograniczenie.


Manualna skrzynia biegów ma zaskakująco krótkie przełożenia, co w warunkach miejskich wymaga częstej zmiany biegów, aby zachować płynność przyspieszenia. Przełożenia są na tyle krótkie, że bez problemu można ruszyć nawet z drugiego biegu. Szósty bieg pełni funkcję nadbiegu, przydatnego głównie przy prędkościach autostradowych powyżej 100 km/h. Choć może to wydawać się nietypowe, Dacia miała swoje powody – krótkie przełożenia częściowo zastępują reduktor, co pozwala uniknąć dodatkowych kosztów. W wersji z napędem 4x4 ma to znaczenie, szczególnie dla osób planujących częste wyprawy w teren, które docenią precyzyjne zestopniowanie skrzyni biegów. Minusem jest słabe wyciszenie, które przy prędkościach 110-120 km/h wymusza podnoszenie głosu w rozmowie. W segmencie aut budżetowych pewne kompromisy są nieuniknione, jednak lepsze wyciszenie słupków A i przednich nadkoli znacząco poprawiłoby komfort jazdy.

Pozycja za kierownicą również budzi pewne zastrzeżenia. Może to kwestia przyzwyczajenia, ale nawet po dłuższej jeździe nie udało mi się znaleźć idealnej pozycji, mimo odpowiedniego zakresu regulacji. Pedały wydają się być umieszczone zbyt wysoko, co wymaga podniesienia fotela dla optymalnego kąta zgięcia nóg. Trudno jednak po jednym krótkim teście wyciągnąć więcej wniosków – być może inne wady ujawnią się podczas pełnego testu. Na szczęście Duster ma też wiele zalet, z których jedną z najbardziej zaskakujących jest jego doskonałe prowadzenie.
Dacia Duster zaskoczyła mnie swoją chęcią do pokonywania zakrętów, zbalansowanym prowadzeniem z lekką tendencją do nadsterowności na śliskim podłożu oraz szybką odpowiedzią na manewry kierownicą. Nawet na nierównym terenie, Duster radzi sobie bez problemów z zakrętami. Testowałem model Extreme na 18-calowych felgach z oponami wielosezonowymi o niskim profilu i muszę przyznać, że jeśli ktoś szuka przyjemności z jazdy, to Duster z pewnością ją zapewni! Zastanawiam się, czy nie wybrałbym dla siebie wersji hybrydowej, która imponuje sprawnością napędzania Joggera (o tym pisałem wyżej) i nie posiada jednej znaczącej wady – krótkiego przełożenia manualnej skrzyni biegów. Być może zrezygnowałbym z napędu 4x4 na rzecz większej dynamiki i komfortu płynącego z jazdy automatyczną skrzynią biegów.
Nowa Dacia Duster - dane techniczne i cena

Podsumowując dane techniczne i ceny, Dacia Duster z silnikiem 1.2 TCe o mocy 130 KM z napędem 4x4 i manualną skrzynią biegów osiąga przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11 sekund i może rozwinąć prędkość maksymalną 174 km/h. Średnie zużycie paliwa według producenta wynosi do 5,9 l/100 km, a w trasie przy prędkości około 120 km/h spalanie to około 6,5 l/100 km. Najtańszy model Essential z silnikiem 1.0 Eco-G o mocy 100 KM i napędem na przednią oś jest dostępny w cenie 79 900 złotych. Za wariant 1.2 TCe o mocy 130 KM trzeba zapłacić 94 900 złotych, ale jest to wyższa wersja Expression. Najtańsza hybryda kosztuje 111 400 złotych (również wersja Expression), a testowany model TCe o mocy 130 KM z napędem 4x4 to wydatek co najmniej 106 400 złotych. Za wersję Extreme z tym napędem należy zapłacić 112 400 złotych.


Nowa Dacia Duster & Jogger. Świetny wybór, ale...
Po kilku godzinach spędzonych z Dacią Duster i Jogger mogę śmiało stwierdzić, że to naprawdę interesujące propozycje w segmencie budżetowych samochodów. Dacia Duster zaskakuje nowoczesnym wyglądem, praktycznym wnętrzem i zaskakująco dobrym prowadzeniem. Gdyby miała napęd hybrydowy, byłaby niemal idealnym przedstawicielem tego segmentu, pomijając średnie wyciszenie. Dacia Jogger z hybrydą to prawdziwa rewelacja – dynamiczna, przestronna i oszczędna. Jedynym problemem może być wysoka cena, ponieważ dla niektórych granicą opłacalności zakupu może być właśnie 100 000 złotych, a z topowymi wersjami ta kwota jest znacząco przekraczana.