Premiera: Peugeot e-3008. Rewolucja w gamie marki
Francuzi pokazali najnowsze wydanie swojego kompaktowego SUV-a. Nowy Peugeot 3008 imponuje odważnym designem i wyrafinowaniem technicznym, a jego elektryczny wariant e-3008 jest przełomowy nie tylko ze względu na wynoszący aż 700 km zasięg.

Peugeot już od pewnego czasu dokonuje elektryfikacji swojej gamy. Nic dziwnego, bowiem do 2030 roku firma chce oferować wyłącznie elektryki. Do tej pory brakowało jednak prawdziwej rewolucji, modelu, który zmieniłby układ sił w segmencie. Ta nadeszła wraz z najnowszym e-3008.
Peugeot e-3008 2024 - silniki
Jest to bowiem pierwszy Peugeot oparty na nowej platformie STLA Medium, która otwiera zupełnie nowe możliwości. Baterie mają 73 kWh lub nawet 98 kWh pojemności i zapewniają zasięg na poziomie 525 km w przypadku mniejszego zestawu lub aż 700 km w przypadku większego. Bazowy wariant Single Motor z napędem na przednią oś rozwija 213 KM i 343 Nm, występuje z bateriami 73 kWh.

Odmiana Dual Motor z napędem AWD korzysta z tego samego zestawu baterii, jednak ma już dodatkowy silnik elektryczny o mocy 113 KM i maksymalnym momencie obrotowym 166 Nm, w efekcie łączna moc układu wynosi 320 KM. Wariant o zwiększonym zasięgu ma napęd na przód, oferuje 231 KM i 343 Nm oraz baterie 98 kWh. Wariant AWD oferuje też tryb 4WD działający do prędkości 135 km/h. W późniejszym czasie gamę uzupełnią odmiany hybrydowe (zapewne 1.2 PureTech mhev i wariant PHEV) już jako 3008.
Rewolucja, którą widać i czuć
W standardzie dostaniemy ładowarkę prądu jednofazowego o mocy 11 kW, natomiast w opcji dostaniemy ładowarkę prądu trójfazowego o mocy 22 kW. Baterie można też ładować prądem stałym o mocy do 160 kW, w efekcie czego ich podładowanie z 20 do 80% zajmie do 30 minut.
Peugeota e-3008 wyposażono także w funkcję Vehicle to Load (V2L), a więc służącą do ładowania urządzeń zewnętrznych oraz Smart Charge pozwalającą na dopasowanie czasu i mocy ładowania do pory, w której cena prądu jest najkorzystniejsza. Peugeot e-3008 oferuje 3 poziomy rekuperacji energii.
Peugeot e-3008 2024 - stylistyka
Odważny design w stylu fastbacka zapoczątkowany przez crossovera 408 znalazł swoją kontynuację także w nowym e-3008. Mamy zatem odważne linie, dopracowaną aerodynamikę (Cx na poziomie 0,28), liczne przetłoczenia, zwężającą się ku tyłowi linię szyb czy charakterystyczny "pływający" spojler. Nowego e-3008 wyróżnia natomiast przedni pas z większym logo, gradientowym grillem oraz reflektorami umieszczonymi w smukłej, eleganckiej listwie, która znajduje się nad grillem i rozciąga się na cały przód pojazdu. Oczywiście nie zabrakło motywu lwich pazurów z przodu i z tyłu. Topowy e-3008 GT otrzyma w standardzie reflektory Pixel LED.

Peugeot e-3008 2024 – wnętrze
Na nudę nie będziemy narzekać także w kabinie, gdzie główną rolę odgrywa zakrzywiony panoramiczny wyświetlacz o przekątnej 21 cali, w którym zintegrowano wirtualne zegary i multimedia. Poniżej mamy ekran systemu i-Toogles, jednak oferuje on 10 kafelek, a nie 6 jak w przypadku Peugeotów 408 i 308. W bazowej wersji Allure zamiast panoramicznego wyświetlacza mamy dwa 10-calowe ekrany. Rozbudowane oświetlenie ambiente powoduje, że kokpit sprawia wrażenie lewitującego. Peugeot podkreśla także wysoką jakość materiałów.

Peugeot e-3008 2024 - wyposażenie
Wyposażenie jest bogate już w standardzie. Dostaniemy m.in. podgrzewane fotele AGR (w opcji z wentylacją, masażem i aktywnym podparciem bocznym) czy podgrzewaną kierownicę, a także reflektory LED i zestaw systemów bezpieczeństwa oraz system AQS (Air Quality System) badający jakość powietrza w kabinie. Wariant GT otrzyma także funkcję oczyszczania powietrza Clean Cabin. Na liście opcji znajdą się m.in. laminowane szyby czy system audio Focal.
Produkcją Peugeota e-3008 zajmie się fabryka we francuskim Sochaux, zaś na rynek auto trafi w lutym 2024 roku. Rywalami auta będą Ford Mustang Mach-E, Volkswagen ID.5 czy Nissan Ariya.
Aktualizacja z dnia 28 listopada 2023 - znamy polskie ceny Peugeota 3008
Peugeot 3008 startuje z pułapu 169 900 zł za odmianę hybrydową w konfiguracji Alllure. Rozwija ona 136 KM, współpracuje z 6-stopniową przekładnią dwusprzęgłową i korzysta z silnika 1.2 PureTech i silnika elektrycznego o mocy 15,6 kW. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,4 s, a prędkość maksymalna to 204 km/h. W konfiguracji Allure dostaniemy w standardzie m.in.:
- Wyświetlacz panoramiczny: dwa ekrany 10" zintegrowane w jednej obudowie, prawy ekran dotykowy
- System multimedialny Peugeot i-Connect: Radio DAB, BlueTooth, bezprzewodowy interfejs Apple Carplay/Android Auto; Peugeot Connect SOS&Assistance
- System bezkluczykowego dostępu i uruchamiania pojazdu
- Klimatyzację automatyczną dwustrefową
- Czujniki parkowania z tyłu i kamerę cofania
- Reflektory przednie Eco LED
- Podgrzewany fotel kierowcy z certyfikatem AGR
Bogatsza odmiana GT kosztuje już 186 250 zł i oferuje m.in.:
- Wyświetlacz panoramiczny: jeden zakrzywiony ekran 21", prawa część ekranu dotykowa
- Bezdotykowe otwieranie drzwi bagażnika za pomocą ruchu stopą
- Czujniki parkowania z tyłu i z przodu, kamera cofania
- Reflektory przednie Matrix LED
- Tempomat adaptacyjny ograniczający prędkość aż do zatrzymania, gdy postój trwa do 3s, sam podejmuje dalszą jazdę (ACC Stop&Go)
- i-Toggles: dodatkowy ekran dotykowy z programowalnymi wirtualnymi przyciskami
- ładowarkę indukcyjną
- podgrzewana kierownicę
Odmiana elektryczna e-3008 o mocy 210 KM w wersji Allure kosztuje od 233 600 zł, zaś w odmianie GT 251 650 zł.