Nowy Peugeot 408 to kolejny fantazyjny crossover Francuzów. Podbije rynek?
Francuzi potrafią zaskakiwać i kolejny raz tego dokonali. Ich najnowsze dzieło w postaci Peugeota 408 zaskakuje awangardową koncepcją. Samochód jest niczym innym, jak po prostu... crossoverem.

Francuski producent używa nazwy 408 tak naprawdę od 2010 roku dla kompaktowego sedana na bazie modelu 308. Samochód jest oferowany m.in. w Chinach, jednak w Europie go nie uświadczymy. Peugeot postanowił jednak użyć nazwy 408 także na rynku europejskim, jednak tym razem dla zupełnie innego modelu. Jak sama nazwa wskazuje, nowy 408 plasuje się pomiędzy kompaktowym 308 a flagowym 508. Samochód przybrał postać awangardowego crossovera, który z sylwetki przypomina w dość dużym stopniu najnowszego Citroena C5 X. Peugeot jest jednak mniejszy od Citroena, a jednocześnie znacznie większy od 308. Podczas konferencji prasowej zorganizowanej online przedstawiciele marki wspomnieli o nowym Peugeocie 408, że jest pierwszym w swoim rodzaju, a więc z nadwoziem typu fastback, nie tylko w historii marki, ale i w całym segmencie.
Peugeot 408 - jedyny w swoim rodzaju, awangardowy crossover
Technicznie rzec biorąc nowy Peugeot 408 jest liftbackiem, lecz ma przy tym spory prześwit o wartości aż 189 mm. Do tego dochodzą plastikowe nakładki na zderzaki, progi i nadkola oraz masywne błotnki. Z kolei opadająca linia dachu przywodzi na myśl auta coupe. Mamy zatem do czynienia z klasycznym francuskim crossoverem, a więc samochodem łączącym kilka różnych światów. Peugeot twierdzi, że 408 jest modelem kompaktowym, jednak autu bliżej do 508 niż 308. Francuski crossover mierzy bowiem 4687 mm długości, 1859 mm szerokości oraz 1478 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2787 mm. Samochód bazuje na zmodernizowanej wersji modułowej platformy EMP2, z której korzysta także 308 oraz Citroen C5 X. Peugeot twierdzi jednak, że nowy 408 jest bardziej wyrafinowanym produktem, umieszczonym "na szczycie segmentu C".

Z pewnością 408 zaprojektowany został nieszablonowo. Warto dodać, że dobra aerodynamika Peugeota 408 to nie tyko wrażenie wizualne, ale i fakty – współczynnik Cx wynosi 0,28. Auto budzi co prawda naturalne skojarzenia z Citroenem C5 X, ale tamten model jest większy i plasowany o klasę wyżej. Citroen jest bowiem o ponad 10 cm większy od Peugeota.Peugeot ma odważniejszy przód, inny wygląd okien w tylnych drzwiach, kwadratową stylistykę tyłu i panele nadwozia charakteryzujące się ostrzejszymi liniami. Stylistyka 308 jest bardzo wyrazista i nawiązuje w dużym stopniu do 308, co należy akurat uznać za zaletę. Niezwykle smukłe tylne reflektory, drapieżne przednie i elegancki grill z nowym logo - to może się podobać. Co istotne, smukłe nadwozie nie odbiera wcale praktyczności w kabinie, gdyż bagażnik pomieści 536 litrów lub nawet 1611 l po złożeniu oparć. Peugeot chwali się dużą ilością miejsca w kabinie, szczególnie dla pasażerów tylnego rzędu, którzy korzystać mają ze 188 mm przestrzeni na kolana. Z kolei maksymalna długość przewożonych w kabinie przedmiotów wynosi 1,89 m.
Odważny projekt, w pół drogi do premium
Niewiele można powiedzieć o awangardowym wnętrzu, ponieważ zostało ono w dużej mierze przeniesione z 308. To niekoniecznie jest zła wiadomość ponieważ kabina wygląda, jakby została zabrana z samochodu koncepcyjnego i/lub luksusowego. Dostaje parę 10-calowych ekranów i typową dla Peugeota małą kierownicę. Fantazyjny system dźwiękowy Focal z 10 głośnikami (w tym subwooferem), o łącznej mocy aż 690 W, został opracowany w ciągu trzech lat specjalnie dla tego modelu. Na liście opcji znajdą się też przednie fotele z funkcją masażu, pakiet systemów bezpieczeństwa, aktywny tempomat z funkcją Stop&Go, kamera 360 stopni, a także noktowizor. Kilka miesięcy po premierze pojawi się pakiet Drive Assist 2.0, który wprowadza funkcję półautomatycznej zmiany pasa ruchu, prawdopodobnie po naciśnięciu przez kierowcę dźwigni kierunkowskazów.

Peugeot będzie początkowo sprzedawał nowego 408 z dwoma hybrydowymi układami napędowymi typu plug-in. Oba mają napęd na przednie koła z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów i silnikiem elektrycznym o mocy 109 KM. Bazę stanowi natomiast dobrze znana 1.6-litrowa jednostka PureTech o mocy 150 lub 180 KM. Łączna moc układu wyniesie 180 KM i 360 Nm w słabszej konfiguracji oraz 225 KM i 360 Nm w mocniejszej. Rolę bazowego silnika obejmie 1.2-litrowy R3 PureTech o mocy 130 KM i maksymalnym momencie obrotowym 230 Nm. Także w jego przypadku za przeniesienie napędu na przednią oś odpowiada 8-stopniowa przekładnia automatyczna. Peugeot nie podał jednak osiągów pojazdu ani też zasięgu wariantów PHEV. Wiadomo natomiast, że akumulator gromadzi łącznie 12,4 kWh energii i może być ładowany jednofazowo z mocą 3,7 kW lub opcjonalnie z mocą 7,4 kW.
W gamie benzyna, PHEV oraz (wkrótce) wariant elektryczny
Samochód ma trafić na rynek na początku 2023 roku, po rozpoczęciu montażu we Francji w fabryce w Mulhouse. Peugeot zamierza sprzedawać samochód również w Chinach, lokalizując produkcję w fabryce w Chengdu. Za kilka miesięcy do oferty dołączyć ma także odmiana elektryczna e-408. Nie ma co liczyć natomiast na diesla.

Aktualizacja z dnia 9 października - Peugeot e-408 dołącza do oferty
Francuzi rozszerzają gamę swojego crossovera o zapowiadaną od samego początku odmianę elektryczną. Rozwija ona 210 KM i 345 Nm, ma napęd na przednią oś oraz baterie litowo-jonowe o pojemności 58,2 kWh netto, które można ładować mocą do 120 kW. Pozwala to na ich podładowanie z 20 do 80% w około 30 minut. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,2 s, a prędkość maksymalna to 160 km/h. Zasięg w trybie mieszanym według WLTP wynosi 453 km. Peugeot e-408 w wersji Allure kosztuje 208 700 zł, natomiast w bogatszej GT 218 150 zł. Producent daje gwarancję na akumulatory wynoszącą 8 lat lub 160 000 km.
Samochód w wersji Allure w standardzie wyposażony jest m.in. w: reflektory LED, 19-calowe aluminiowe obręcze kół, PEUGEOT i-Cockpit® z konfigurowalnym 10-calowym cyfrowym zestawem wskaźników, nawigację online z funkcją Trip planner, asystenta głosowego OK PEUGEOT, bezprzewodowe klonowanie ekranu Apple CarPlay / Android Auto, 6-głośnikowy system audio, podgrzewany fotel kierowcy i kierownicę, dwustrefową automatyczną klimatyzację, tylną kamerę parkowania i czujniki czy pompę ciepła.
Z kolei w standardzie odmiany GT, oprócz elementów z wersji Allure, dostaniemy m.in.: reflektory Matrix LED, przednie czujniki parkowania, aluminiowe wykończenia wnętrza z konfigurowalnym 8-kolorowym oświetleniem ambientowym, aluminiowe progi drzwi, elektrycznie sterowaną klapę bagażnika czy pakiet Drive Assist Plus (pozwala na półautonomiczną jazdę poziomu 2).
Peugeot 408 w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkanaście egzemplarzy Peugeotów 408. Samochody dostępne są w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Wiele aut dostępnych jest od ręki i z sięgającymi nawet kilkunastu procent rabatami względem ceny katalogowej. Oczywiście możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie i minimum formalności.
Sprawdź ofertę Peugeot 408 leasing na Superauto.pl