Nowe Porsche 911 GT3 RS zaprezentowane. Wolnossąca niemiecka perfekcja
Porsche zaprezentowało jedną z najbardziej ekscytujących wersji swojego flagowego modelu. Nowe 911 GT3 RS zachowało wolnossący silnik o mocy ponad 500 KM, dodając do tego jeszcze bardziej dopracowaną aerodynamikę i doskonałe osiągi.

Spis treści
Porsche 911 w wersjach GT3 i GT3 RS od zawsze budziły wśród fanów niemieckiej marki najwięcej emocji. Począwszy od poprzedniej generacji to właśne te warianty były jedynymi pozbawionymi doładowania, a więc najbardziej cenionymi przez purystów. Dlatego też tym bardziej cieszy fakt, że nowe 911 w wersji GT3 RS zachowało wolnossącą jednostkę. Co więcej, ma ona nie tylko więcej mocy, ale także oferuje lepsze osiągi. Podobnie jak w przypadku poprzednich modeli RS, GT3 RS 992 zwiększa siłę docisku i zmniejsza masę, aby poprawić czasy okrążeń. Inżynierowie uwzględnili wnioski wyciągnięte z bolidu wyścigowego 911 GT3 R. Co zatem oferuje najnowsze Porsche 911 GT3 RS?
Szereg zmian technicznych i usprawnień aerodynamicznych
Największa zmiana techniczna dotyczy koncepcji chłodzenia. Nowa centralna chłodnica zastępuje układ trzech chłodnic z poprzednich samochodów, zwalniając miejsce dla Porsche na zainstalowanie nowych aktywnych elementów aerodynamicznych z przodu. Samochód jest w stanie wytworzyć siłę docisku 409 kilogramów przy 200 kilometrach na godzinę, czyli dwa razy więcej niż jego poprzednik z generacji 991,2 i 1895 funtów (860 kg) przy 177 mil na godzinę (285 km/h). Samochód posiada nawet system redukcji oporu (DRS), po raz pierwszy w seryjnym Porsche. Aby osiągnąć niski opór i wyższe prędkości na prostych odcinkach toru, DRS umożliwia spłaszczenie skrzydeł za naciśnięciem przycisku, w określonym zakresie roboczym.

Funkcja hamulca pneumatycznego jest aktywowana podczas hamowania awaryjnego przy dużych prędkościach: elementy skrzydeł z przodu i z tyłu są ustawione na maksimum, tworząc efekt aerodynamicznego hamowania, który znacząco wspomaga hamulce kół. W rzeczywistości, według Porsche, tradycyjne otwory przed tylnymi kołami są obecnie wykorzystywane wyłącznie do celów aerodynamicznych, a nie do wciągania powietrza do silnika. Wygląd nowego 911 GT3 RS charakteryzuje się dużą liczbą funkcjonalnych elementów aerodynamicznych. Najbardziej charakterystyczną cechą samochodu sportowego GT jest tylne skrzydło w kształcie łabędziej szyi, które jest znacznie większe we wszystkich wymiarach. Tylne skrzydło składa się ze stałego skrzydła głównego i górnego, hydraulicznie regulowanego elementu skrzydła. Po raz pierwszy w seryjnym pojeździe Porsche górna krawędź tylnego spojlera jest wyższa niż dach samochodu.
Moc, lekkość i osiągi, czyli krótkie podsumowanie Porsche 911 GT3 RS
Ponadto przód 911 GT3 RS nie ma już przedniego spojlera, lecz przedni rozdzielacz, który rozdziela powietrze przepływające nad i pod spodem. Ostrza boczne precyzyjnie kierują powietrze na zewnątrz. Wentylację nadkoli przednich zapewniają żaluzjowe otwory w przednich błotnikach. Wloty za przednimi kołami, w stylu kultowego 911 GT1, zwycięskiego w Le Mans, zmniejszają ciśnienie dynamiczne w nadkolach. Listwy boczne za wlotem zapewniają skierowanie powietrza na bok pojazdu. Powietrze z centralnie umieszczonej chłodnicy wypływa przez duże nozdrza na przedniej pokrywie. Żebra na dachu kierują powietrze na zewnątrz, zapewniając niższe temperatury wlotu z tyłu. W nowym 911 GT3 RS otwory w tylnym panelu bocznym służą wyłącznie do poprawy aerodynamiki, a nie do zasysania powietrza procesowego. Tylne nadkola mają również wlot i listwę boczną dla zoptymalizowanego przepływu powietrza. Tylny dyfuzor pochodzi z 911 GT3 i został nieco zmodyfikowany.

911 GT3 RS oferuje trzy tryby jazdy: Normal, Sport i Track. W trybie Track podstawowe ustawienia można dostosować indywidualnie. Między innymi ustawienia tłumienia odbicia i kompresji przedniej i tylnej osi można regulować oddzielnie i w kilku etapach. Tylny mechanizm różnicowy można również regulować za pomocą pokręteł na kierownicy. Odbywa się to szybko i intuicyjnie dzięki koncepcji obsługi i wyświetlania zapożyczonej również ze sportów motorowych: cztery indywidualne pokrętła i przycisk systemu redukcji oporu (DRS) znajdują się na kierownicy. Te obrotowe elementy sterujące są wyraźnie wyświetlane za pomocą grafiki w zestawie wskaźników podczas procesu regulacji. 911 GT3 RS posiada również ekran toru znany już z 911 GT3. Za naciśnięciem przycisku kierowca może zredukować cyfrowe wyświetlacze na dwóch siedmiocalowych wyświetlaczach bocznych tylko do niezbędnych informacji. Wskaźniki zmiany biegów po lewej i prawej stronie analogowego obrotomierza również zaczerpnięto z GT3.
Włókno węglowe niemal na każdym kroku
Sercem 911 GT3 RS jest 4-litrowa wolnossąca jednostka B6 rodem z wersji GT3. Generuje ona 525 KM, a więc o 15 KM więcej niż w zwykłym GT3. Osiągnięto to dzięki zastosowaniu nowych wałków rozrządu o zmodyfikowanych profilach rozrządu, a także układowi dolotowemu z pojedynczą przepustnicą i sztywnym napędem zaworów wywodzącymi się ze sportów motorowych. Napęd trafia na tylne koła poprzez 7-stopniową dwusprzęgłową przekładnię PDK z krótszym przełożeniem całkowitym niż w GT3. Wloty powietrza w podwoziu dbają o odpowiednie chłodzenie przekładni nawet podczas ostrej jazdy po torze. Według producenta 911 GT3 RS przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,2 s i rozpędza się do 296 km/h.

Na przedniej osi zastosowano aluminiowe monoblokowe hamulce ze stałym zaciskiem, każdy z sześcioma tłoczkami i tarczami hamulcowymi o średnicy 408 mm. W porównaniu z 911 GT3 średnice tłoków zostały zwiększone z 30 do 32 mm. Dodatkowo grubość tarcz została zwiększona z 34 do 36 mm. Tylna oś jest nadal wyposażona w tarcze hamulcowe o średnicy 380 mm i czterotłoczkowe hamulce ze stałymi zaciskami. Opcjonalnie dostępny hamulec Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) ma tarcze 410 mm na przedniej osi i 390 mm tarcze na tylnej osi. Nowe 911 GT3 RS jest standardowo wyposażone w kute obręcze kół ze stopu metali lekkich z centralną blokadą. Dopuszczone do ruchu drogowego opony sportowe o wymiarach 275/35 R 20 z przodu i 335/30 R21 z tyłu zapewniają wysoki poziom przyczepności.

Niemieckie wyrafinowanie
Dzięki licznym zabiegom odchudzającym, w tym szerokiemu zastosowaniu tworzyw CFRP 911 GT3 RS waży zaledwie 1450 kg. Z CFRP wykonano m.in. maskę, dach, drzwi i przednie błotniki. CFRP zastosowano również w kabinie, np. na w postaci stelażu standardowych foteli kubełkowych. Jeśli chodzi o wnętrze, nowe GT3 RS jest wykończony w typowym dla RS stylu: czarna skóra, Racetex i wykończenie z włókna węglowego charakteryzują purystyczny, sportowy charakter. Opcjonalny pakiet Clubsport obejmuje stalowy pałąk dachowy, ręczną gaśnicę oraz sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa dla kierowcy. Dostępny jest też pakiet Weissach obejmujący przednią pokrywę, dach, fragmenty tylnego spojlera i obudowy lusterek wykończone włóknem węglowym.
Nowe 911 GT3 RS można już zamawiać. Cena startuje w Niemczech z poziomu 229 517 euro.
Porsche 911 w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie Porsche 911 GT3 z 2021 roku w rasowym niebieskim kolorze Shark Blue. Samochód rozwija 510 KM, ma 22 000 przebiegu i dostaniecie go od ręki. Oczywiście możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie i minimum formalności.

Sprawdź ofertę Porsche 911 leasing na Superauto.pl