Nowe paliwo E10
1 stycznia 2024 roku nowy typ paliwa zastąpi aktualnie dostępną E5 95. Nie każdy samochód będzie mógł być nim tankowany! Nowe biopaliwa pojawią się również w kwietniu i będą dotyczyć silników wolnossących! Sprawdź, czy zatankujesz swój samochód od nowego roku.
Nowy typ paliwa na stacjach już w kwietniu 2024!
W styczniu na wszystkich stacjach paliw pojawiło się nowe paliwo e10, które zastąpiło dotychczas najpopularniejszą 95. Paliwo o zwiększonej ilości biokomponentów było do lat dostępne za zachodnią granicą. od Kwietnia w Niemczech ma pojawić się ekologiczna alternatywa dla silników diesel. Mowa o dwóch nowych paliwach B10 oraz XTL. To ważne, jeśli planujesz podróż i będziesz zmuszony do tankowania poza granicami Polski, oraz pewna wizja tego, co prędzej lub później pojawi się również na polskim rynku paliwowym.
Biopaliwo B10 i XTL - co to?
Nowe Paliwo B10 oraz XTL to mieszanki o zwiększonej zawartości biopaliw. Paliwo B10 to olej napędowy, będący pochodzą rafinacji ropy naftowej, w którym domieszka biokomponentów będzie wynosiła 10%. Aktualnie w Polsce w przypadku diesle na stacjach dostępne jest paliwo B7 (z 7% zawartością biokomponentów). Podobnie jak w przypadku paliwa e10, B10 jest kompatybilne z większością nowych silników diesel, a w przypadku starszych modeli, konieczne będzie zweryfikowanie zgodności u producenta.
XTL to parafinowany opel napędowy, pochodzący z takich surowców jak gaz ziemny, biomasa czy węgiel i przetwarzany na płynne źródła energii. Paliwo XTL ma być 100% biopaliwem, produkowanym m.in. z odnawianych surowców, takich jak jęczmień, rzepak, obornik czy zużyty olej kuchenny (czyli klasyczny olej roślinny). XTL będzie mógł być stosowany w bardzo wąskiej grupie modeli marek: Audi, BMW, Cupra, Dacia, Nisaan, Opel, Peugeot, Renault, Seat, Skoda, Toyota, Volkswagen i Volvo.
Od 1 stycznia 2024 roku na stacjach paliw w Polsce będzie dostępny nowy typ paliwa. E10 to benzyna silnikowa 95 z zawartością 10% biokomponentów. E10 ma zastąpić aktualnie sprzedawaną E5 95. Nowa benzyna E10 będzie zawierała podwyższoną do 10% zawartość bioetanolu. Nie każdy pojazd jest kompatybilny z takim rodzajem paliwa. Jak przekonuje ministerstwo Klimatu i Środowiska, beznyna E10 będzie mogła być stosowana dla znacznej większości użytkowanych samochodów wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 roku.
Nowe paliwo E10 - dla kogo?
Jak sprawdzić, czy nowy typ paliwa jest przeznaczony do naszego samochodu? Informacje na temat możliwości stosowanego paliwa można znaleźć w instrukcji pojazdu, u sprzedawcy lub producenta, na naklejce informacyjnej umieszczonej po wewnętrznej stronie wlewu paliwa.
Na podstawie informacji, jakie opublikowało na swojej stronie Ministerstwo, większość samochodów wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 roku ejst kompatybilna z paliwem typu E10. W przypadku starszych samochodów udostępniono wyszukiwarkę E10, w której można sprawdzić, czy posiadany przez nasz samochodów zatankujemy nowym typem paliwa.
Wyszukiwarka E10 - lista samochodów
Aktualizacja: rządowa baza na temat tankowania benzyny E10 budzi wiele kontrowersji. To my, jako klienci i kierowcy staliśmy się testerami systemu, które wdrożenie kosztowało podatników 156 000 zł. Od momentu, w którym rządową baza została udostępniona kierowcom portale motoryzacyjne rozpisują się na temat błędów, jakie można w niej znaleźć. Jak pisaliśmy, zatankowanie nieprawidłowego paliwa może doprowadzić do uszkodzenia silnika, a zawarta w bazie nieprawidłowa informacja może doprowadzić do wielu problemów. Polecamy sprawdzić informacje z bazy u dealera, w bazie producenta i na naklejce wlewu paliwa czy informacje się pokrywają.
Choć w bazie znajdziemy wiele list modeli, które są zgodne z prawdą, w przypadku samochodów starszych, produkowanych jeszcze przed 2009 rokiem baza jest po prostu dramatyczna. Nie tylko szerzy dezinformacje, jest pełna błędów, zawiera nieprawidłowo oznaczone wersje silników, co po prostu zakłamuje rzeczywistość. A to wszystko uzupełniają błędnie wykonane tłumaczenia, zapewne jednym automatycznym narzędziem. Na łamach serwisu Auto Świat możemy przeczytać o całej grupie Mercedesa, która została nie tylko błędnie sklasyfikowana jako nienadająca się do tankowania paliwem E10, ale również budząca mieszane uczucia w związku z zastosowanym katalizatorem.
Redakcja Autokultu pochyliła się nad analizą oznaczeń silników Toyoty Avensis z 2000 roku, które nie tylko zostały pominięte co wskazanie tankowania benzyną E10 zostało zamienione w przypadku dwóch silników produkowanych w tym samym czasie.
Podobnie jak w przypadku Autokultu, serwis moto.infor.pl idzie o krok dalej, wskazując nie tylko błędne określenia silników co niekonsekwencje w przypadku starszych pojazdów produkowanych przed 2000 rokiem.
Kończąc na informacji, że beznyna E10 można tankować do klasycznych silników Diesel.
Sprawdziliśmy, czy rządowa baza uległa zmianie w ciągu ostatnich 3 tygodni. W końcu E5 zniknie ze stacji już 1 stycznia 2024, do tego czasu warto byłoby wiedzieć, czy tankując swój samochód po Nowym Roku będą nas czekały dodatkowe wydatki na naprawę motoru w samochodzie.
Toyota Avensis 2003 rok
Otóż w rządowym systemie można znaleźć np. informację mówiącą o tym, że benzynę E10 można zatankować do silników 2,2 D-4D i 2,2 D-CAT. Niestety nie nadaje się ona do motoru 2,0 D-4D. Dla niewtajemniczonych dodam tylko, że oznaczenia D-4D w nomenklaturze Toyoty mówią o silniku diesla. A więc rządowa strona zaleca stosowanie benzyny w dwóch na trzy motory wysokoprężne Toyoty z wtryskiem common rail.
moto.infor.pl 1.12.2023
Toyota Avensis pierwszej generacji (oznaczenie T22) po liftingu dostała 150-konny silnik 2.0 D-4 VVT-i, który miał być w pewnym sensie testem i zapowiedzią przyszłości silników tej marki.
Zastosowano w nim układ zmiennych faz rozrządu VVT-i oraz, co ważniejsze, wtrysk bezpośredni oznaczony jako D-4. Jeszcze w tym samym roku produkcji oferowano silnik 2.0 bez VVT-i z wtryskiem pośrednim. Jednostka ta rozwija moc 128 KM i była montowana w Avensisie przed liftingiem.A zatem, jeśli nikt nie wnika w oznaczenia, a tym bardziej w kod silnika, to mamy rocznik 2000 i dwa rodzaje silnika 2.0. Jeden ma bezpośredni wtrysk (oznaczenie D-4), moc 150 KM i nie można go tankować benzyną E10, drugi ma wtrysk pośredni, moc 128 KM i bez problemu przyjmuje paliwo E10.
W rządowej bazie e10.klimat.gov.pl jest dokładnie na odwrót. Dostajemy informację, że silnika 2.0 nie można tankować E10, a silnik D-4 (nota bene bez podanej pojemności) już można. Co prawda jest wzmianka o tym, że silnika 1AZ-FSE nie możemy tankować E10, a to jest właśnie jednostka D-4, ale:
- po pierwsze, kto z typowych użytkowników Avensisa zna kody silników (to nie użytkownicy marek na V),
- po drugie, jeśli ktoś się nie orientuje, a zna oznaczenie D-4 i 1AZ-FSE to w końcu i tak nie wiadomo, w którym miejscu jest błąd?
Autokult 14.12.2023
Stan akturalny 19.12.2023
Mercedes Klasa E 2002Według rządowej bazy danych aż do 2002 r. większość Mercedesów nie powinna być tankowana benzyną E10. Zwraca jednak uwagę nielogiczna informacja: "modele niewyposażone w katalizatory trójdrożne, modele wyposażone w katalizatory trójdrożne lub modele wyprodukowane z gaźnikiem nie powinny korzystać z paliwa E10".
Auto Świat 5.12.2023
Po poprawce stan na 19.12.2023
W tym przypadku Ministerstwo poprawiło tłumaczenie, a to już spory plus w perspektywie braku korekty przy pozostałych modelach.
Wyszukiwarka powstała na podstawie opracowanego przez ACEA raportu dotyczącego kompatybilności aut różnych marek i modeli ze stosowaniem benzyny E10. - Wyszukiwarka E10
Nie mogę znaleźć mojego modelu w wyszukiwarce
W wyszukiwarce uwzględniono prawie wszystkie modele samochodów dostępne na rynku od 2000 roku. Niemniej może dojść do sytuacji, w której danego modelu nie znajdziemy. W tym wypadku jeśli na klapce wlewu paliwa nie ma informacji na temat możliwości stosowania paliwa E10, warto skorzystać z porady producenta lub serwisu lub sprawdzić możliwość tankowania paliwa E10 dla modeli bliźniaczych.
Co się stanie jeśli zatankujesz źle paliwo?
Jeśli samochód nie jest przystosowany do stosowania paliwa E10 a przez pomyłkę zatankujemy właśnie taki rodzaj benzyny, zaleca się:
- kontakt z producentem lub serwisem,
- opróżnienie baku z niewłaściwego paliwa,
- napełnienie baku odpowiednim paliwem,
- dolanie prawidłowego paliwa.
Jeśli napełniliśmy cały bak nieprawidłowym paliwem, podobnie jak w przypadku zatankowania samochodu benzynowego paliwem typu diesel, paliwo powinno postać usunięte z baku. jeśli do baku nalaliśmy niewielką ilość nieprawidłowego paliwa, powinniśmy uzupełnić bak prawidłowym paliwem.
W przypadku jeśli nie dokonamy takiej zmiany, a zastosowanie nieprawidłowego paliwa doprowadzi do oszczędzania mechanicznego pojazdu możemy utracić gwarancję na samochód.
Oznaczenia paliwa E10
Nowy typ paliwa na stacja paliw będzie oznaczony zarówno na dystrybutorze, jak i na pistolecie podawczym zgodnie z rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z 31 sierpnia 2021 roku „w sprawie sposobu informowania o rodzaju paliwa ciekłego wykorzystywanego do napędu pojazdu samochodowego oraz oznakowania miejsc tankowania pojazdu samochodowego takim paliwem”.
Nowe paliwo E10 95 - cena
Ile będzie kosztował litr nowej benzyny E10? Aktualnie nie ma podanych cen nowego typu benzyny 95, niemniej według ekspertów cena nowej 95-tki nie powinna być wyższa od tej, która aktualnie jest dostępna na rynku.
Poznaj aktualne ceny paliw w Polsce.
Czy benzyna E10 jest lepsza od E5?
Mniejszy ślad węglowy o 70% to bez wątpienia mocny argument stojący za zasadnością prowadzenia 10% bioetanolowej benzyny. W praktyce używanie benzyny E10 z podniesioną zawartością bioetanolu może przełożyć się na delikatny wzrost zużycia paliwa na poziomie 1-2%, co Ministerstwo Klimatu i Środowiska uznaje za marginalne względem innych czynników wpływających na poziom zużycia paliwa. Niewielki wzrost zużycia jest wynikiem zmniejszonej ilości energii względem benzyny E5.
Po co wprowadza się benzynę E10?
Ograniczenie negatywnego wpływu sektora transportu na zdrowie ludzi i środowisko to główny cel wprowadzenia benzyny E10. Wraz z wprowadzeniem SCT, stosowanie benzyny E10 ma obniżyć poziom smogu w dużych aglomeracjach. Wprowadzenie benzyny E10 jest również jednym z kroków podjętych w ramach prac związanych z realizacją kamieni milowych w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Wprowadzenie benzyny E10 pozwoli Polsce na realizacje unijnego celu osiągnięcia 14% udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużywanych w transporcie, tym samym zmniejszenie udziału paliw kopalnych w tej dziedzinie.
Według informacji jakich udzieliło Ministerstwo Klimatu, benzyna E5 95 będzie nadal dostępne w droższych paliwach premium.
Benzyna E10 nie tylko w Polsce
Benzyna E10 jest powszechnie stosowana na całym świecie, nie tylko w Europie, ale również w Stanach Zjednoczonych czy Australii. od 2016 roku benzyna E10 jest również wzorcowym paliwem, które stosowane jest podczas wykonywania testów pod kątem emisji spalin i osiągów pojazdów. Według ePure stosowanie bioetanolu zmniejsza ślad węglowy o ok. 70% względem innych paliw kopalnych pochodzących z obróbki ropy naftowej.
W Europie benzyna E10 jest dostępna i powszechnie stosowana w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niderlandach, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Węgrzech. Dodatkowo w Europie E10 jest dostępna także m.in. w Wielkiej Brytanii i Norwegii.



