Najczęściej importowane auta używane 2025. Top 10 modeli i ich typowe usterki [RANKING]
Rynek importowanych, używanych aut na terytorium Polski rośnie jak na drożdżach – pomimo widocznych spadków względem ubiegłego roku, liczba używanych samochodów z zagranicy wciąż imponuje skalą. Które z modeli cieszą się największą popularnością i z jakimi usterkami najczęściej mierzą się kierowcy?
Tylko w październiku 2025 roku zarejestrowano 76 888 używanych samochodów osobowych, sprowadzonych z zagranicy. To wynik o 9,4% mniejszy niż w październiku 2024 roku. Od początku roku na polskie drogi wyjechało 732 093 samochodów z importu, co jest wynikiem o 2,3% niższym w porównaniu z analogicznym okresem czasu w 2024 roku.
Pierwsza dziesiątka listy rankingowej od wielu miesięcy zdominowana jest przez doskonale znane, i nierzadko lubiane modele przez polskich kierowców. Regularnie, dwóch liderów listy rankingowej wymieniają się miejscami na podium. Zakup takiego pojazdu to jednak wciąż loteria, a nierzadko potrafi zamienić się z marzenia w kosztowny koszmar. Jeśli stoisz przed wyborem zakupu używanego auta, importowanego z zagranicy, poznaj faworytów i ich typowe usterki.
10. Volkswagen Passat
Pierwszą dziesiątkę w październiku zamknął Volkswagen Passat z wynikiem 10 357 rejestracji od początku 2025 roku. To niemiecki samochód osobowy klasy średniej, którego początki produkcji sięgają 1973 roku. W 2023 roku na rynku zadebiutowała już dziewiąta generacja tego kultowego w Polsce modelu. Na rynku wtórnym królują głównie generacje B7 (2010-2014) i B8 (2014-2023).
Najczęściej zgłaszane usterki Volkswagena Passata to:
- Układ EGR/DPF (generacja B7 i B8, silnik 2.0 TDI) – silniki Diesla w 2.0 TDI (zwłaszcza EA288 e B8) są szczególnie wrażliwe na jakość paliwa i styl jazdy. Kierowcy wielokrotnie zgłaszają częste problemy z chłodniczką EGR oraz samym zaworem EGR. Problematyczne są także czujniki różnicy ciśnień DPF.
- Mechatronika DSG – w skrzyniach dwusprzęgłowych, szczególnie 6-biegowej DQ250 i 7-biegowej DQ200 po przebiegach rzędu 200-250 tysięcy kilometrów często dochodzi do awarii mechatroniki oraz zużycia sprzęgieł. To, co częściowo może zażegnać tej usterce to regularna wymiana oleju w skrzyni, a także poznanie wcześniejszej historii wymiany.
- Problemy z uruchamianiem (TDI) – kierowcy często zgłaszają przypadki trudności w uruchomieniu Passata “na zimno”, co w dużej mierze może być winą czujników lub problemów z układem paliwowym.
- Elektronika ADAS (generacje B8 i B9) – zgłaszane są także przypadki w nowszych modelach Passata pojawiania się losowych komunikatów o niedostępności asystentów (m.in. Front Assist), a także błędy oprogramowania, np. w fotelach z funkcją masażu.
9. Ford Fiesta
Amerykański Ford Fiesta uplasował się na 9 pozycji listy rankingowej – do października 2025 roku zarejestrowano 10 410 używanych egzemplarzy tego modelu, sprowadzonych z zagranicy. Ford Fiesta to kompaktowy samochód z segmentu B i mniejszy brat Forda Focusa, produkowany w latach 1976-2023. Doczekał się siedmiu generacji, po czym w 2023 roku zakończono jego europejską sprzedaż – jeszcze wcześniej, w 2022 roku model został wycofany z rynku australijskiego i RPA. Ford Fiesta ceniony był przede wszystkim za zwinność i kompaktowe rozmiary. Na rynku wtórnym w imporcie dominuje przede wszystkim generacja VI i VII.
Kierowcy w przypadku Forda Fiesty najczęściej spotykali się z:
- Problemami z filtrem DPF i zaworem EGR – w dieslach 1.4 i 1.6 TDCi, które eksploatowane były głównie w mieście, szybko dochodzi do zapchania się filtra DPF i zaworu EGR.
- Zwiększonym zużyciem oleju (1.25 i 1.4 Duratec) – wolnossące silniki benzynowe Fiesty, choć proste, przy większych przebiegach potrafią znacznie szybciej zużywać olej silnikowy.
- Problemami z silnikiem 1.0 EcoBoost i skrzynią PowerShift – podobnie jak w większym bracie Fiesty, Fordzie Focusie, kierowcy doświadczają problemów z silnikiem 1.0 EcoBoost. Głównie miewa on problemy z układem chłodzenia i możliwymi wyciekami. W połączeniu z automatyczną skrzynią PowerShift (konstrukcyjnie zbliżoną do skrzyni DSG), ryzyko drogich napraw – zarówno silnika, jak i skrzyni – jest realnie wysokie.
- Elementami nadwozia – kierowcy zgłaszają problemy z odpadającymi listwami ozdobnymi lub parciejącymi uszczelkami drzwi.
8. Ford Kuga
Ósma pozycja w rankingu najczęściej wybieranych używanych i importowanych aut również należy do amerykańskiego Forda – modelu Kuga, który zakończył miesiąc z wynikiem 10 911 rejestracji. Popularny SUV klasy kompaktowej wybił się na wyżyny popularności szczególnie za czasów II generacji (2012-2019), a sam model doczekał się III generacji w 2019 roku. Niestety, Ford Kuga dzieli silnik z Focusem, “podkradając” mu te usterki, o których kierowcy woleliby zapomnieć.
Najczęstsze usterki Forda Kugi to:
- Pęknięcia bloku/głowicy silnika 1.5 EcoBoost (II generacja) – to najpoważniejszy i niestety dość często występujący problem tego modelu. Silnik 1.5 EcoBoost, ale i również 1.6 EcoBoost jest wyjątkowo wrażliwy na przegrzanie. Problemy z układem chłodzenia lub nieszczelności prowadzą w konsekwencji do pęknięcia głowicy, a nawet bloku silnika, co automatycznie klasyfikuje go do kosztownej wymiany.
- Przedostawanie się benzyny do oleju – kierowcy zgłaszają przypadki podnoszenia się poziomu oleju, co spowodowane jest przedostawaniem się do niego paliwa. W konsekwencji sytuacja ta drastycznie pogarsza smarowanie.
- Trzeszczące plastiki (generacja I i II) – kierowcy narzekają na wyjątkowo przeciętną jakość montażu wnętrza auta, w którym plastiki i elementy tapicerki potrafią wyjątkowo głośno dać o sobie znać na nierównościach. Stuki dochodzą także z zawieszenia i karoserii.
7. Audi A3
Audi A3 uplasowało się na siódmej pozycji w rankingu najczęściej importowanych aut używanych, odnotowując 11 312 rejestracji do końca października 2025 roku. To kompaktowy samochód klasy premium, produkowany przez niemiecką markę Audi od 1996 roku. W 2020 roku model ten doczekał się najnowszej, już czwartej generacji.
Używane Audi A3 najczęściej ma problemy z:
- Zużyciem oleju (TFSI 1.8/2.0 w II generacji) – kierowcy zgłaszają usterki związane z szybkim zużyciem oleju silnikowego. Problem ten równie często występuje w przypadku modelu Audi A4.
- Głowicami – w starszych silnikach 2.0 TDI zdarzały się problemy z pękającymi głowicami, a w 1.9 TDI z panewkami. Kierowcy zgłaszają przede wszystkim “uciekający” płyn chłodniczy.
- Elektroniką – kierowcy III generacji zgłaszają przede wszystkim problemy z systemem multimedialnym MMI, który potrafi się zawiesić, a mechanizm wysuwania ekranu z deski rozdzielczej lubi się zacinać. Zdarzają się także błędy asystenta kierowcy (ADAS).
- Pompką centralnego zamka (I i II generacja) – w starszych modelach możemy spotkać się z zawodzącą pompką sterującą centralnym zamkiem.
6. Nissan Qashqai
Japoński Nissan Qashqai został wybrany przez 11 541 kierowców, którzy zarejestrowali ten model w okresie od stycznia do października 2025 roku, dając mu szóste miejsce w liście rankingowej. Samochód ten jest absolutnym pionierem crossoverów, doczekując się III generacji modelu w 2021 roku. Co ciekawe, silniki benzynowe DIG-T zastosowane w Qashqai zostały opracowane wspólne z francuskim Renault.
Używany Nissan Qashqai najczęściej mierzy się z:
- Problemami z silnikiem 1.2 DIG-T – niestety, ta jednostka napędowa (która jest odpowiednikiem 1.2 TCe) jest wyjątkowo problematyczna. Kierowcy zgłaszają liczne przypadki nadmiernego zużycia oleju silnikowego, a nawet awarie silnika, w tym problemy z jego kompresją, przy stosunkowo niskich przebiegach. Wynika to przede wszystkim z wad konstrukcyjnych tego modelu.
- Szybkim zużyciem sprzęgła – kierowcy zgłaszają, że szczególnie w przypadku aut eksploatowanych w mieście lub ze słabszymi silnikami (również 1.6 dCI), sprzęgło potrafi się “poddać” nieproporcjonalnie szybko.
- Drobnymi wyciekami oleju – przy silnikach Diesla (1.6 dCi) zdarzają się drobne wycieki oleju silnikowego w okolicach miski olejowej lub skrzyni biegów.
- Problemem z zawieszeniem (I generacja) – w przypadku najstarszej generacji kierowcy zgłaszają problemy z łącznikami stabilizatora.
5. Ford Focus
Amerykański Ford już po raz trzeci pojawia się na liście rankingowej najczęściej importowanych aut używanych w 2025 roku. Ford Focus, większy “brat” Forda Fiesty zakończył październik z wynikiem 13 216 rejestracji. To kompaktowy samochód osobowy, produkowany przez amerykańską markę od 1998 roku. Focus doczekał się czwartej generacji, a dokładnie w obecnym miesiącu (listopad 2025) przestanie być produkowany na rzecz cieszących się większą popularnością SUV-ów.
Używany Ford Focus najczęściej ma problem z:
- Układem chłodzenia w 1.0 EcoBoost – w pierwszych latach produkcji silnik ten dosyć często miewał problemy z układem chłodzenia, w tym z pękającymi przewodami, co w skrajnych przypadkach prowadziło do przegrzania i uszkodzenia uszczelki pod głowicą.
- Pękającymi tłokami – kierowcy zgłaszają przypadki pękania tłoków w bardziej problematycznym silniku Forda, 1.6 EcoBoost (znanym też z Kugi czy Fiesty).
- “Wpadającym” sprzęgłem – kierowcy często zgłaszają awarię wysprzęglika lub pompy sprzęgła, co objawia się “wpadnięciem” pedału w podłogę auta.
- Tylnym zawieszeniem – wielowahaczowe zawieszenie z tyłu Focusa, choć świetne na zakrętach, po większych przebiegach lubi hałasować (stuki i skrzypienie), co jest zwiastunem konieczności wymiany tuneli i łączników.
4. BMW 3
Lider rankingu rejestracji nowych aut premium w Polsce uplasował się na czwartym miejscu w zestawieniu najczęściej rejestrowanych importowanych samochodów używanych, z wynikiem 14 351 rejestracji dla modelu BMW serii 3. Niemiecki samochód produkowany jest od 1975 roku, doczekując się w 2018 roku siódmej generacji tego modelu, cenionego za sportowe prowadzenie. Choć jego najpopularniejsza generacja to F30 (2012-2020), coraz częściej na rynku wtórnym pojawiają się młodsze G20 (od 2018 roku).
Używane BMW 3 najczęściej mierzy się z problemem z:
- Rozrządem w dieslu N47 – wadliwy napęd rozrządu w silniku Diesla N47, montowanym do 2015 roku to niemal tykająca bomba. Łańcuchy umieszczone od strony skrzyni biegów często hałasują, a w skrajnych przypadkach potrafią się zerwać, niszcząc silnik – a przypomnijmy, że w takim wypadku, który wymaga wyjęcia jednostki napędowej, wymiana jest bardzo droga.
- Napędem xDrive – kierowcy często zapominają o regularnej wymianie oleju w skrzynce rozdzielczej (transfer case), co jest zalecane zwykle co 60-80 tysięcy kilometrów. Napęd ten jest wyjątkowo podatny na zniszczenia wynikające z braku odpowiedniej dbałości o ten płyn eksploatacyjny.
- Gwizdami – wczesne egzemplarze najnowszej generacji miały problem z głośnym “świstem” powietrza opływającego słupki A i lusterka, zwłaszcza przy prędkościach autostradowych.
- Drobną elektroniką – zgłoszenia kierowców obejmują także problemy z modułem komfortu (BDC), zawieszającym się systemem iDrive oraz błędami asystentów kierowcy.
3. Audi A4
Pierwszym i ostatnim modelem znajdującym się na podium jest Audi A4, które jako model importowany i używany zostało wybrane przez 15 512 polskich kierowców, dając mu tym samym trzecie miejsce w liście rankingowej. To niemal symbol statusu i marzenie wielu kierowców, poszukujących dobrego, używanego samochodu. Audi A4 produkowane było w latach 1994-2024, kończąc swój żywot na V generacji (od 2015 roku). Najnowsza odsłona tego modelu zadebiutowała na rynku pod nazwą Audi A5.
Niestety, IV generacja tego modelu (zwłaszcza z początku produkcji) znacznie prześcignęła swojego poprzednika. Używane Audi A4 najczęściej ma problem z:
- Zużyciem oleju (1.8/2.0 TFSI) – to najpoważniejszy problem zgłaszany przez kierowców IV generacji. Wadliwa konstrukcja pierścieni tłokowych powoduje gigantyczne zużycie oleju, a sama naprawa jest bardzo kosztowna, gdyż wymaga generalnego “remontu” silnika.
- Napędem rozrządu (TFSI) – problem najczęściej obejmuje szczególnie awaryjny napinacz łańcucha rozrządu
- Skrzyniami automatycznymi – zarówno w bezstopniowym Miltitronic, jak i w dwusprzęgłowym S tronic (DSG) kierowcy spotykali się z problemami mechatroniki lub koniecznością wymiany sprzęgieł po przejechaniu 200-250 tysięcy kilometrów – a same naprawy są bardzo kosztowne.
- Osprzęt Diesli – kierowcy zgłaszali również problemy z EGR i filtrem DPF, a także klapą kolektora w V6 TDI.
2. Opel Astra
Opel Astra to zdetronizowany w październiku lider rankingu, który obecnie uplasował się na drugim miejscu z wynikiem 18 686 rejestracji. Niemieckie auto klasy kompaktowej produkowane jest od 1991 roku, a w 2022 roku doczekało się szóstej generacji modelu. Na rynku wtórnym szczególnie dominują generacje IV (J, 2009-2015) i V (K, 2015-2021). Niestety, obie mierzą się z podobnymi problemami, doskonale znanymi kierowcom Opli.
Używany Opel Astra ma problem m.in. z:
- Skrzynią M32 – to legendarna, w ujęciu negatywnym, 6-biegowa skrzynia manualna. Jej główną bolączką są nietrwałe łożyska, co objawia się “wyciem” przy stałej prędkości (na 5 i 6 biegu) oraz luzem na drążku zmiany biegów. Co istotne, zignorowanie problemu może prowadzić do całkowitej destrukcji skrzyni biegów.
- Elektroniką osprzętu – kierowcy zgłaszają kaprysy czujników parkowania, błędy czujników ABS i TPMS (ciśnienia w oponach).
- “Zapiekanie” hamulców – problem występuje głównie w tylnej osi, gdzie zaciski i klocki hamulcowe potrafią się blokować, co w konsekwencji prowadzi do szybkiego zużycia tarcz i przegrzewania się układu.
- Wiązki w przelotkach – problem ten znany był przede wszystkim w Oplu Astra III generacji (H). Przewody elektryczne w gumowych przelotkach między nadwoziem a tylnymi drzwiami (lub klapą bagażnika) dosyć często łamią się, przez co przestaje działać zarówno centralny zamek, jak i głośniki czy oświetlenie.
1. Volkswagen Golf
Przechodzimy do lidera rankingu najczęściej importowanych aut używanych w 2025 roku – Volkswagena Golfa. Choć rywalizacja z Oplem Astrą jest zacięta, to właśnie ten model zyskał 1 miejsce wraz z 18 750 rejestracjami na koniec października 2025 roku. Golf produkowany jest przez niemiecką markę od 1974 roku, a w 2019 wystartowała już ósma generacja tego modelu. To, za co Volkswagen Golf jest ceniony to nowoczesna technika auta w rozsądnej dla wielu kierowców cenie.
Używany Volkswagen Golf nie jest jednak krystalicznie czysty i pozbawiony wad. Najczęściej występujące usterki w tym modelu to:
- Szarpanie przy silniku 1.5 TSI – wielu kierowców zgłasza charakterystyczny problem “kangura”, czyli szarpania przy ruszaniu na zimnym silniku. Jest to związane ze sterowaniem procesem spalania w niskich temperaturach. Choć w niektórych przypadkach pomocna okazała się aktualizacja oprogramowania, nie rozwiązała ona wszystkich problemów.
- Przecieki wody – usterka ta znana była już z poprzednich generacji Golfa. Woda przedostaje się do kabiny przez nieszczelności w poszyciu drzwi (za boczkami), ale też przez zatkane odpływy w podszybiu.
- Parujące reflektory – kierowcy wskazują, że problem obejmuje zarówno lampy ksenonowe, jak i LED. Zgłoszenia o wilgoci w koszach niestety pojawiają się stosunkowo często.
- Nieszczelności klimatyzacji – równie często zdarzają się przypadki nieszczelności na przewodach lub w okolicy parownika, co w konsekwencji prowadzi do szybkiego ubytku czynnika chłodzącego.
Podsumowanie
Mimo swojej ogromnej popularności, wszystkie używane modele sprowadzane z zagranicy (ale nie tylko), mierzą się ze swoimi bolączkami. Kluczem do sukcesu jest odpowiednie sprawdzenie pojazdu, przetestowanie go w ruchu i poznanie jego historii – zdecydowanie wcześniej, niż w chwili odbioru kluczyków po zakupie swojego wymarzonego modelu.