Mobilność jako usługa – dlaczego Polacy nie chcą zrezygnować z własnych samochodów?
Wynajem na żądanie vs potrzeba posiadania. Czy Polacy są gotowi na rezygnację z własnych samochodów?

Według badania Global Automotive Consumer 2025 znaczna część młodych respondentów, zwłaszcza w Azji, byłaby gotowa zrezygnować z własnego pojazdu na rzecz koncepcji “Mobilność jako usługa” (MaaS). Czym jest ten model i dlaczego polscy kierowcy nie są nim zainteresowani?
Czym jest model MaaS?
MaaS (Mobility as a Service), czyli „Mobilność jako usługa”, to koncepcja umożliwiająca powszechne, ekologiczne i kompleksowe przemieszczanie się z punktu A do punktu B za pośrednictwem jednego, zintegrowanego systemu. W praktyce oznacza to jedną platformę – najczęściej aplikację mobilną – która integruje różne formy transportu: zbiorowego, współdzielonego oraz wynajmu dostępnego na żądanie.
Przykładem rozwiązań MaaS w Polsce oprócz klasycznej komunikacji miejskiej jest wynajem rowerów i hulajnóg, carsharing – wypożyczanie auta na minuty (np. Trafficar) oraz współdzielone przejazdy (np. BlaBlaCar), a także wynajem średnio- i długoterminowy. Dzięki integracji różnych opcji transportowych w jednym miejscu użytkownicy zyskują większą elastyczność i mogą efektywniej planować swoje podróże.
MaaS bezpośrednio przyczynia się do promowania ekologicznych rozwiązań w transporcie i redukcji śladu węglowego. Wzrost zainteresowania tym modelem wiąże się także z coraz bardziej rygorystycznymi regulacjami klimatycznymi, szczególnie w krajach UE. Celem MaaS jest stworzenie takich warunków, aby możliwe było ograniczenie liczby prywatnych samochodów w przestrzeni miejskiej – bez pogarszania komfortu podróżujących.
Koncepcja MaaS na świecie i w Polsce
Badanie Global Automotive Consumer 2025 pokazuje, jak obywatele różnych krajów postrzegają koncepcję MaaS. Wyniki wskazują, że ponad połowa ankietowanych w Indiach, Azji Południowo-Wschodniej i USA codziennie korzysta z własnego samochodu — to niemal dwukrotnie więcej niż w Korei Południowej czy Japonii. Mimo tak silnego przywiązania do prywatnego transportu (szczególnie widocznego w Indiach), wielu młodych użytkowników w wieku 18–34 lat deklaruje przynajmniej częściową gotowość do rezygnacji z posiadania samochodu na rzecz rozwiązań MaaS.
W Indiach aż 70% ankietowanych z tej grupy wiekowej wykazuje zainteresowanie takim rozwiązaniem. W Chinach i USA odsetek ten wynosi odpowiednio 54% i 44%. Dla porównania, w Niemczech gotowość do rezygnacji z własnego auta na rzecz MaaS deklaruje tylko co trzeci młody konsument (35%).
W Polsce wyniki badań nie wypadają już tak optymistycznie. Według danych, aż 40% polskich konsumentów nie jest zainteresowanych rezygnacją z własnego samochodu na rzecz MaaS. Kolejne 30% pozostaje w tej kwestii neutralne, a podobny odsetek wykazuje choćby minimalne zainteresowanie taką formą transportu. Skąd wynika tak sceptyczne nastawienie polskich kierowców?
MaaS kontra zakorzenione wartości Polaków
Model MaaS w Polsce napotyka przede wszystkim trudności w aspekcie kulturowym. Polscy konsumenci wciąż wykazują silną, kulturową potrzebę posiadania własnego samochodu, który oprócz identyfikacji i statusu ma dawać względną stabilność i niezależność. Można to porównać do sytuacji na rynku mieszkaniowym, gdzie zakup mieszkania na kredyt jest powszechnie uważany za bezpieczniejszą i bardziej stabilną opcję niż jego wynajem. Z kolei Polacy, którzy już nabyli samochód na własność, nie są skłonni do rezygnacji z tego udogodnienia.
Tendencja ta może jednak odwrócić się za sprawą podejścia młodych konsumentów, którzy zdecydowanie częściej (jak również widzimy na przykładzie skali globalnej) wybierają alternatywne formy przemieszczania się zamiast własnego samochodu.
Wykluczenie komunikacyjne barierą dla MaaS w Polsce
Istotną barierą, która wpływa na niechęć Polaków wobec koncepcji MaaS jest wykluczenie komunikacyjne. Jest to sytuacja, w której mieszkańcy danego obszaru mają ograniczony dostęp do transportu publicznego, co przekłada się na trudności w dotarciu do szkół, miejsc pracy czy podstawowych usług. Wykluczenie komunikacyjne dotyczy głównie terenów wiejskich, ale może również spotkać mieszkańców peryferii większych miast. Szacuje się, że nawet 14 mln Polaków (ok. 40-45%) mieszka na terenach o ograniczonym lub zerowym dostępie do transportu publicznego, a co trzeci Polak ma problem z codziennym dojazdem do szkoły czy pracy.
Przeszkodę stanowi również obecna infrastruktura transportowa w Polsce, która nie zapewnia odpowiednio wygodnych, elastycznych i efektywnych alternatyw dla własnego samochodu. Dodatkowo Polacy podchodzą z rezerwą do współdzielonych form transportu — ich niska dostępność i relatywnie wysokie koszty sprawiają, że wielu konsumentów woli korzystać z własnego samochodu.
Aby koncepcja MaaS mogła z powodzeniem działać w Polsce, konieczna jest poprawa infrastruktury transportu publicznego na terenie całego kraju oraz rozwój transportu multimodalnego – czyli takiego, który wykorzystuje co najmniej dwa sposoby przemieszczania się w ramach jednej umowy (np. transport koleją oraz hulajnogą elektryczną na końcowym odcinku).
Wynajem długoterminowy w Superauto.pl
W Superauto.pl umożliwiamy wynajem długoterminowy spośród bogatej oferty samochodów – zarówno z niższej, jak i wyższej półki cenowej. Przeczytaj i sprawdź, czy wynajem długoterminowy jest dla Ciebie lub Twojej firmy odpowiednią alternatywą dla leasingu i kredytu.