Leasing i wynajem długoterminowy w 2023 r. i prognozy na 2024 r.
102,5 mld zł. Tyle wyniosła wartość finansowania, jakiego udzieliły zrzeszone w Związku Polskiego Leasingu firmy finansowe. Podsumowujemy rok 2023 w branży leasingu i wynajmu i prezentujemy prognozy finansowe na rok 2024.

Wartość finansowania, jakiego w 2023 r. udzieliły firmy zrzeszone w Związku Polskiego Leasingu, wyniosły 102,5 mld zł. Największy udział (48,9%) odnotowały pojazdy lekkie, czyli samochody osobowe, dostawcze i ciężarowe do 3,5 tony. Wartość sfinansowanych pojazdów zwiększyła się o 16,3% r./r. Dowiedz się więcej o leasingu i wynajmie długoterminowym w 2023 r. i poznaj prognozy na rok 2024.
Z artykułu dowiesz się o:
W 2023 r. w Polsce zostało zarejestrowanych 539 554 nowych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podał, że liczba zarejestrowanych aut osobowych wyniosła 475 032 szt., co stanowiło 88% rynku samochodów lekkich. Z kolei samochodów dostawczych zarejestrowanych zostało 64 522 szt. W porównaniu do roku 2022 oznacza to wzrost o:
- 11,9% - ogółem,
- 13,2% - dla samochodów osobowych
- i o 3,7% - dla samochodów dostawczych do 3,5 t.
Klienci indywidualni zarejestrowali w 2022 r. 130 615 samochodów (o 7,4% więcej niż w 2022 r.), a przedsiębiorcy – 344 417 (w porównaniu do roku 2022 więcej o 15,5%).
Sprawdziliśmy, jak w 2023 r. poradziły sobie firmy leasingowe, za których pośrednictwem większość przedsiębiorców finansuje zakup samochodów.
Leasing 2023 – jakie były wyniki?
W 2023 r. firmy leasingowe zrzeszone w Związku Polskiego Leasingu udzieliły finansowania o łącznej wartości wyniosła 102 515 mld zł. Niemal połowę udziału, bo aż 48,9%, w strukturze finansowanych przedmiotów miały pojazdy lekkie, czyli samochody osobowe, dostawcze i ciężarowe do 3,5 tony.
Wartość aktywów, które zostały sfinansowane przy pomocy leasingu, wyniosła 89,1 mld zł. Także i w tym przypadku największy udział (53,3%) odnotowały pojazdy lekkie. Były one jednak o wiele rzadziej finansowane z wykorzystaniem pożyczki inwestycyjnej. Na takie rozwiązanie zdecydowało się zaledwie 19,9% korzystających z tej formy finansowania (ogólna wartość aktywów nabytych przy jej udziale wyniosła 13,4 mld zł).
- Za nami kolejny rekordowy rok, w którym działające w Polsce – głównie mikro i małe przedsiębiorstwa zdecydowały się sfinansować swoje inwestycje za pomocą leasingu. Wartość aktywów będących w użytkowaniu klientów firm leasingowych osiągnęła poziom 200 mld zł. To potwierdza nasze przekonanie, że leasing jest ważnym narzędziem napędzającym gospodarkę. W 2023 r. najwyższy wzrost – o 35 proc. r./r. – odnotowaliśmy w grupie pojazdów lekkich, czyli osobowych i dostawczych do 3,5 tony DMC – powiedziała Monika Constant, prezes Związku Polskiego Leasingu.
Z leasingu w 2023 r. korzystały głównie mikro i małe firmy
W 2023 r. największą grupę klientów korzystających z leasingu (69,2%), stanowili przedsiębiorcy z segmentu mikro i małych firm, czyli z obrotami do 20 mln zł. Z tej grupy 49% (o 0,3 pp. więcej niż w 2022 r.) przypadło na mikro firmy, czyli przedsiębiorców osiągających obroty do 5 mln zł, a 20,2% (o 0,2 pp. mniej niż w 2022 r.) – na małe firmy, czyli klientów o dochodach od 5 do 20 mln zł.
Z leasingu korzystały także firmy średnie i duże (29,2%, mniej o 0,8 pp. w odniesieniu do 2022 r.), klienci indywidualni (1,2%, o 0,2 pp. więcej niż w 2022 r.) oraz sektor publiczny (0,5%).
- Wszędzie na świecie, gdzie panują zasady wolnego rynku, największą grupę odbiorców produktów leasingowych stanowią małe i mikro firmy, czyli klienci o obrotach do 20 mln zł. W Polsce na koniec 2023 r. mają one niemal ¾ rynku, a dokładnie 69,4 proc. udziału w strukturze klientów firm leasingowych – tak wysoki udział mikro i małych firm w rynku leasingu skomentował Paweł Pach, Przewodniczący Rady ZPL.
Leasing pojazdów lekkich wzrósł o 35%
W 2023 r. łączna wartość sfinansowanych pojazdów lekkich wyniosła 50 158 mln zł i, w porównaniu do 2022 r., zwiększyła się o 35%. Rynek samochodów dostawczych i ciężarowych do 3,5 tony także urósł, ale zaledwie o 5%. Z kolei rynek aut osobowych rok do roku zwiększył się o 36,2%.
Łączna wartość pojazdów lekkich sfinansowanych w 2022 i w 2023 r. (mln zł) |
|||
2022 |
2023 |
2023/2022 |
|
Pojazdy lekkie razem |
37 270 |
50 158 |
+12 888 |
Samochody osobowe |
31 214 |
42 500 |
+11 286 |
Samochody dostawcze i ciężarowe do 3,5 tony |
6 056 |
7 600 |
+1 544 |
Źródło: Związek Polskiego Leasingu |
Trzeba jeszcze dodać, że wśród pojazdów lekkich dominują samochody osobowe. Ich udział w 2023 r. wyniósł 85%. Udział pojazdów dostawczych i ciężarowych do 3,5 t. był znacznie niższy (15%).

Pojazdy osobowe i dostawcze były najczęściej (w 94,7%) finansowane przy wykorzystaniu leasingu. Pożyczka leasingowa była wybierana jedynie w 5,3% przypadków. Trzeba też zauważyć wzrost udziału w finansowaniu samochodów używanych. W 2023 r. wyniósł on 28,4%.
Poznaj ofertę Superauto.pl - używane samochody w leasingu i kredycie dla firm i osób prywatnych
Leasing – prognozy na rok 2024
Eksperci ze Związku Polskiego Leasingu prognozują, że w roku 2024 wartość aktywów finansowanych przez firmy leasingowe może wynieść 118,135 mld zł, czyli więcej o 16% niż w 2023 r. Z prognoz wynika, że grupa pojazdów lekkich może wzrosnąć najwięcej, bo o 19,5%.
Eksperci ZPL prognozują też, że w 2024 r. ceny finansowanych środków trwałych nie będą już rosły tak dynamicznie. Podkreślają, że oczekiwania na dalsze, dwucyfrowe wzrosty rynku są oparte przede wszystkim na realnym zapotrzebowaniu inwestycyjnym przedsiębiorstw w odpowiedzi na możliwości i oczekiwania wzrostowe gospodarki. W środowisku spadających stóp procentowych i malejącego kosztu usług finansowych będzie to wspierane rozwoju gospodarczego poprzez zwiększającą się dostępność leasingu i pożyczek inwestycyjnych.
Z kolei Paweł Pach, zwraca uwagę na zmiany, które mogą mieć negatywne konsekwencje dla branży leasingu:
- Zmiany prawne, które weszły w życie dokładnie miesiąc temu, czyli 7 stycznia 2024 r., wpłyną na proces ofertowania i finansowania klientów działających na zasadzie jednoosobowej działalności gospodarczej. W szczególny sposób dotyczy to rolników, czyli osób fizycznych prowadzących gospodarstwo rolne. Rolnikom ograniczony został dostęp do finansowania, a na firmy leasingowe nałożono szereg dodatkowych wymagań. Może to prowadzić do wyraźnego zwiększenia kosztów tego produktu. Z perspektywy naszych klientów, działanie to jest nierynkowe i wprowadza w tym segmencie duże turbulencje.
Z danych zebranych przez IHS Markit wynika, że w 2024 r. globalna produkcja pojazdów lekkich będzie zbliżona do wyniku osiągniętego w 2023 r. Firmy motoryzacyjne deklarują, że w 2024 r. wyprodukują 89,4 mln samochodów (o -0,4% mniej rok do roku). Produkcja w fabrykach europejskich wyniesie 17,4 mln szt. i będzie mniejsza o (-17,8% r./r.) od osiągniętej w 2023 r.
Wynajem długoterminowy w 2023 r. urósł o 9%
Rok 2023 był kolejnym, w którym branża wynajmu długoterminowego odnotowała wzrost. O ile jednak w 2022 r. był on dwucyfrowy i wyniósł 10,3%, o tyle w roku 2023 był nieco niższy. Osiągnął 9%.
Według ekspertów z Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów podobnie jak w wielu krajach Europy Zachodniej, tak i w Polsce wynajem długoterminowy zaczyna być jedną z głównych form finansowania samochodów. Pod względem najważniejszego wskaźnika dla branży, czyli łącznej liczby aut, rynek wynajmu długoterminowego odnotował w 2023 r. wzrost 9% r./r.
Eksperci PZWLP podkreślają też, że wynajem długoterminowy nieprzerwanie rozwija się szybko pomimo bardzo trudnego czasu dla całej gospodarki, w tym również dla rynku motoryzacyjnego, który zmagał się z bezprecedensowymi, niekorzystnymi zjawiskami, takimi jak np. obniżona podaż nowych aut, czy duże wzrosty cen pojazdów.
Liczba nowych samochodów osobowych kupionych w 2023 r. dla potrzeb wynajmu długoterminowego wyniosła 85,5 tys. szt.. Udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży nowych samochodów osobowych dla firm wyniósł 24,8%, i w porównaniu do 2022 r. zmniejszyła się o 3,3% (udział zakupu, kredytu i klasycznego leasingu finansowego wyniósł 75,2% i rok do roku wzrósł o 3,3%).
Poznaj ofertę samochodów osobowych w wynajmie długoterminowym
Od 2018 r. udział wynajmu długoterminowego w sprzedaży nowych samochodów osobowych dla firm zwiększył się o 3,5%. To, jak zmieniał się w kolejnych latach, można sprawdzić na wykresie.

Wynajem długoterminowy 2023 – nadal przeważają auta benzynowe
W roku 2023 w wynajmie długoterminowym nadal przeważały samochody napędzane silnikami benzynowymi. Ich udział wyniósł 54,7%, co oznacza, że ciągu roku wzrósł o 1,7%. Na drugim miejscu, z udziałem 34%, znalazły się auta z silnikami wysokoprężnymi. Ich udział, rok do roku, zmniejszył się o 5,3%. Z kolei samochody z napędami „zelektryfikowanymi” (hybrydowymi i elektrycznymi) zwiększyły swój udział do 11,3% (w ciągu roku urósł on o 3,6%). Na auta elektryczne przypadło 2,3%. W ciągu roku ich udział niemal się podwoił (w roku 2022 wynosił 1,2%).
Poznaj najciekawsze premiery samochodów elektrycznych w 2024 roku - https://www.superauto.pl/artykuly/premiery-samochodowe-2024-auta-elektryczne

Według ekspertów PZWLP na szybki wzrost udziału aut elektrycznych wpłynął nie tylko rządowy program dopłat „Mój Elektryk”, ale także spadające ceny tych samochodów oraz coraz lepiej rozwijające się infrastruktura do ich ładowania.
Wynajem długoterminowy – prognozy na 2024 r.
Zdaniem Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu w 2024 r., dzięki temu, że rynek powraca do normalności, nadal będzie poprawiać się sytuacja z dostępnością nowych samochodów. Związek zwraca też uwagę na to, że wracają rabaty dealerskie i wyhamowuje tempo wzrostu cen nowych aut.
Według PZWLP na branżę nadal wpływać będą czynniki makroekonomiczne, takie jak obniżenie wzrostu gospodarczego, wciąż wysokie stopy procentowe, czy niepewna sytuacja międzynarodowa. Wszystko to będzie przekładało się na decyzje o finansowaniu aut wśród małych przedsiębiorców.
Wynajem długoterminowy będzie umacniał swoją pozycję w segmencie MŚP jako wygodne, kompleksowe rozwiązanie, a także gwarantujące stałe i relatywnie niskie koszty finansowania auta.
W firmach oraz wśród osób prywatnych będzie przyspieszał rozwój elektromobilności w firmach. Wpływ na niego będą miały m.in. dotacje publiczne, spadające ceny aut oraz coraz szybszy rozwój infrastruktury ładowania.