Hyundai Tucson i Kia Sportage. Porównanie dwóch koreańskich SUV-ów
Hyundai Tucson i Kia Sportage. Oba te auta łączy platforma, na której są zbudowane i gama napędzających je silników. Różni wygląd zewnętrzny, który w obu przypadkach jest bardzo oryginalny i wyróżnia je spośród innych SUV-ów. Poznaj je!
Spis treści
Kia Sportage pojawiła się na rynku w 1993 r. Pierwsza generacja tego koreańskiego SUV-a (i jednocześnie pierwszego SUV-a marki Kia) była zbudowana na ramie, co zapewniało autu dobre właściwości terenowe. Co więcej, samochód otrzymał też koło zapasowe umieszczone na stelażu znajdującym się na klapie bagażnika. Kia Sportage pierwszej generacji była dostępna z napędem na jedną oś lub na cztery koła.
Pierwsza generacja Hyundaia Tucson zadebiutowała w 2004 r. Bliźniaczym modelem Tucsona pierwszej generacji była Kia Sportage II. Hyundai Tucson uzupełnił gamę modelową SUV-ów tego producenta. Plasowany był poniżej modeli Santa Fe i Terracan.
Poznaj limitowaną ofertę samochodów Hyundai Tucson gotowych do odbioru i rejestracji z rabatem do 22%
W ofercie znalazły się modele Tucson w najwyższej wersji wyposażenia Executive, Platinum i N Line z katalogów producenta 2024. W ofercie znajdziesz ostatnie egzemplarze schodzacej gamy silnikowej 1.6 o mocy 180 KM i 230 KM, a także najnowszą propozycję producenta na 2025. Oferta objeta rabatem do 22%!
Jesienią roku 2020 Hyundai pokazał czwartą generację modelu Tucson, a rok później zadebiutowała piąta generacja Kii Sportage. I to właśnie te dwa samochody porównujemy.


Hyundai Tucson i Kia Sportage – wygląd zewnętrzny, czyli skrzydła vs. Bumerangi
Hyundai Tucson trzeciej generacji (produkowanej między 2015 a 2020 r.) wyglądał całkiem normalnie. Miał muskularne nadwozie z dużym sześciokątnym grillem i wąskimi reflektorami. Jeszcze bardziej agresywny wygląd przyniósł face lifting z 2018 r. To jednak nic w porównaniu z tym, co koreański producent pokazał we wrześniu 2020 r., prezentując czwartą generację swojego kompaktowego SUV-a. Producent określił design tego modelu jako awangardowy u rewolucyjny. Przyglądając się temu samochodowi trudno się z tym nie zgodzić: przednie reflektory LED w kształcie skrzydeł, dużo przetłoczeń i tylne światła połączone LED-ową listwą, świecącą po włączeniu świateł mijania.
Kiedy wydawało się, że Hyundai Tucson czwartej generacji nie znajdzie konkurenta pod względem designu, Kia powiedziała „나에게 맥주를 잡아” (potrzymaj mi piwo) i pokazała piątą generację Kii Sportage.
Co wyróżnia to auto? Przede wszystkim przednie reflektory w kształcie bumerangów. Boczna linia auta jest narysowana nieco inaczej niż w przypadku Tucsona. Nie znaczy to jednak, że nie może się podobać i nie przyciąga uwagi.
Oba samochody zostały zbudowane na tej samej platformie: N3. A jakie są ich rozmiary? Sprawdziliśmy to.
| Parametr | Kia Sportage | Hyundai Tucson | Różnica (Sportage vs. Tucson) |
| Długość | 4 515 mm | 4 500 mm | + 15 mm |
| Wysokość | 1 645 mm | 1 650 mm | - 5 mm |
|
Szerokość |
1 865 mm | 1 865 mm | 0 mm |
|
Rozstaw osi |
2 680 mm | 2 680 mm | 0 mm |
|
Prześwit |
170 mm | 170 mm | 0 mm |
|
Pojemność bagażnika |
591 l 1) | 620 l 2) | -29 l |
1) 591 l/1 780 l – złożone oparcia tylnej kanapy (silnik 1.6 T-GDI 150 KM), 562 l/1 751 l – złożone oparcia tylnej kanapy (silnik 1.6 T-GDI 150 KM/180 KM MHEV), 587 l/1 776 l – złożone oparcia tylnej kanapy (silnik 1.6 T-GDI 230 KM HEV), 540 l/1 715 l – złożone oparcia tylnej kanapy (silnik 1.6 T-GDI 265 KM PHEV), 571 l/1 760 l – złożone oparcia tylnej kanapy (1.6 CRDi 115 KM), 526 l/1 715 l – złożone oparcia tylnej kanapy (1.6 CRDi 136 KM MHEV).
2) 620 l/1 799 l – złożone oparcia tylnej kanapy (1.6 T-GDI 150 KM), 577 l/1 756 l – złożone oparcia tylnej kanapy (1.6 T-GDI 150 KM/180 KM 48V), 616 l/1 795 l – złożone oparcia tylnej kanapy (1.6 T-GDI 180 HEV 2WD/4WD), 558 l/1 737 l – złożone oparcia tylnej kanapy (1.6 T-GDI PHEV 4WD).
Długość obu samochodów jest niemal identyczna. Różnica (15 mm na korzyść Kii Sportage) wynika z tego, że Kia Sportage ma większe zwisy: przedni wynosi 905 mm a tylny 930 mm, podczas gdy w Hyundaiu Tucsonie ich wielkości wynoszą odpowiednio 895 mm i 925 mm. Pomijalna jest też różnica w wysokości obu aut (Kia Sportage jest niższa o 5 mm).
Hyundai Tucson może pochwalić się za to większą pojemnością bagażnika. Dla podstawowej jednostki napędowej (150-konnego silnika 1.6 T-GDI) różnica wynosi 29 litrów.
Wnętrze? W obu przypadkach nowoczesne
Hyundai Tucson i Kia Sportage są nowoczesne nie tylko z zewnątrz ale także wewnątrz. Wnętrze z którego z obu SUV-ów jest nowocześniejsze? Gdybym miał oceniać to po zdjęciach, powiedziałbym że nowocześniejszy jest kokpit nowej Kii Sportage.
W obu samochodach na miejscu wskaźników prędkościomierza i obrotomierza znajdują się wyświetlacze. Towarzyszą im ekrany systemów multimedialnych (w niższych wersjach wyposażenia obu aut mają one wielkość 8 cali, w wyższych – 10,25 cala w Hyundaiu i 12,3 cala w Kii).
W Hyundaiu do sterowania klimatyzacją służą przyciski wirtualne. Kia postawiła na rozwiązanie bardziej tradycyjne – z klasycznymi pokrętłami.
W wyższych wersjach wyposażenia w obu autach biegi zmienia się przy użyciu skrzyni biegów z systemem Shift-by-Wire, tj. takiej, w przypadku której element do wybierania przełożeń jest połączony ze skrzynią biegów elektronicznie. Także i w tym przypadku Hyundai i Kia postawiły na inne rozwiązania: w Hyundaiu przełożenia zmienia się przyciskami, a w Kii – przy pomocy pokrętła.
Hyundai Tucson i Kia Sportage – silniki
Hyundai Tucson i Kia Sportage są napędzane takimi samymi silnikami. Podstawową jednostką napędową jest benzynowy silnik 1.6 T-GDI o mocy 150 KM (jego maksymalny moment obrotowy to 250 Nm i jest dostępny od 1 500 do 4 000 obr./min). Ta jednostka napędowa może współpracować z 6-biegową skrzynią manualną lub 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią automatyczną DCT.
Dostępne są także zelektryfikowane jednostki napędowe: począwszy od silników z 48-woltowym systemem mild hybrid (MHEV), przez napęd hybrydowy HEV, a skończywszy na hybrydzie PHEV (plug-in). Silniki te współpracują z automatycznymi skrzyniami biegów i dostępne z napędem na przednią oś lub 4 koła. Specyfikacje techniczne tych silników znajdziecie w tabeli poniżej.
| 1.6 T-GDI MHEV | 1.6 T-GDI HEV | 1.6 T-GDI PHEV | ||
| Moc | 150 KM | 180 KM | 180 KM | 180 KM |
|
Maksymalny moment obrotowy |
250 Nm (1 500 – 4 000 obr./min) |
265 Nm (1 500 – 4 500 obr./min) |
265 Nm (1 500 – 4 500 obr./min) |
265 Nm (1 500 – 4 500 obr./min) |
| Moc układu hybrydowego | - | - | 230 KM | 265 KM |
| Napęd | FWD | AWD | FWD/AWD | AWD |
Nowa Kia Sportage dostępna jest także z silnikiem wysokoprężnym 1.6 CRDi o mocy 115 KM i z maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 280 Nm (dostępnym od 1 500 do 2 750 obr./min). Ta jednostka napędowa dostępna jest też z systemem mild hybrid o mocy 136 KM i z maksymalnym momentem obrotowym 320 Nm, który jest dostępny od 2 000 do 2 250 obr./min.
Hyundai Tucson począwszy od rocznika 2022 będzie dostępny tylko z silnikami benzynowymi.
Hyundai Tucson. Ceny i wersje wyposażenia
Hyundai Tucson dostępny jest w pięciu wersjach wyposażenia: Modern, Smart, Executive, Platinum i N Line. Ile trzeba za niego zapłacić? Dowiecie się tego z poniższej tabeli.
| Silnik/wersja | Modern | Smart | Executive | Platinum | N Line |
| 1.6 T-GDI 150 KM 6MT 2WD | 111 900 zł | 121 900 zł | 131 900 zł | 141 900 z | 138 900 zł |
| 1.6 T-GDI 150 KM 7DCT 2WD 48V | - | 135 900 zł | 147 900 zł | 156 900 zł | 154 900 zł |
| 1.6 T-GDI 150 KM 7DCT 4WD 48V | - | - | 158 900 zł | 167 900 zł | 165 900 zł |
|
1.6 T-GDI HEV 230 KM 6AT 2WD |
141 900 zł | 151 900 zł | 163 900 zł | 171 900 zł | 170 900 zł |
|
1.6 T-GDI HEV 230 KM 6AT 4WD |
150 900 zł | 160 900 zł | 172 900 zł | 180 900 zł | 179 900 zł |
|
1.6 T-GDI PHEV 265 KM 6AT 4WD |
- | 181 900 zł | 192 900 zł | 200 900 zł | 199 900 zł |
Kię Sportage można zamówić w jednej z czterech wersji: M, L, Business Line i GT Line.
|
Silnik/wersja |
M |
L |
Business Line |
GT Line |
|
1.6 T-GDI 150 KM 6MT FWD |
105 900 zł |
120 900 zł |
137 900 zł |
- |
|
1.6 T-GDI 150 KM 7DCT FWD MHEV |
116 900 zł |
131 900 zł |
148 900 zł |
- |
|
1.6 T-GDI 180 KM 7DCT FWD 48V |
- |
135 900 zł |
152 900 zł |
161 900 zł |
|
1.6 T-GDI 180 KM 7DCT AWD 48V |
- |
144 900 zł |
161 900 zł |
170 900 zł |
|
1.6 CRDi SCR 115 KM 6MT FWD |
114 900 zł |
129 900 zł |
146 900 zł |
- |
|
1.6 CRDi SCR 136 KM 7DCT FWD MHEV |
- |
143 900 zł |
160 900 zł |
169 900 zł |
|
1.6 CRDi SCR 136 KM 7DCT AWD MHEV |
- |
- |
169 900 zł |
178 900 zł |
|
1.6 T-GDI HEV 230 KM 6AT FWD |
- |
147 900 zł |
164 900 zł |
172 900 zł |
|
1.6 T-GDI HEV 230 KM 6AT AWD |
- |
156 900 zł |
173 900 zł |
181 900 zł |
|
1.6 T-GDI PHEV 265 KM 6AT AWD |
- |
177 900 zł |
192 900 zł |
200 900 zł |
Największą różnicę w cenie – 6 tys. zł – w cenie widać w cenie podstawowych wersji wyposażenia. W pozostałych wersjach wyposażenia różnice są niższe i wynoszą około 1 tys. zł.
Jak są wyposażone Hyundai Tucson i Kia Sportage? Pokażemy to na przykładzie wersji Hyundaia Tucson N Line i Kii Sportage GT Line z napędem hybrydowym (HEV), którego łączna moc wynosi 230 KM. W obu przypadkach napęd jest przenoszony przez sześciobiegową skrzynię automatyczną na koła przedniej osi. Porównamy wybrane elementu wyposażenia standardowego obu aut.
|
Parametr |
Kia Sportage GT Line |
Hyundai Tucson N Line |
|
Cena |
172 900 zł |
170 900 zł |
|
Światła LED (do jazdy dziennej, mijania, drogowe, tylne) |
TAK |
TAK |
|
Światła adaptacyjne mijania i drogowe |
TAK |
NIE |
|
Automatyczne światła drogowe |
TAK |
TAK |
|
Kamera cofania |
TAK |
TAK |
|
System kamer 360° |
NIE (opcja, Pakiet Drive Wise Plus, 6 500 zł) |
NIE (opcja, Pakiet Luxury, 11 500 zł) |
|
Automatyczna klimatyzacja trójstrefowa |
TAK |
TAK |
|
Panel do obsługi nawiewów klimatyzacji z tyłu |
TAK |
TAK |
|
19-calowe felgi aluminiowe |
NIE (18 cali) |
TAK |
|
System multimedialny |
TAK (12,3 cala) |
TAK (10,25 cala) |
|
System audio premium |
NIE (opcja, Harman Kardon, 2 500 zł) |
NIE (opcja, System Premium Audio KRELL, Pakiet Luxury, 11 500 zł) |
|
Apple Car Play/Android Auto |
TAK |
TAK |
|
Elektrycznie unoszone drzwi bagażnika |
TAK |
NIE (opcja, 2 300 zł) |
|
Dach panoramiczny |
NIE (opcja, 4 000 zł) |
NIE (opcja, pakiet SUN, 4 900 zł) |
|
Podgrzewane przednie siedzenia |
TAK |
TAK |
|
Podgrzewane tylne siedzenia |
TAK |
TAK |
|
Wentylowane przednie siedzenia |
NIE (opcja, Pakiet Premium, 5 500 zł) |
NIE (opcja, Pakiet Luxury, 11 500 zł) |
|
Bezprzewodowa ładowarka do telefonów |
TAK |
TAK |
|
Skórzana tapicerka |
TAK |
TAK (Tapicerka skórzano-zamszowa N Line) |
|
Cyfrowe zegary |
TAK (12,3 cala) |
TAK (10,25 cala) |
|
Aktywny tempomat |
TAK |
TAK |
Hyundai Tucson N Line i Kia Sportage GT Line to – jak widać w tabelce – bardzo porządnie wyposażone samochody. Duże wrażenie robi zakrzywiony ekran składający się z 12,3-calowego wyświetlacza zegarów cyfrowych „Supervision Cluster”, który jest zintegrowany z 12,3-calowym centralnym ekranem nawigacji. W Hyundaiu zastosowane jest rozwiązanie bardziej klasyczne – dwa ekrany: wskaźników i systemu multimedialnego (każdy ma 10,25 cala).
Co poza tym? Trójstrefowa klimatyzacja, bezprzewodowa ładowarka do smartfona, oświetlenie LED i automatyczne światła drogowe (ten, kto używał takiego rozwiązania w praktyce, wie, jakie jest ono wygodne), a w Sportage’u dodatkowo też adaptacyjne światła mijania i drogowe.
Za to wszystko trzeba zapłacić nieco ponad 170 tys. zł. Cena oczywiście będzie wyższa, jeżeli zdecydujecie się np. na lakier metalizowany czy system audio premium, wentylowane przednie siedzenia czy elektrycznie sterowany szklany dach, cena może wzrosnąć. I to nawet znacznie.
Podsumowanie
Hyundai Tucson i Kia Sportage. Dwa kompaktowe SUV-y, których wcześniejsze generacje są bardzo popularne na polskim rynku. Ich nowe generacje przeszły zmiany, które można określić słowem: rewolucyjne. To bardzo oryginalne auta i trudno by było mi się – tak na szybko – zdecydować na to, którego z nich wybrać.
