Hyundai Kona 2022 vs Kia Stonic 2022. Ten sam koncern, dwa różne charaktery
Hyundai Kona i Kia Stonic należą do prawdziwych rynkowych bestsellerów. Oba crossovery należą do tego samego koncernu, lecz mają zupełnie inne charaktery. Zestawiamy oba auta ze sobą.

Spis treści
Hyundai Kona należy do jednych z najciekawiej stylizowanych miejskich crossoverów. Jednocześnie jest jednym z najpopularniejszych modeli w swojej klasie. Pochodząca z tego samego koncernu Kia Stonic również cieszy się sporą popularnością, jednak uchodzi za bardziej stonowaną propozycję. W okresie od stycznia do listopada 2022 roku sprzedano w Polsce 2566 egzemplarzy Kii Stonic, co daje jej 36. lokatę w TOP 50 nowych samochodów w Polsce. Hyundai Kona plasuje się co prawda tuż za TOP 50, jednak już w pierwszej połowie listopada 2022 roku sprzedano 75 egzemplarzy, co daje mu 35. lokatę.
Hyundai Kona 2022 vs Kia Stonic 2022
Hyundai Kona został oficjalnie zaprezentowany w czerwcu 2017 roku jako najmniejszy wówczas crossover producenta mający uplasować się w gamie poniżej większych SUV-ów Tucson i Santa Fe.. Samochód otrzymał awangardową stylizację nadwozia, charakteryzując się muskularnymi nadkolami, dużymi plastikowymi nakładkami i dwubarwnym malowaniem w topowych wariantach. Awangardowym rozwiązaniem stały się też trzy poziomy świateł przednich (pas górny - światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED połączony z kierunkowskazami; reflektory główne i światła przeciwmgielne). Układ deski rozdzielczej został upodobniony do m.in. modelu i30, z poziomym układem przyrządów. W 2018 roku zadebiutowała elektryczna Kona Electric, zaś w 2019 roku do gamy dołączyła odmiana hybrydowa.
We wrześniu 2020 roku Hyundai przedstawił Konę po gruntownej restylizacji. Najobszerniejsze zmiany przeszła przednia część nadwozia, gdzie pojawił się nowy kształt wąskich pasków z diodami LED do jazdy dziennej, a także przemodelowane reflektory w niższym rzędzie. Zmienił się też kształt atrapy chłodnicy, za to logo przeniesiono na maskę. Nowością w kabinie pasażerskiej zmodernizowanej Kony są cyfrowe zegary z 10,25-calowym kolorowym wyświetlaczem, a także 10,25-calowy ekran systemu multimediów i nawigacji, oferujący nowe funkcje łączności. Wyświetlacz jest wyposażony w funkcję podziału i umożliwia jednoczesne połączenie z kilkoma urządzeniami za pomocą technologii Bluetooth. Samochód wyposażono także w bezprzewodowe Android Auto i Apple Car PlayW kwietniu 2021 roku gamę uzupełnił sportowy wariant N.

Kia Stonic zadebiutowała w połowie 2017 roku. Oficjalne informacje, fotografie i specyfikację na temat Kii Stonic producent przedstawił w drugiej połowie czerwca 2017 roku. Pod kątem technicznym pojazd zbudowany został na bazie podobnej wielkości osobowego modelu Rio, konstruując go specjalnie z myślą o rynku europejskim, a także południowokoreańskim. Samochód utrzymano w estetyce tożsamej z innymi, oferowanymi wówczas modelami Kii. Charakterystyczną cechą stały się wąskie reflektory, chromowana obwódka atrapa chłodnicy, a także opcjonalne dwubarwne malowanie nadwozia. Do wyboru zaproponowanych zostało łącznie 20 barw lakierów oraz 5 kolorów dachu. Projektując kabinę pasażerską, Kia zdecydowała się zaadaptować projekt deski rozdzielczej z pokrewnego modelu Rio, wzbogacając go o opcjonalne kolorowe wstawki. Konsolę centralną zdominował ekran dotykowy umożliwiający łączność z systemami Apple CarPlay i Android Auto. Zarówno w europejskiej, jak i australijskiej gamie Kia Stonic zastąpiła drugą generację modelu Soul, którego rolę na tych rynkach zredukowano tylko do elektrycznego wariantu.
W sierpniu 2020 roku Kia przedstawiła model Stonic po zrobnej restylizacji. Pod kątem wizualnym, samochód zyskał nowy układ diod LED w reflektorach, które przyjęły postać czterech kresek. Ponadto, zmodyfikowano też wloty powietrza w przednim zderzaku, wprowadzono nowy wzór 16-calowych alufelg, a także dwa nowe odcienie lakieru. Ponadto, Kia Stonic po modernizacji zyskała nowy, większy ekran systemu multimedialnego o przekątnej 8 cali, który umożliwia łączność z systemem UVO Connect drugiej generacji. Pod kątem technicznym gamę jednostek napędowych uzupełniły jednostki z układem tzw. mild hybrid.
Hyundai Kona 2022 vs Kia Stonic 2022 - różnice
Hyundai Kona wyróżnia się odważniejszą stylistyką, obecnością wersji z napędem 4x4 oraz sportową odmianą N. Ma też bogatsze wyposażenie i oferuje większe możliwości personalizacji. Kia natomiast jest bardziej stonowana i adresowana do klientów ceniących konwencjonalne rozwiązania, a przy okazji bardziej przystępna cenowo.

Hyundai Kona 2022 vs Kia Stonic 2022 - wymiary
Hyundai Kona mierzy 4205 mm długości, 1800 mm szerokości oraz 1565 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2600 mm. Bagażnik pomieści od 374 do 1156 litrów.
Kia Stonic mierzy 4140 mm długości, 1760 mm szerokości oraz 1520 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2580 mm. Bagażnik pomieści 332 litry.
Hyundai Kona 2022 vs Kia Stonic 2022 silniki
Hyundai Kona występuje z trzema jednostkami benzynowymi. Bazową jest 1.0 T-GDI o mocy 120 KM. W wersji z 6-biegową skrzynią manualną generuje 172 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,5 s i rozpędza się do 181 km/h. Odmiana z 7-stopniową dwusprzęgłową przekładnią DCT generuje 200 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11 sekund i rozpędza się do 182 km/h. Mocniejsza jednostka 1.6 T-GDI ma już 4 cylindry i rozwija 198 KM oraz 265 Nm. Współpracuje ona z 7-stopniową przekładnią DCT i występuje także z napędem AWD. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h z napędem FWD zajmuje 7,7 s, a prędkość maksymalna to 210 km/h. Wariant z napędem AWD przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,1 s i rozpędza się do 210 km/h. Na szczycie gamy stoi topowy wariant Kona N z 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 280 KM i maksymalnym momencie obrotowym 392 Nm. Napęd trafia na przednią oś poprzez 8-stopniową dwusprzęgłową przekładnię DCT. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,5 s, zaś prędkość maksymalna to 240 km/h.
Bazowa Kia Stonic ma pod maską wolnossącą jednostkę benzynową 1.2 R4 DPI o mocy 84 KM i maksymalnym momencie obrotowym 118 Nm. Współpracuje ona z 5-biegową skrzynią manualną i napędem na przód. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 13,5 s, a prędkość maksymalna to 165 km/h. W ofercie jest też mocniejsza jednostka 1.0 R3 1.0 T-GDI z turbodoładowaniem, generująca 100 KM oraz 172 Nm. Przyspieszenie od 0 100 km/h zajmuje 10,7 s, a prędkość maksymalna to 183 km/h. Standardem jest 6-biegowa skrzynia manualna. Gamę wieńczy odmiana 1.0 T-GDI MHEV o mocy 120 KM i maksymalnym momencie obrotowym 172 Nm. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,4 s i rozpędza się do 185 km/h.
Hyundai Kona 2022 vs Kia Stonic 2022 ceny
Bazowy Hyundai Kona 1.0 T-GDI ze skrzynią manualną w wersji Pure kosztuje od 90 900 zł, zaś w bogatszej Modern od 95 200 zł. Wariant Smart to koszt 103 400 zł. Dopłata do przekładni DCT wynosi 5900 zł (występuje od konfiguracji Modern). Wariant 1.6 T-GDI FWD w wersji Smart kosztuje od 118 400 zł. W konfiguracji Executive jest to koszt 131 400 zł, zaś w N Line 126 400 zł. Odmiana AWD występuje od bogatszej opcji Executive i wyceniono ją na 138 400 zł (dopłata 7000 zł do napędu AWD) lub 133 400 zł w przypadku N Line.
Bazowa Kia Stonic 1.2 DPI o. mocy 84 KM w odmianie M kosztuje od 74 900 zł. Bogatsza konfiguracja L to koszt 82 900 zł. Wersja 1.0 T-GDI M o mocy 100 KM kosztuje od 77 900 zł, L od 86 900 zł, zaś topowa GT Line od 96 400 zł. Topowa jednostka 1.- T-GDI o mocy 120 KM kosztuje od 80 900 zł za konfigurację M, 89 900 zł za L oraz 99 400 zł za GT Line.
Hyundai Kona vs Kia Stonic - kalkulacja leasingu 2022
Przedstawiamy przykładową kalkulację leasingu dla Hyundaia Kony Modern z silnikiem 1.0 T-GDI o mocy 120 KM, napędem na przód i 6-biegową skrzynią manualną.
- Cena katalogowa: 101 800 zł
- Cena Superauto.pl po rabacie: 100 800 zł.
- Czas trwania umowy leasingowej: 60 miesięcy
- Wpłata własna 15% (15 182 zł)
- Wartość wykupu 20% (20 069 zł).
- Rata netto: 1361 zł
Hyundai Kona 2022 w leasingu - korzyści podatkowe
Ten samochód po uwzględnieniu korzyści podatkowych kosztuje Cię jedynie:
- w przypadku użytkowania wyłącznie do celów służbowych: 89 378
- w przypadku użytkowania do celów mieszanych: 99 656 zł
Przedstawiamy przykładową kalkulację leasingu dla Kii Stonic 1.0 T-GDI GT Line o mocy 100 KM, napędem na przód i 6-biegową skrzynią manualną.
- Cena Superauto.pl : 96 400 zł.
- Czas trwania umowy leasingowej: 60 miesięcy
- Wpłata własna 15% (14 629 zł)
- Wartość wykupu 20% (18 977 zł).
- Rata netto: 1340 zł
Kia Stonic 2022 w leasingu - korzyści podatkowe
Ten samochód po uwzględnieniu korzyści podatkowych kosztuje Cię jedynie:
- w przypadku użytkowania wyłącznie do celów służbowych: 87 344 zł
- w przypadku użytkowania do celów mieszanych: 97 388 zł zł
Hyundai Kona i Kia Stonic w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy Hyundaia Kona w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2022 roku, wiele z nich dostaniecie od ręki. Możecie oczywiście liczyć na atrakcyjne finanoswanie, minjmum formalności oraz rabaty względem ceny katalogowej.
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilka egzemplarzy Kii Stonic w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Wszystkie pochodzą z 2022 roku, większość z nich to samochody fabrycznie nowe. Możecie oczywiście liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz rabaty względem ceny katalogowej.
Hyundai Kona 2022 / Kia Stonic 2022 - konkurenci
Do konkurentów wspomnianych crossoverów należą m.in. Opel Mokka, Renault Captur, Nissan Juke, Seat Arona, Toyota Yaris Cross, Skoda Kamiq, Volkswagen T-Roc, Citroen C3 Aircross, Ford Puma oraz Peugeot 2008.