Hyundai Ioniq 6 2023 ujawniony. Koreańskie Porsche czy może alternatywa dla Tesli?
Po długim wyczekiwaniu i szumnych zapowiedziach Koreańczycy wreszcie ujawnili swój najnowszy model w postaci Ioniqa 6 2023. Z pewnością samochód można określić jako nietuzinkowy.
 
				Z artykułu dowiesz się o:
Hyundai Ioniq 6 2023 - przykład retrofuturystycznego, nietuzinkowego designu
Tak jak w przypadku niemal każdej produkcyjnej wersji samochodu koncepcyjnego, proporcje musiały zostać nieco stonowane, aby spełnić wymagania dotyczące praktyczności i bezpieczeństwa, ale nadal jest dość blisko prototypu i jesteśmy naprawdę pod wrażeniem, że projektanci utrzymali opadające, niskie, łukowate nadwozie zamiast po prostu przejść na bardziej konwencjonalny projekt. Wielu ten pochyły tył może przywodzić nawet Porsche 911. Ioniqowi 6 zdecydowanie bliżej do smukłych, pełnych obłości czterodrzwiowych coupe niż kanciastych kształtów znanych z mniejszego Ioniqa 5. Taki styl ma bez wątpienia sporą zaletę w postaci bardzo dobrej aerodynamiki. Producent chwali się, że jego najnowszy model ma współczynnik oporu powietrza wynoszący raptem 0,21. To zasługa nie tylko przemyślanego designu, ale również aktywnych wlotów powietrza, zmniejszonego odstępu między kołami, smukłych, cyfrowych lusterek bocznych czy wąskich szczelin nadkoli, a także asymetrycznych felg o geometrycznym wzorze.

Do Ioniqa 5 najbardziej nawiązuje oświetlenie, zwłaszcza tylnej części nadwozia, gdzie znajdziemy charakterystyczne pikselowe światła. Ciągną się one przez całą szerokość nadwozia, zaś kształt kloszy z ostrymi, mocno zachodzącymi na nadkola końcami może przywodzić na myśl Mercedesa-AMG 4Door Coupe lub Porsche Taycana. Ciekawostką jest spojler typu "kaczy ogon" ze światłem stopu, co może przywodzić na myśl Porsche 911 Sport Classic. Także z przodu widać nawiązania do Porsche, m.in. z uwagi na obłe kształty reflektorów czy krótką maskę płynnie przechodzącą w przednią szybę. Na uwagę zasługują także chowane w nadwoziu klamki.
Więcej szczegółów już 14 lipca
Wewnątrz Hyundai Ioniq 6 2023 jest bardzo podobny do swojego odpowiednika w hatchbacku, skupiając się wokół dwóch 12-calowych ekranów tworzących zestaw wskaźników i system informacyjno-rozrywkowy, ale otrzymał kilka poprawek, aby dopasować je do stylu nadwozia. Kabina przypomina też Kię EV6. Hyundai chwali się, że wiele zastosowanych materiałów pochodzi z recyklingu. Przykładowo dywaniki wykonano z sieci rybackich odzyskanych z mórz.

Hyundai Ioniq 6 2023 korzysta z platformy E-GMP EV, z której korzysta też mniejszy Ioniq 5 oraz Kia EV6. Zapewne w nowym Ioniqu spotkamy układu napędowe rodem z hatchbacka. Będzie zatem jednosilnikowa konfiguracja o mocy 228 KM i napędem na tylne koła i maksymalnym momentem obrotowym 350 Nm, a także dwusilnikowa wersja o mocy 324 KM i maksymalnym momencie obrotowym 605 Nm, w której to napędzane będą obie osie. Baterie powinny mieć 77,4 kWh pojemności, podobnie jak w Ioniqu 5. Zastosowanie instalacji 800V pozwoli natomiast na korzystanie z ładowarek o dużej mocy. Więcej szczegółów poznamy już 14 lipca, kiedy to odbędzie się oficjalna premiera modelu. Wtedy też zaktualizujemy artykuł.

Aktualizacja z dnia 14 lipca 2022 - znamy szczegóły techniczne Ioniqa 6
Ioniq 6 wejdzie do światowej produkcji w trzecim kwartale 2022 r., a produkcja w USA rozpocznie się na początku 2023 r. W sprzedaży można się go jednak spodziewać dopiero w drugiej połowie 2023 lub na początku 2024 roku. Ioniq 6 będzie oferować dwa rozmiary baterii litowo-jonowej: 53,0 lub 77,4 kilowatogodzin. Samochód będzie również oferował standardowy napęd na tylne koła za pośrednictwem jednego silnika lub opcjonalny dwusilnikowy napęd na wszystkie koła. Hyundai nie określił, ile mocy miałaby konfiguracja z jednym silnikiem, ale opcja z dwoma silnikami zapewnia taką samą moc 324 koni mechanicznych 605 niutonometrów) jak napęd na wszystkie koła Ioniq 5, zakładamy, że tylny kierowca będzie miał tyle samo 225 KM, co jego odpowiednik w crossoverze. Ioniq 6 z pojedynczym silnikiem i bateriami o pojemności 77,4 kWh zapewni nawet 610 km zasięgu według cyklu WLTP. Z napędem na obie osie zasięg wyniesie około 483 km, zaś z mniejszymi bateriami i napędem na tył 402 km.
Mówiąc o tej podstawowej konfiguracji, Hyundai twierdzi, że będzie to jeden z najbardziej energooszczędnych pojazdów na świecie. Producent twierdzi, że wyposażony w mniejszy akumulator i 18-calowe koła zużywa mniej niż 14 kWh na 100 kilometrów. Firma twierdzi, że modele z napędem na wszystkie koła z dużym akumulatorem będą w stanie osiągnąć 100 kilometrów na godzinę w 5,1 sekundy. Ioniq 6 posiada też opcjonalne fotele Relaxation Comfort z przodu, które pomagają kierowcy i pasażerowi odprężyć się, gdy pojazd jest zaparkowany.
Aktualizacja z dnia 29 sierpnia 2022 - ponad 37 000 zamówień w ciągu doby
Wystarczyły zaledwie 24 godziny na znalezienie ponad 37 000 chętnych na najnowszego Ioniqa 6. Sam Hyundai nie spodziewał się chyba takiego wyniku. W ciągu doby zebrano bowiem aż 37 446 zamówień. Dane te dotyczą rodzimego, koreańskiego rynku, gdzie sprzedaż elektrycznego Ioniqa 6 ruszy we wrześniu. Dla porównania Ioniq 5 zebrał 23 760 zamówień, zaś Kia EV6 - 21 000 chętnych w 24 godziny. Produkcja nowego Hyundaia wystartuje dopiero w styczniu. Cenę bazową na rodzimym rynku wyznaczono na poziomie 52 mln koreańskich Wonów (ok. 183 tys. zł) za model z pojedynczym silnikiem oraz mocniejszą baterią. Jeśli popyt będzie porównywalnie duży, to niektórzy klienci mogą czekać na swoje auta nawet półtora roku. Na ten moment nie ujawniono terminu premiery modelu w Europie.
Aktualizacja z dnia 15 listopada 2022 - Ioniq 6 First Edition wyprzedany w Europie w mniej niż 24 godziny
W zaledwie niecały dzień po rozpoczęciu 9 listopada przedsprzedaży Ioniqa 6 w limitowanej, liczącej 2500 egzemplarzy odmianie First Edition w Europie został on wyprzedany. Wszystkie 2500 egzemplarzy Ioniq 6 First Edition w Niemczech (największa pula 1000 pojazdów), w Wielkiej Brytanii, Francji, Norwegii i Holandii zostało wyprzedanych w mniej niż 24 godziny, pomimo ceny bazowej w Wielkiej Brytanii wynoszącej 54 995 funtów i 66 400 euro w Niemczech. Hyundai twierdzi, że klienci, którzy byli w stanie zabezpieczyć ekskluzywną edycję online, otrzymają swój pojazd między marcem a kwietniem 2023 r., a ci, którzy nie byli w stanie zamówić Ioniq 6 First Edition w przedsprzedaży, otrzymają ofertę od swojego dealera.
- To niezwykle duże zainteresowanie i popyt na IONIQ 6 First Edition podkreśla wiodącą pozycję Hyundaia w dziedzinie mobilności bezemisyjnej. Dzięki aerodynamicznie wyrzeźbionej sylwetce, dużemu zasięgowi jazdy i wnętrzu, które podnosi wrażenia z mobilności elektrycznej dla klientów, IONIQ 6 na nowo definiuje to, czym powinien być samochód Jesteśmy pewni, że europejscy klienci zostaną natychmiast przyciągnięci do naszego zelektryfikowanego Streamlinera - powiedział Ulrich Mechau, wiceprezes ds. sprzedaży i serwisu w Hyundai Motor Europe.
Hyundai Ioniq 6 First Edition wyposażony jest w dwusilnikowy układ napędowy o mocy 325 KM i maksymalnym momencie obrotowym 605 Nm oraz napęd AWD. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,1 s i rozpędza się do 185 km/h. Ma baterie o pojemności 77,4 kWh, a jego zasięg wynosi 519 km. Ioniq 6 First Edition oferuje również szereg ekskluzywnych elementów wystroju wnętrza i nadwozia inspirowanych koncepcją Hyundai Prophecy EV. Modyfikacje zewnętrzne obejmują przyciągające wzrok matowe czarne wykończenie 20-calowych felg, błyszczące czarne obudowy i listwy lusterek, czarne aluminiowe emblematy "H" na przednim zderzaku i podkreśleniu tylnych drzwi bagażnika oraz wybór czterech kolorów nadwozia: niebieski Biophilic Pearl, Serenity White Pearl, Nocturne Grey Metallic i Gravity Gold Matte. Wewnątrz, klienci Ioniq 6 First Edition mogą skorzystać z czarnego wnętrza z czarną podsufitką, ekskluzywnych skórzanych foteli z tkaniną w szarą szkocką kratę oraz dedykowanych dywaników podłogowych ECONYL z First Edition z akcentami w szarą szkocką kratę.
Aktualizacja z dnia 6 kwietnia 2023 - Hyundai Ioniq 6 zwycięzcą World Car Of The Year
Hyundai Ioniq 6 zdobył prestiżowe tytuły World Car of the Year, World Electric Vehicle i World Car Design of the Year. Samochód był chwalony przez międzynarodowe jury za wyjątkową aerodynamiczną konstrukcję i wyjątkowy zasięg w trybie całkowicie elektrycznym. World Car Awards ogłosiło wyniki podczas ceremonii, która odbyła się 5 kwietnia na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Nowym Jorku (NYIAS). Jury składające się ze 100 dziennikarzy motoryzacyjnych z 32 krajów wybrało Ioniq 6 spośród trzech najlepszych finalistów, wszystkich wprowadzonych na rynek w 2022 roku. To drugie z rzędu potrójne wyróżnienie Hyundaia na World Car Awards. W zeszłym roku jury ogłosiło Ioniqa 5 zwycięzcą w tych samych kategoriach. Członkowie jury musieli sporządzić listę 30 nowych samochodów, aby wybrać tegorocznych finalistów i zwycięzcę COTY, którzy otrzymają trofea stworzone przez projektanta motoryzacyjnego Iana Calluma.
- Jesteśmy podekscytowani otrzymaniem tego prestiżowego wyróżnienia dwa lata z rzędu, które jest wyrazem uznania dla ogromnych talentów i nieustannych wysiłków wszystkich w Hyundai Motor Company, aby wprowadzić na rynek pojazdy elektryczne, takie jak Ioniq 6 — powiedział Jaehoon Chang, prezes i dyrektor generalny Hyundai Motor Company.
Aktualizacja z dnia 10 maja 2023 - Hyundai Ioniq 6 wyceniony w Polsce
Hyundai Ioniq 6 dostępny jest w Polsce w jednej, topowej wersji wyposażenia UNIQ, a klienci mogą wybrać model Ioniq 6 z jednym z dwóch rodzajów napędów elektrycznych - na wszystkie koła (4WD) lub na tylne koła (2WD), w obu przypadkach w połączeniu z akumulatorem o pojemności 77 kWh. Ceny w zależności od napędu kształtują się jak poniżej.
· UNIQ 77kWh 2WD 229 KM – od 284 900 zł
· UNIQ 77kWh 4WD 325 KM – od 304 900 zł
Wersja UNIQ została wyposażona we wszystkie dostępne elementy modelu Ioniq 6. Klienci poza wyborem napędu mogą zdecydować o technologii lusterek zewnętrznych. Dla entuzjastów najnowszych technologii dostępne są cyfrowe lusterka boczne, korzystające z zestawu kamer zewnętrznych oraz wysokiej rozdzielczości wyświetlaczy w kabinie. Dostępne są również klasyczne lusterka zewnętrzne.
W skład standardowego wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa modelu Ioniq 6 w wersji UNIQ wchodzą m . in. Asystent unikania kolizji czołowych 2.0 (FCA 2.0) z wykrywaniem pieszych i rowerzystów oraz funkcją Junction Turning, Asystent utrzymywania pasa ruchu (LKA), System monitorowania uwagi kierowcy (DAW), System ostrzegania o odjechaniu poprzedzającego pojazdu (LVDA), Asystent podążania na pasie ruchu (LFA), Inteligentny asystent ostrzegania o ograniczeniach prędkości (ISLA), Inteligentny tempomat z funkcją Stop&Go, Asystent jazdy autostradowej 2.0 (HDA 2.0), System monitorowania tylnej kanapy (RSA) oraz System ratunkowy eCall.
W standardzie wersji UNIQ znajdują się także nowoczesne systemy multimediów i funkcje łączności, w tym system multimedialny z 12,3” ekranem dotykowym, cyfrowe radio DAB, nawigacja fabryczna z usługami Live, system Bluelink, system Bluetooth z obsługą komend głosowych, wielofunkcyjna kierownicę oraz cyfrowe zegary z 12,3” kolorowym wyświetlaczem. O komfort pasażerów i kierowcy dbają m.in. takie elementy wyposażenia jak klimatyzacja automatyczna, bezkluczykowy dostęp, kamera cofania, przednie i tylne czujniki cofania, czy też porty USB zlokalizowane z przodu i tyłu. Z zewnątrz samochód wyróżniają reflektory LED i tylne światła LED oraz 20-calowe felgi aluminiowe.

 
						 
	 
	 
	 
	 
	