Honda nowe modele: CR-V, ZR-V, e:Ny1 oraz strategia na przyszłość
Honda odrobiła lekcje- zaprezentowała swoją wizję przyszłości oraz 3 nowe modele, które trafia do oferty już wkrótce!
Wszyscy ważni producenci zaczęli odpowiadać na nowe potrzeby i dynamiczne zmiany na rynku, nie tylko w kontekście produktów, ale także poprzez opracowywanie nowych strategii, oferowanie innowacyjnych usług oraz planowanie rozwoju na długą przyszłość. Honda również wdrożyła kilka nowych modeli, a ponadto przedstawiła swoją wizję rozwoju usług inteligentnego ładowania.
Nowości w portfolio Hondy: rodzinna CR-V, modna ZR-V oraz elektryczna e:Ny1



Honda dość niespodziewanie zaprezentowała szóstą generację swojego najpopularniejszego SUV-a, który wkrótce trafi na rynek europejski. Nowa generacja modelu CR-V została oficjalnie przedstawiona podczas European Media Event, które odbyło się w ośrodku badawczo-rozwojowym Hondy w Offenbach. Według producenta, samochód łączy zaawansowane rozwiązania i sportowe cechy, które są charakterystyczne dla marki Honda, z najnowszymi systemami aktywnego wspomagania kierowcy i pasywnego bezpieczeństwa. Nowy CR-V będzie dostępny w dwóch wersjach napędu hybrydowego. Pierwsza z nich to w pełni hybrydowy układ napędowy (e:HEV), który już dobrze znany jest z innych modeli Hondy. Po raz pierwszy na europejskim rynku wprowadzono również wersję z układem hybrydowym typu plug-in (e:PHEV). Oba warianty wyposażone są w 2-litrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem paliwa, pracujący w cyklu Atkinsona.
Honda wprowadza również nowy model ZR-V do swojej gamy, który pojawi się już jesienią tego roku, zajmując pozycję pomiędzy modelami HR-V i CR-V. Według producenta, ZR-V został specjalnie stworzony z myślą o młodych nabywcach, którzy poszukują stylowego, dynamicznego i fascynującego samochodu, wpisującego się w ich codzienne życie. To dość śmiałe tezy, bowiem Honda ostatnio nie kojarzy się z autami dla młodych i dynamicznych osób. Tak czy siak pod atrakcyjnie zaprojektowanym nadwoziem tego SUV kryje się w pełni hybrydowy układ napędowy Hondy, oparty na technologii nowego Civica e:HEV. System hybrydowy e:HEV, specjalnie zoptymalizowany dla ZR-V, wykorzystuje oszczędny, 2-litrowy, czterocylindrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa, pracujący w cyklu Atkinsona. Współpracuje on z dwoma silnikami elektrycznymi, zapewniając imponujące osiągi.
Honda wprowadza kolejną nowość do swojej gamy - w pełni elektryczny model e:Ny1. Samochód został zbudowany na zupełnie nowej platformie e:N Architecture F, opracowanej specjalnie przez Hondę dla samochodów z przednim napędem. Platforma ta skupia się na trzech kluczowych cechach: specjalnej strukturze nadwozia o wysokiej sztywności, niskim położeniu środka ciężkości oraz precyzyjnie dopracowanej aerodynamice podwozia. W ramach tej platformy zaimplementowano także wydajną, lekką i zintegrowaną jednostkę napędową typu "trzy w jednym", która składa się z silnika elektrycznego i przekładni mechanicznej. Generuje ona maksymalną moc 150 kW i moment obrotowy 310 Nm, a jej konstrukcja i sterowanie zapewniają płynne i komfortowe przyspieszanie oraz hamowanie. Pod podłogą pojazdu znajduje się duży akumulator litowo-jonowy, który zapewnia zasięg do 412 km według standardu WLTP. Warto jednak zauważyć, że umieszczenie baterii pod podłogą prowadzi do znacznego zmniejszenia prześwitu samochodu. Producent zapewnia, że po przeprowadzeniu licznych intensywnych testów nie stwierdzono żadnych problemów z tym związanych. Jednak ostateczne potwierdzenie bezpieczeństwa i funkcjonalności zostanie dostarczone podczas pierwszych testów przeprowadzonych przez redakcje motoryzacyjne.
Już niedługo będę mógł zapoznać się z tymi modelami nieco bliżej na prezentacji statycznej, a modelem ZR-V pojeżdżę już na początku czerwca w okolicach Barcelony. Oczywiście nie omieszkam zebrać większej ilości wrażeń!
e:PROGRESS: usługa inteligentnego ładowania pojazdów elektrycznych
Podczas europejskiej prezentacji dla mediów w Offenbach, Honda ogłosiła ambitne plany rozwoju swojej usługi inteligentnego ładowania pojazdów - e:PROGRESS. Firma potwierdziła, że e:PROGRESS będzie dostępny dla przyszłych właścicieli nowego, w pełni elektrycznego modelu e:Ny1 oraz hybrydowego modelu CR-V e:PHEV z napędem typu plug-in. W ciągu najbliższego roku planowane jest wprowadzenie usługi na kolejnych rynkach europejskich, a następnie Honda zamierza udostępnić ją także właścicielom elektrycznych pojazdów innych marek.
Usługa e:PROGRESS, która od 2021 roku działa w Wielkiej Brytanii dla użytkowników w pełni elektrycznego modelu Hondy e, umożliwia zaplanowanie korzystania z taniej energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł. Opiera się ona na zaawansowanej technologii ładowania, dynamicznej taryfie energetycznej oraz inteligentnej aplikacji do zarządzania procesem ładowania. Honda potwierdziła, że na podstawie analizy brytyjskich klientów, średnie roczne oszczędności wynoszą około 500 funtów, a dla właścicieli pojazdów o dużej przejezdności może nawet sięgnąć 1000 funtów.
„Wierzymy, że e:PROGRESS ma potencjał, aby zrewolucjonizować efektywność i opłacalność ładowania samochodów elektrycznych przez ich właścicieli w przyszłości ” – powiedział Jorgen Pluym, dyrektor generalny działu rozwiązań energetycznych i rozwoju działalności w Honda Motor Europe. „Mamy już przekonujące wyniki prób, jakich dostarczyło wdrażanie programu w ciągu ostatnich dwóch lat w Wielkiej Brytanii. Teraz gdy umożliwiamy klientom integrację ich domowych paneli fotowoltaicznych z siecią ładowania, a dodatkowo udostępniamy usługę w całej Europie, również właścicielom pojazdów innych marek niż Honda, spodziewamy się, że w nadchodzących latach nastąpi dodatkowy wzrost jej popularności”.
Ostatnio wprowadzono nową funkcję do programu e:PROGRESS, która umożliwia zwiększenie udziału energii słonecznej w procesie ładowania pojazdów elektrycznych w Wielkiej Brytanii i Niemczech. Dzięki tej funkcji klienci mogą zaplanować taryfę w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać energię słoneczną generowaną przez własne panele fotowoltaiczne. System bierze pod uwagę prognozy pogody oraz preferencje użytkownika, takie jak poziom naładowania pojazdu i planowany czas wyjazdu, aby obliczyć optymalny moment do ładowania pojazdu.
Razem z taryfą "Czas użytkowania" (Time of Use), nowa funkcja umożliwia klientom ładowanie pojazdów w sposób ekonomiczny i ekologiczny, jednocześnie zmniejszając obciążenie lokalnej sieci energetycznej, co jest kluczowe dla osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju. Przyszłe etapy rozwoju e:PROGRESS będą obejmować dodatkowe usługi ładowania z sieci energetycznej oraz dwukierunkowego przepływu energii. Wszystkie te usługi mogą odegrać ważną rolę w zwiększaniu wykorzystania energii odnawialnej oraz redukcji obciążenia sieci przez pojazdy elektryczne.
Długoterminowo, usługa e:PROGRESS może nawet rozszerzyć swoje zastosowanie poza ładowanie pojazdów elektrycznych, umożliwiając integrację innych urządzeń do domowej infrastruktury ładowania, takich jak domowe magazyny energii czy pompy ciepła.
Podsumowanie
Jak widać Honda nie pozostaje w tyle i stara się nadgonić tempa w wyścigu do pełnej elektromobilności. Oprócz nowych modeli, japoński producent dynamicznie pracuje również nad usługami towarzyszącymi tj. systemy ładowania itp. To wszystko jest jak światełko w tunelu do sprawnego rozwoju elektromobilności, bowiem w chwili obecnej tempo rozwoju aut całkowicie nie zgrywa się z postępem rozwoju infrastruktury.