Elektryczna Mazda MX30-dane techniczne, wnętrze, zasięg
Mazda stawia pierwsze kroki w napędzaniu swoich samochodów silnikami elektrycznymi. Od czego innego mógł zacząć producent, jak nie od modnego Crossovera? Na podstawie modelu CX-30 stworzono pierwszego w pełni elektrycznego Crossovera, czyli MX-30.
Obecnie każda marka stara się mieć w swojej ofercie samochód elektryczny. Japoński producent, znany ze świetnych jednostek spalinowych z technologią Skyactive postanowił stworzyć silnik elektryczny o oznaczeniu e-Skyactive.
Od jakiegoś czasu Mazda uczy swoich klientów japońskiego myślenia o motoryzacji. Same nazwy poszczególnych wersji wyposażenia pozwolą poczuć się jak w kraju czerwonej wiśni. Wśród rodzin mieszkających w dużych miastach i na ich obrzeżach pojawia się trend posiadania dwóch samochodów - jednego dużego, uniwersalnego na wyjazdy oraz wakacje, a drugiego stworzonego do codziennego ruchu miejskiego. Ten drugi nie musi być nudny i słabo wyposażony. MX-30 dobrze wpisuje się w kategorię auta miejskiego z segmentu premium.
Mazda MX30- wersje wyposażenia
Samochód jest znakomicie wykonany, a już od podstawowej wersji wyposażony w wiele udogodnień z zakresu bezpieczeństwa i komfortu. Na pokładzie prezentowanej topowej wersji Mazda MX30 Enzo znajdziemy między innymi: Felgi aluminiowe Bright 18", pakiet wnętrza Modern, adaptacyjny układ utrzymywania stałej prędkości (aktywny tempomat - MRCC), cyfrowe zegary, przednie matrycowe reflektory diodowe (LED) z systemem oświetlenia adaptacyjnego (ALH), przestrzenny system nagłośnieniowy Bose® (12 głośników), system kamer 360, system nawigacji satelitarnej, system monitorujący ruch poprzeczny przy cofaniu (RCTA), asystent jazdy w korku, alarm antywłamaniowy, poduszka kolanowa dla kierowcy, system monitorujący ruch poprzeczny przed pojazdem (FCTA), system kamer 360, system wykrywający znużenie kierowcy z kamerą (Driver Monitor) czy wyświetlacz head-up na przedniej szybie.
Samochód elektryczny - benefity
Władze miast oferują szereg benefitów dla właścicieli elektryków np.: przejazdy buspasami, darmowe parkowanie w strefach, czy rozwijająca się sieć ładowarek). No właśnie, ile kilometrów dziennie pokonujecie aby zaspokoić swoje „miejskie” potrzeby? 100? 150? Mazda przeprowadziła badania wśród swoich klientów. Na podstawie wyników ankiety pojemność akumulatora w nowej MX-30 ustalono tak, że pozwala na przejechanie do 200 km.
Interesuje Cię zakup elektrycznego samochodu? Poznaj szczególy Dofinansowania do samochodu elektrycznego.
Stylistyka
Styliści Mazdy zadbali, aby wszystkie nowe modele miały wspólne linie oraz wyróżniały się na ulicy. Moim zdaniem udało się to bardzo dobrze. Przedni grill z dużym logo marki oraz wyrysowanymi przednimi światłami. Znajdziemy wiele ostrych linii, zagięć karoserii oraz dokładki stylistyczne ze strukturalnego plastiku w dolnej części zderzaka. Biały lakier ceramiczny w połączeniu z dodatkami charakterystycznymi dla crossowerów na zderzakach, nadkolach oraz drzwiach wyglądają bardzo nowocześnie. Z pewnością stylu dodają także grafitowe 18” felgi.
Z boku widzimy opadającą linię okien oraz sylwetkę Coupe Crossovera. Na pierwszy rzut oka mamy do czynienia z trzydrzwiowym modnym elektrykiem. Połączono tu stylistykę z funkcjonalnością. Projektanci dołożyli małe tylne drzwi otwierane pod wiatr. Dzięki nim możemy swobodnie zająć miejsce na tylnej kanapie. Kolejnym ukłonem w stronę funkcjonalności jest możliwość otwarcia drzwi niemal pod kątem 90 stopni.
Z tyłu auta także nie zabrakło nawiązań do innych modeli marki. Ledowe światła stwarzają wrażenie przestrzennych, centralnie umiejscowione światło przeciwmgielne oraz ścięta tylna szyba ze spoilerem tworzą spójną całość. Zarówno z tyłu jak i przodu mamy czujniki parkowania oraz kamery od systemu 360. Zderzak wykonano w całości ze strukturalnego plastiku, co może sprawdzić się jako remedium podczas małych szkód parkingowych.

Mazda MX 30 - Wnętrze
Projektanci MX-30 utrzymali wspólne dla Mazdy linie deski rozdzielczej, wzornictwo kierownicy, foteli, czy boczków drzwi. Konfigurując nową elektryczną Mazdę mamy do wyboru dwie kolorystyki wnętrza, ciemne oraz jasne wstawki. Japoński producent pokazuje dbałość o środowisko w kilku aspektach. Po pierwsze bezemisyjny napęd, po drugie materiały użyte do wykończenia wnętrza. Nici w fotelach wykonane zostały z materiałów z recyklingu, podobnie jak tkanina przypominająca miły w dotyku filc.
Miękką tkaninę możemy znaleźć na boczkach drzwi. Deska rozdzielcza wykonana została z przyjemnego w dotyku tworzywa przypominającego swoją fakturą przeszytą skórę. Dolne plastiki są twarde, lecz dobrze spasowane. Na pochwałę zasługują na pewno miękkie wykończenia konsoli centralnej w miejscu, gdzie kierujący oraz pasażer opierają kolano. Takich materiałów oraz rozwiązań nie powstydziliby się czołowi przedstawiciele segmentu premium.
Multifunkcja kierownica świetnie leży w dłoniach. Za jej pomocą możemy obsłużyć aktywny tempomat, komputer pokładowy, multimedia oraz telefon. Przed kierownicą zainstalowany został cyfrowy zestaw wskaźników. Centralny ekran możemy zmieniać w zależności od wyświetlanych informacji. Wskazówka po lewej stronie informuje o ekonomii jazdy oraz sile ładowania akumulatorów podczas odzyskiwania energii z hamowania. Po prawej znajdziemy wskaźnik naładowania. Znakomite wykorzystanie maximum nowinek technologicznych bez utraty przejrzystości i obciążenia nadmiarem informacji. Na górze deski rozdzielczej umieszczony został ekran multimediów. Stacja multimedialna obsługuje Apple Carplay oraz Android Auto. Kierujący ma także do dyspozycji cyfrowe radio, podłączenie telefonu przez BT, nawigację oraz liczne ustawienia pojazdu. Ekran nie jest dotykowy i obsługujemy go za pomocą zamontowanego na konsoli centralnej manipulatora.
W centralnym miejscu konsoli centralnej trafimy na kolejny ekran. Ten z kolei służy do obsługi systemu klimatyzacji dwustrefowej, ogrzewanych foteli i szyb. Bez problemu możemy wybrać temperaturę oraz kierunek nawiewu. Idąc dalej mamy składaną półkę, pod którą ukryto dwa uchwyty na napoje. Warto zwrócić uwagę na wykończenie półki oraz uchwytów do zamykania drzwi od środka. Znajdziemy tam naturalny korek. Skąd taki pomysł? Po pierwsze korek jest Eko, po drugie Mazda zaczynała swoją działalność ponad 100 lat temu właśnie od produkcji korka. Moim zdaniem jest to ciekawe nawiązanie do historii marki.
Jeżeli podstawowy system nagłośnienia Mazda Harmonic Acoustics to dla was za mało, możecie wybrać system Bose z dodatkowym subwooferem w bagażniku i 8-calowym głośnikiem centralnym. System opracowany wspólnie przez Mazdę i Bose zapewnia bardziej intensywne doznania muzyczne. Fotele w prezentowanym egzemplarzu wykończone jasną tkaniną oraz skórą. Z jednej strony posiadają design spójny z reszty wnętrza, a z drugiej są bardzo wygodne do codziennego przemieszczenia się po mieście. Wysokie osoby mogą bez problemu wyregulować przednie fotele pod swoją sylwetkę korzystając z elektrycznych przycisków. A teraz przenieśmy się na tył.
Dostęp do tylnej kanapy ułatwia wspomniane już wcześniej drzwi typu freestyle otwierane pod kątem niemal 90 stopni. Podróż czterech dorosłych osób jest możliwa, niestety osoby siedzące z przodu muszą się lekko podsunąć, aby pasażerowie tylnej kanapy pomieścić nogi. MX-30 jest dobrze przemyślana jako drugi samochód dla rodziny 2+1 lub 2+2.
Tylna kanapa wyposażona jest w mocowanie Isofix oraz wykończenia tak samo przyjemne jak w przedniej części pojazdu. Aby wydostać się z tylnej kanapy musimy wyprosić kierującego lub pasażera na prawym fotelu. Taka ciemna strona pomysłowego rozwiązania otwierania tylnych drzwi. Bagażnik o pojemności 350 litrów nie jest liderem w klasie. Powinien jednak wystarczyć od codziennych zakupów. Warto zwrócić uwagę na miękkie wykończenie ścian bagażnika, regularne kształty oraz zestaw naprawczy umiejscowiony pod podłogą.
Mazda MX 30 - silnik

Pod maską znajdziemy silnik elektryczny e-SKYACTIVE o mocy 145KM oraz 265Nm. Napęd przenoszony jest na przednią oś za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów CVT. Każdy kto chociaż raz spróbował jazdy samochodem elektrycznym zauważy, że maksymalny moment obrotowy jest dostępny od samego początku. Dzięki czemu samochód jest bardzo dynamiczny. W przypadku Mazdy moc rozwijana jest niezwykle aksamitnie, a nawet dostojnie. Po mocnym wciśnięciu pedału gazu ( tzw. Kick down) samochód rozpędza się do 100km/h w czasie 9.7s. Nie jest to najlepszy wynik w klasie, ale nie o przyspieszenie chodzi w tym samochodzie. Ma on izolować pasażerów od miejskiego hałasu oraz komfortowo dowieźć do celu. Jak daleko możemy wytyczyć sobie cel?
Zasięg wynosi 200km. Dużo czy mało? Ciężko ocenić. Należy na pewno pamiętać, że jest to samochód stworzony do jazdy po mieście. Stylowej jazdy po mieście 😊
Mazda oferuje nową MX-30 tylko z akumulatorami o pojemności 35 kWh chłodzonymi cieczą.
Średni czas ładowania baterii
- Stacja szybkiego ładowania: 5.8h
- Gniazdko 3F: 10.h
- Gniazdko 1F: 16.5h
Zawieszenie
Prześwit wynoszący 185 mm pozwoli na podjechanie pod wysoki krawężnik oraz dojazd do posesji bez drogi utwardzonej. Samo zawieszenie zestrojone jest dość sztywno, co nie dziwi w przypadku podniesionych samochodów elektrycznych. Mazda bardzo pewnie się prowadzi, a układ kierownicy jest niezwykle precyzyjny. Praca zawieszenia zarówno na kostce brukowej, nierównym asfalcie oraz drogach szutrowych jest bardzo cicha. Na pochwałę zasługują dobrze wygłuszone nadkola. MX-30 nie jest samochodem dla osób, które cenią sobie głównie komfort resorowania. Dla tych polecam sprawdzić DS3 Crossback e-Tense.
Nowa elektryczna Mazda MX-30 to ciekawa propozycja w segmencie miejskich samochodów premium. Dlaczego premium? Moim zdaniem samochód jest bardzo starannie wykończony materiałami dobrej jakości. Technologia dostępna na pokładzie mazdy może zostawić w tyle czołowych przedstawicieli segmentu małych crossoverów. Japończycy zadbali o wspólne linie zarówno karoserii jak i wnętrza dla wszystkich swoich modeli. Może nie ma dużo miejsca na tylnej kanapie, bagażnik jest przeciętny, a zasięg zmusi was to planowania wizyt na ładowarkach przy dłuższych wyjazdach. Z drugiej strony ten kto raz wsiądzie do nowej mazdy, poczuje filozofię jaka towarzyszyła projektantom przy pracy nad wnętrzem. Samochód znakomicie izoluje kierującego i pasażerów od miejskiego zgiełku. Systemy dostępne na pokładzie uprzyjemnią nawet jazdę w korku.
O ile elektryki to często samochody z dużą ilością wyrzeczeń, o tyle nowa MX-30 to w pełni funkcjonalny i komfortowy crossover dla wymagającego klienta.