Downsizing w motoryzacji. Samochody małolitrażowe - ranking
Pojemność silnika wpływa nie tylko na komfort jazdy, ekonomię, ekologię czy cene przy zakupie. Stanowi on również czynnik przy przeliczeniu składki OC czy podatku od rejestracji samochodu.
Kamienie milowe, dodatkowy podatek przy rejestracji auta spalinowego oraz coroczna opłata od posiadania samochodu spalinowego to tylko czubek góry lodowej, jaki klient kupujący samochód spalinowy będzie musiał brać pod uwagę. Z drugiej strony względy ekologiczne oraz coraz bardziej rygorystyczne normy nakładane na producentów samochodów od lat wymuszają downsizing. Czym jest, jakie są jego wady i zalety, jakie samochody znajdziemy z silnikami małolitrażowymi - tego dowiesz się z artykułu.
Downsizing czym jest?
Już od 2016 roku redakcje motoryzacyjne rozpisywały się na temat turbodoładowanych, litrowych silników, jakie zaczęły pojawiać się w ofercie praktycznie wszystkich producentów samochodów.
Downsizing w motoryzacji to nic innego jak zmniejszenie, zredukowanie pojemności silnika engine downsizing. W praktyce oznacza to stopniowe zastępowanie dużych silników typu 2.0 l, 3.5 l silnikami o pojemności 1 litra, czasami z mniejszą liczbą cylindrów, ale doposażone technologicznie w taki sposób, aby ich osiągi były na najwyższym poziomie, nierzadko oferując klientów nawet lepsze parametry mocowe niż poprzednie generacji silników o większej pojemności.
Litrowy silnik w samochodzie wcale nie oznacza, że auto przestaje być dynamiczne. Zastosowane turbodoładowanie pozwala na wykrzesanie nawet 160 KM. Jeszcze kilka lat temu za auta z litrowym silnikiem mogliśmy zapłacić mniej niż za wersje z większą pojemnością. Pierwszymi autami, które dotknął downsizing były małe auta miejskie segmentu A. Dziś litrowy silnik to standard np. w ofercie Peugeota, Forda czy w grupie Volkswagena.
Litrowy silnik sprawdzi się na co dzień, a także w trakcie wypadów raz na jakiś czas. Wiadomo, jeśli samochód ma być obciążony cały czas iw stawiany na jazdę na najwyższych obrotach wygodniej, taniej w eksploatacji i po prostu lepiej będzie wybrać coś z większą pojemnością.
Niemniej, wraz z rozwojem technologii producenci samochodów mocno stawiają na unowocześnienie jednostek jednolitrowych, aby ich wybór nie wiązał się zawsze z rezygnacją np. z dynamiki czy ograniczeniem komfortu jazdy w trasie.
Aktualnie silniki małolitrażowe znajdziemy zarówno w małych samochodach segmentu A, jak i luksusowych limuzynach czy większych- tym samym cięższych samochodach typu SUV.
Silnik jednolitrowy - poprawa wydajności
Pod względem technologicznym, w silnikach jednolitrowych stosowane są m.in. turbosprężarki, układy bezpośredniego wtrysku paliwa, koła dwumasowe. Zastosowanie doładowań czy bezpośrednich wtrysków zaczynają powoli zrównywać silniki benzynowe z silnikami wysokoprężnymi. Efekt? Niskie spalanie.
Silnik małolitrażowy - zalety?
Wysokie wymagania klientów w związku z zakupem nowego samochodu, poza atrakcyjną ceną dotyczą w równym stopniu wyposażenia, technologii, ale także ekonomii i ekologii.
Nowoczesna technologia ogranicza zapotrzebowanie samochodów na paliwo, dzięki czemu w praktyce są one tańsze w eksploatacji i bardziej ekologiczne pod względem emisji spalin. Wśród zalet eksperci wskazują obniżenie masy pojazdu oraz zwiększeniu przestrzeni np. w kabinie pasażerskiej. Nie bez znaczenia są również koszty dodatkowe, takie jak opłata stawki ubezpieczenia OC, w przypadku której parametry silnika mają wpływ na wysokość stawki.
Artykuł rozpoczęliśmy od Kamieni milowych, również w tym przypadku wielkość silnika ma znaczenie w przypadku dodatkowych opłat - wiecej na temat podatku od samochodów spalinowych.