Dodge Hornet czekał 16 lat na wersję seryjną. To Alfa Romeo Tonale w przebraniu
Dodge zaprezentował pierwszy od dekady nowy model. Jest nim agresywnie stylizowany crossover Hornet, który tak naprawdę jest... nieco zmienioną Alfą Romeo Tonale.

W Dodge'u nadeszła właśnie nowa era. Przez co najmniej ostatnią dekadę przetrwanie marki w dużej mierze opierało się na retrohitach napędzanych silnikami V8, takich jak Charger i Challenger. Ten rok będzie jednak przełomowy dla marki, gdyż rozpocznie erę elektryfikacji. Niedawno Dodge zapowiedział, że następcy Challengera i Chargera pojawią się w 2024 roku i otrzymają napęd wyłącznie elektryczny. Tymczasem już teraz Amerykanie pokazali pierwszy model nowych czasów w postaci kompaktowego crossovera Hornet. Co ciekawe, sama nazwa nie jest nowa, gdyż po raz pierwszy użyto jej już w 2006 roku do odważnego konceptu usportowionego crossovera. Choć niejednokrotnie spekulowano o jego seryjnej wersji, ta zadebiutowała dopiero w 2022 roku, a więc po 16 latach od premiery konceptu. Nie dziwi zatem fakt, że Hornet diametralnie różni się od konceptu. Nowa konstrukcja jest bowiem... klonem zaprezentowanej w marcu bieżącego roku Alfy Romeo Tonale.
Dodge Hornet - klon Alfy Romeo początkiem nowej ery dla marki?
Hornet to subkompaktowy SUV, który dzieli platformę i inne części z Alfą Romeo Tonale. Ma długość 4521 mm, wysokość 1620 mm i rozstaw osi liczący 2636 mm. Jest to również pierwszy całkowicie nowy model, który Dodge wprowadził od niezbyt popularnego kompaktowego sedana Dart, który przetrwał tylko od 2012 do 2016 roku. Hornet jest również pierwszym hybrydowym modelem firmy typu plug-in, ale zamiast skupiać się na oszczędności paliwa Dodge chwali się osiągami nowej hybrydy. Dyrektor generalny Tim Kuniskis określił nawet Horneta jako "pierwszy zelektryfikowany samochód o wysokich osiągach od Dodge'a".

Z zewnątrz związek Horneta z Tonale jest oczywisty. Oba są również budowane we Włoszech. Najbardziej zauważalną różnicą stylistyczną Dodge'a są wydatne wyloty powietrza na masce, które przypominają te widywane w muscle carach. Horneta dodatkowo wyróżnia zestaw wąskich reflektorów z odwróconymi bumerangami do świateł akcentujących i tylnych świateł o pełnej szerokości. Zarówno GT, jak i R/T są dostępne z pakietem Blacktop, który obejmuje czarne 18-calowe felgi wraz z błyszczącymi czarnymi emblematami zewnętrznymi i obudowami lusterek. To właśnie zmodyfikowany przedni zderzak pozbawiony typowego dla Alfy grilla Scudetto, inne lampy z przodu, wloty powietrza na masce i logo Dodge'a odróżniają Horneta od Alfy Romeo Tonale.
Tylko subtelne, zbyt małe różnice
Kilka subtelnych różnic znazło się również w kabinie Horneta. Są nimi większe kratki nawiewów przy drzwiach o łezkowatym kształcie (Tonale ma okrągłe), logo Dodge'a na kierownicy, delikatnie przeprojektowana konsola środkowa z nieco zmodyfikowane grafiki systemu multimedialnego. Reszta to wypisz wymaluj Alfa Romeo Tonale. Centralnym punktem deski rozdzielczej jest wolnostojący 10,3-calowy dotykowy ekran systemu infotainment, zaś przed kierowcą znalazł się wyświetlacz wirtualnych zegarów o przekątnej 12,3 cala. System multimedialny Uconnect 5 posiada bezprzewodowe funkcje AndroidAuto i Apple CarPlay.

Standardowo nabywca otrzymuje tapicerkę z tkaniny z czerwonymi szwami, zaś w wersjach GT Plus lub R/T Plus jest już czerwona skórzana tapicerka. Bogatsze wersje oferują także indukcyjną ładowarkę oraz 14-głośnikowy system audio firmy Harman Kardon o mocy 465 W. Wszystkie Hornety są standardowo wyposażone w technologie wspomagające kierowcę, takie jak automatyczne hamowanie awaryjne, monitorowanie martwego pola i asystenta utrzymania pasa ruchu. Wybór pakietu Tech Pack dodaje adaptacyjny tempomat, wspomaganie parkowania i parę innych udogodnień.
Pod maską mocna benzyna lub... jeszcze mocniejsza hybryda PHEV
Pod maską Horneta znalazła się turbodoładowana 2-litrowa jednostka benzynowa o 272 KM zapewniająca przyspieszenie od 0 do 96 km/h w 6,5 sekundy. Współpracuje ona z 9-stopniową automatyczną przekładnią i napędem na przednią oś. W ofercie będzie też wariant hybrydowy PHEV oparty na 1.3-litrowej turbodoładowanej jednostce oraz 123-konnym silniku elektrycznym napędzającym tylną oś, co daje razem 292 KM oraz 519 Nm momentu obrotowego. Baterie mają 15,5 kWh pojemności, zaś zasięg w trybie elektrycznym wynosi około 50 km. Napęd trafia na obie osie. Wariant ten wyposażono w 6-stopniową automatyczną przekładnię. Przyspieszenie od 0 do 96 km/h zajmuje 6,1 sekundy, zaś prędkość maksymalna to 206 km/h. Hornet PHEV posiada również funkcję "PowerStop", która zapewnia dodatkowe 25 koni mechanicznych i natychmiastowy moment obrotowy na 15-sekundowe serie.

Bazowy Hornet GT ma kosztować poniżej 30 000 dolarów na rynku amerykańskim. Co ciekawe, równolegle z nim w USA koncern Stellantis zaoferuje Alfę Romeo Tonale. Zamówienia na Horneta ruszą już wkrótce.
Alfa Romeo Tonale w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilka egzemplarzy Alfy Romeo Tonale, większość w bogato wyposażonej wersji Edizione Speciale z nowoczesnym i ekonomicznym napędem hybrydowym. Rozwija on 160 KM i bazuje na turbodoładowanej jednostce benzynowej 1.5 Wszystkie samochody są fabrycznie nowe, pochodzą z 2022 roku i dostaniecie je od ręki. Możecie oczywiście liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz kilkuprocentowe rabaty względem ceny katalogowej.

Sprawdź ofertę Alfa Romeo Tonale leasing na Superauto.pl