Znamy finalistów Car of The Year 2024. Jest parę niespodzianek
Poznaliśmy siedmiu finalistów prestiżowego konkursu na Samochód Roku 2024. Wśród nich nie brakuje niespodzianek. Obecność jednego z kandydatów można wręcz nazwać sensacją.

Z artykułu dowiesz się o:
Aktualizacja z dnia 5 grudnia 2024 - znamy zwycięzcę Car of The Year Polska 2024
W Polsce już poznaliśmy zwycięzcę konkursu na Samochód Roku 2024, jednak wśród finalistów nie znajdziemy żadnego z opisanych poniżej finalistów COTY 2024. W Polsce zwyciężył bowiem Hyundai Kona, który z wynikiem aż 71 punktów wręcz zdeklasował rywali. Drugi był Jeep Avenger z dorobkiem 52 punktów (de facto zwycięzca COTY 2023), trzecie Renault Espace z wynikiem 50 punktów, następnie Toyota Prius z dorobkiem 36 punktów oraz SsangYong Torres, który zebrał 31 punktów. Jury Car of The Year Polska składa się z dwudziestu dziennikarzy różnych polskich redakcji oraz osób zajmujących się testowaniem samochodów. Jest to jedyny taki plebiscyt w Polsce. W głosowaniu finałowym każdy juror ma do dyspozycji 12 punktów, a maksymalna liczba punktów przyznanych za pierwsze miejsce wynosi 6.
Hyundai Kona to kompaktowy SUV mierzący 4,35 m długości. W porównaniu do poprzednika urósł aż o 15 cm, plasując się teraz między miejskim Bayonem a większym Tucsonem. Rozstaw osi urósł o 6 cm. Auto występuje z silnikami benzynowymi 1.0 T-GDI i 1.6 T-GDI o mocach 120 i 198 KM (mocniejszy także w wersji AWD), a także w wersji hybrydowej o mocy 141 KM oraz elektrycznej rozwijającej 218 KM i oferującej 514 km zasięgu. Auto wyróżnia się odważnym, futurystycznym designem i nowoczesną i minimalistyczną kabiną.
Prestiżowy plebiscyt Car of The Year to coroczne głosowanie na najlepszą premierę motoryzacyjną roku. Konkurs na Europejski Samochód Roku odbywa się już od 1964 roku. Jury składa się z 59 dziennikarzy motoryzacyjnych pochodzących z 22 krajów. W 2023 roku zwycięzcą okazał się Jeep Avenger, zaś w 2022 roku Kia EV6. Oba auta miały napęd elektryczny. W tym roku z grona 28 zgłoszonych aut do finału dostało się 7. Wiele wskazuje na to, że także i w Car of The Year 2024 zwycięzcą może okazać się samochód elektryczny, gdyż aż 4 modele to samochody wyłącznie elektryczne. Poniżej prezentujemy pełną listę finalistów wraz z ich krótkim opisem.
Finaliści Car of The Year 2024
Do finalistów Car of The Year 2024 należą:
- BMW serii 5/i5
- BYD Seal
- Kia EV9
- Peugeot e-3008/3008
- Renault Scenic
- Toyota C-HR
- Volvo EX30
Samochód roku 2024 - zwycięzcę poznamy w lutym
Ogłoszenie zwycięzcy nastąpi w poniedziałek 26 lutego 2024 roku podczas targów Geneva Motor Show. Tymczasem prezentujemy pokrótce każdego z finalistów Car of The Year 2024.
Aktualizacja z dnia 26 lutego 2024 - Renault Scenic E-Tech Electric z tytułem Car of The Year 2024
Podczas targów w Genewie wyłoniono Samochód Roku 2024. Tytuł Car of The Year 2024 zdobyło Renault Scenic E-Tech Electric, zyskując 329 głosów. Samochód wygrał wśród aż 22 jurorów. Drugie miejsce zajęło BMW serii 5 z wynikiem 308 punktów, wygrywając wśród 19 jurorów. Podium wieńczy Peugeot 3008 z rezultatem 197 punktów, który był najlepszy dla 3 jurorów. Nowy Scenic jest siódmym samochodem marki z prestiżowym tytułem "The Car of the Year", po modelach Renault 16 (1966), Renault 9 (1982), Clio (1991), Scenic (1997), Megane (2003) oraz Clio (2006).
BMW serii 5/i5
Najnowsza generacja serii 5 G60 zadebiutowała w maju 2023 i reprezentuje bardziej awangardowy, odważniejszy design, ma nieco inną sylwetkę od poprzedników, choć na tle serii 7 pozostała dość powściągliwa. Jednocześnie auto urosło aż o blisko 10 cm i mierzy teraz 5060 mm długości. W kabinie również sporo się zmieniło - znajdziemy tam najnowszy system multimedialny iDrive 8.5 z zakrzywionym wyświetlaczem o przekątnej 14,9 cala, połączonym z 12,3-calowym ekranem wirtualnych zegarów. Auto pozwala na streaming wideo oraz korzystanie z innowacyjnej platformy do gier AirConsole. Jest to też pierwszy model marki oferujący w pełni wegańskie wnętrze. W gamie znajdziemy 2-litrową benzynę o mocy 208 KM oraz 2-litrowego diesla o mocy 197 KM, a także odmiany elektryczne i5 o mocach 340 i 601 KM. Topowe i5 M60 xDrive przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 s i rozpędza się do 230 km/h. Baterie mają 81,2 kWh pojemności netto i w słabszej tylnonapędowej odmianie eDrive40 zapewniają od 477 do 582 km zasięgu. Wiosną 2024 roku do oferty dołączą warianty hybrydowe plug-in. W Polsce BMW serii 5 520i kosztuje od 255 000 zł.

BYD Seal
Samochód ten jest największą niespodzianką tegorocznej edycji COTY. Jest to sedan klasy średniej z napędem elektrycznym, będący rywalem m.in. Tesli Model 3. Zadebiutował wiosną 2022 roku, mierzy 4,8 m długości, a jego rozstaw osi liczy 2,92 m. Smukła sylwetka wyróżnia się wąskimi, agresywnie stylizowanymi reflektorami z podwójnymi soczewkami, spiczastym przodem z przetłoczeniami, charakterystycznym przetłoczeniem na drzwiach oraz owalnymi tylnymi lampami połączonymi LED-ową listwą. Futurystyczna kabina zawiera obrotowy 15,6-calowy dotykowy wyświetlacz systemu infotainment oraz 8,8-calowy ekran wirtualnych zegarów. Baterie mają 82,5 kWh pojemności i oferują 570 km zasięgu według cyklu WLTP. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w wariancie AWD o mocy 530 KM zajmuje tylko 3,8 s. Baterie można ładować mocą do 150 kW, a ich dładowanie od do 80% trwa raptem 26 minut.

Kia EV9
Kia EV9 zadebiutowała w marcu 2023. Flagowy SUV Kii w Europie ma napęd elektryczny o mocy od 204 do 385 KM (warianty RWD i AWD) i baterie o pojemności 99,8 kWh. Odmiana AWD przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,3 s. Zasięg odmiany RWD wynosi 563 km. EV9 wyróżnia się ciekawą kanciastą stylistyką wykorzystującą geometryczne kształty oraz nową interpretację grilla, tzw. "cyfrowego tygrysiego nosa". W minimalistycznej kabinie znajdziemy dwa 12,3-calowe wyświetlacze oraz trzy rzędy siedzeń z miejscami dla 6 lub 7 osób. Opcjonalnie dostępne są kapitańskie fotele drugiego rzędu obracane o 180 stopni, z wysuwanymi podnóżkami. Kia EV9 mierzy 5010 mm długości, bazuje na platformie E-GMP i korzysta z instalacji 800V, dzięki czemu można ją ładować mocą do 240 kW. Bagażnik w standardowym ustawieniu pomieści 828 litrów, a maksymalnie aż 2400 l. W Polsce Kia EV9 kosztuje od 324 000 zł.

Peugeot e-3008/3008
Peugeot 3008 zadebiutował we wrześniu 2023 bazuje na platformie STLA i ma napęd elektryczny oraz spalinowy. Odmiana spalinowa korzysta z jednostki 1.2 PureTech z układem mild hybrid o łącznej mocy 136 KM (silnik elektryczny ma 15,6 kW) współpracującej z 6-biegową przekładnią dwusprzęgłową. Kosztuje w Polsce od 169 900 zł za konfigurację Allure. Oprócz tego w ofercie znajdziemy aż 3 odmiany elektryczne. Bazowa z napędem na przód korzysta z silnika elektrycznego o mocy 213 KM i ma baterie 73 kWh. Odmiana Long Range korzysta z baterii o pojemności 98 kWh netto i zapewnia aż 700 km zasięg według cyklu WLTP. Topowy wariant Dual Motor z napędem AWD rozwija 320 KM i oferuje 525 km zasięgu. Początkowo w Polsce dostaniemy bazową odmianę o mocy 213 KM, która kosztuje od 186 250 zł w konfiguracji Allure. Peugeot 3008 wyróżnia się odważną, futurystyczną stylistyką oraz nowoczesną kabiną z aż 21-calowym panoramicznym wyświetlaczem w topowej konfiguracji GT.

Renault Scenic
Renault Scenic w najnowszym wcieleniu jest już wyłącznie elektrycznym crossoverem i zadebiutowało we wrześniu 2023. Samochód mierzy 4470 mm długości i wizualnie nawiązuje do najnowszych modeli marki zaprojektowanych według języka stylistycznego "Renaulution", a więc flagowego SUV-a Rafale czy zmodernizowanego Clio. Scenic E-Tech electric występuje z silnikami o mocy 170 i 220 KM. Słabsza odmiana ma baterie o pojemności 60 kWh, a mocniejsza 87 kWh i oferuje aż 620 km zasięgu. Oba akumulatory składają się z oddzielnych modułów, które można łatwo wymieniać i naprawiać indywidualnie. Baterie można ładować mocą do 150 kW. W kabinie znajdziemy zestaw dwóch 12-calowych wyświetlaczy rodem z Megane E-Tech electric i system OpenR Link opartego na Google Android. W konstrukcji deski rozdzielczej zastosowano aż 80% materiałów pochodzących z recyklingu.

Toyota C-HR
Nowa Toyota C-HR zadebiutowała w czerwcu 2023 i wyróżnia się odważnym, jeszcze bardziej futurystycznym designem nawiązującym do najnowszego Priusa. Profil auta jeszcze mocniej podkreśla nadwozie typu coupe. Motyw dwóch nachodzących na siebie kształtów, którego linie przywodzą na myśl obracający się oszlifowany diament, dodaje autu charakteru. Po raz pierwszy w Toyocie zastosowano też chowane w drzwiach klamki. Bardziej nowoczesna kabina ma teraz większy wyświetlacz multimediów o przekątnej do 12,3 cala i lepsze materiały wykończeniowe. W gamie układów napędowych znajdziemy dwie dobrze znane hybrydy 1.8 i 2.0 o mocach 140 i 197 KM, a także nowość w postaci znanego z Priusa układu PHEV o mocy 223 KM, korzystającego z baterii 13,6 kWh pozwalających pokonać na prądzie 66 km. Ceny Toyoty C-HR w Polsce startują od 139 900 zł.

Volvo EX30
Volvo EX30 zadebiutowało w czerwcu 2023 i jest najmniejszym modelem marki od 2012 roku, kiedy to zakończono produkcję C30. Mierzy ono 4,23 m długości i bazuje na nowej platformie SPA2. Wizualnie auto nawiązuje do flagowego EX90 oraz pudełkowatego XC40. W minimalistycznej kabinie dominuje pionowy centralnie umieszczony wyświetlacz systemu infotainment o przekątnej 12,3 cala. Klienci mogą wybierać spośród czterech różnych motywów wnętrza i pięciu różnych motywów oświetlenia – każdy w połączeniu z otoczeniem dźwiękowym. Volvo chwali się szerokim zastosowaniem tworzyw pochodzących z recyklingu. Do wyboru są trzy opcje układu napędowego: Single Motor o mocy 272 KM z napędem na tył i bateriami 51 kWh (zasięg 344 km), Single Motor Long Range z bateriami 69 kWh i zasięgiem 480 km oraz Twin Motor Performance z napędem AWD rozwijający 428 KM i przyspieszający od 0 do 100 km/h w 3,6 s (zasięg 460 km). Bazowe Volvo EX30 Single Motor w wersji Core kosztuje w Polsce od 169 900 zł.
