Branża motoryzacyjna 2024 - prognoza SAMAR
Rok 2024 to przede wszystkim wiele zmian w prawodawstwie, co za tym idzie, wiele silnych czynników wpływających na motywacje zakupowe klientów.
Aktualizacja: Branża motoryzacyjna przeżywa kryzys, ale jest światełko w tunelu.
Rok 2024 może okazać się wyzwaniem dla polskiego przemysłu motoryzacyjnego, szczególnie w segmencie samochodów dostawczych. Po latach dynamicznego wzrostu, branża transportowa stoi w obliczu znaczących zmian, które mogą wpłynąć na produkcję, eksport oraz sytuację finansową wielu przedsiębiorstw.
Spadki w produkcji i eksportach
Jak wynika z analiz, 2024 rok przynosi ryzyko spadków zarówno w produkcji, jak i eksporcie samochodów dostawczych. Dotychczasowe dane wskazują na wyhamowanie wzrostów w europejskiej branży motoryzacyjnej, które miały kluczowy wpływ na polski rynek. Już w pierwszym kwartale 2024 roku zaobserwowano spadek zamówień na pojazdy użytkowe, co jest bezpośrednio związane z osłabieniem popytu na rynkach europejskich.
Według prognoz, produkcja sprzedana w polskim przemyśle motoryzacyjnym może w 2024 roku spaść poniżej poziomu z poprzednich lat. To negatywnie wpłynie na zatrudnienie w branży, szczególnie w regionach, gdzie koncentruje się produkcja samochodów dostawczych. Redukcje zatrudnienia mogą dotknąć zwłaszcza fabryki, które już teraz borykają się ze spadkiem zamówień, takie jak zakłady produkujące autobusy czy ciężarówki.
Prognozy na rynku samochodów dostawczych 2024
Równocześnie z niepokojącymi prognozami dla całego przemysłu, istnieją segmenty rynku, które mogą przetrwać nadchodzące trudności. W przypadku samochodów dostawczych, na które popyt był do tej pory stabilny, prognozy na 2024 rok wskazują na możliwe, choć niewielkie, wzrosty. Ankieta przeprowadzona wśród importerów samochodów dostawczych sugeruje, że segment ten może odnotować wzrost sprzedaży w zakresie od 3,2% do 9,5% w porównaniu do roku 2023. Prognozy IBRM Samar przewidują, że liczba rejestracji nowych samochodów dostawczych w Polsce w 2024 roku osiągnie około 68 tysięcy sztuk, co oznacza wzrost o 7,9% w stosunku do bieżącego roku. Jednakże, ze względu na niestabilną sytuację gospodarczą, możliwe jest, że te prognozy będą musiały zostać zrewidowane w zależności od dalszych zmian w europejskiej i globalnej gospodarce.
Wpływ na branżę transportową
Zmniejszenie produkcji i eksportu samochodów dostawczych w Polsce może mieć poważne konsekwencje dla branży transportowej. Firmy zajmujące się transportem i logistyką, które do tej pory mogły liczyć na regularne odnawianie floty pojazdów, mogą stanąć w obliczu wyższych kosztów zakupu nowych samochodów. Rosnące ceny, wynikające z wyższych kosztów produkcji i ograniczonej podaży, mogą wpłynąć na rentowność operacyjną firm transportowych, zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw.
Dodatkowo, pogarszająca się rentowność europejskich producentów części motoryzacyjnych, spowodowana m.in. wzrostem kosztów produkcji i energii, może negatywnie wpłynąć na dostępność części zamiennych, co z kolei podniesie koszty utrzymania pojazdów.
W obliczu tych wyzwań, przedsiębiorstwa działające w branży transportowej powinny już teraz przygotować się na nadchodzące zmiany. Kluczowe będzie elastyczne podejście do zarządzania flotą, a także poszukiwanie oszczędności w innych obszarach działalności. Ważne będzie również monitorowanie sytuacji na rynku oraz dostosowanie strategii zakupowej do zmieniających się warunków.
Chociaż prognozy na 2024 rok są niepewne, firmy, które zdołają dostosować się do nowych realiów, mają szansę na utrzymanie stabilności w trudnych czasach.
Jakiś czas temu IBRM Samar przeprowadził ankietę, zarówno wśród dealerów, jak i społeczności zgromadzonej na platformie LinkedIn. jak wynika z ankiety, zarówno wśród przedsiębiorstw, których udział na rynku motoryzacyjnym wynosi 88%, jak i ankietowanych, przyszły rok przyniesie nie tak oszałamiające, ale jednak pozytywne wzrosty. Rok 2024 to przede wszystkim spore zmiany w prawodawstwie, które będą wpływały na motywacje zakupowe klientów, nadal rosnące ceny nowych i używanych samochodów.
SAMOCHODY OSOBOWE
Prognoza IBRM Samar na bieżący, powoli kończący się rok, wynosi 465 tysięcy aut i - jeśli jest trafna - wzrost w skali roku wyniesie 10,8%. O prognozy na kolejny rok zapytaliśmy importerów, którzy mają największą wiedzę na temat planowanej produkcji, nowości rynkowych i dostępności aut na polskim rynku. Na naszą ankietę odpowiedzieli przedstawiciele jedenastu firm, których udział w rynku stanowi 86%.
Poniżej wyniki: ankiety:
3 importerów - 460 - 465 tys. sztuk (spadek do 1,1%)
3 importerów - 465 - 480 tys. sztuk (wzrost od 0 do 3,2%)
4 importerów - powyżej 480 tys. sztuk (wzrost powyżej 3,2%).Średnia prognozowana wielkość sprzedaży wyniosła 476 829 sztuk, a mediana - 480 000. Skrajne wartości prognoz importerów dzieli różnica 40 tys. sztuk.
Jak widać, importerzy optymistycznie patrzą w najbliższą przyszłość i większość z nich zakłada wzrost sprzedaży w stosunku do 2023 roku. Zasięgnęliśmy też opinii społeczności IBRM SAMAR na serwisie Linkedin, którą w zdecydowanej większości stanowią przedstawiciele branży motoryzacyjnej. Pytanie brzmiało: "Zakładając, że w tym roku zarejestrowanych zostanie 465 tysięcy nowych samochodów osobowych, czy w przyszłym roku rynek zanotuje:
spadek pow. 5% | spadek do 5% | 441 750 - 465 000
wzrost do 5% | 465 000 - 488 250
wzrost pow. 5% | > 488 250W naszej ankiecie wzięły udział 184 osoby. Przeważają opinie optymistyczne: 40% ankietowanych spodziewa się wzrostu rynku do 5%, a 15% wzrostu powyżej 5%. 45% respondentów prognozuje spadek - 22% do 5%, a 23% powyżej 5%.
Prognoza IBRM Samar dla nowych samochodów osobowych na 2024 rok wynosi 485 tysięcy sztuk, co oznacza wzrost o 4,3%. To wielkość zbliżona do poziomu z 2017 roku (486 418 szt.).
SAMOCHODY DOSTAWCZE O DMC DO 3,5 TONY
Podobnie jak w przypadku samochodów osobowych, o prognozy dotyczące segmentu samochodów dostawczych zapytaliśmy importerów. Na naszą ankietę odpowiedziało 5 firm, które stanowią 78,0% tegorocznego rynku.
Poniżej wyniki ankiety:
3 importerów - 63 - 65 tys. sztuk (wzrost od 0 do 3,2%)
3 importerów - 65 - 69 tys. sztuk (wzrost od 3,2 do 9,5%)
2 importerów - powyżej 69 tys. sztuk (wzrost powyżej 9,5%)
Średnia wyniosła 67 352 sztuki, a mediana - 66 500.Prognoza IBRM Samar dla nowych samochodów dostawczych na 2024 rok wynosi 68 tysięcy aut, co oznacza wzrost w stosunku do bieżącego roku o 7,9%, przy założeniu, że 2023 zakończy się wynikiem 63 tys. sztuk.
źródło: https://www.samar.pl/__/3/3.a/119075/3.sc/11/Jaki-będzie-przyszły-rok--Prognozy-rejestracji-samochodów-na-2024-rok.html