BMW X1 doczekało się nowego wcielenia. Większe, nowocześniejsze i spójne
Najmniejszy z SUV-ów BMW doczekał się nowego wydania. Trzecia generacja BMW X1 otrzymała ciekawszy, bardziej spójny design, nieco urosła, a także zyskała wariant elektryczny iX1. Rok produkcji: 2023.
Z artykułu dowiesz się o:
Od premiery dotychczasowej, II generacji kompaktowego SUV-a od BMW minęło już 7 lat. Nic zatem dziwnego, że samochód doczekał się następcy. Podobnie jak poprzednika, nowe BMW X1 oparto na przednionapędowej platformie. Jak w przypadku większości nowych samochodów, nowe X1 jest nieco większe od swojego poprzednika. Długość wzrosła 53 mm do 4501 mm, podczas gdy szerokość wynosząca 1844 mm wzrosła o 24 mm. Nowe BMW X1 jest aż o 44 mm wyższe i ma tera 1641 mm wysokości. Zwiększone wymiary zapewniają więcej miejsca w kabinie i tworzą nieco bardziej kanciastą bryłę, chociaż współczynnik oporu wynosi zaledwie 0,27. O 20 mm zwiększył się także rozstaw kół. O 223 mm wzrósl także rozstaw osi i liczy on teraz 2692,4 mm. Wzrósł także bagażnik - jego pojemność wynosi 540 litrów w wersji z napędem na przednią oś lub 500 l w odmianie xDrive.
Nowe BMW X1 2023 - bardziej spójny i nowoczesny design autorstwa Polaka
Najnowsze X1 zachowuje podstawowe proporcje swojego poprzednika, ale łączy je z odważniejszym przednim pasem z nieco większymi, prawie kwadratowymi osłonami chłodnicy i parą bardziej widocznych reflektorów. Pełne światła LED są standardem, zaś tylne światła mają nowy profil w kształcie litery L. Linia dachu jest przedłużona przez wydatny spojler zawieszony nad wąską tylną szybą. Węższa tylna szyba podkreśla masywny wygląd tylnego pasa, podobnie jak poszerzone nadkola. Nawiązaniem do najnowszych modeli niemieckiej marki są także klamki drzwi tworzące jedną płaszczyznę z nadwoziem, co poprawia aerodynamikę. Standardem są 18-calowe felgi, zaś w opcji będą 19-, a nawet 20-calowe. Warto wspomnieć, iż za design nowego X1 odpowiada Polak — Jacek Pepłowski.

Kabina nadal oferuje miejsce dla pięciu pasażerów, ale BMW twierdzi, że zwiększona szerokość zapewnia zauważalnie więcej miejsca na ramiona i łokcie, zarówno dla kierowcy, jak i pasażera z przodu. Bez wątpienia największą nowością we wnętrzu jest najnowszy system informacyjno-rozrywkowy BMW iDrive 8, który jest wyposażone w parę ekranów – zestaw wskaźników o przekątnej 10,25 cala i wyświetlacz multimediów o przekątnej 10,7 cala – oba umieszczone pod wspólną tafllą szkła. Pod nim umieszczono otwór wentylacyjny oraz miejsce na kubki i ładowarkę indukcyjną, która, co rzadko spotykane, znajduje się w pozycji pionowej. Fizycznych przycisków i pokrętłeł jest natomiast jak na lekarstwo. Nowością jest także centralna poduszka powietrzna między fotelem kierowcy i pasażera. Wzorem innych modeli zastosowano selektor skrzyni biegów zamiast wybieraka, zaś obok niego znalazło się pokrętło do regulacji głośności.
BMW X1. Bogatsze wyposażenie, mocna digitalizacja
Standardem we wszystkich wersjach wyposażenia są cztery porty USB-C, 12-woltowe gniazdo zasilania zarówno w konsoli środkowej, jak i w bagażniku, nawigacja , kamera cofania z asystentem parkowania, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, funkcja wykrywania rowerzystów i pieszych, tempomat z funkcją hamowania i ostrzegania przed kolizją czołową oraz interfejs Bluetooth. Opcjonalnie dostępny jest 205-watowy system audio Harman Kardon premium z 12 głośnikami i głośnikami wysokotonowymi wbudowanymi w tapicerkę drzwi. Oferowana jest również kamera skierowana do wnętrza, która pozwala właścicielowi przesyłać zdjęcia z wnętrza na smartfona, a także sprawdzać wnętrze samochodu za pomocą zdalnej funkcji aplikacji My BMW. Oprócz tego mamy też funkcję obsługi głosowej Alexa, a także opcjonalne mapy nawigacji z rozszerzonym widokiem.

BMW twierdzi, że prawie wszystkie elementy przedniej osi z amortyzatorem jednoprzegubowym zostały całkowicie przeprojektowane w porównaniu z poprzednim modelem. Po raz pierwszy dostępne jest opcjonalne adaptacyjne zawieszenie M, które obniża prześwit pojazdu o 15 mm. Bardziej zaawansowany układ zawieszenia standardowo współpracuje ze zmodyfikowanym układem kierowniczym o bardziej bezpośrednim przełożeniu.
Po raz pierwszy także w wersji elektrycznej jako iX1
Nowe BMW X1 po raz pierwszy zaoferuje trzy rodzaje napędu, tak, by każdy znalazł coś dla siebie. Wśród silników benzynowych na początek będą do wyboru dwie opcje — 1,5-litrowy, 3-cylindrowy silnik o mocy 136 KM (sDrive 18i) oraz 2-litrowy, 4-cylindrowy sparowany z układem miękkiej hybrydy, generujący 218 KM (X1 xDrive23i). Jeśli chodzi o diesle, tu występuje jeden 2-litrowy silnik w dwóch wariantach - 150 (sDrive 18d) i 211 KM (xDrive 23d). Niezależnie od wersji każde X1 posiada 7-stopniową dwusprzęgłową przekładnię.
Po raz pierwszy kompaktowy SUV dostępny będzie także w odmianie elektrycznej jako iX1. Korzysta ona z dwóch silników elektrycznych (po jednym na każdą oś) o łącznej mocy 313 KM i maksymalnym momencie obrotowym 494 Nm. Producent nie zdradził pojemności baterii, jednak pochwalił się zasięgiem wynoszącym do 438 km na jednym ładowaniu (według cyklu WLTP). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w iX1 zajmie 5,7 sekundy. Za jakiś czas do oferty dołączą także hybrydy plug-in.

Nowe BMW X1 2023 trafi na rynek w październiku bieżącego roku. Ceny pojazdu poznamy zapewne bliżej jesieni. Produkcją niemieckiego SUV-a zajmie się fabryka w Regensburgu, zaś wszystkie wersje napędowe powstawać będą na jednej linii produkcyjnej.
Aktualizacja z dnia 28 czerwca 2023 - BMW X1 debiutuje w topowej wersji M35i xDrive
BMW X1 M35i xDrive korzysta z turbodoładowanej 2-litrowej jednostki benzynowej o mocy 300 KM i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm. Co ciekawe, w USA wariant ten rozwija 317 KM. Jednostka otrzymała wytrzymały zespół korbowy, zoptymalizowane smarowanie tłoków, a także panewki łożysk głównych przejęte z najnowszej generacji sześciocylindrowego rzędowego silnika benzynowego. Dalszy rozwój technologii M TwinPower Turbo obejmuje zwiększenie wydajności układu turbodoładowania i intercoolera, a także podwójny wtrysk zapewniający dostosowanie mieszanki do obciążenia. Silnik ma również zmienną regulację faz rozrządu VANOS z ulepszonym smarowaniem siłownika oraz w pełni adaptacyjne sterowanie zaworami VALVETRONIC. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,4 s, a prędkość maksymalna to 250 km/h. Napęd trafia na obie osie za pośrednictwem 7-stopniowej przekładni automatycznej.
Specjalny układ jezdny M po raz pierwszy w usportowionym modelu obejmuje również opcjonalny pływający układ hamulcowy M. Z przodu znajdziemy 4-tłoczkowe zaciski i tarcze o średnicy 385 mm, zaś z tyłu tarcze o średnicy 330 mm. W wyposażeniu standardowym nowego BMW X1 M35i xDrive znajduje się również adaptacyjny układ jezdny M. Zawieszenie topowego wariantu X1 obniżono o 15 mm i zastosowano sportowy układ kierowniczy.
Nowe BMW X1 M35i xDrive jest pierwszym usportowionym modelem BMW M GmbH z dwiema parami końcówek rur wydechowych, każda o średnicy 80 mm. Wyposażenie nowego BMW X1 M35i xDrive uzupełniają 19-calowe obręcze kół M ze stopów lekkich Double Spoke. Wyposażenie nowego BMW X1 M35i xDrive uzupełniają 19-calowe obręcze kół M ze stopów lekkich Double Spoke. Wydatne progi, specjalny spojler dachowy i pas tylny z dyfuzorem wyraźnie podkreślają usportowiony charakter nowego topowego modelu. Na atrapie chłodnicy BMW M nowego BMW X1 M35i xDrive umieszczone jest logo M. Atrapa ma ponadto poziome podwójne listwy grilla. Auto ma też czarne obudowy lusteek zewnętrznych M z podwójnymi ramionami.
Nowe BMW X1 M35i xDrive jest jednym z pierwszych modeli marki wyposażonych w zmodernizowaną wersję systemu wskazań i obsługi BMW iDrive z funkcją „QuickSelect” i BMW Operating System 9. Najnowsza generacja systemu BMW iDrive oferuje nowy ekran startowy i funkcję szybkiego dostępu "QuickSelect" umożliwiające jeszcze bardziej intuicyjną i wygodną obsługę licznych funkcji i usług cyfrowych. Oferuje ona ulepszoną strukturę menu wzorowaną na interfejsie smartfonów. Oprócz deski rozdzielczej obitej Alcantarą, listew ozdobnych z ciemnego aluminium Hexacube, antracytowej podsufitki, listew progowych M, pedałów M i grafiki M wyświetlanej na zakrzywionym wyświetlaczu BMW i opcjonalnie również na wyświetlaczu BMW Head-Up obejmuje także kierownicę skórzaną M z łopatkami zmiany biegów. Standardowe wyposażenie nowego BMW X1 M35i xDrive zawiera ponadto fotele sportowe z tapicerką z Sensateku i Alcantary w kolorze czarnym z kontrastującym niebieskim stebnowaniem.
Aktualizacja z dnia 8 września 2023 - BMW iX1 w nowej bazowej wersji eDrive20
BMW wzbogaciło gamę elektrycznego iX1 o słabszy wariant eDrive20. Rozwija on 204 KM oraz 247 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,6 s i rozpędza się do 170 km/h. Jest to napęd znany z zaprezentowanego tydzień temu nowego Mini Countrymana. Zasięg na prądzie wynosi od 430 do 475 km w cyklu mieszanym według normy WLTP. Jednostka Combined Charging Unit nowego BMW iX1 eDrive20 umożliwia szybkie ładowanie prądem stałym standardowo o mocy do 11 kW. Dzięki temu akumulator można naładować od 0 do 100% pojemności w 6,5 h. Opcjonalnie możliwe jest ładowanie trójfazowym prądem przemiennym o mocy do 22 kW, co skraca czas ładowania do 3:45 h. Z kolei ładując auto prądem stałym o mocy do 130 kW można uzupełnić baterie od 10 do 80% w niecałe 30 minut. Auto trafi do produkcji w listopadzie 2023 roku, a sugerowana cena wyniesie 47 900 euro.
Nowe BMW X1 w ofercie Superauto.pl
Jeżeli jednak chcecie dostać dotychczasowe X1 już teraz, skorzystajcie z oferty Superauto.pl, gdzie znajdziecie bogato wyposażone BMW X1 dostępne od ręki z atrakcyjnym finansowaniem i rabatem sięgającym kilku procent względem ceny katalogowej. Samochód pochodzi z 2022 roku, kosztuje nieco ponad 200 tys. zł, ma napęd na przednią oś, automatyczną przekładnię i 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 178 KM. Jego wyposażenie obejmuje m.in. opcjonalny wyświetlacz head-up, system alarmowy sterowany pilotem radiowym, mapy nawigacji z informacjami o aktualnym natężeniu ruchu, pakiet M Sport, komplet kół zimowych, system nawigacyjny Plus z 10,25-calowym wyświetlaczem, a także indukcyjną ładowarkę.


