Raport: Jakie zmiany czekają rynek motoryzacyjny w Polsce w ciągu najbliższych lat?
Polskie firmy są bardziej skłonne do powiększenia flot samochodowych niż firmy w innych krajach Europy. Zauważalnie wzrasta popularność wynajmu długoterminowego jako formy finansowania i użytkowania nowych pojazdów. To główne wnioski z najnowszej edycji „Barometru Flotowego”.

Z artykułu dowiesz się o:
"Barometr flotowy" to coroczne badanie, które pozwala opisać aktualny stan oraz kierunki rozwoju rynku flotowego w Polsce i w Unii Europejskiej. Jest on tworzony przez Arval Mobility Observatory na podstawie badań przeprowadzonych w 25 krajach świata, w tym w Polsce.
Aktualizacja 30.08.2024
Liczba samochodów dostawczych w polskich firmach będzie szybko rosła, co wynika z raportu „Barometr Flotowy 2024” opracowanego przez Arval Mobility Observatory. Wzrost ten jest ściśle powiązany z dynamicznym rozwojem rynku e-commerce. Raport wskazuje, że niemal 30% badanych firm w Polsce planuje zwiększyć swoje floty samochodowe w ciągu najbliższych trzech lat, a szczególne zapotrzebowanie dotyczy pojazdów użytkowych. Aż 39% firm korzystających z takich pojazdów zamierza powiększyć ich liczbę.
Chociaż pojazdy elektryczne stają się coraz bardziej popularne w transporcie, silniki spalinowe nadal dominują we flotach aut dostawczych. Tylko 4% polskich firm posiada elektryczne pojazdy użytkowe, a 17% planuje ich wdrożenie w najbliższych trzech latach. Główne bariery we wdrażaniu elektrycznych samochodów dostawczych to brak wystarczającej liczby punktów ładowania, wyższa cena zakupu oraz ograniczony wybór modeli.
Polskie firmy, aby sprostać rosnącym wymaganiom klientów, coraz częściej decydują się na samodzielne zarządzanie flotami pojazdów dostawczych, inwestując w ich rozwój. Długoterminowy wynajem staje się popularnym rozwiązaniem, pozwalającym na efektywne zarządzanie flotą przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów początkowych oraz dostępie do doradztwa i usług serwisowych.
Plany firm dotyczące flot samochodowych
Niemal jedna trzecia (30%) ankietowanych polskich przedsiębiorców deklaruje możliwość powiększenia flot samochodowych w okresie najbliższych trzech lat. Pomimo zauważalnego spowolnienia gospodarczego i niepewnej przyszłości, polskie firmy patrzą bardziej optymistycznie na najbliższą przyszłość niż firmy z innych krajów Europy, gdzie takie plany raptem ma mniej niż jedna czwarta badanych (23%). Utrzymać flotę na dotychczasowym poziomie planuje 61% firm, zaś o redukcji stanu floty wspomina zaledwie 7% badanych.

Niewykluczone, że większa gotowość do inwestycji w przypadku polskich przedsiębiorców to efekt odwleczonych decyzji z ubiegłych lat, przez co floty firmowe w Polsce są starsze niż europejskie. Obecnie średni czas użytkowania pojazdów w firmie wynosi 6,1 roku, podczas gdy dla samochodów firmowych w innych krajach biorących udział w badaniu czas ten wynosi 5,6 roku. Warto zaznaczyć, że według deklaracji, samochody osobowe w polskich firmach mogą być użytkowane nawet przez 7 lat, zaś użytkowe wyraźnie krócej, bo 5,8 roku.
Popularny wynajem długoterminowy, jednak wciąż dominuje leasing
Z danych przedstawionych w raporcie "Barometr Flotowy 2023" widać także, że
- 29 proc. polskich przedsiębiorstw korzysta z wynajmu długoterminowego,
- 32 proc. z leasingu,
- 30 proc. kupuje samochody za gotówkę,
- 5 proc. firm finansuje zakup nowych pojazdów za pomocą kredytu.

– Najważniejszym powodem zwiększenia floty, który wskazywało aż 80% ankietowanych przedstawicieli polskich przedsiębiorstw, jest planowany rozwój firmy. To deklaracja, która powinna cieszyć nas wszystkich, bo wskazuje na niezwykłą odporność polskiego biznesu i zdolność do adaptacji do zmieniających się warunków gospodarczych. Blisko jedna trzecia firm korzysta z wynajmu długoterminowego jako formy finansowania i pozyskania nowych samochodów. Ten fakt nie dziwi w okresie rynkowej niepewności, ponieważ wynajem zwykle jest odporny na zmiany stóp procentowych i zapewnia stałe koszty obsługi samochodu przez cały okres trwania kontraktu – powiedział Robert Antczak, Dyrektor Generalny Arval Service Lease Polska.
Poznaj najnowsze oferty samochodów dostępne w wynajmie długoterminowym w Superauto.pl
Firmy planują zwiększyć flotę pojazdów zelektryfikowanych
Sporo uwagi w raporcie poświęcono też planom przedsiębiorców dotyczącym elektromobilności. Jak wynika z najnowszego "Barometru Flotowego", w ciągu najbliższych trzech lat znacznie zwiększy się liczba przedsiębiorstw z udziałem samochodów zelektryfikowanych. Już teraz 71 proc. polskich firm korzysta lub zamierza korzystać z samochodów hybrydowych i elektrycznych, zaś blisko co druga polska firma (47 proc.) już korzysta z przynajmniej jednego zelektryfikowanego auta osobowego. To spory progres porównując do rezultatów badania z 2022 roku, gdzie taki zamiar miało zaledwie 54 proc. respondentów. Z elektrycznych samochodów korzysta obecnie 16% respondentów z Polski. Jak wynika z badania, całkowity udział samochodów elektrycznych, zarówno osobowych, jak i użytkowych, w polskich flotach w okresie najbliższych trzech lat ma wynieść 4%.

- Przesiadkę na elektryki napędzają również użytkownicy samochodów dostawczych, ponad połowa z nich deklaruje, że głównym powodem jest potrzeba obniżenia kosztów transportu. Obecnie to w większości firmy logistyczne i kurierskie, a dla nich samochód jest podstawowym narzędziem pracy i każde obniżenie kosztów w tym zakresie przekłada się na skokowy wzrost rentowności. Pozostałe sektory dopiero zaczynają dostrzegać korzyści wynikające z eksploatacji takich pojazdów – zaznaczył Radosław Kitala, Consulting & Arval Mobility Observatory Manager w Arval Service Lease Polska.
Elektryczne samochody dostawcze w ofercie Superauto.pl

Bariery dla wdrażania samochodów elektrycznych do flot
Badani wciąż jednak wskazują na pewne bariery dla wdrażania samochodów elektrycznych do swoich flot. Największą z nich jest oczywiście cena, na którą wskazało 41% ankietowanych, pomimo istniejącego programu dopłat do aut elektrycznych "Mój Elektryk". Pozwala on bowiem obniżyć kwotę zakupu lub wynajmu samochodu elektrycznego o 27 000 zł w przypadku aut osobowych lub nawet 70 000 zł w przypadku aut dostawczych (Więcej na temat programu "Mój elektryk" przeczytasz tu: Program Mój Elektryk 2023 - wszystko co musisz o nim wiedzieć). Pomimo, że infrastruktura w Polsce przestała być główną barierą dla rozwoju elektromobilności, to przez fleet managerów wciąż jest wymieniana jako jedna z największych przeszkód w rozwoju elektromobilności. Właśnie taki powód wskazuje 37% badanych, na równi z brakiem możliwości ładowania aut w domu oraz ograniczonym wyborem modeli dostępnych na rynku. Co ciekawe, w krajach UE, gdzie infrastruktura do ładowania jest często bardziej rozwinięta niż w Polsce, to właśnie mała liczba publicznych ładowarek stanowi główne zastrzeżenie ze strony przedsiębiorstw.

Zgodnie z raportem Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), klienci w Polsce mogą wybierać spośród 110 w pełni elektrycznych modeli samochodów. By walczyć z problemem niedostatecznie rozwiniętej infrastruktury, ponad jedna trzecia badanych zastanawia się nad montażem ładowarki w swojej firmie. Tylko 4% przedsiębiorstw ma już własny punkt ładowania pojazdów elektrycznych.
Przedsiębiorcy widzą też konieczność zapewnienia pracownikom innych form mobilności
Z raportu wynika również, że polskie firmy coraz częściej dostrzegają też potrzebę zapewnienia pracownikom innych form mobilności niż tylko samochód służbowy, przypisany na stałe do konkretnej osoby, np. rowerów czy skuterów lub też opłacania pracowników dojazdów komunikacją publiczną. Obecnie mniej niż połowa firm w Polsce wdrożyła choć jedno takie rozwiązanie (średnia w UE wynosi 72 proc.), ale zainteresowanie alternatywami deklaruje aż 75% badanych, którzy planują wdrożyć takie rozwiązanie w ciągu najbliższych 3 lat.Raport wykazał również, że w ciągu najbliższych lat wysokim zainteresowaniem powinien cieszyć się m.in. car sharing, z którego chce korzystać co czwarty ankietowany.

– Wśród już wdrożonych rozwiązań w Polsce dominują rowery firmowe i inne jednoślady, które udostępnia pracownikom 12% ankietowanych firm. Jedna czwarta przedsiębiorstw chce niebawem uruchomić firmowy car sharing, który jest niezwykle efektywną i łatwą w utrzymaniu formą zapewnienia mobilności bardzo dużej grupie pracowników. Jeden samochód może być wielokrotnie wykorzystany, przez wiele osób w trakcie jednego dnia, jest przy tym zarządzany całkowicie przez aplikację – mówi Rafał Tarnacki, Product & Innovations Manager w Arval Service Lease Polska.
Telematyka coraz ważniejsza
W najnowszym wydaniu Barometru Flotowego 2023, Polskę charakteryzuje również zauważalnie większe niż gdzie indziej wykorzystanie narzędzi do monitorowania stanu i położenia pojazdów. Przetwarzanie danych z samochodów potwierdza 52 proc. ankietowanych przedsiębiorstw (wobec 44 proc. w UE), z czego 29 proc. sprawdza informacje z samochodów osobowych, zaś 41 proc. odpowiedzi dotyczy samochodów użytkowych. Najważniejszym powodem, dla którego polskie przedsiębiorstwa wykorzystują rozwiązania telematyczne, jest nadzór nad lokalizacją i bezpieczeństwem pojazdów oraz poprawa zachowania i bezpieczeństwa kierowców, na co wskazuje 37 proc. respondentów.
Barometr flotowy 2023. Podsumowanie i wnioski
W ramach podsumowania skondensowaliśmy najważniejsze wnioski z badania. Brzmią one następująco:
- 30% badanych firm w Polsce ma plany powiększenia floty w porównaniu do 23% w innych krajach. Wzrost floty deklarowany był w perspektywie trzech najbliższych lat.
- 75% firm w Polsce chce korzystać z alternatywnych form mobilności (wobec aż 88% w UE), zaś 47% przedsiębiorstw już je stosuje.
- Taniej elektrykiem – 39% firm w Polsce (vs 30% w UE) jako powód wprowadzenia aut osobowych z alternatywnymi napędami do flot podaje niższe koszty eksploatacji.
- Wynajem długoterminowy, jako sposób finansowania nowych aut we flotach, po raz pierwszy niemal zrównał się z leasingiem i zakupem ze środków własnych. Wybiera go 29% przedsiębiorstw.
- 35% polskich firm zamierza w ciągu trzech lat wprowadzić do flot elektryczne samochody osobowe, 16% firm już je ma.
- 19% firm w Polsce (wobec 34% w UE) rozważa wykorzystywanie elektrycznych aut dostawczych, zaledwie 3% już nimi jeździ.
- 71% firm w Polsce chce korzystać ze zelektryfikowanych aut osobowych (napędy hybrydowe i elektryczne), w porównaniu do 77% w innych krajach UE.
