AirWater Poland za nami. Nie tylko fani Porsche byli zachwyceni
W miniony weekend w Warszawie fani Porsche mieli co świętować. Stolica Polski gościła bowiem przeszło 250 wyjątkowych modeli tej słynnej niemieckiej marki w ramach AirWater Poland, w tym unikatowe egzemplarze prosto z Porsche Museum.

Z artykułu dowiesz się o:
Słoneczny czerwcowy weekend, centrum Warszawy i ponad 250 rzucających się w oczy samochodów sportowych, które od pokoleń nieprzerwanie pozostają obiektem westchnień i marzeń fanów motoryzacji. Wszystkie te samochody łączy jedno - pochodzą ze stajni Porsche, choć dzieli je nieraz kilkadziesiąt lat, to każdy z nich wzbudza niemałą ekscytację. AirWater Poland miało miejsce w dniach 13 i 14 czerwca na placu Nocny Market oraz na terenie Stacji Muzeum w Warszawie, czyli na obszarze dawnego dworca Warszawa Główna, który świetnie wpisał się w unikalny klimat niemieckich klasyków.

AirWater - krótko o historii imprezy
Była to pierwsza europejska edycja kultowego wydarzenia stworzonego przez Patricka Longa i Jeffa Zwarta, które łączy w sobie kunszt designu, historię wyścigów i bezkompromisową pasję do marki Porsche. Pierwsza edycja Air|Water odbyła się w 2023 r. jako część Luftgekühlt w Mare Island w Kalifornii i okazała sukcesem. Rok później było to już osobne wydarzenie, zorganizowane w Costa Mesa pod Los Angeles i zgromadziło 1000 samochodów oraz przeszło 10 000 osób.
Dominowało 911 w różnych wersjach
Oczywiście dominowały różnej maści modele 911, począwszy od najstarszych (901 od 1964 r.), spokrewnionego z nim Porsche 912, jak i tych najnowszych i najbardziej ekscytujących w postaci wariantów Turbo, GT3 RS czy nawet najnowszego 911 Dakar, które wywoływało chyba najwięcej emocji, jeśli chodzi o współczesne warianty 911. Pojawiło się też kilka ładnych egzemplarzy poprzednika kultowej 911, a więc Porsche 356, które było pierwszym seryjnym modelem marki z Zuffenhausen.

Kilka perełek z Porsche Museum
Najbardziej obleganymi i najbardziej wyjątkowymi pojazdami na zlocie były jednak unikatowe egzemplarze z Porsche Museum. Wśród nich znalazło się się Porsche 918 RSR Studie, czyli wizja wyścigowego auta przyszłości, zaprezentowana po raz pierwszy w 2011 roku w Detroit. Samochód oparto na modelu 918 Spyder, jednak powstał z myślą o jeździe po torze. Napędza go układ hybrydowy z jednostką V8 i dwoma silnikami elektrycznymi, rozwijający łącznie 767 KM. Zamiast baterii zastosowano tu jednak innowacyjny system odzyskiwania energii znany z torowego Porsche 911 GT3 R Hybrid. Ten wyjątkowy koncept stał się zapowiedzią przyszłych sukcesów hybrydowych Porsche, w tym zwycięstwa w wyścigu 24h Le Mans w 2015 roku.
Równie ciekawie prezentował się Boxster Bergspyder z 2015 roku, czyli jeden z najbardziej ekstremalnych jeżdżących konceptów Porsche. Jest to jednosobowy, radykalnie odchudzony pojazd pozbawiony dachu i przedniej szyby, oparty na Boxsterze typu 981. Sercem ekstremalnego Porsche jest 6-cylindrowy bokser rodem z Caymana GT4 o mocy 393 KM, co w połączeniu z wynoszącą zaledwie 1130 kg masą własną gwarantuje doskonałe osiągi i stosunek mocy do masy na poziomie 2,88 kg/KM.
Naprzeciwko stał jego przodek z 1968 roku w postaci Porsche 909 Bergspyder. Jest to najlżejszy samochód wyścigowy jaki kiedykolwiek wypuściło Porsche - ważył zaledwie 384 kg. Karoserię wykonano z włókna szklanego, ramę z aluminium, zaś sprężyny z tytanu. Samochód stworzono z myślą o wyścigach górskich, mógł się pochwalić mocą 270 KM oraz imponującym nawet jak na dzisiejsze czasy przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w zaledwie 2,4 s. Powstały tylko 2 egzemplarze tego pojazdu.

Mój numer 1 na AirWater? Porsche 911 GT3 R rennsport
Jeżeli jednak miałbym wskazać które Porsche na AirWater Poland najbardziej mi się spodobało, bez wątpienia byłoby to 911 GT3 R rennsport typu 992, czyli bazujące na aktualnym wcieleniu. Samochód powstał w 2023 roku i zadebiutował podczas Rennsport Reunion 7 w Kalifornii. Porsche 911 GT3 R rennsport łączy mocarny wygląd samochodu wyczynowego z nowoczesnymi elementami stylistycznymi. Równocześnie nawiązuje do wyścigowej historii producenta samochodów sportowych. Odmiana rennsport bazuje na 911 GT3 R, wolnossące B6 o pojemności 4.2 l rozwija aż 620 KM, a jej najbardziej charakterystycznym elementem jest rozbudowany bodykit z ogromnym tylnym skrzydłem nawiązującym do legendarnego Porsche 935/77 "Brumos", którym Amerykanin Peter Gregg, Holender Toin Hezemans i Niemiec Rolf Stommelen odnieśli dla Porsche 7. zwycięstwo w generalnej klasyfikacji 24-godzinnego wyścigu Daytona 1978. Porsche 911 GT3 R rennsport waży tylko 1240 kg, co odpowiada stosunkowi mocy do masy na poziomie 2,0 kg/KM.

Raj dla carspotterów i nie tylko
AirWater Poland było także wymarzoną przestrzenią dla miłośników fotografii. Specjalnie ustawione na tle klimatycznej Stacji Muzeum, pomiędzy zabytkowymi lokomotywami i wagonami auta, a także na dawnych peronach i placu Nocny Market, stwarzały świetne tło do zdjęć. Wydarzenie uzupełniły strefy tematyczne i stoiska firm tworzących społeczność Porsche.
Poniżej znajdziecie galerię zdjęć z wydarzenia:

AirWater Poland - parę słów podsumowania
Podsumowując AirWater Poland było czymś naprawdę wyjątkowym. Co prawda byłem rok temu na podobnej imprezie w postaci Luftgekuhlt we Wrocławiu i tam też utrzymano podobny klimat wydarzenia, jednak AirWater Poland było pod każdym względem lepsze. Jeszcze więcej aut, przede wszystkim więcej unikatowych modeli, jeszcze ładniejsza ekspozycja pojazdów pozwalająca na zrobienie jeszcze ciekawszych ujęć, wreszcie samo miejsce, w którym odbywało się AirWater, było bardziej klimatyczne. Wyjątkowe samochody, wyjątkowe miejsce i wyjątkowi ludzie - własnie tego oczekiwałem po tym wydarzeniu... i nie zawiodłem się.