Zabudowa typu plandeka - co trzeba wiedzieć? Cechy, zastosowanie
Zabudowa typu plandeka jest najpopularniejszym rodzajem zabudowy stosowanym w samochodach dostawczych do 3,5 tony. Ma ona szereg zalet. Czym jest plandeka, jakie ma cechy i gdzie się ją stosuje?
Z artykułu dowiesz się o:
Zabudowa typu plandeka jest jedną z najpopularniejszych zabudów stosowanych w autach dostawczych do 3,5 tony. Jest ona lekka, łatwa i szybka do wykonania. Daje ona wiele możliwości wykorzystania samochodu. W Polsce najczęściej plandeki wykorzystuje się do transportu krajowego i międzynarodowego, stąd też często można spotkać się z określeniem "międzynarodówka". Zabudowa typu plandeka pozwala, w zależności od wielkości samochodu i konfiguracji ładowni, na przewóz od 8 do nawet 12 europalet.
Zabudowa typu plandeka - rodzaje
Zabudowa typu plandeka powstaje najczęściej na bazie dużych modeli dostawczych segmentu E, takich jak Ford Transit, Fiat Ducato, Mercedes Sprinter, Renault Master, Peugeot Boxer, Iveco Daily, Citroen Jumper, Opel Movano, itd.
Plandeka do 8 palet powstaje na bazie każdego nadwozia samochodu dostawczego do 3,5 tony. W przypadku zabudowy typu plandeka dostosowanej do 10 palet również może być zbudowana na bazie powyższych samochodów, jednak ich rama musi być przedłużona. Zabudowa typu plandeka na 12 palet może być zbudowana na bazie największych samochodów dostawczych do 3,5 tony, np. na bazie Iveco Daily.
W przypadku międzynarodówki stosuje się najczęściej dodatkowe wersje wyposażone w kabinę sypialną.
Zalety zabudowy typu plandeka
Zabudowa typu plandeka posiada szereg zalet. Do najważniejszych należą:
- lekka, nieobciążająca samochodu konstrukcja
- bardzo duża powierzchnia ładunkowa (duża powierzchnia i wysokość)
- łatwość załadunku i rozładunku, wygodny dostęp do wnętrza ładowani - zarówno z tyłu jak i z boku
- możliwość adaptacji każdego auta dostawczego z nadwoziem typu skrzynia lub rama
- możliwość wyposażenia w windę ułatwiającą załadunek i rozładunek towaru
- łatwość utrzymania czystości - wnętrze kabiny oraz samej plandeki można myć zwykłą myjką wysokociśnieniową
Zabudowa typu plandeka - zastosowanie
Zabudowa typu plandeka ma zastosowanie w szczególności przy przewozie towarów paletowanych (na europaletach). Warto pamiętać, że plandeka zapewnia ochronę przed deszczem, wiatrem i śniegiem oraz bezpośrednim działaniem promieni słonecznych, lecz nie zapewnia jakiejkolwiek izolacji cieplnej. Pojazdem zatem przewozimy tylko takie towary, które nie wymagają specjalnych warunków chłodnicznych, takie, które nie są wrażliwe na wysoką czy niską temperaturę ani na wysoki poziom wilgotności. Zabudowa ta dobrze sprawdza się przy transporcie drobnicowym, zwłaszcza gdy pojazd posiada dodatkowo windę.
Jak jest zbudowana zabudowa typu plandeka?
Stelaż, do którego przymocowana jest plandeka, zazwyczaj skonstruowany jest z kratownicy aluminiowej. Jest to materiał zarówno wytrzymały jak i lekki, dzięki czemu nie stanowi on dodatkowego obciążenia dla pojazdu. Sama plandeka zbudowana jest z nieprzemakalnych, wzmocnionych tkanin, a za jej umocowanie do nadwozia odpowiadają zapadki i paski. Dodatkowo stosuje się specjalne linki naprężające i podobne rozwiązania, zwłaszcza w przypadku plandek o dużej powierzchni. W zabudowie dachowej kabiny może być umieszczona część sypialna dla kierowcy.
Gdy mamy do czynienia z dużymi plandekami, które wystają znacznie poza obrys kabiny, stosuje się dodatkowe elementy poprawiające aerodynamikę, takie jak spojlery dachowe i boczne, co redukuje poziom hałasu i obniża zużycie paliwa.
Poza windą w plandekach stosuje się też niekiedy inne ciekawe rozwiązania ułatwiające rozładunek i załadunek, takie jak system dachu przesuwnego, umożliwiający szybki dostęp do przestrzeni ładunkowej od góry auta. Rozwiązanie to sprawdza się w przypadku przewożenia dużych ładunków, rozładowywanych za pomocą dźwigu. Innym rozwiązaniem jest system przesuwnych plandek bocznych, zwany firanami lub burtofiranami. W obydwu systemach, po podniesieniu zapadek i odpięciu taśm mocujących, można zsunąć plandekę na boku auta. Następnie po wypięciu bocznego słupka zyskujemy łatwy dostęp do przestrzeni ładunkowej z boku pojazdu.
Auto z zabudową typu plandeka można wyposażyć także w system podnoszenia dachu w ładowni. Pełni on dwojaką funkcję. Po pierwsze pozwala on na obniżenie lub podniesienie dachu, zaś po drugie auta o określonej wysokości są w niektórych krajach traktowane jako samochody ciężarowe (np. we Francji jest to 3000-3400 mm wysokości samochodu i 2200 mm wysokości ładowni), co oznacza wyższe opłaty za przejazdy autostradami i tunelami. Obniżenie dachu pozwala ponosić opłaty jak za zwykłe auto dostawcze. Do opuszczania i podnoszenia dachu stosuje się system ręczny lub pneumatyczny, a zakres wynosi do 300 mm.
Wyposażenie opcjonalne plandeki
Firmy projektujące plandeki mogą stosować różne rozwiązania dostosowane do specyfiki i wymagań klientów. Są to np. plandeka rolowana, winda załadunkowa, drzwi kontenerowe rozwierne, skrzynie narzędziowe, zbiornik na wodę, mocowania zabezpieczające towar podczas jazdy, dodatkowe wzmocnienia konstrukcji, dodatkowe mocowanie plandeki, podłoga wykonana ze specjalnego materiału (np. z blachy ryflowanej) czy kabina do spania dla kierowcy.