Zabudowa typu furgon - czym jest, co warto wiedzieć, rodzaje
Nadwozie typu furgon to podstawowy rodzaj samochodu dostawczego. Furgony są najczęściej spotykanymi typami aut dostawczych z racji na ich wszechstronność. Jakie są cechy furgona i jakie rodzaje wyróżniamy?

Z artykułu dowiesz się o:
Czym jest furgon? Najważniejsze cechy
Na początek kilka słów, czym tak naprawdę jest furgon. Furgon to wielozadaniowy samochód dostawczy stanowiący świetną bazę pod różnego rodzaju zabudowy specjalistyczne, dostosowane do potrzeb konkretnej fimy. Podstawę dla zabudowy furgonowej stanowią samochody dostawcze do 3.5 tony, budowane na ramie. Dzięki temu oferta furgonów jest bardzo bogata. Furgonem nazywany nadwozie zamknięte, ze sztywnym dachem i ścianami. Furgony mają w standardzie odchylane tylne drzwi i przesuwne drzwi boczne (sporadycznie zdarzają się odchylane). Przestrzeń ładunkowa oddzielona jest od kabiny pasażerskiej za pomocą fabrycznej metalowej grodzi, w której to może znajdować się okno. W samej przestrzeni ładunkowej nie ma natomiast okien. Czasami można spotkać okna w tylnych drzwiach, ale należy to raczej do rzadkości. W przestrzeni ładunkowej nie stosuje się żadnych elementów wyposażenia, poza listwami i mocowaniami do różnych systemów utrzymania towaru podczas jazdy. Kabina pomieści 2 lub 3 osoby. Istnieją też furgony z dwoma rzędami siedzeń, tzw. brygadówki.
Nadwozie typu furgon - dla kogo?
Furgon służy do przewozu różnych towarów, głównie takich, które nie wymagają specjalnych warunków chłodniczych i zachowania odpowiedniego poziomu wilgotności. Furgony są zatem wykorzystywane m.in. przez firmy logistyczne i kurierów, a także do transportu towarów paletowych, paczek i ładunków niespaletowanych, takich jak chociażby meble czy artykuły AGD.
W co można wyposażyć furgona?
Furgona można doposażyć m.in. w dodatkowe oświetlenie przestrzeni ładunkowej (we współczesnych furgonach stosuje się już LED-owe, np. w Mercedesie Sprinterze), dodatkowe elementy mocujące do bezpiecznego przewozu ładunków, windę do rozładunku i załadunku ciężkich towarów (np. palet) czy też w inny rodzaj drzwi (np. podnoszone).
Współczesne furgony można wyposażyć także w nowoczesne systemy bezpieczeństwa i wyposażenie znane z aut osobowych. Mowa tu chociażby o kamerach 360 stopni, czujnikach dookoła pojazdu, aktywnym tempomacie, monitorowaniu martwego pola, zaawansowanych systemach multimedialnych, aktywnym tempomacie, oświetleniu LED, asystencie pasa ruchu itd.
Nadwozie typu furgon jako baza do specjalistycznej zabudowy
Dostawcze furgony oferuje praktycznie każdy producent samochodów użytkowych. Na ich bazie robione są specjalistyczne zabudowy dopasowane do potrzeb danego przedsiębiorstwa. Najczęściej za wykonanie specjalistycznej zabudowy odpowiadają firmy współpracujące z danym importerem samochodów. Takie firmy mają specjalną homologację, dzięki czemu po wykonaniu przez nie zabudowy, samochód dostawczy nie traci gwarancji producenta.
Przykładowe zabudowy specjalistyczne na bazie furgonów
Poniżej wskazujemy przykładowe zabudowy specjalistyczne na bazie furgonów:
- zabudowa warsztatowa - zawiera specjalistyczne wyposażenie wnętrza w wanny, półki, stojaki itd. do przewozu sprzętu i narzędzi
- podłoga ze sklejki, podłoga antypoślizgowa - zabezpieczenie towaru przed przemieszczaniem
- winda - zabudowa wyposażona w specjalną windę do rozładunku towaru
- izoterma - zastosowanie specjalnej izolacji termicznej w przestrzeni ładunkowej
- chłodnia - montaż agregatów chłodniczych w zaizolowanym wnętrzu, pozwalających na uzyskanie niezbędnych warunków termicznych do przewozu art. spożywczych, farmaceutycznych i chemicznych
- kamper
- sklep mobilny / food truck
- bankowóz
- pogotowie techniczne
Rodzaje furgonów
Furgony mogą powstawać na bazie samochodów dostawczych różnych segmentów, co pozwala dopasować je do potrzeb danej firmy. Poniżej prezentujemy przykładowe furgony i ich wymiary:
Furgon Klasy B (małe furgony)
Ford Transit Courier
Najmniejszy z furgonów Forda ma 4157 mm długości i rozstaw osi 2489 mm. Objętość przestrzeni ładunkowej wynosi od 1,9 do 2,3 m3. Przestrzeń ładunkowa liczy od 1358 do 1620 mm długości, 1244 mm wysokości oraz od 1012 do 1488 mm szerokości. Ładowność wynosi 566 kg w odmianie benzynowej lub 582 kg w odmianie wysokoprężnej. Pod maską turbodoładowana jednostka benzynowa 1.0 R3 EcoBoost o mocy 100 KM lub 1.5-litrowy diesel o mocach 75 oraz 100 KM. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej. Ceny Transita Couriera zaczynają się od 72 200 zł netto.
Furgon Klasy C (kompaktowe furgony)
Citroen Berlingo Van
Występuje w konfiguracji 2- lub 3-miejscowej i w dwóch długościach: M o długości 4,40 m i L o długości 4,75 m. Jego pojemność użyteczna wynosi do między 3,3 a 3,9 m3, a ładowność 1 tonę (780 kg w wersji elektrycznej). Berlingo Van jest też dostępny w wersji z przedłużoną kabiną. Długość przestrzeni ładunkowej wynosi 1817 mm (w L 2167 mm), szerokość od 1229 do 1733 mm, zaś wysokość waha się od 1200 do 1270 mm, w zależności od wersji. Citroen Berlingo Van dostępny jest z silnikiem benzynowym 1.2 R3 PureTech o moy 110 KM, 1.5-litrowym dieslem o mocach 100 oraz 130 KM, a także w wersji elektrycznej o mocy 136 KM. Ceny Berlingo Van startują od 92 800 zł netto. Napęd trafia na przód za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej lub 8-stopniowej automatycznej (w topowym dieslu).
Furgon Klasy D (średniej wielkości furgony)
Renault Trafic
Trafic Furgon L1H1 mierzy 5080 mm długości, 1971 mm wysokości oraz 1956 mm szerokości, zaś rozstaw osi liczy 3080 mm. Wariant L1H2 liczy 2495 mm wysokości. Trafic Furgon L2H1 mierzy natomiast 5480 mm długości, 1956 mm szerokości oraz 1967 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 3498 mm. Wariant L2H2 liczy 2498 mm wysokości. Długość przestrzeni ładunkowej wynosi od 2537 do 2937 mm, szerokość od 1268n do 1662 mm, zaś wysokość od 1397 do 1898 mm. Ładowność w przypadku wersji L1H2 wynosi 1125 kg, zaś w L2H2 1089 kg. Objętość przestrzeni ładunkowej w L1H2 wynosi 6,7 m3, zaś w L2H2 8,9 m3. Pod maską 2-litrowy diesel o mocach 110, 130, 150 oraz 170 KM. Topowe wersje o mocy 150 i 170 KM występują także z 6-stopniową przekładnią dwusprzęgłową EDC, napęd trafia na przód. Renault Trafic kosztuje od 114 600 zł netto.
Furgon Klasy E (duże furgony)
Fiat Ducato
Fiat Ducato występuje w 4 wersjach DMC wynoszącej odpowiednio 3, 3,3, 3,5 oraz 4 tony, zaś ładowność w zależności od wariantu wynosi od 1090 do 1995 kg. Oferowane są 3 rozstawy osi (3000, 3450 oraz 4035 mm) i 4 długości furgonów (4963/5413/5998/6363 mm). Samochód oferuje w zależności od wersji 6 wariantów pojemności przestrzeni bagażowej (8/10/11,5/13/15/17 m³) oraz 3 wysokości wnętrza (1662/1932/2172 mm). Długość przestrzeni ładunkowej wynosi od 2670 do 4070 mm. Ducato występuje z Fiat Ducato 2023 występuje z dieslem 2.2 o mocy 120, 140 lub 180 KM, napędem na przednią oś oraz 6-biegową manualną lub 9-stopniową automatyczną przekładnią. W ofercie jest też elektryczna odmiana e-Ducato o mocy 122 KM. Fiat Ducato startuje z pułapu 120 900 zł netto.