Toyota Land Cruiser J250 - co warto wiedzieć? Cena, dane techniczne, wersje
Po 15 latach Toyota Land Cruiser doczekała się zupełnie nowego wcielenia opatrzonego kodem J250. Niedawno poznaliśmy polskie ceny nowego Land Cruisera. Co oferuje najnowsze wydanie japońskiej legendy?

Z artykułu dowiesz się o:
Toyota Land Cruiser jest jednym z najpopularniejszych modeli w historii japońskiej marki. Od ponad 70 lat rynkowej kariery sprzedano ponad 11,3 miliona egzemplarzy Toyoty Land Cruiser. Samochód oferowany jest w aż 170 krajach na świecie. Land Cruiser zdobył sławę dzięki swojej wyjątkowej niezawodności i możliwościom terenowym. Dotychczasową generację J150 produkowano od 2009 roku. Teraz zastępuje ją zupełnie nowy Land Cruiser J250. Samochód korzysta z platformy TNGA-F rodem z większego modelu J300, którego jednak próżno szukać w Europie Zachodniej. Zdaniem produenta J250 jest znacznie bardziej komfortowa i łatwiejsza w manewrowaniu, ponadto prowadzi się znacznie pewniej od poprzednika.
Nowa rama, większa sztywność i znacznie lepsze właściwości jezdne
W porównaniu z poprzednikiem zwiększono sztywność ramy aż o 50%, zaś łączną sztywność ramy i nadwozia o 30%. Poprawiło to właściwości jezdne Land Cruisera. Ulepszono również nastawy zawieszenia w celu zwiększeniu zakresu pracy w płaszczyźnie góra-dół. Jest to bardzo ważne podczas jazdy terenowej, gdy jedno z kół straci kontakt z podłożem. Producent chwali się, że jest to pierwszy Land Cruiser wyposażony w elektryczne wspomaganie kierownicy, a także pierwszy model firmy wyposażony w odłączany przedni stabilizator poprzeczny. Ten ostatni jest oficjalnie znany jako stabilizator z mechanizmem odłączania (SDM) i jest wyposażony w przełącznik zamontowany na desce rozdzielczej, który zmienia stan stabilizatora.

Toyota Land Cruiser 2024 - wymiary i parametry terenowe
Toyota Land Cruiser J250 mierzy 4925 mm długości, 1980 mm szerokości oraz 1925 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2850 mm. Prześwit liczy 221 mm, zaś kąty natarcia, zejścia i rampowy wynoszą odpowiednio 31, 22 oraz 25 stopni. Wiele kluczowych elementów podwozia schowano w szynach ramy, co pozwala uniknąć tarcia i uszkodzeń podczas pokonywania skał i innych przeszkód.
Toyota Land Cruiser 2024 J250 - stylistyka
Nowy Land Cruiser oznacza stylistyczny powrót do korzeni. Jego masywne kanciaste nadwozie charakteryzują krótkie zwisy, ścięte narożniki oraz zwężające się ku dachowi nadwozie. Ponadto wiele elementów zaprojektowano tak, by można było je łatwo wymienić w razie uszkodzenia. Uwagę zwraca też klasyczna sylwetka Land Cruisera z mocno podkreślonymi poziomymi liniami. Od frontu uwagę zwraca nisko osadzona maska, nowy przedni pas, a także niższa linia szyb z większą powierzchnią okien, dzięki czemu widoczność kierowcy uległa poprawie w każdym kierunku. Z tyłu mamy stylowe kwadratowe lampy LED.
Najciekawiej prezentuje się jednak limitowana odmiana First Edition z odrębnym przednim pasem z charakterystycznymi prostokątnymi reflektorami, które jeszcze bardziej nadają nowemu Land Cruiserowi klimatu retro. Ponadto będzie można ją zamówić z dwukolorowym nadwoziem z lakierami Sand lub Smoky Blue. Powstanie tylko 3000 egzemplarzy wersji First Edition, z czego do Polski trafi 120 sztuk.

Kabina nowoczesna, ale z charakterem
Kabina Land Cruisera oferuje miejsce dla 5 lub 7 osób. Jest ona funkcjonalna i masywna, a przy tym nowoczesna. Deska rozdzielcza ma horyzontalny układ przycisków i przełączników, co ma ułatwiać korzystanie z nich podczas jazdy w terenie. Przed kierowcą znajdziemy zestaw cyfrowych zegarów z 12,3-calowym wyświetlaczem, zaś centrum dowodzenia stanowi 8- lub 12,3-calowy dotykowy ekran systemu infotainment. Samochód korzysta z najnowszej generacji systemów wsparcia Toyota T-Mate. Modyfikacjom poddano też system Multi-Terrain Monitor, który otrzymał kamery oraz ekran w jakości HD. Poprawiono też system zmiennej charakterystyki napędu w zależności od terenu (Mlulti-Terrain Select) został ulepszony i automatycznie dopasowuje osiagi do warunków na trasie.

Toyota Land Cruiser 2024 - silniki
Pod maską Land Cruisera J250 znajduje się turbodiesel R4 o pojemności 2.8 litra, rozwijający 204 KM oraz 500 Nm. Współpracuje on z 8-biegową automatyczną przekładnią Direct Shift. Samochód może ciągnąć przyczepę o masie do 3,5 tony. Napęd trafia na wszystkie koła za pośrednictwem 8-stopniowej przekładni automatycznej. Na początku 2025 roku do oferty dołączy napęd zeletryfikowany w postaci diesla 2.8 z układem mild hybrid z instalacją 48V. Napęd na obie osie to konfiguracja z dwubiegową skrzynią rozdzielczą, a także automatycznym centralnym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu i blokadą tylnego mechanizmu różnicowego.
Toyota Land Cruiser 2024 - ceny i wyposażenie
Rywalami nowego Land Cruisera są m.in. Jeep Wrangler Unlimited oraz Land Rover Defender 110. Land Cruiser występuje w 5 wersjach wyposażeniowych: Prado, Prestige, Invincible, Executive oraz First Edition. Bazowa Toyota Land Cruiser Prado kosztuje 319 900 zł. Wyposażenie standardowe oferuje m.in.:
- 18" felgi aluminiowe z oponami 245/70 R18
- Tapicerkę materiałową
- Klimatyzację manualną (jednostrefowa)
- Nawiewy w drugim rzędzie siedzeń
- Światła do jazdy dziennej w technologii LED
- Światła główne w technologii LED (Basic LED)
- System multimedialny Toyota Touch 3 z kolorowym ekranem dotykowym (9" HD)
- Interfejs Apple CarPlay, interfejs Android Auto (połączenie bezprzewodowe)
- System bezkluczykowego dostępu do samochodu (Inteligentny kluczyk)
Bogatsza odmiana Prestige za 342 900 zł oferuje w standardzie m.in.:
- 18" felgi aluminiowe z oponami 265/65 R18
- Tapicerkę skórzaną (skóra syntetyczna)
- Klimatyzacją automatyczną (trzystrefową)
- Przednie i tylne czujniki parkowania
- Automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne
- Cyfrowy kluczyk (uruchomienie usługi w późniejszym czasie)
- Elektrycznie unoszone drzwi bagażnika
- Podgrzewane fotele przednie
- Wentylowane fotele przednie
Kolejna wersja Invincible wymaga wydania 373 900 zł i oferuje m.in.:
- Światła główne w technologii LED (Matrix LED)
- System multimedialny Toyota Smart Connect+® z kolorowym ekranem dotykowym (12,3" HD)
- Nawigacja Connected z dodatkowym trybem offline i 4-letnią darmową transmisją danych
- Inteligentny asystent głosowy
- Digital Cockpit – cyfrowy wyświetlacz na tablicy wskaźników (12,3")
- System zmiennej charakterystyki napędu w zależności od terenu (Multi-Terrain Select)
- Stacja do bezprzewodowego ładowania telefonu w konsoli centralnej
Jeszcze bogatsza odmiana Executive za 409 900 zł oferuje m.in.:
- 20" felgi aluminiowe z oponami 265/60 R20
- Tapicerkę skórzaną z perforacją (skóra naturalna i syntetyczna)
- Cyfrowe lusterko wsteczne
- Wyświetlacz projekcyjny na przedniej szybie (HUD)
- Podgrzewane skrajne siedzenia na tylnej kanapie
- Wentylowane skrajne siedzenia na tylnej kanapie
- System Premium Audio JBL z 14 głośnikami
- System rozłączania przedniego stabilizatora (SDM)
Topowy Land Cruiser J250 First Edition kosztuje już 449 900 zł i oferuje m.in.:
- Światła główne w technologii LED (Bi-LED)
- Sterowany elektrycznie dach panoramiczny z funkcją otwierania i uchylania
- Dwukolorowe nadwozie z dachem w kolorze Light Grey
- Tylna kanapa dzielona i składana w proporcji 50:50 (trzeci rząd siedzeń)
- Trzeci rząd siedzeń składany elektrycznie
Jako ciekawostkę dodamy, że w ciągu 3 godzin od rozpoczęcia sprzedaży Toyota zebrała aż kilkaset zamówień na nowego Land Cruisera w Polsce, włącznie z limitowaną odmianą First Edition. Podobną ilość Land Cruiserów sprzedawano jak dotychczas w Polsce przez cały rok! Tak dużego zainteresowania nie spodziewał się nawet sam importer.
Toyota Land Cruiser - krótko o historii modelu
Pierwszy prototyp Land Cruisera ukończono w styczniu 1951 roku, lecz to drugi egzemplarz zasłynął nie lada wyczynem, bowiem w lipcu 1951 wjechał on na szóstą stację szlaku na górę Fuji, udowadniajać tym samym swoje ogromne możliwości. Po tym wyczynie japońska policja zamówiła 289 egzemplarzy Toyoty BJ, a zaraz potem sięgnęły po nią kolejne służby. W 1953 roku ruszyła produkcja, a w 1954 roku terenówka otrzymała znaną do dziś nazwę Land Cruiser.
Toyota Land Cruiser J20 z 1955 roku różniła się wyglądem przedniej części nadwozia od pierwowzoru – BJ. Reflektory przeniesiono ze zderzaka na pas przedni. Modele wojskowe pozbawione były drzwi oraz posiadały składaną przednią szybę. W 1956 roku wprowadzono model BJ35 z nadwoziem kombi oraz dużym rozstawem osi. W 1958 roku pojawiła się odmiana pośrednia J28.
W 1960 roku pokazano Land Cruisera J40, będącego tak naprawdę zmodernizowanym J20. Oferowano trzy podwozia o różnych rozstawach osi, krótkie: J40, J41 i J42, średnie: J43, J44 i J46 oraz długie: J45 i J47. Na bazie krótkiego i średniego nadwozia zbudowane zostały wersje z miękkim i twardym dachem, a na długim pickup i kombi. W 1967 roku wersję kombi zastąpił model J55 dzięki czemu produkcję pojazdu rozdzielono na dwa odrębne modele. Model J55 był bardziej komfortowy, stanowiąc alternatywę dla SUV-ów. Produkowano go do 1980 roku.
W 1984 roku serię J40 zastąpiono nowszym modelem J70. Toyota poprawiła wygląd, komfort i właściwości jezdne Land Cruisera. Toyota zdecydowała się na wprowadzenie dwóch linii modelu J7 - heavy duty stworzone do ciężkiej pracy oraz bardziej komfortowy light duty. Wersję light duty nazwano Bundera a po 1990 roku Prado. Główna różnica w budowie polegała na układzie przeniesienia napędu. Do napędu pojazdu użyto silników o mniejszych pojemnościach. Modele J7 w wersji light duty produkowano do 1996 roku, jego następcą była seria J9. Na niektórych rynkach J70 produkowana jest do dzisiaj.
W 1989 roku zadebiutował Land Cruiser J80. Zastosowano sprężyny śrubowe zamiast resorów piórowych, przez co auto stało się bardziej komfortowe. Auto zyskało zupełnie nową bryłę - kanciaste nadwozie poprzednika ustąpiło miejsca obłościom, a samochód projektowano z udziałem tunelu aerodynamicznego. Auto mocno też urosło - długość nadwozia wyniosła 4,78 m. Po raz pierwszy zastosowano też centralny mechanizm różnicowy.
W 1996 roku zadebiutował Land Cruiser J90, który zastąpił modele Prado/Bundera. Samochód oparto na nowej ramie i zastosowano nowe, niezależne przednie zawieszenie, co podniosło komfort jazdy i poprawiło właściwości jezdne. Od 1997 roku auto wyposażano w systemy kontroli trakcji (Active Traction Control oraz Vehicle Stability Control). W 1999 roku przeprowadzono delikatny lifting. Samochód występował w odmianach 5- i 8-osobowej.
Od 1998 do 2007 roku oferowano Land Cruisera J100, który zastąpił model J80 (J80 oferowano jeszcze do 2008 roku w Wenezueli). Modele 100 wyposażono w nieco szersze podwozie, niezależne zawieszenie przednie (IFS) i dwa nowe silniki, a także układ zawieszenia łączący aktywną kontrolę wysokości i elektronicznie sterowane zawieszenie TEMS.
W 2002 roku zadebiutowała Toyota Land Cruiser J120, która zastąpiła model J90. Samochód, podobnie jak poprzednicy, występował w dwóch wersjach nadwoziowych, długiej pięciomiejscowej (J120) i siedmiomiejscowej (J121) oraz krótkiej trzydrzwiowej (J125). Wzmocniono ramę i poprawiono sposób mocowania nadwozia do ramy. W odmianie długiej na listę opcji trafiło pneumatyczne zawieszenie tylnej osi. Zadbano też o wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa. Po raz pierwszy w modelu Land Cruiser zastosowano także system A-TRC (aktywna kontrola trakcji), który nie tylko przeciwdziała poślizgowi, ale też wspomaga stały napęd na cztery koła podczas pokonywania bezdroży, blokując poszczególne koła. Land Cruiser J120 otrzymał też nowe automatyczne skrzynie biegów. Samochód wyglądał nowocześniej i był znacznie lepiej wyposażony od poprzednika.
W 2007 roku zadebiutował Land Cruiser J200, zastępując model J100. Samochód zyskał na jakości wykończenia i wyposażeniu, a pod maskę trafiły wyłącznie silniki V8. Samochód wciąż bazował na ramie, jednak poszedł mocno w stronę luksusowego SUV-a, zwłaszcza pod kątem wyposażenia i komfortu. W 2015 roku przeprowadzono lifting.
W 2009 roku Land Cruisera J120 zastąpiono serią J150. Wizualnie samochód stanowił rozwinięcie poprzednika. To nadal klasyczna terenówka oparta na ramie, jednak zyskała na wyposażeniu i komforcie. W 2013 roku auto przeszło lifting i kolejny, tym razem większy w 2017 roku. Na listę wyposażenia trafiła m.in. podgrzewana przednia szyba, automatycznie upuszczane przy cofaniu lusterka czy ogrzewanie tylnych siedzeń. W pewnym pokonywaniu trudnego terenu pomagał Crawl Control, czyli system utrzymujący stałą prędkość w terenie, układ zmiennej sztywności stabilizatorów KDSS tylny mechanizm różnicowy LSD, Multi-Terrain Select, czyli system zmiennej charakterystyki napędu w zależności od terenu, system 4 kamer monitorujących obraz wokół pojazdu w 6 różnych perspektywach (Multi-Terrain Monitor) oraz Tyre Angle Display – monitor pokazujący kąt skrętu kół podczas dokonywania manewru. Land Cruiser J150 otrzymał też bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa Toyota Safety Sense obejmujące m.in. aktywny tempomat, układ wykrywania pieszych czy Lane Assist.
W czerwcu 2021 roku zadebiutowała zupełnie nowa Toyota Land Cruiser J300, zastępując model J200. nowy Land Cruiser – w przeciwieństwie do poprzednika – nie jest oferowany ani na rynku amerykańskim, ani też w Europie. W USA oferowana jest jedynie luksusowa odmiana Land Cruisera w postaci Lexusa LX600. Samochód wygląda znacznie nowocześniej i bazuje na nowej platformie TNGA-F. W porównaniu do J200 auto zrzuciło aż 200 kg. Do tego wygląda nowocześnie i jest jeszcze bardziej luksusowe.