Skoda Kodiaq vs. Volkswagen Tiguan. Którego SUVa wybrać?
Niedźwiedź z Alaski czy tygrys i iguana? Pod tymi zwierzęcymi nazwami kryją się dwa SUV-y: Skoda Kodiaq i Volkswagen Tiguan. Czym się różnią? Jakie silniki je napędzają? Ile trzeba za nie zapłacić? Tego wszystkiego dowiesz się z naszego porównania.

Skoda Kodiaq swoją nazwę zawdzięcza podgatunkowi niedźwiedzia brunatnego: niedźwiedziowi kodiackiemu, żyjącemu na alaskańskiej wyspie Kodiak. Samochód i zwierzę, które dało mu nazwę mają jedną cechę wspólną: rozmiary.
Skoda Kodiaq to największy SUV w gamie modelowej czeskiego producenta, a niedźwiedź kodiacki to, obok niedźwiedzia polarnego, największy drapieżnik lądowy. Kiedy stanie na tylnych łapach jego wzrost wynosi około 3 metry, a waga może osiągnąć nawet 700 kg.
Z kolei nazwa Volkswagena Tiguana to zbitek dwóch słów: Tiger i Iguana i została wyłoniona w plebiscycie przeprowadzonym przez grupę Auto Bild.
Porównaliśmy oba te modele. Jakie są ich podobieństwa, a czym się różnią? Sprawdziliśmy to!
Volkswagen Tiguan vs. Skoda Kodiaq. Design zewnętrzny i wymiary
Skodę Kodiaq i Volkswagena Tiguana łączy jedna rzecz. Oba są zbudowane na uniwersalnej płycie podłogowej wykorzystywanej przez koncern Volkswagen. Kodiaq, podobnie jak Tiguan Allspace, powstaje na płycie MQB A2, a Tiguan – na płycie MQB.
Wygląd zewnętrzny obu samochodów jest zupełnie inny. Skoda Kodiaq wygląda na bardziej masywną. Jej przedni pas ma wygląd zbliżony do pozostałych SUV-ów marki z Mlada Boleslav: Karoqa i Kamiqa (charakterystycznie żebrowany grill i wąskie przednie reflektory). Z kolei Tiguan po face liftingu zyskał twarz zbliżoną do tej, jaką znamy np. z ósmej generacji Volkswagena Golfa.
Tiguan i Kodiaq - wymairy
Pora na porównanie wymiarów obu samochodów. Szczegółowe informacje znajdziecie w tabeli.
Parametr | Skoda Kodiaq | Volkswagen Tiguan |
Długość | 4 607 mm | 4 509 mm |
Wysokość | 1 681 mm | 1 681 mm |
Szerokość | 1 882 mm | 1 839 mm |
Rozstaw osi | 2 790 mm | 2 680 mm |
Prześwit | 199 mm | 190 mm |
Pojemność bagażnika (oparcia tylnej kanapy rozłożone) | 835 l | 476 l |
Pojemność bagażnika (oparcia tylnej kanapy złożone) | 2 065 l | 1 655 l |
Czeski SUV jest większy o prawie 10 cm. Tę różnicę w długości widać najlepiej w rozstawie osi, który w Kodiaqu jest większy o 11 cm (a to przekłada się na więcej miejsca w kabinie) i w pojemności bagażnika. W jego przypadku różnica jest jeszcze większa – wynosi 359 litrów (zresztą samochody Skody zawsze oferowały większą powierzchnię bagażową).
Trzeba dodać, że niemiecki SUV występuje też w dłuższej wersji. Tiguan Allspace ma 4 728 mm długości i może występować nawet w wersji siedmioosobowej. Także i na pokładzie Skody Kodiaq może podróżować 7 osób. Długość siedmioosobowego Kodiaqa jest taka sama jak wersji pięcioosobowej. Auto z trzecim rzędem siedzeń wymaga – niezależnie od wersji wyposażenia – dopłaty 4,5 tys. zł.
Kodiaq czy Tiguan? Wnętrze – nieco inne, a jednak podobne

Jeżeli kiedykolwiek jeździłeś jakimkolwiek modelem Seata, Skody czy Volkswagena, to – niezależnie od tego – czy wsiądziesz do Kodiaqa czy Tiguana będziesz się czuł w ich wnętrzu znajomo. Wystarczy spojrzeć na kokpity obu porównywanych samochodów.
Ich wygląd nie będzie oczywiście taki sam. Inne będą panele do sterowania klimatyzacją, nawiewy powietrza na desce rozdzielczej, kształt lewarka zmiany biegów. Kierownica może mieć dwa albo trzy ramiona.
Podobieństwa? Takie same będą ekrany systemów multimedialnych (mimo, że różnić się będą ikonami menu), pokrętła do włączania świateł będą takie same i znajdować się będą w tych samych miejscach (po lewej stronie kierownicy), takie same będą też manetki kierunkowskazów i wycieraczek przedniej szyby. Podobne będą też wyświetlacze wirtualnych kokpitów (taka sama będzie ich wielkość, inne będą kroje zastosowanych na nich czcionek czy szata graficzna).
W Skodzie znajdować się też będą rozwiązania Simply Clever: uchwyt na karty parkingowe na przedniej szybie, schowek z parasolem w drzwiach kierowcy.
Skoda Kodiaq a Volkswagen Tiguan – silniki
Pod maskami obu aut znaleźć można te same jednostki napędowe. Wśród nich są silniki benzynowe:
- 1.5 TSI ACT o mocy 150 KM. W Skodzie Kodiaq współpracuje ona z siedmiobiegową skrzynią automatyczną DSG, a w Volkswagenie Tiguan z sześciobiegową skrzynią biegów lub z siedmiobiegową skrzynią automatyczną DSG,
- 2.0 TSI o mocy 190 KM współpracujący z siedmiobiegową skrzynią automatyczną DSG. W Skodzie ten silnik jest dostępny jest napędem 4x4,
- 2.0 TSI o mocy 245 KM 4MOTION współpracujący z siedmiobiegową skrzynią automatyczną DSG. Ten silnik jest dostępny tylko w Volkswagenie oraz w Skodzie Kodiaq RS.
- 2.0 TSI o mocy 320 KM 4MOTION współpracujący z siedmiobiegową skrzynią automatyczną DSG. Także i tę jednostkę można zamówić tylko w Volkswagenie.
I silniki wysokoprężne:
- 2.0 TDI SCR o mocy 150 KM. W Skodzie Kodiaq współpracuje on z siedmiobiegową skrzynią automatyczną DSG, a w Volkswagenie Tiguan z sześciobiegową skrzynią biegów lub z siedmiobiegową skrzynią automatyczną DSG. W Skodzie silnik ten dostępny jest także z napędem 4x4,
- 2.0 TDI SCR o mocy 200 KM współpracujący z siedmiobiegową skrzynią automatyczną DSG. W Skodzie ten silnik można także zamówić z napędem 4x4.
To nie wszystko. Volkswagena Tiguana można zamówić z napędem hybrydowym typu plug-in. Napęd składa się z silnika benzynowego 1.4 TSI eHybrid o mocy 150 KM połączonego z 6-biegową skrzynią automatyczną DSG, baterii o pojemności 10,4 kWh i silnika elektrycznego o mocy 115 KM. Łączna moc układu napędowego wynosi 245 KM.
Skoda Kodiaq vs. Volkswagen Tiguan. Ceny i wersje wyposażenia
Skoda Kodiaq - wyposażenie
Zaczniemy od Skody Kodiaq. Czeskiego SUV-a można zamówić w jednej z pięciu wersji wyposażenia:
- Ambition,
- Style,
- Sportline,
- L&K (czyli Laurin & Klement). Ta wersja wyposażenia nawiązuje swoją nazwą do założycieli tego czeskiego producenta i wyróżnia się bogatym wyposażeniem. W wersji L&K dostępne są tylko trzy modele Skody: Octavia, Superb i Kodiaq właśnie,
- RS.
Standardowe wyposażenie już najtańszej wersji (Ambition) jest bogate na tyle, że wymienimy tylko jego wybrane elementy: osiemnastocalowe felgi aluminiowe, dwuramienna skórzana kierownica wielofunkcyjna, KESSY GO (bezkluczykowe uruchamianie silnika), dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, tylne oświetlenie LED, przednie reflektory Basic LED, tylne czujniki parkowania czy czujnik deszczu.
W droższych wersjach pojawia się m.in. automatyczna klimatyzacja trójstrefowa, Virtual Cockpit, reflektory Full LED Matrix, system kamer 360°, elektrycznie sterowany fotel kierowcy z funkcją pamięci czy funkcja rozpoznawania znaków drogowych.
Skoda Kodiaq - cena
Skoda Kodiaq Ambition ze 150-konnym silnikiem 1.5 TSI ACT i siedmiobiegowym automatem to wydatek co najmniej 138 100 zł. Najwyższa cena za Kodiaqa Ambition to 161 250 zł. Za taką kwotę dostępne jest auto napędzane silnikiem Diesla o pojemności 150 KM, siedmiobiegową skrzynią automatyczną i napędem na 4 koła.
Skoda Kodiaq Style jest dostępna z wszystkimi pięcioma silnikami: dwoma benzynowymi i trzema wysokoprężnymi. Cena Kodiaqa Style zaczyna się od 152 800 zł (za tyle dostępny jest samochód z silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM), a kończy na 184 050 zł (2.0 TDI SCR o mocy 200 KM i z napędem 4x4).
Cena Skody Kodiaq Sportline zaczyna się od 161 350 zł, a kończy na 193 050 zł. Najtańsza wersja jest napędzana – jak wersje Ambition i Style – benzynowym silnikiem 1.5 TSI ACT o mocy 150 KM, a najdroższa – dwustukonną jednostką wysokoprężną przenoszącą napęd na obie osie.
Skoda Kodiaq Laurin & Klement jest wyceniony na co najmniej 180 450 zł. Za tę cenę dostaniemy auto ze stupięćdziesięciokonnym silnikiem benzynowym współpracującym z siedmiobiegową skrzynią automatyczną DSG. Najdroższy L&K to wydatek min. 210 600 zł. Pod jego maską pracuje dwustukonny silnik Diesla, który współpracuje z automatyczną skrzynią biegów DSG, a napęd przenoszony jest na koła obu osi.
Skodę Kodiaq RS można zamówić tylko z jednym silnikiem – benzynowym 2.0 TSI o mocy 245 KM. Podobnie jak inne jednostki napędzające Kodiaqa, tak i ta współpracuje z automatyczną skrzynią biegów DSG. Kodiaq RS jest dostępny z napędem 4x4 i trzeba za niego zapłacić co najmniej 207 400 zł.
Volkswagen Tiguan - cena
Teraz pora na Volkswagena Tiguana. Ten samochód można zamówić w jednej z sześciu wersji wyposażenia:
- Life – jego cena zaczyna się od 122 990 zł (za tę kwotę dostępny jest silnik 1.5 TSI ACT z 6-biegową skrzynią manualną), a kończy na 152 990 zł – to auto jest napędzane 150-konnym Dieslem o pojemności 2 litrów. Moment obrotowy na koła przedniej osi przenosi automatyczna skrzynia biegów DSG.
- Elegance – auto ze 150-konnym silnikiem benzynowym (1.5 TSI ACT) i siedmiobiegowym automatem jest wycenione na min. 152 490 zł. Co najmniej 181 390 zł trzeba zapłacić za Volkswagena Tiguana Elegance napędzanego silnikiem 2.0 TDI SCR 4MOTION. Napęd na koła obu osi przenosi siedmiobiegowa skrzynia automatyczna DSG.
- Wersja R-Line z silnikiem 1.5 TSI ACT, siedmiobiegową automatyczną skrzynią biegów DSG jest dostępna za co najmniej 157 190 zł. Na drugim biegunie jest samochód z 200-konnym Dieslem (2.0 TDI SCR 4MOTION), za którego trzeba zapłacić co najmniej 185 890 zł.
- Volkswagen Tiguan R to z kolei tylko jeden silnik, ale za to o największej mocy w gamie: 2.0 TSI 4MOTION o mocy 320 KM, współpracujący z siedmiobiegową skrzynią automatyczną DSG. Tiguan R kosztuje co najmniej 242 190 zł.
- Za wersję Active, pod której maską pracuje benzynowy silnik 1.5 TSI ACT o mocy 150 KM współpracujący z sześciobiegowym manualem. Najdroższa odsłona tej wersji, z silnikiem 1.5 TDI SCR 4MOTION i siedmiobiegową przekładnią automatyczną jest wyceniony na co najmniej 161 080 zł.
- Za Volkswagena Tiguana Urban Sport napędzanego stupięćdziesięciokonnym silnikiem 1.5 TSI ACT z sześciobiegową skrzynią manualną, trzeba zapłacić co najmniej 135 730 zł. Na drugim biegunie jest samochód napędzany jednostką wysokoprężną 2.0 TDI SCR 4MOTION o mocy 150 KM. Moment obrotowy na koła obu osi przenosi automatyczna skrzynia DSG.
- Volkswagen Tiguan dostępny jest także z napędem hybrydowym plug-in (PHEV). Można zamówić go w czterech wersjach wyposażenia: Life (od 163 390 zł), Elegance (od 173 990 zł), R-Line (od 174 090 zł) i Active (od 169 880 zł).
Jak wyposażony jest Volkswagen Tiguan?
Standardowe wyposażenie Volkswagena Tiguana jest niemal równie bogate jak w Skodzie Kodiaq. W najtańszej wersji (Life) można znaleźć m.in. funkcję automatycznego włączania świateł z funkcją Coming/Leaving Home, światła do jazdy dziennej w technologii LED, czujnik automatycznej zmiany świateł mijania na drogowe, tylne światła w technologii LED, przyciemniane szyby z tyłu, aktywny tempomat z automatyczną regulacją odległości, czujnik deszczu, trzystrefowa klimatyzacja automatyczna.
Wyższe wersje dodają do wyposażenia standardowego m.in. IQ. LIGHT – reflektory LED Matrix, Park Assist (system wspomagania parkowania z czujnikami parkowania), elektrycznie regulowane, składane i podgrzewane lusterka boczne, podłokietnik z przodu.
Podsumowanie
Skoda Kodiaq czy Volkswagen Tiguan? Którego z tych SUV-ów wybrać? To niełatwe pytanie. Z jednej strony mamy kompaktowego SUV-a (Tiguan), a z drugiej – SUV-a z segmentu D (Kodiaq). Skoda Kodiaq w najdroższej wersji kosztuje co najmniej 207 400 zł – tyle trzeba zapłacić za wersję RS. Najdroższy Tiguan (R) to z kolei min. 242 190 zł. Zaletą Tiguana jest też, że jest dostępny w wersji zelektryfikowanej: jako hybryda plug-in. Dlatego właśnie wybór jednego z tych SUV-ów jest niełatwy.