RANKING: Samochody z automatem. Jak działa skrzynia automatyczna?
Zainteresowanie samochodami z automatyczną skrzynią biegów stale rośnie. Mają one liczne zalety i znacznie podnoszą komfort użytkowania auta. Poznaj wady, zalety i koszty związane z utrzymaniem auta z automatem, oraz najpopularniejsze modele z automatyczną skrzynią biegów.

Spis treści
Popularność samochodów wyposażonych w automatyczne skrzynie biegów stale rośnie, zarówno na rynku pierwotnym jak i wtórnym. Niegdyś wiele osób się ich obawiało, a same przekładnie zauważalnie ograniczały osiągi i podnosiły zużycie paliwa. Jednocześnie występowały zwykle w droższych samochodach, co także ograniczało ich popularność. Czasy się jednak zmieniły, skrzynie automatyczne nie mają już często tak dużego wpływu na osiągi i spalanie, a ceny samochodów z automatem również stały się bardziej przystępne dzięki oferowaniu tego typu przekładni także w najpopularniejszych segmentach aut miejskich i kompaktowych, które są najczęściej wybieranymi typami aut na rynku. Wyjaśniamy, jakie są wady i zalety automatycznych skrzyń biegów, jakie są ich rodzaje i koszty z nimi związane, a także wskazujemy przykładowe modele z automatyczną skrzynią biegów oraz radzimy, jak prawidłowo użytkować samochód z automatyczną przekładnią.
Auta z automatyczna skrzynią biegów - oferta Superauto.pl
Automatyczna skrzynia biegów - podstawowe informacje
Na początek garść podstawowych informacji takich jak budowa i zasady działania automatycznej skrzyni biegów oraz wskazówki, jak korzystać z poszczególnych trybów jej pracy.
Budowa automatycznej skrzyni biegów
Automatycznie sterowane skrzynie biegów różnią się od tych manualnych sposobem przekazywania napędu. W automatach odpowiada za nie sprzęgło hydrokinetyczne bądź urządzenie, jakim jest konwerter momentu obrotowego. Automatyczna skrzynia biegów posiada bardziej skomplikowaną budowę, w jej podzespołach znaleźć można układy planetarnych przekładni zębatych oraz zespoły sterowania, których głównym zadaniem jest zarządzanie pracą skrzyni.
Nowsze modele skrzyń automatycznych to najczęściej w pełni elektroniczne układy. Wyposażone są one w szereg czujników, które odczytują temperaturę oleju, ciśnienie czy prędkość obrotową elementów skrzyni. Dodatkowo oprogramowanie automatycznej skrzyni biegów odczytuje prędkość, z jaką porusza się pojazd i dostosowuje ją do zmiany biegu, który będzie najkorzystniejszy.
Przeważnie przekładnie automatyczne mają do wyboru cztery podstawowe tryby:
- P oznaczający postój (z ang. park),
- R służący do cofania (z ang. reverse),
- N oznaczający pozycję neutralną (z ang. neutral)
- D służący do jazdy do przodu (z ang. drive).
Coraz częściej możemy spotkać się także z trybem S, będącym trybem sportowym trybu D (zmiana biegów przy wyższych obrotach silnika), natomiast w samochodach hybrydowych i elektrycznych znajdziemy tryb B służący do hamowania rekuperacyjnego (z ang. brake) - wówczas po zdjęciu nogi z pedału gazu samochód zacznie mocniej zwalniać, odzyskując tym samym energię z hamowania.
Jak prawidłowo korzystać z automatycznej skrzyni biegów?
Z trybu P korzystamy wyłącznie podczas postoju, gdy kierowca kończy jazdę i wychodzi z samochodu. Tryb ten blokuje bowiem skrzynię biegów, zapobiegając tym samym stoczeniu się samochodu. Można go porównać do pozostawienia samochodu ze skrzynią manualną na biegu po zakończeniu jazdy i zgaszeniu silnika. Oczywiście warto mimo wszystko zaciągnąć hamulec ręczny, by odciążyć skrzynię. Włączenie trybu P podczas jazdy nawet z niewielką prędkością jest dla skrzyni bardzo niebezpieczne. Przy wybieraniu trybu P lub też przy przełączaniu z trybu P na pozostałe musimy mieć wciśnięty pedał hamulca, by odblokować skrzynię.
Tryb R służy do cofania. Kiedy jesteśmy w trybie D, należy wcisnąć hamulec, a następnie wybrać tryb R i dopiero po chwili puścić hamulec. Nie należy przechodzić pomiędzy trybami R i D, gdy auto się toczy. Choć jest to możliwe, skraca trwałość przekładni. Należy to bowiem robić wyłącznie podczas postoju.
Trybu N używa się natomiast wyłącznie w sytuacjach awaryjnych, np. kiedy potrzebujemy przemieścić samochód bez użycia silnika, np. w razie awarii zepchać na pobocze lub wtoczyć na lawetę. W samochodach użytkowych używa się go również wtedy, gdy włączamy dodatkowe urządzenie napędzane silnikiem, np. wyciągarkę. Nie należy wybierać go podczas jazdy, np. podczas postoju na światłach. Można go używać podczas krótkich postojów zamiast "P" (włącznie z hamulcem ręcznym) - wówczas można go porównać do pozostawiania auta ze skrzynią manualną "na luzie".
Zalety i wady przekładni automatycznych
Do zalet przekładni automatycznych należą łatwość obsługi i wyższy komfort jazdy (zapewniają płynniejszą jazdę i zwalniają z konieczności ciągłego wysprzęglania i zmiany biegów, co przydaje się zwłaszcza w mieście), niekiedy też lepsze osiągi (np. w przypadku przekładni DSG od Volkswagena) czy wreszcie mniejsze ryzyko uszkodzenia poszczególnych części znanych ze skrzyń ręcznych jak np. sprzęgła. Samochodem z automatem łatwiej ruszać też pod górkę, gdyż auto się nie stoczy. W nowoczesnych przekładniach automatycznych całością steruje bowiem elektronika, która potrafi być mniej zawodna niż człowiek oraz szybciej i lepiej "obchodzić się" z funkcjonowaniem poszczególnych jej podzespołów np. sprzęgła. Coraz częściej też do zalet przekładni automatycznych należy poprawa funkcjonalności w kabinie z racji na stosowanie niewielkich joysticków lub selektorów do ich obsługi.
Do wad przekładni automatycznych należy brak pełnej kontroli nad napędem, niektóre konstrukcje wciąż pogarszają osiągi i podnoszą zużycie paliwa, a inne zaś potrafią nieprzyjemnie szarpać przy zmianie biegów i długo reagować na wciśnięcie gazu. Przekładnie automatyczne są też droższe od manualnych, zarówno w zakupie jak i w eksploatacji, gdyż koszty ich napraw są znacznie wyższe, a stopień skomplikowania konstrukcji większy. Wymagają one też częstszej wymiany oleju niż manualne (w automatach zwykle co 60-80 tys. km, a. w przypadku manualnych skrzyń co 80-100 tys. km).
Rodzaje skrzyń automatycznych
Na rynku znajdziemy kilka rodzajów przekładni automatycznych. Przedstawiamy najpopularniejsze z nich i przykładowe firmy, które je oferują.
Skrzynia hydrokinetyczna
Wciąż bardzo popularnym rodzajem przekładni automatycznej jest hydrokinetyczna. Do niedawna była jeszcze najpopularniejsza, lecz dziś jest wypierana przez szybsze konstrukcje dwusprzęgłowe. Składa się z zespołu sprzęgła hydrokinetycznego lub też przekładni hydrokinetycznej wraz z kilkoma przekładniami planetarnymi. W tej konstrukcji, koła zębate w przekładniach planetarnych łączy się lub blokuje przy pomocy cięgieł ciernych i hamulców wielotarczowych. Skrzynię wypełnia się olejem, aby zapewnić odpowiednie smarowanie poszczególnym elementom. Zaletą tej przekładni jest wysoka trwałość i płynność pracy, natomiast mankamentem często jest pogorszenie osiągów i zwiększenie zużycia paliwa. Przekładnie hydrokinetyczne stosuje obecnie większość kluczowych producentów samochodów, m.in. BMW, Mercedes, Peugeot, Alfa Romeo, Ford czy Volvo. Znanym zewnętrznym producentem przekładni hydrokinetycznych jest ZF (stosowany m.in. przez BMW, Alfę Romeo i Jaguara oraz Land Rovera), a także Aisin (m.in. w Lexusie). Z racji na komfort są one stosowane często w SUV-ach i limuzynach.
Skrzynia dwusprzęgłowa
Ten rodaj przekładni składa się z dwóch sprzęgieł, które w przypadku słabszych silników oferowane są w wersji suchej, a w przypadku mocniejszych w mokrej. Jedno sprzęgło obsługuje biegi nieparzyste oraz bieg wsteczny, drugie sprzęgło obsługuje biegi parzyste. Ponadto są jeszcze po dwa wałki sprzęgłowe i po dwa wałki główne, w efekcie czego zmiana przełożeń jest znacznie szybsza niż w przypadku przekładni hydrokinetycznej. Takie rozwiązanie sprawia, że w trakcie jazdy na danym biegu, kolejny jest zawsze gotowy do pracy. Komputer decyduje, jaki bieg ma zostać użyty i uruchamia go przy pomocy siłowników hydraulicznych, a jest to możliwe, dzięki ciśnieniu hydraulicznemu.
Przekładnie dwusprzęgłowe nie pogarszają osiągów (obecne konstrukcje wręcz nieco je poprawiają) i nie podnoszą istotnie zużycia paliwa względem skrzyni manualnej. Do wad należą natomiast tendencje do szarpania przy ruszaniu, ograniczona trwałość oraz większy stopień skomplikowania konstrukcji (mają np. dwumasowe koła zamachowe). Przekładnie dwusprzęgłowe oferuje obecnie większość czołowych marek, w tym BMW, Porsche, Audi, Volkswagen, Skoda, Seat, Alfa Romeo, Renault, Hyundai, Kia czy Ford. Są one często stosowane w samochodach nastawionych na osiągi, np. w hot hatchach.
Skrzynia bezstopniowa
Nazywane są również skrzyniami biegów CVT (Continously Variable Transmission). Działają podobnie jak przerzutki rowerowe. W tych skrzyniach automatycznych połączenie tworzy się za pośrednictwem pasa lub łańcucha. Przełożenia zmieniane są w wyniku zsuwania lub rozsuwania kół. Wciśnięcie pedału przyspieszenia sprawia, że obroty utrzymywane są na stałym poziomie, a samochód nabiera prędkości do momentu zwolnienia pedału gazu. Moment obrotowy przenoszony jest w sposób ciągły. Do zalet przekładni bezstopniowych należą brak szarpnięć i płynność jazdy. Sprawdzają się one najlepiej w przypadku miejskich samochodów. Wadą jest wycie podczas przyspieszania oraz drogie naprawy. Obecne konstrukcje coraz częściej posiadają tzw. "wirtualne" przełożenia, by ograniczyć wycie silnika i symulować zmianę poszczególnych przełożeń. Najczęściej przekładnie CVT można spotkać w samochodach marek japońskich, np. w Toyocie, Hondzie, Mitsubishi, Subaru czy Nissanie, a także w Fordzie oraz w Renault.
Przekładnia planetarna
W hybrydowych samochodach Toyoty i Lexusa spotkamy przekładnię e-CVT przypominającą swoim działaniem skrzynię bezstopniową. Przekładnia planetarna w automatycznej skrzyni biegów zmienia przełożenia, zarazem stanowiąc odpowiednik wałka pośredniego w skrzyni manualnej. Satelity krążą wokół koła słonecznego, jednocześnie obracając się wokół własnych osi. Cały układ funkcjonuje dzięki umieszczeniu satelitów w specjalnym koszyku. Trzyma on zespół satelitów niczym rusztowanie, sam zaś zamocowany jest na wałku rurowym, wewnątrz którego obraca się wałek koła słonecznego. Przekładnię zamyka koło koronowe stanowiące obudowę przekładni. Przekładnia planetarna dokonuje podziału momentu obrotowego i prędkości obrotowej silnika spalinowego między koła pojazdu a generator, zaś silnik elektryczny zasilany z generatora i akumulatora trakcyjnego wspomaga moment obrotowy silnika spalinowego podczas dynamicznego ruszania i przyspieszania. Zaletą tego typu rozwiązania jest wysoka trwałość i możliwość hamowania rekuperacyjnego, a wadą wycie podobne jak w przypadku CVT.
Skrzynia automatyczna - koszty napraw i czynności serwisowych
W samochodach z przekładnią dwusprzęgłową DSG koncernu Volkswagena wymiana oleju w skrzyni biegów to wydatek zwykle od 300 do 600 zł netto za robocizne oraz od 40 do 70 zł za litr oleju, w zależności od modelu, ilości i rodzaju zastosowanego oleju oraz obranej metody wymiany oleju (statyczna lub dynamiczna). Dwumasowe koło zamachowe w przypadku przekładni dwusprzęgłowych wytrzymuje około 150-200 tys. km, a jego wymiana kosztuje około 2000 zł. W przypadku przekładni z suchym sprzęgłem warto zmieniać w niej olej i płyn hydrauliczny mechatroniki przy podobnym przebiegu, mimo, że producent tego nie zaleca. Koszt wymiany dwumasy to około 2000 zł. Po podobnym przebiegu zawieść potrafi także mechatronika, której wymiana kosztuje około 5-6 tysięcy złotych. Z kolei zestaw sprzęgieł kosztuje około 2300 zł (dla Audi A3 1.5 TFSI), a ich trwałość również oscyluje wokół 150-200 tys. km w przypadku przekładni suchej lub 250 000 km w przekładni mokrej.
W przypadku klasycznej skrzyni automatycznej po pewnym czasie wymiany mogą wymagać poduszki skrzyni biegów. Ceny poduszek są zróżnicowane, jednak sama robocizna kosztuje zwykle od 100 do 200 zł. Koszt naprawy sprzęgła hydrokinetycznego w automatach zaczyna się od ok. 1000 zł. Kompletna regeneracja automatycznej skrzyni biegów to wydatek co najmniej 6000 złotych. Przekładnie hydrokinetyczne wytrzymują zwykle około 250-300 tys. km, natomiast bezstopniowe CVT powinny swobodnie wytrzymać przebiegi rzędu 200-250 000 km.
Samochody z automatem - przykładowe propozycje
Z racji na różne typy zastosowanych przekładni automatycznych przedstawiamy po dwie propozycje samochodów wyposażonych w dany rodzaj skrzyni biegów.
Modele samochodów ze skrzynią hydrokinetyczną
Mazda CX-60
Mazda CX-60 2023 dane techniczne
Flagowy model Mazdy w Europie miał premierę w marcu 2022 roku i jest pierwszym SUV-em tej marki z napędem na tylną oś oraz pierwszym samochodem Mazdy wyposażonym w sześciocylindrowe rzędowe jednostki, a także napęd hybrydowy PHEV. Auto jest o blisko 20 cm dłuższe od kompaktowego CX-5 i powstało na nowej platformie Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture zaprojektowanej z myślą o większych SUV-ach i limuzynach. Wizualnie samochód stanowi kolejną ewolucję stosowanego z powodzeniem od 2012 roku języka KODO. Mazda chwali się nowoczesną i estetycznie wykończoną kabiną, porównując CX-60 do SUV-ów marek premium. Samochód mierzy 4745 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2870 mm. Bagażnik liczy 570 litrów.

Mazda CX-60 2023 silniki
Mazda CX-60 dostępna jest z dieslem R6 o pojemności 3.3 litra, a także układem hybrydowym PHEV opartym na jednostce benzynowej o pojemności 2.5 litra. Odmiana wysokoprężna występuje w dwóch wersjach mocy i rozwija 200 KM i 450 Nm (napęd na tylną oś) oraz 254 KM i 550 Nm (napęd AWD). W pierwszym przypadku przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,4 s, a prędkość maksymalna wynosi 214 km/h. W drugim natomiast sprint od 0 do 100 km/h wynosi 7,4 s, zaś prędkość maksymalna to 219 km/h. Gamę wieńczy wariant hybrydowy PHEV o mocy 327 KM i maksymalnym momencie obrotowym 500 Nm, oparty na 2.5-litrowej jednostce benzynowej. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,8 s i rozpędza się do 200 km/h. W każdej wersji standardem jest 8-biegowa przekładni automatyczna.
Mazda CX-60 2023 ceny
Bazowa Mazda CX-60 z 200-konnym dieslem w odmianie Prime-Line kosztuje od 224 900 zł. Odmiana PHEV Prime Line to wydatek minimum 261 900 zł. Bogatsza odmiana Exlusive-Line dostępna jest także z mocniejszym 254-konnym dieslem, którego wyceniono na 254 900 zł.
BMW serii 3
BMW serii 3 2023 dane techniczne
BMW serii 3 G28 zadebiutowało w 2018 roku jako sedan, zaś w 2019 roku do gamy dołączyło kombi o kodzie G21. W maju 2022 roku samochód przeszedł kompleksową modernizację, która przyniosła zmiany wizualne w nadwoziu i kabinie pasażerskiej, bez większych modyfikacji w gamie jednostek napędowych. Z zewnątrz zastosowano ostrzejsze reflektory ze światłami dziennej LED w kształcie litery L oraz większy i bardziej kanciasty wlot powietrza, a także wprowadzono nowy system multimedialny iDrive 8. generacji z dwoma wyświetlaczami pod wspólną, zakrzywioną taflą szkła - jeden ma 12,3 cala i obsługuje wirtualne zegary, a drugi 14,3-calowy służy do obsługi systemu infotainment. Zastosowano też selektor shift-by-wire zamiast joysticka automatycznej skrzyni biegów. BMW serii 3 mierzy 4709 mm długości, a rozstaw osi liczy 2851 mm.

BMW serii 3 2023 silniki i ceny
Poniżej znajdziecie cennik wraz z wykazem silników BMW serii 3. Podane ceny dotyczą wersji sedan, zaś odmiana Touring wymaga dopłaty 10 000 zł (12 000 zł w przypadku topowego M3).
Model | Skrzynia biegów | Cylindry / Pojemność cm³ | Moc kW (KM) | Zużycie paliwa l/100km | Norma EURO | Cena brutto w PLN |
---|---|---|---|---|---|---|
318i Sedan | Automatyczna | R4 / 1998 | 115 (156) | 6,4 | EU6d | 192 500 |
320i Sedan | Automatyczna | R4 / 1998 | 135 (184) | 6,5 | EU6d | 207 500 |
320i xDrive Sedan | Automatyczna | R4 / 1998 | 135 (184) | 6,8 | EU6d | 217 500 |
330i Sedan | Automatyczna | R4 / 1998 | 180 (245) | 6,6 | EU6d | 227 500 |
330i xDrive Sedan | Automatyczna | R4 / 1998 | 180 (245) | 7,0 | EU6d | 237 500 |
M340i xDrive Sedan | Automatyczna | R6 / 2998 | 275 (374) | 7,8 | EU6d | 312 500 |
316d Sedan | Automatyczna | R4 / 1995 | 90 (122) | 4,9 | EU6d | 202 500 |
318d Sedan | Automatyczna | R4 / 1995 | 110 (150) | 4,9 | EU6d | 207 500 |
320d Sedan | Automatyczna | R4 / 1995 | 140 (190) | 4,9 | EU6d | 222 500 |
320d xDrive Sedan | Automatyczna | R4 / 1995 | 140 (190) | 5,2 | EU6d | 232 500 |
330d Sedan | Automatyczna | R6 / 2993 | 210 (286) | 5,2 | EU6d | 252 500 |
330d xDrive Sedan | Automatyczna | R6 / 2993 | 210 (286) | 5,4 | EU6d | 262 500 |
M340d xDrive Sedan | Automatyczna | R6 / 2993 | 250 (340) | 5,9 | EU6d | 312 500 |
320e Sedan | Automatyczna | R4 / 1998 + elektryczny | 150 (204) | 1,3 | EU6d | 230 000 |
330e Sedan | Automatyczna | R4 / 1998 + elektryczny | 215 (292) | 1,3 | EU6d | 260 000 |
330e xDrive Sedan | Automatyczna | R4 / 1998 + elektryczny | 215 (292) | 1,5 | EU6d | 270 000 |
M3 | Manualna | R6 / 2993 | 353 (480) | 10,0 | EU6d | 445 000 |
M3 Competition | Automatyczna | R6 / 2993 | 375 (510) | 9,8 | EU6d | 464 000 |
M3 Competition xDrive | Automatyczna | R6 / 2993 | 375 (510) | 10,1 | EU6d | 485 000 |
Modele samochodów ze skrzynią dwusprzęgłową
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf 2023 dane techniczne
VIII generacja Volkswagena Golfa zadebiutowała jesienią 2019 roku. Opracowano ją od podstaw na nowej platformie MQB evo, którą dzieli także ze Skodą Octavią, Audi A3 i Seatem Leonem. Samochód jest dłuższy i ma większy rozstaw osi, zachowując zarazem ewolucyjny kierunek zmian w wyglądzie. Pojawiły się węższe reflektory, a także odświeżone logo producenta. Kabinę zdominowały wyświetlacze. Gamę tworzą pięciodrzwiowy hatchback oraz kombi Variant. Golf hatchback mierzy 4284 mm długości, a jego rozstaw osi liczy 2619 mm.
Volkswagen Golf 2023 silniki
Gama jednostek napędowych Golfa jest bogata i zróżnicowana. Obejmuje ona zarówno turbodoładowane jednostki benzynowe, diesle oraz hybrydy plug-in. Bazową jednostką jest benzynowe 1.0 R3 TSI o mocy 110 KM i maksymalnym momencie obrotowym 200 Nm. Współpracuje ona z napędem na przód i siedmiostopniową dwusprzęgłową przekładnią DSG. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,2 s, a prędkość maksymalna to 202 km/h. Następnie jest 1.5-litrowy wariant R4 TSI o mocy 130 KM i maksymalnym momencie obrotowym 200 Nm (również z DSG). Przyspiesza on od 0 do 100 km/h w 9,4 s i rozpędza się do 213 km/h. Mocniejsza odmiana 1.5 TSI generuje 150 KM i 250 Nm, rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,5 s i rozwija 224 km/h. Wspomniane warianty 1.0 i 1.5 TSI posiadają układ mild hybrid. Odmiana 1.5 TSI występuje także bez układu MHEV, wówczas jest sparowana z 6-biegową skrzynią manualną. W przypadku odmiany 150-konnej przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,5 s, a prędkość maksymalna to 224 km/h, zaś w słabszym, 130-konnym wariancie 9,2 s i 214 km/h. Oprócz tego jest też jednostka 2.0 TSI o mocy 190 KM i maksymalnym momencie obrotowym 320 Nm. W jej przypadku przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,1 s, a prędkość maksymalna to 238 km/h.
Wśrod diesli odnajdziemy jednostkę 2.0 TDI w trzech wariantach mocy. Bazowy rozwija 116 KM oraz 300 Nm i współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,2 s, a prędkość maksymalna to 202 km/h. Mocniejszy wariant generuje 150 KM i 340 Nm lub 360 Nm w przypadku przekładni DSG. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,8 s (8,4 s z DSG), a prędkość maksymalna to 223 km/h. Ofertę diesli wieńczy sportowa odmiana GTD generująca 200 KM oraz 400 Nm. Posiada ona skrzynię DSG, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,1 s i rozpędza się do 245 km/h.
Sportowy wariant GTI ma benzynową jednostkę 2.0 TSI generującą 245 KM oraz 370 Nm i współpracuje z przekładnią DSG. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,2 s, a prędkość maksymalna to 250 km/h. Odmiana hybrydowa PHEV nosi nazwę GTE, bazuje na turbodoładowanej jednostce 1.4 TSI i oferuje 245 KM. Współpracuje ona z przekładnią DSG, która to jednak ma w tym przypadku 6 przełożeń. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,7 s, a prędkość maksymalna to 225 km/h. Na szczycie oferty Golfa plasuje się odmiana R z silnikiem 2.0 TSI generującym 320 KM i 420 Nm. Wspólpracuje on z 7-stopniową przekładnią DSG oraz napędem na obie osie 4MOTION. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,7 s, a prędkość maksymalna to 250 km/h.
Volkswagen Golf 2023 ceny
Poniżej znajdziecie aktualny cennik Volkswagena Golfa VIII:
Benzyna bezołowiowa
Pojemność | Moc | Skrzynia biegów | Life | Style | R-Line | GTD | GTI | R |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.5 TSI EVO | 96kW/130KM | manualna, 6-biegowa | 123 890 PLN | 123 990 PLN | - | - | - | - |
1.5 TSI EVO | 110kW/150KM | manualna, 6-biegowa | - | 128 890 PLN | 128 990 PLN | - | - | - |
2.0 TSI | 180kW/245KM | DSG, 7-stopniowa | - | - | - | - | 176 090 PLN | - |
2.0 TSI 4MOTION | 235kW/320KM | DSG, 7-stopniowa | - | - | - | - | - | 227 790 PLN |
Olej napędowy
Pojemność | Moc | Skrzynia biegów | Life | Style | R-Line | GTD | GTI | R |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2.0 TDI | 85kW/116KM | manualna, 6-biegowa | 128 390 PLN | 136 390 PLN | - | - | - | - |
2.0 TDI | 110kW/150KM | manualna, 6-biegowa | 137 290 PLN | 145 290 PLN | - | - | - | - |
2.0 TDI | 110kW/150KM | DSG, 7-stopniowa | - | 154 590 PLN | 155 290 PLN | - | - | - |
2.0 TDI | 147kW/200KM | DSG, 7-stopniowa | - | - | - | 187 290 PLN | - | - |
Mild-Hybrid
Pojemność | Moc | Skrzynia biegów | Life | Style | R-Line | GTD | GTI | R |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1.5 eTSI EVO mHEV | 110kW/150KM | DSG, 7-stopniowa | 131 790 PLN | 139 790 PLN | 139 890 PLN | - | - | - |
1.5 eTSI EVO mHEV | 96kW/130KM | DSG, 7-stopniowa | - | 134 790 PLN | 134 890 PLN | - | - |
Audi A4
Audi A4 2023 dane techniczne
Audi A4 V generacji (z kodem B9) zadebiutowało w 2015 roku i występuje jako sedan oraz kombi Avant. Samochód stylistycznie stanowi ewolucję poprzednika, jednak jest zupełnie nową konstrukcją opartą na platformie MQB. A4 V jest większe i lżejsze, a jego masa zmniejszyła się nawet o 120 kg, w zależności od wariantu. Poprawiono też efektywność aerodynamiczną. W maju 2019 roku A4 przeszło lifting, w ramach którego wymieniono większość paneli nadwozia. Przeprojektowano reflektory i grill, a także tylne lampy, zaś linia boczna zyskała nowe przetłoczenia. Audi A4 sedan mierzy 4762 mm długości, a rozstaw osi liczy 2820 mm.

Audi A4 2023 silniki
Gama jednostek benzynowych obejmuje trzy turbodoładowane silniki. W każdej wersji standardem jest 7-stopniowa dwusprzęgłowa przekładnia S-Tronic. Bazowy wariant 35 TFSI korzysta z 2-litrowego motoru TFSI o mocy 150 KM i maksymalnym momencie obrotowym 270 Nm. Napęd trafia na przednią oś, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,9 s, a prędkość maksymalna to 210 km/h. Mocniejszy wariant 40 TFSI również ma silnik 2.0 o mocy 204 KM i maksymalnym momencie obrotowym 320 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,1 s, a prędkość maksymalna wynosi 210 km/h. Następna w gamie jest odmiana 45 TFSI z napędem na obie osie quattro, również bazująca na jednostce 2.0 TFSI. Generuje ona 265 KM oraz 370 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,5 s i rozpędza się do 250 km/h.
Gama diesli składa się z czterech odmian Pierwsze trzy korzystają z 2-litrowego diesla w różnych wariantach mocy. Najsłabszy rozwija 136 KM oraz 320 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,5 s i rozpędza się do 210 km/h. Mocniejszy 40 TDI generuje 163 KM oraz 370 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,2 s i rozpędza się do 210 km/h. Odmiana 45 TDI oferuje już 204 KM oraz 400 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,4 s, a jej prędkość maksymalna to 210 km/h. Z opcjonalnym napędem na obie osie quattro przyspieszenie od 0 do 100 km/h spada do 6,9 s. Gamę wieńczy wariant S4 quattro z 3-litrowym V6 TDI biturbo o mocy 354 KM i maksymalnym momencie obrotowym 700 Nm. W jego przypadku przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,6 s, a prędkość maksymalna to 250 km/h.
Audi A4 2023 ceny
Bazowe Audi A4 30 TDI S Tronic kosztuje od 173 400 zł, odmiana 35 TDI 179 800 zł, zaś 40 TDI od 188 200 zł. Napęd quattro wymaga 10 100 zł dopłaty, zaś odmiana Avant 7600 zł. Topowy wariant S4 wyceniono na 342 600 zł. Podstawowa wersja benzynowa 35 TFSI S Tronic kosztuje od 158 600 zł, 40 TFSI od 177 100 zł, zaś 45 TFSI quattro od 206 000 zł. Topowe RS4 Avant kosztuje 444 300 zł.
Modele samochodów ze skrzynia bezstopniową
Nissan Qashqai
Nissan Qashqai 2023 dane techniczne
III generacja Nissana Qashqaia miała premierę w 2021 roku i bazuje na nowej platformie CMF-C aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi. Samochód wygląda nowocześniej i ciekawiej od poprzednika, wyróżniając się odważniejszymi liniami i reflektorami w kształcie bumerangu. Wymiary względem poprzednika zmieniły się symbolicznie. Maskę, przednie błotniki i drzwi wykonano z aluminium i są one lżejsze o 21 kg, podczas gdy klapa tylna jest wykonana z kompozytów i pozwala zaoszczędzić 2,3 kg. Kabina Qashqaia jest znacznie nowocześniejsza i oferuje dwa ponad 10-calowe wyświetlacze oraz znacznie lepsze materiały wykończeniowe. Nissan Qashqai mierzy 4425 m długości, a rozstaw osi liczy 2666 mm. Bagażnik pomieści 479 l.

Nissan Qashqai 2023 silniki
Pod maską znalazła się wyłącznie 1.3-litrowa jednostka wyposażona w układ mild hybrid z instalacją 48V. Znany także z Renault i Mercedesa turbodoładowany benzyniak rozwija 140 KM oraz 240 Nm w słabszej odmianie lub 158 KM i 260 Nm lub 270 Nm w mocniejszej. Słabszy z silników współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną i napędem na przód. Zapewnia on przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,2 sekundy i 196 km/h prędkości maksymalnej. Mocniejszy wariant jest oferowany z przekładnią ręczną lub bezstopniową CVT. Najlepsze osiągi oferuje wariant ze skrzynią CVT i napędem na przód (od 0 do 100 km/h w 9,2 s i 198 km/h). Wariant z przekładnią manualną przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,5 s i rozwija 206 km/h. W przypadku wersji z napędem AWD i skrzynią CVT poducent podaje przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,9 s i prędkość maksymalną na poziomie 193 km/h. Ofertę wieńczy odmiana hybrydowa e-Power o mocy 190 KM i maksymalnym momencie obrotowym 270 Nm. Przyspiesza ona od 0 do 100 km/h w 7,9 s i rozpędza się do 170 km/h.
Nissan Qashqai 2023 ceny
Bazowy Nissan Qashqai 2022 Acenta ze 140-konnym silnikiem 1.3 kosztuje od 136 500 zł. Mocniejszy wariant (158 KM) ze skrzynią manualną i napędem na przód wymaga dopłaty w wysokości 4300 zł. Skrzynia CVT wymaga wydania kolejnych 10 000 zł. Za 168 900 zł dostaniemy natomiast bogatszą odmianę N-Connecta z napędem AWD. Wariant e-Power występuje od odmiany N-Connecta i wyceniono go na 176 200 zł.
Renault Austral
Renault Austral 2023 dane techniczne
Renault Austral miało premierę w marcu 2022 roku jako zupełnie nowa konstrukcja, która zastąpiła Kadjara. Kompaktowy SUV bazuje na nowej platformie CMF-C i jest spokrewniony z Nissanem Qashqaiem III, jednak jest od niego nieco większy. Samochód mierzy bowiem 4,51 m długości, a rozstaw osi liczy 2,67 m. Bagażnik pomieści 500 l. Samochód znacząco różni się od poprzednika, zwłaszcza w kabinie, która pochodzi z elektrycznego Megane E-Tech electric i posiada dwa 12-calowe wyświetlacze oraz system multimedialny oparty na Google Android. Na uwagę zasługuje zwłaszcza topowa wersja Esprit Alpine, która przekonuje stylem, wykończeniem (wstawki z alcantary) i ciekawymi detalami oraz wyposażeniem (zawiera m.in. audio Harman Kardon czy wyświetlacz head-up).

Renault Austral 2023 silniki
Gama jednostek napędowych również pochodzi z Qashqaia. Renault Austral wystepuje z benzynowym silnikiem 1.3 TCe o mocy 140 oraz 158 KM, wyposażonym w układ mild hybrid z instalacją 12V oraz sześciobiegową manualną przekładnią, zaś mocniejszy wariant sparowano z bezstopniową przekładnią X-Tronic i rozwija on 270 Nm. W przeciwieństwie do Qashqaia napęd trafia wyłącznie na przednią oś. W słabszej wersji przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,7 s, a prędkość maksymalna to 175 km/h. Mocniejsza odmiana przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,7 s i rozpędza się do 175 km/h.
Renault Austral 2023 ceny
Bazowy Austral 1.3 o mocy 140 KM w odmianie Evolution kosztuje 135 900 zł, a w bogatszej konfiguracji 146 900 zł. Mocniejszy wariant oferujący 158 KM w konfiguracji Techno kosztuje od 158 900 zł, w bogatszej Iconic 173 900 zł, zaś w topowej Esprit Alpine 180 900 zł.
Modele samochodów z przekładnią planetarnąq
Toyota Corolla Cross
Toyota Corolla Cross 2023 dane techniczne
Kompaktowy SUV Toyoty zadebiutował w 2020 roku jako ogniwo pośrednie pomiędzy C-HR a SUV-em RAV4. Samochód oparto na platformie TNGA-C, z której korzystają też C-HR oraz aktualna Corolla. Nowy model mieści się idealnie pomiędzy C-HR a RAV4. Z Toyotą C-HR łączy go platforma modułowa TNGA-C, a także rozstaw osi. Corolla Cross stanowi bardziej praktyczną alternatywę dla C-HR. Kabina pochodzi natomiast z poliftingowej Corolli. Stylistycznie auto stanowi połączenie Corolli oraz RAV4 i wygląda dość masywnie. Toyota Corolla Cross mierzy 4460 mm długości, a rozstaw osi liczy 2640 mm. Bagażnik pomieści 436 l w wariancie FWD lub 390 l w odmianie AWD-i.

Toyota Corolla Cross 2023 silniki
W gamie jednostek napędowych znajdziemy warianty hybrydowe rodem z poliftingowej Corolli. Słabszy bazuje na silniku benzynowym 1.8 i rozwija 140 KM, zaś napęd trafia wyłącznie na przednią oś. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,9 s. Mocniejszy oparto na silniku 2.0, zaś łączna moc układu wynosi 197 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,5 s z napędem na przód lub 7,6 s z AWD-i. Prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. W każdej wersji za przeniesienie napędu odpowiada przekładnia planetarna e-CVT.
Toyota Corolla Cross 2023 ceny
Toyota Corolla Cross w odmianie hybrydowej 1.8 kosztuje od 143 900 zł za konfigurację Comfort, zaś w bogatszej Style wymaga wydania przynajmniej 156 900 zł. Odmiana 2.0 Hybrid z napędem na przednią oś w wersji Comfort kosztuje 152 900 zł, w bogatszej Style 165 900 zł, zaś w topowej Executive 183 900 zł. Dopłata do napędu na obie osie AWD-i wynosi 10 000 zł.
Lexus UX
Lexus UX 2023 dane techniczne
Lexus UX zadebiutował w marcu 2018 roku na targach w Genewie. Samochód bazuje na platformie TNGA-C rodem z Toyoty C-HR. Samochód wyróżnia się licznymi przetłoczeniami, typową dla nowych Lexusów estetyką z dużym grillem w kształcie klepsydry i odważnymi kształtami. Projektanci UX-a wyraźnie skupili się właściwościach aerodynamicznych modelu. Samochód otrzymał tylne, zespolone lampy które obniżają zmiany ciśnienia i poprawiają stabilność tyłu auta, a także osłony krawędzi wnęk kół o podobnym działaniu. Samochód otrzymał najnowszą generację pakietu systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System+. W maju 2022 roku samochód poddano modernizacji. Zastosowano wówczas nowy system multimedialny z 12,3-calowym dotykowym ekranem, zdalnymi aktualizacjami i bezprzewodowym Apple CarPlay'em. Ponadto japoński producent zastosował dodatkowe wzmocnienia w konstrukcji usztywniające nadwozie. Lexus UX mierzy 4495 mm długości, a rozstaw osi liczy 2640 mm. Bagażnk pomieści 334 litry w odmianie benzynowej lub 320 l w wariancie hybrydowym.

Lexus UX 2023 silniki
Lexus UX oferowany jest w trzech wariantach. Bazą jest wolnossąca benzynowa odmiana 2.0 generująca 173 KM i 204 Nm. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem bezstopniowej przekładni Direct Shift. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,2 s, a prędkość maksymalna to 190 km/h. Odmiana hybrydowa 250h bazuje na jednostce benzynowej 2.0 i oferuje łącznie 184 KM. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem przekładni planetarnej e-CVT. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,5 s, a prędkość maksymalna to 185 km/h. W ofercie jest też elektryczny UX 300e o mocy 204 KM i maksymalnym momencie obrotowym 300 Nm. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,5 s i rozpędza się do 160 km/h. Ma baterie o pojemności 72,8 kWh i oferuje do 450 km zasięgu.
Lexus UX 2023 ceny
Ceny Lexusa UX 200 prezentują się następująco:
- Pure 157 900 zł
- Business 191 400 zł
- F Sport Design 199 900 zł
- F Sport Design Plus 209 900 zł
Ceny Lexusa UX 250h prezentują się następująco:
- Pure 170 900 zł
- Business 194 400 zł
- F Sport Design 212 900 zł
- F Sport Design Plus 222 900 zł
- Prestige 228 900 zł
- F Sport 237 900 zł
Ceny Lexusa UX 300e prezentują się następująco:
- Pure 262 900 zł
- Business 272 900 zł
- Prestige 292 900 zł
- Omotenashi 317 900 zł