RANKING: Samochody dla branży funeralnej. Subiektywny przegląd
Branża funeralna nie wywołuje raczej pozytywnych skojarzeń, choć także i jej przedstawiciele mają ściśle sprecyzowane potrzeby motoryzacyjne. Przedstawiamy subiektywny przegląd samochodów dla branży funeralnej.
W rankingu znajdziesz:
Karawany czy też kolokwialnie mówiąc trumnowozy są powszechnie kojarzone z dużymi kombi, kombivanami lub vanami. Nic dziwnego, bowiem to właśnie tego typu nadwozia najlepiej nadają się do przewożenia długich i ponadgabarytowych trumien ze zwłokami. Transport zwłok wiąże się z koniecznością spełnienia szeregu warunków i uzyskania odpowiednich zezwoleń. W Polsce jest on możliwy wyłącznie za pośrednictwem zakładów pogrzebowych posiadających stosowne koncesje. Samochód do przewozu zwłok musi posiadać odpowiednie oznaczenie jako samochód specjalny. Najczęściej jest nim karawan. Przedstawiamy samochody dla branży funeralnej, które stanowić mogą dobrą bazę pod karawany.
Cechy karawanu
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z 27 grudnia 2007 roku w sprawie wydawania pozwoleń i zaświadczeń na przewóz zwłok i szczątków ludzkich środki transportu wykorzystywane jako karawany muszą spełniać następujące wymagania techniczne i sanitarne:
- samochód powinien posiadać trwałe oznakowanie wskazujące jasno na jego przeznaczenie
- samochód powinien posiadać odizolowaną kabinę kierowcy, tak by stanowiła odrębną przestrzeń od przedziału ładunkowego przeznaczonego na transport trumny ze zwłokami
- podłoga pojazdu w miejscu, gdzie znajduje się trumna, musi być wykonana z łatwych do dezynfekcji i czyszczenia materiałów
- samochód musi posiadać specjane zabezpieczenie mające na celu zapobieganie przemieszczaniu się trumny podczas transportu i zapewnienie jej odpowiedniej stabilności podczas przewozu
- samochód musi posiadać oddzielne miejsce na przechowywanie środków dezynfekujących, przyrządów do mycia lub czyszczenia oraz jednorazowych rękawic ochronnych.
Z tego też względu standardowe samochody wymagają odpowiednich modyfikacji konstrukcyjnych, stąd też karawany swoim kształtem mogą się nieco różnić od standardowych samochodów. Przykładowo w kombi często stosuje się podwyższony dach oraz większą powierzchnię przeszkloną z tyłu, co zmienia sylwetkę pojazdu. Mniejsze zmiany widać po vanach, które same w sobie oferują odpowiednio dużą przestrzeń dla trumny i sporą powierzchnię przeszkloną. Przedstawiamy przykładowe propozycje samochodów mogących służyć jako baza pod karawan.
Mercedes Klasy E Kombi
Jednymi z najpopularniejszych karawanów są Mercedesy Klasy E różnych generacji. Niemieckie kombi klasy wyższej doczekało się w tym roku nowego wcielenia S214, które jest znacznie nowocześniejsze od poprzednika i oferuje równie dużo przestrzeni w kabinie, a przy tym wyższy komfort kierowcy. Samochód mierzy 4949 mm długości, 1880 mm szerokości, 1469 mm wysokości i ma aż 2961 mm rozstawu osi. Bagażnik pomieści maksymalnie 1830 litrów. Bardziej aerodynamiczne nadwozie o współczynniku oporu powietrza Cd 0,26 w połączeniu z oszczędnymi silnikami wyposażonymi w układy hybrydowe (mild hybrid lub PHEV) oznaczają niższe koszty eksploatacji. racji na ograniczoną pojemność bagażnika skupiliśmy się na bardziej funkcjonalnych wersjach z układem mild hybrid. Ceny Klasy E S214 Estate prezentują się następująco:
- E 200 (benz., 204 + 23 KM, 0-100 km/h w 7,5 s): Kombi od 282 000 zł
- E 220 d (diesel, 197 + 23 KM, 0-100 km/h w 7,6 s): Kombi od 298 000 zł
- E 450 4MATIC (benz. 3.0 R6 381+23 KM, 0-100 km/h w 4,7 s) Kombi od 401 900 zł

Mercedes Klasy E Kombi w ofercie Superauto.pl
Skoda Superb Combi
Największe kombi klasy średniej również może stanowić dobrą bazę pod karawan z racji na spory bagażnik i naprawdę obszerną kabinę. Skoda Superb Combi mierzy 4862 mm długości, 1864 mm szerokości oraz 1496 mm wysokości, a rozstaw osi liczy 2841 mm. Bagażnik pomieści nawet 1950 litrów. Pod maską silniki benzynowe 1.5 i 2.0 TSI o mocach 150, 190 oraz 280 KM oraz 2-litrowy diesel o mocach 150 i 200 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h waha się od 9,3 do 5,3 s. Napęd trafia na przednią lub obie osie za pośrednictwem 7-biegowej dwusprzęgłowej przekładni DSG. Skoda Superb Combi 1.5 TSI kosztuje 146 100 zł, 2.0 TSI o mocy 190 KM 155 050 zł, zaś topowe 2.0 TSI o mocy 280 KM z napędem 4x4 to koszt 179 650 zł. Odmiana z dieslem 2.0 o mocy 150 KM kosztuje 162 200 zł, a mocniejszy wariant oferujący 200 KM wyceniono na 166 900 zł, zaś dopłata do wersji 4x4 wynosi 9450 zł.

Skoda Superb Combi w ofercie Superauto.pl
Mercedes Klasy V
Jednym z popularniejszych karawanów jest też Mercedes Klasy V Duży niemiecki van jest ceniony za przestrzeń i ustawność. Samochód występuje w trzech wersjach długości nadwozia. Najkrótsza mierzy 4895 mm długości, średnia 5140 mm, zaś najdłuższa 5370 mm. Szerokość pojazdu to 1928 mm, zaś wysokość 1980 mm. Rozstaw osi liczy 3200 lub 3430 mm. W gamie Mercedesa Klasy V znajdziemy 2-litrowego diesla w trzech wariantach mocy. Bazowy wariant 220 d rozwija 163 KM oraz 380 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,9 s i rozpędza się do 195 km/h. Mocniejszy 250 d generuje 190 KM oraz 440 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,1 s i rozpędza się do 206 km/h. Topowy 300 d generuje 237 KM oraz 500 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,3 s i rozpędza się do 215 km/h. W każdej wersji standardem jest 9-biegowa przekładnia automatyczna. Bazowo mamy napęd na tył, zaś w opcji 4x4 4MATIC.
Bazowy Mercedes klasy V 220 d z 2-litrowym dieslem o mocy 163 KM i napędem na tył kosztuje od 245 082 zł. Odmiana 250 d o mocy 190 KM to już koszt rzędu 253 257 zł. Topowy wariant 300 d z 2-litrowym dieslem biturbo o mocy 237 KM to już koszt 271 092 zł. W gamie jest też wariant elektryczny EQV za 364 572 zł. Posiada on napęd na przednie koła i silnik elektryczny o mocy 204 KM. Zasięg pojazdu to 231 km dla wariantu z bateriami 60 kWh ora 355 km dla wariantu z bateriami 90 kWh, kosztującego od 383 268 zł.

Mercedes Klasy V w ofercie Superauto.pl
Volkswagen T6.1 Caravelle
Proste pudełkowate kształty zapewniające obszerną i łatwą w aranżacji kabinę, dopracowana przez dwie dekady konstrukcja i oszczędny diesel 2.0 o mocach 150 i 204 KM to bez wątpienia spore atuty Volkswagena T6.1 Transportera/Caravelle. Napęd trafia na przednią lub obie osie za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej lub 7-stopniowej dwusprzęgłowej DSG. Volkswagen Caravelle kosztuje od 217 083 zł brutto za odmianę z dieslem 2.0 o mocy 150 KM, napędem na przód i skrzynią manualną. Dopłata do przekładni DSG wynosi ponad 15 tys. zł, a z napędem 4MOTION i przekładnią DSG auto kosztuje już 250 539 zł. Odmiana 2.0 biTDI o mocy 204 KM z przekładnią DSG i napędem 4MOTION kosztuje od 278 570 zł. Volskwagen T6.1 Caravelle w odmianie standardowej mierzy 4904 mm długości, 1904 mm szerokości oraz 1990 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 3000 mm. W odmianie przedłużonej rozstaw osi liczy 3400 mm, a nadwozie mierzy 5304 mm długości.

Ford Tourneo Connect
Z racji na pudełkowate kształty i rozsądną cenę zakupu oraz pakowność kombivany również wydają się być dobrą bazą dla karawanu, jednak tylko ich przedłużone wersje. Ford Grand Tourneo Connect mierzy 4868 mm długości, 1855 mm szerokości oraz 1836 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2970 mm. Bagażnik liczy maksymalnie 3105 litrów. W gamie jednostek napędowych znajdziemy 2-litrowego diesla o mocach 102 i 122 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 280 i 320 Nm, a także 1.5-litrową jednostkę benzynową o mocy 114 KM i maksymalnym momencie obrotowym 220 Nm. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej, a w mocniejszym dieslu dostępny jest też napęd AWD. Ford Grand Tourneo Connect z silnikiem benzynowym 1.5 kosztuje od 114 374 zł netto, z 2-litrowym dieslem o mocy 102 KM od 117 686 zł netto. Wariant o mocy 122 KM kosztuje od 120 446 zł netto, a z napędem AWD od 129 646 zł netto.
