RANKING: Nowe samochody z fabrycznym LPG
W czasach drogiego paliwa wielu kierowców szuka sposobów na tańszą jazdę. Rozwiązaniem są samochody z fabrycznym LPG.

Poszukując ekonomicznego środka transportu często posiłkujemy się dieslami lub małymi silnikami benzynowymi. Obecnie jednak realia się trochę zmieniły, gdyż diesli jest coraz mniej, zaś paliwo kosztuje bardzo dużo. Alternatywą wciąż pozostaje instalacja LPG, gdyż gaz nadal jest o ponad połowę tańszy od benzyny. Choć obecnie stosowane silniki w większości są dość skomplikowanymi kostrukcjami z bezpośrednim wtryskiem paliwa, na rynku nie brakuje modeli wyposażonych w prostsze konstrukcyjnie jednostki, które dobrze współpracują z instalacją gazową. Niektórzy producenci oferują nawet samochody z fabryczną instalacją LPG. Wybraliśmy przykłady nowych samochodów z fabrycznym LPG.
Nowe przepisy LPG - narobiły szumu, ale na szczęście nie weszły w życie
1 stycznia 2022 roku miały wejść w życie nowe przepisy dotyczące samochodów z instalacjami gazowymi LPG i CNG. W Polsce w instalacje gazowe może być wyposażonych nawet 3 miliony samochodów i lczba ta stale rośnie z racji na coraz wyższe ceny benzyny. Nowe przepisy LPG, z dniem 1 stycznia 2022 r., miały dostosować przepisy do tych obowiązujących w krajach Unii Europejskiej, co oznacza wprowadzenie regulaminu 115 EKG ONZ. - To jest zbiór przepisów dotyczących wymagań, jakie powinna spełniać instalacja, żeby samochód mógł być zasilany paliwem gazowym - tłumaczy specjalista. - Regulamin przewiduje, że taka instalacja gazowa będzie mogła otrzymać homologację tylko wówczas, gdy zostanie zatwierdzona dla danego samochodu, modelu i wersji silnika. Proponowane przepisy są bardziej radykalne niż te dotychczas obowiązujące. Zdaniem krytyków tej nowelizacji nowe przepisy są na tyle niejednoznaczne, że można odczytywać je w ten sposób, iż z początkiem nowego roku ważność stracą wszystkie homologacje na instalacje LPG, które zostały wydane wcześniej - zauważa ekspert. - Taki scenariusz brzmi złowieszczo, jednak niepokojące jest to, że projekt może być tak różnie interpretowany przez różne podmioty. To oznacza, że chyba nie jest na tyle dopracowany, aby ujrzeć światło dzienne. Na szczęście projekt nie wszedł w życie z uwagi na wiele stojących za nim niejasności legislacyjnych.
O czym pamiętać posiadając auto z instalacją LPG?
Przy jeździe na gazie nie wolno zapominać o wykonywaniu przeglądów instalacji, w zależności od typu nawet co ok. 10000–15000 km albo przynajmniej raz w roku. Konieczna jest ponadto regularna wymiana filtrów fazy ciekłej i lotnej, czyszczenie reduktora i dbanie o stan wtrysków. Montaż instalacji LPG jest możliwy w zdecydowanej większości aut. Nadają się do tego zarówno starsze konstrukcje silników o prostszej budowie, jak i te nowocześniejsze, a zatem bardziej skomplikowane. Gaz można z powodzeniem założyć do silnika z pośrednim wtryskiem paliwa, ale również do nowoczesnej jednostki z wtryskiem bezpośrednim. Kluczowa jest tu jednak jakość samej instalacji oraz fachowe jej podłączenie i odpowiednie skalibrowanie. Błędem jest zakładanie LPG w aucie, którego silnik jest w złym stanie technicznym, a także wtedy, gdy występują w nim rozmaite usterki. Instalacja gazowa, choć bardzo sprawna, wymaga do efektywnej pracy dobrych warunków spalania. Każda instalacja powinna być zamontowana ściśle według zaleceń jej producenta. Elementami szczególnie czułymi na jakość instalacji gazowej są kolektor dolotowy i układ chłodzenia.
Auta z instalacją LPG wymagają częstej kontroli luzu zaworów.. Trzeba też zwrócić większą uwagę na stan świec, cewek i przewodów zaplonowych. Należy też pamiętać, by mieć odpowiedni poziom paliwa w baku (najlepiej co najmniej połowę), gdyż w przeciwnym wypadku może się to skończyć awarią pompy paliwa. Typowym zaniedbaniem jest również zbyt rzadka jazda z wykorzystaniem zasilania benzynowego. Jest to ważne, ponieważ pozwala na oczyszczenie wtrysków benzyny. Oprócz tego należy też pamiętać, że autem z instalacją LPG nie można wjeżdżać do większości parkingów podziemnych.
Instalacja LPG - koszty
Koszt przeglądu instalacji LPG wynosi 162 zł. Butla LPG ma homologację ważną przez 10 lat. Po upływie tego terminu należy wymienić butlę na nową lub przeprowadzić kolejną legalizację. Całkowity koszt założenia dobrego gazu LPG zaczyna się od 2000 zł, choć równie dobrze można wydać na niego 3000 zł więcej. Za montaż instalacji gazowej LPG I generacji trzeba zaplacić od 1000 do 1200 zł. Druga generacja to koszty w granicach 1500-2000 zł. Najmniej popularny, czyli typ III to wydatek na poziomie 1600-2300 zł, z kolei ten najbardziej popularny – instalacja gazowa IV generacji – to rachunek opiewający od 2500 do nawet 6000 tys. zł. Ostatnia, V nie bez przyczyny uważana jest za najbardziej wyrafinowaną – jej ceny zaczynają się od 4000 zł. Inwestycja w instalację gazową, w zależności od pokonywanego rocznie przebiegu, zwraca się po kilkunastu lub kilkudziesięciu tysiącach przejechanych kilometrów. Auto na gaz spala o około 15-20% więcej gazu względem benzyny.
Nowe auta z fabrycznym LPG - ranking
Poniżej prezentujemy ranking najlepszych samochodów z fabryczną istalacją LPG. Znajdziecie tu zarówno tanie auta z fabrycznym LPG, takie jak modele marki Dacia, oraz droższe samochodu segmentu C z pogatym wyposażeniem.
Poznaj aktualne oferty samochodów z fabryczną instalacją LPG w Superauto.pl
Dacia Sandero LPG
Aktualna, trzecia generacja miejskiego hatchbacka od Dacii zadebiutowała w 2020 roku. Samochód bazuje na płycie podłogowej CMF-B rodem z najnowszego Renault Clio V i prezentuje nowy język stylistyczny marki, którego motywem przewodnim jest litera Y. Znajdziemy ją m.in. w kształcie przednich świateł LED do jazdy dziennej, a także w postaci wzoru tylnych lamp. Samochód prezentuje się znacznie ciekawiej i dojrzalej od poprzednika, ma też bogatsze wyposażenie i jest lepiej wykonany. Sandero jest jedną z większych propozycji segmentu B, gdyż mierzy, w zależności od wersji, między 4088 a 4099 mm długości. Liczący 2604 mm rozstaw osi zapewnia z kolei przestronne wnętrze, zaś bagażnik liczy dobre dla tej klasy 328 litrów pojemności. Dacia Sandero występuje także w uterenowionej odmianie Stepway, wyróżniającej się nakładkami na nadkola, zderzaki i progi oraz większym prześwitem.
Dacia Sandero z fabryczną instalacją LPG - dane techniczne i cena
Dacia Sandero oferowana jest także z fabryczną instalacją LPG. Wariant ten korzysta z trzycylindrowego silnika o pojemności 1 litra, rozwijającego 100 KM oraz 170 Nm. Napęd trafia na przednie koła za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej (odmiana Stepway ma 6 biegów). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 12,2 lub 11,9 s (Stepway), zaś prędkość maksymalna to 180 km/h (177 km/h w Stepway). Zbiornik paliwa liczy 50 litrów, a gazu 40, stąd też łączny zasięg na benzynie i LPG przekracza 1000 km, nawet przy realnym użytkowaniu. Producent podaje średnie zużycie benzyny na poziomie 5,5 litra, zaś LPG 6,8 l/100 km (w Stepway 5,8 i 7,4 l). Dacia Sandero LPG kosztuje od 61 250 zł za odmianę Essential. Bogatszy wariant Expression wymaga dopłaty 4000 zł. Z kolei odmiana Stepway wymaga dołożenia 7200 zł w przypadku Essential lub 7400 zł w Expression.

W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkanaście egzemplarzy Dacii Sandero, w różnych wersjach wyposażeniowych i nadwoziowych (zarówno zwykły hatchback jak i Stepway). Dominują samochody z benzynowym silnikiem 1.0 TCe o mocy 90 KM, jest też kilka egzemplarzy z instalacją LPG. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2022 roku, część z nich dostaniecie od ręki. Oczywiście możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności i sięgające kilku procent rabaty względem ceny katalogowej.
Sprawdź ofertę Dacia Sandero LPG leasing na Superauto.pl
Dacia Duster LPG
Kolejna propozycja na naszej liście również pochodzi od Dacii. Aktualna Dacia Duster to II generacja rumuńskiego SUV-a, któa zadebiutowała w 2017 roku, zaś w 2021 przeprowadzono modernizację, w ramach której upodobniono samochód stylistycznie do pozostałych modeli jak Sandero czy Jogger i wprowadzono nowy system multimedialny z beprzewodowymi Apple CarPlay'em i AndroidAuto.
Dacia Duster LPG - dane techniczne i cennik
Dacia Duster LPG występuje z tym samym, 100-konnym silnikiem 1.0 co Sandero. W przypadku Dustera przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 13,8 s na LPG lub 15,1 na benzynie, zaś prędkość maksymalna wynosi 168 km/h na LPG lub 166 km/h na benzynie. Średnie zużycie paliwa wynosi 6,4 l/100 km w przypadku benzyny lub 7 l gazu LPG. W przypadku Dustera bak liczy 50 litrów, zaś zbiornik LPG 49,8 litra pojemności. Napęd trafia na przednią oś poprzez 6-biegową skrzynię manualną. Dacia Duster LPG kosztuje od 70 650 zł za odmianę Essential. Bogatsza Expression wymaga dopłaty w wysokości 7200 zł, zaś topowa Journey kosztuje od 83 050 zł.

W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy Dacii Duster. Dominują egzemplarze w odmianie 1.0 TCe z LPG. Nie brakuje też wersji 1.3 TCe. Sporo aut ma napęd 4x4. Wszystkie samochody są nowe, część Dusterów jest dostępna od ręki, możecie też liczyć na rabaty względem ceny katalogowej. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie i minimum formalności.
Sprawdź ofertę Dacia Duster LPG leasing na Superauto.pl
Skoda Fabia LPG
Najnowsza, IV generacja Skody Fabii zadebiutowała w 2021 roku (więcej na temat nowej generacji Skoda Fabia IV). Samochód bazuje na płycie podłogowej MQB A0, z której korzysta też Volkswagen Polo. Fabia mierzy aż 411 cm długości i 1,78 m szerokości, w efekcie czego jest aż o 10 cm dłuższa i 5 cm szersza od poprzedniczki. Bagażnik liczy aż 380 litrów. Miejska Skoda również jest oferowana w wersji z fabrycznym LPG. W przypadku Skody instalacja LPG firmy Landi Renzo jest oferowana jako wyposażenie opcjonalne i kosztuje dodatkowo 5700 zł. Występuje tylko z wolnossącym benzynowym silnikiem 1.0 MPI o mocy 80 KM i maksymalnym momencie obrotowym 93 Nm. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej. Bazowa Fabia LPG kosztuje od 67 700 zł za odmianę Active. Bogatsza konfiguracja Ambition wymaga dopłaty w wysokości 3550 zł. Bogata odmiana Style kosztuje 77 050 zł, zaś topowa Monte Carlo 80 800 zł.

W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy Skody Fabii. Dominują odmiany 1.0 TSI o mocach 95 i 110 KM oraz środkowa wersja wyposażeniowa Ambition. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe, niemal każdy pochodzi z 2022 roku. Sporo Fabii dostępnych jest od ręki, możecie też liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz rabaty sięgające kilku procent względem ceny katalogowej.
Sprawdź ofertę Skoda Fabia leasing na Superauto.pl
Hyundai Bayon LPG
Miejski crossover Hyundaia zadebiutował w 2021 roku i oprócz awangardowej stylizacji wyróżnia się także przestronnym i funkcjonalnym wnętrzem. Samochód zaprojektowano z myślą o Europie i plasuje się poniżej Kony jako podstawowy SUV w gamie Hyundaia. Kabinę zaadoptowano z miejskiego i20. Samochód mierzy 4180 mm długości, zaś jego rozstaw osi liczy 2580 mm. Bayon jest oferowany także z fabryczną instalacją LPG, współpracują z jednostką 1.2 MPI (R4) o mocy 84 KM i maksymalnym momencie obrotowym 118 Nm. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej. Bazowy Bayon LPG w wersji Pure kosztuje od 79 300 zł, bogatszy wariant Modern wymaga dopłaty 6300 zł, zaś jeszcze lepiej doposażony Smart kosztuje już 89 300 zł.

W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilka egzemplarzy Hyundaia Bayona. Wszystkie są fabrycznie nowe, dominuje silnik 1.2 MPI o mocy 84 KM. Większość aut dostaniecie od ręki, możecie też liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz rabaty względem ceny katalogowej.
Sprawdź ofertę Hyundai Bayon leasing na Superauto.pl
Kia Picanto LPG
Trzecia generacja najmniejszego modelu Kii zadebiutowała w 2017 roku, zaś w 2020 przeszła modernizację. Samochód wygląda atrakcyjnie i oferuje bogate możliwości personalizacji, zaś jego niewielkie nadwozie ułatwia manewrowanie w mieście (3695 mm długości). Auto ma jeden z większych bagażników w klasie, liczący 255 l. Jako jeden z niewielu przedstawicieli segmentu A Kia Picanto występuje także z czterocylindrowym silnikiem. Jest nim prosta 1.2-litrowa jednostka z wtryskiem wielopunktowym, rozwijająca 84 KM oraz 118 Nm. Za przeniesienie napędu odpowiada 5-biegowa skrzynia manualna. Jednostka ta występuje także z opcjonalną instalacją LPG firmy BRC. Posiada ona system sekwencyjnego wtrysku gazu ze zbiornikiem foroidalnym w miejscu koła zapasowego. Fabryczna instalacja LPG wymaga dopłaty 6500 zł. Bazowa Kia Picanto LPG w wersji M kosztuje od 61 900 zł, bogatsza L to koszt rzędu 69 400 zł, zaś topowe X Line oraz GT Line wymagają wydania kolejnych 9000 zł.

W ofercie Superauto.pl znajdziecie Kię Picanto w topowej wersji X Line z silnikiem 1.2 MPI o mocy 84 KM. Samochód jest fabrycznie nowy i pochodzi z 2022 roku. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie i minimum formalności.
Sprawdź ofertę Kia Picanto leasing na Superauto.pl
Kia Rio LPG
IV generacja miejskiej Kii zadebiutowała w 2016 roku, zaś w 2020 roku doczekała się modernizacji. Samochód wyróżnia się typową dla nowych Kii stylistyką oraz całkiem sporym, mierzącym 4065 mm nadwoziem. Rozstaw osi liczy 2580 mm. Pod względem designu to jeden z bardziej stonowanych modeli Kii. Również w Kii Rio występuje opcja z fabryczną instalacją LPG. Jest to ten sam układ firmy BRC co w przypadku Picanto, współpracujący z silnikiem 1.2 MPI o mocy 84 KM i 5-biegową skrzynią manualną. Także i w tym przypadku dopłata do instalacji LPG wynosi 6500 zł. Bazowa Kia Rio LPG w odmianie M kosztuje od 68 400 zł. Bogatszy wariant L wymaga dopłaty w wysokości 9500 zł, zaś topowy wariant GT Line startuje z pułapu 89 400 zł.

W ofercie Superauto.pl znajdziecie niemal nowe Kie Rio z 2022 i 2021 roku, bogatym wyposażeniem oraz atrakcyjnym finansowaniem. Możecie liczyć też na minimum formalności oraz rabaty sięgające blisko 10% względem ceny katalogowej. Niektóre z ofert dostaniecie od ręki.
Sprawdź ofertę Kia Rio leasing na Superauto.pl
Renault Clio LPG
V generacja Renault Clio zadebiutowała w 2019 roku. Pod względem designu samochód stanowi ewolucję rozwiązań z poprzednika, jednak bazuje na całkowicie nowej platformie CMF-B (wspólnej z Dacią Sandero) i ma całkowicie nowe wnętrze. Clio mierzy 4050 mm długości, zaś rozstaw osi liczy 2583 mm. Renault Clio występuje także w odmianie z fabryczną instalacją LPG. Współpracuje ona z silnikiem benzynowym 1.0 TCe o mocy 100 KM i maksymalnym momentem obrotowym 170 Nm (na benzynie 160 Nm). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 11,8 s (na benzynie 12,5 s), zaś prędkość maksymalna 188 km/h (na benzynie 180 km/h). Średnie zużycie benzyny wynosi 6 l/100 km, zaś gazu 7,8 l. Pojemność baku liczy 39 litrów, zaś zbiornika LPG 32 litry, co gwarantuje spory łączny zasięg. Bazowe Clio LPG Zen kosztuje od 68 900 zł, zaś bogatszy wariant Intens od 73 900 zł.

W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilka egzemplarzy Renault Clio w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2022 roku. Dominuje odmiana 1.0 TCE z fabryczną instalacją LPG. Niektóre egzemplarze dostaniecie też od ręki. Oczywiście możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie i minimum formalności, a także sięgające kilku procent rabaty względem ceny katalogowej.
Sprawdź ofertę Renault Clio LPG leasing na Superauto.pl