Porównanie: VW Arteon 2023 vs Peugeot 508 2023. Stylowe flagowce klasy średniej
W dobie tracącej na znaczeniu klasy średniej producenci szukają bardziej atrakcyjnych zamienników dla klasycznych sedanów. Modną alternatywą stały się liftbacki w stylu coupe. Do ich czołowych przedstawicieli należą VW Arteon oraz Peugeot 508.

Z artykułu dowiesz się o:
Klasyczne sedany od pewnego czasu tracą na znaczeniu, a poszczególni producenci dwoją się i troją, by tchnąć nowe życie w klasę średnią. Robią to na różnorakie sposoby, w tym przekształcając sedany w bardziej praktyczną formę liftbacka i nadając im jednocześnie cech coupe, takich jak np. obniżona linia dachu czy bezramkowe szyby. Właśnie tak pomyśleli projektanci Volkswagena i Peugeota, projektując nowe generacje modeli klasy średniej. Obecnie Volkswagen Arteon i Peugeot 508 to jedne z najładniejszych przedstawicieli segmentu D. Volkswagen Arteon należy też do najpopularniejszych modeli klasy średniej - w 2022 roku w Polsce sprzedano 2369 egzemplarzy, co stawia go na 48. miejscu w rankingu TOP 50 najpopularniejszych aut w Polsce. Zestawiamy ze sobą Volkswagena Arteona i Peugeota 508.
Volkswagen Arteon 2023 vs Peugeot 508 2023 - krótko o modelach
Volkswagen Arteon 2023 - krótko o modelu
Volkswagen Arteon zadebiutował w 2017 roku podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, zastępując Volkswagena CC. Pozycjonowany jest on jednak powyżej poprzednika, jako model na pograniczu klas średniej i wyższej. Pojazd zbudowany został od podstaw na bazie modułowej płyty podłogowej MQB wykorzystanej do budowy m.in. Passata B8. Jest też znacznie większy od modelu CC. Wyróżnia się opadającą linią dachu jak w samochodzie o nadwoziu coupe oraz pokrywą bagażnika unoszoną wraz z tylną szybą, co czyni go liftbackiem. Charakterystycznym elementem Arteona jest przedni pas z masywną atrapą chłodnicy z licznymi chromami, przypominający Touarega. Kabinę praktycznie przeniesiono z Passata B8 bez większych zmian.

W 2020 roku Volkswagen Arteon doczekał się faceliftingu. Zakres zmian był spory, pozwoliły one nadać mu bardziej prestiżowego charakteru i odróżnić go od Passata, zwłaszcza w kabinie, której zarzucano często zbyt duże podobieństwo do Passata B8. Delikatnie zmieniono zderzaki i atrapę chłodnicy, pojawiły się też nowe przezroczyste klosze tylnych lamp, zaś w kabinie zastosowano nową deskę rozdzielczą z dotykowym panelem klimatyzacji, 9,2-calowym ekranem systemu multimedialnego, nową kierownicą i nowym kształtem kratek nawiewów. Ciekawym detalem jest też gradientowe oświetlenie ambiente. Poprawiono również jakość materiałów i wyposażenie. Największą nowością wprowadzoną przy okazji liftingu stała się jednak odmiana kombi Shooting Brake, a także wariant hybrydowy PHEV eHybrid oraz topowa wersja R.

Peugeot 508 2023 - krótko o modelu
Peugeot 508 II zadebiutował oficjalnie po raz pierwszy podczas Geneva Motor Show w marcu 2018 roku. Samochód przeszedł ogromną rewolucję na tle poprzednika. Zmieniły się proporcje nadwozia – samochód jest krótszy i szerszy. Drugiej generacji 508 nadano bardziej awangardowy design, którego znakiem rozpoznawczym są oryginalnie ulokowane światła do jazdy dziennej umieszczone na całej wysokości pasa przedniego prostopadle do reflektorów. Wnętrze utrzymano w typowym dla ostatnich modeli marki futurystycznym stylu nazywanym i-Cockpit. Dominującymi elementami deski rozdzielczej jest ekran dotykowy do sterowania funkcjami pojazdu, oryginalnie stylizowane przełączniki i spłaszczone u góry oraz dołu koło kierownicy. Podobnie do dotychczasowych modeli Peugeota, nowy 508 otrzymał także wysunięte zegary. 508 drugiej generacji w bazowej wersji w przeciwieństwie do poprzednika jest 5-drzwiowym lifbackiem, pierwszym takim nadwoziem w historii Peugeota. Samochód występuje także jako kombi SW.

W lutym 2023 roku Peugeot 508 doczekał się modernizacji. Samochód zyskał nowy przedni pas z węższymi reflektorami Matrix LED, większy i ładniej wykończony grill oraz przemodelowany zderzak. Największą zmianą są jednak nowe światła do jazdy dzienniej w postaci trzech "pazurów" zamiast dotychczas stosowanego pojedynczego. Z tyłu znajdziemy natomiast odświeżony wzór lamp 3D niczym w 308 i 408, zaś na łączącej lampy czarnej blendzie zagościł napis PEUGEOT w miejsce logo marki. Pojawiły się też nowe 18-calowe aerodynamiczne felgi EPHERRA rodem z crossovera 408. W kabinie pojawił się nowy system multimedialny z 10-calowym ekranem dotykowym, a także wejścia USB-C zamiast dotychczasowych USB-A. W miejscu joysticka pojawił się selektor automatycznej przekładni w formie przycisków.

Volkswagen Arteon 2023 vs Peugeot 508 2023 - wymiary
Volkswagen Arteon mierzy 4866 mm długości, 1871 mm szerokości oraz 1450 mm wysokości (1451 mm w Shooting Brake), zaś jego rozstaw osi liczy 2836 mm. Bagażnik pomieści od 563 do 1557 litrów (Shooting Brake od 590 do 1632 l). W odmianie hybrydowej PHEV (eHybrid) bagażnik liczy od 445 do 1427 litrów w przypadku liftbacka oraz od 455 do 1497 l w przypadku Shooting Brake.
Peugeot 508 mierzy 4750 mm długości, 1859 mm szerokości oraz 1403 mm wysokości zaś rozstaw osi liczy 2793 mm. Bagażnik pomieści od 488 do 1537 litrów. Peugeot 508 SW mierzy 4778 mm długości, 1859 mm szerokości oraz 1420 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2793 mm.
Volkswagen Arteon 2023 vs Peugeot 508 2023 - silniki
Volkswagen Arteon 2023 - silniki
W Volkswagenie Arteonie znajdziemy dwa diesle, trzy warianty benzynowe i odmianę hybrydową PHEV. Bazowy wariant benzynowy jest jedyną odmianą benzynową z 6-biegową skrzynią manualną. Ma on 1.5 litra pojemności, oferuje 150 KM i 250 Nm i zapewnia przyspieszenie od 0 od 100 km/h w 9 s i prędkość maksymalną 221 km/h. Pozostałe odmiany mają już 7-stopniową dwusprzęgłową przekładnię automatyczną DSG. Następny w kolejce jest 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 190 KM i maksymalnym momencie obrotowym 320 Nm. Napęd trafia na przednią oś. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,9 s, a prędkość maksymalna to 237 km/h. Mocniejszy wariant silnika 2.0 TSI rozwija już 280 KM oraz 400 Nm i ma napęd na obie osie 4MOTION. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,5 s i rozpędza się do 250 km/h. Topowa odmiana R ma jednostkę 2.0 TSI o mocy 320 KM i maksymalnym momencie obrotowym 420 Nm, napęd 4MOTION i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,9 s i rozpędza się do 250 km/h.

Gamę diesli tworzą dwa warianty jednostki 2.0 TDI. Słabszy rozwija 150 KM oraz 340 Nm (z DSG 360 Nm), ma 6-biegową skrzynię manualną lub 7-stopniową DSG, a napęd trafia na przednią oś. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,4 s, a prędkość maksymalna to 222 km/h (z DSG 9,3 s i 220 km/h). Mocniejszy wariant rozwija już 200 KM i 400 Nm, w standardzie oferuje przekładnię DSG i napęd na obie osie 4MOTION, zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,5 s i rozpędza się do 234 km/h. Jest też odmiana hybrydowa eHybrid oparta na jednostce 1.4 TSI o mocy 156 KM i 115-konnym silniku elektrycznym. Łączna moc układu to 218 KM, zaś napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 6-biegowej automatycznej przekładni DSG. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,8 s, a prędkość maksymalna to 222 km/h. Baterie mają 10,4 kWh pojemności, a zasięg na prądzie to 61 km.
Peugeot 508 2023 - silniki
Gama silników napędzających poliftingowego Peugeota 508 obejmuje trzy wersje hybrydowe typu plug-in, w tym nową o mocy 180 KM i dotychczasową o mocy 225 KM (obie z maksymalnym momentem obrotowym 360 Nm), wersję benzynową z silnikiem trzycylindrowym 1.2 PureTech o mocy 130 KM i maksymalnym momencie obrotowym 230 Nm oraz wysokoprężną 1.5 HDI o mocy 130 KM i maksymalnym momencie obrotowym 300 Nm. Wszystkie te silniki współpracują z 8-stopniową, automatyczną skrzynią biegów EAT8, zaś napęd trafia na przednią oś (topowe PSE ma napęd na obie osie). Ofertę wieńczy odmiana hybrydowa PSE o mocy 360 KM i maksymalnym momencie obrotowym 520 Nm.

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h odmiany hybrydowej o mocy 180 KM zajmuje 8,2 s, a prędkość maksymalna to 230 km/h. Baterie mają 12,4 kWh pojemności i zapewniają od 57 do 64 km zasięgu. Mocniejszy wariant (225 KM) przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,9 s i rozpędza się do 240 km/h. Odmiana benzynowa 1.2 PureTech przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10 s i rozpędza się do 211 km/h, zaś diesel 1.5 HDI przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,1 s, a prędkość maksymalna to 208 km/h. Topowa odmiana PSE przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,2 s i rozpędza się do 250 km/h, a zasięg na prądzie wynosi 52 km.
Volkswagen Arteon 2023 vs Peugeot 508 2023 - ceny
Bazowy Volkswagen Arteon Elegance z silnikiem 1.5 TSI i skrzynią manualną kosztuje od 182 490 zł. Odmiana hybrydowa eHybrid kosztuje 233 290 zł za wersję Elegance lub 240 390 zł za R-Line. Cennik pozostałych wersji znajdziecie na załączonym screenie. W odmianie Shooting Brake nie występuje bazowa odmiana Essence oraz konfiguracja diesla 2.0 TDI ze skrzynią manualną. Shooting Brake wymaga 5700 zł dopłaty.

Peugeot 508 startuje z pułapu 182 400 zł za wersję Allure z silnikiem benzynowym 1.2 PureTech. Odmiana kombi SW wymaga 5000 zł dopłaty. Pełny cennik Peugeota 508 znajdziecie na poniższym screenie.

Volkswagen Arteon vs Peugeot 508 - kalkulacja leasingu 2023
Poniżej przedstawiamy przykładową kalkulację leasingu dla Volkswagena Arteona Elegance z silnikiem 2.0 TDI o mocy 150 KM z 6-biegową skrzynią manualną i napędem na przednią oś.
- Cena katalogowa: 206 200 zł
- Cena Superauto.pl po rabacie: 184 100 zł.
- Czas trwania umowy leasingowej: 48 miesięcy
- Wpłata własna 25% (46 000 zł)
- Wartość wykupu 20% (36 000 zł).
- Rata netto: 2505 zł
Volkswagen Arteon 2023 w leasingu - korzyści podatkowe
Ten samochód po uwzględnieniu korzyści podatkowych kosztuje Cię jedynie:
- w przypadku użytkowania wyłącznie do celów służbowych: 158 407 zł
- w przypadku użytkowania do celów mieszanych: 171 683 zł
Poniżej przedstawiamy przykładową kalkulację leasingu dla Peugeota 508 SW Allure Pack z silnikiem 1.5 HDI o mocy 130 KM z 8-biegową skrzynią automatyczną i napędem na przednią oś.
- Cena katalogowa: 202 100 zł
- Cena Superauto.pl po rabacie: 161 800 zł.
- Czas trwania umowy leasingowej: 48 miesięcy
- Wpłata własna 25% (41 000 zł)
- Wartość wykupu 20% (33 000 zł).
- Rata netto: 2171 zł
Peugeot 508 2023 w leasingu - korzyści podatkowe
Ten samochód po uwzględnieniu korzyści podatkowych kosztuje Cię jedynie:
- w przypadku użytkowania wyłącznie do celów służbowych: 135 870 zł
- w przypadku użytkowania do celów mieszanych: 148 451 zł
Volkswagen Arteon i Peugeot 508 w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie aż kilkadziesiąt egzemplarzy Volkswagena Arteona w różnych wersjach silnikowych, wyposażeniowych i nadwoziowych. Niemal wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2022 oraz z 2023 roku, wszystkie dostaniecie od ręki. Możecie też liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na sięgające nawet kilkunastu procent rabaty względem ceny katalogowej.
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilka egzemplarzy Peugeota 508 w różnych wersjach silnikowych, wyposażeniowych i nadwoziowych. Przeważają samochody fabrycznie nowe z 2022 roku, wszystkie dostaniecie od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na sięgające nawet 20% rabaty względem ceny katalogowej.
Volkswagen Arteon 2023 vs Peugeot 508 2023 - konkurenci
Do rywali opisywanych modeli należą Skoda Superb, Toyota Camry, Citroen C5 X, Ford Mondeo, Opel Insignia, Volkswagen Passat oraz Mazda 6.