Porównanie: BMW X1 2023 vs Mercedes GLA 2023. Rywale z nowymi atutami
BMW X1 i Mercedes GLA toczą ze sobą zacięty bój od dekady. W tym roku rywalizacja stała się jeszcze bardziej zacięta, gdyż BMW X1 doczekało się nowego wcielenia, a Mercedes GLA przeszedł lifting, zyskując dodatkowe atuty.

Z porównania dowiesz się o:
SUV-y dominują obecnie niemal w każdym segmencie, a ich różnorodność jest naprawdę spora. Dotyczy to także marek premium. najczęściej kupowanymi są kompaktowe SUV-y. Obecne konstrukcje coraz częściej stają się rywalami nie tylko dla konwencjonalnych hatchbacków i kombi, ale również dla większych SUV-ów klasy średniej. Najnowsza generacja X1 urosła na tyle i stała się na tyle dojrzałą konstrukcją, że śmiało może stanowić alternatywę dla większego X3. Również Mercedes GLA w obecnym wydaniu stawia na bardziej konwencjonalne i fukncjonalne kształty. W lipcu 2023 roku sprzedano w Polsce 141 egzemplarzy BMW X1. Z kolei od początku roku sprzedano 1136 sztuk BMW X1. Porównujemy ze sobą BMW X1 oraz Mercedesa GLA.
BMW X1 2023 vs Mercedes GLA 2023 - krótko o modelach
BMW X1 2023
BMW X1 III generacji zadebiutowało w czerwcu 2022 roku i bazuje na przednionapędowej platformie UKL2. Samochód jest większy od poprzednika - urósł o 53 mm na długość, 24 mm na szerokość oraz 44 mm na wysokość. W efekcie kabina jest przestronniejsza, a bryła bardziej kanciasta. Po raz pierwszy samochód występuje także w wersji elektrycznej iX1. Nowe X1 zachowało podstawowe proporcje poprzednika, jednak charakteryzuje się odważniejszym designem pasa przedniego z niemal kwadratowymi nerkami atrapy chłodnicy i LED-owymi reflektorami ze światłami dziennymi w kształcie litery L. Kształt litery L mają również tylne lampy. Aerodynamikę pojazdu poprawiają m.in. zlicowane z nadwoziem klamki drzwi. W kabinie znalazł się najnowszy system iDrive 8. generacji korzystający z dwóch dużych wyświetlaczy o przekątnej 10,25 cala (ekran wirtualnych zegarów) oraz 10,7 cala (infotainment) umieszczonych pod wspólną taflą szkła.

BMW X1 2023 w ofercie Superauto.pl
Mercedes GLA 2023
II generacja Mercedesa GLA zadebiutowała w 2019 roku. W przeciwieństwie do poprzednika samochód nie przypomina już podwyższonego hatchbacka, lecz poszedł bardziej w stronę typowego SUV-a. Sylwetka stała się masywniejsza, bardziej kanciasta i bliższa proporcjom konkurencyjnych SUV-ów spod znaku BMW, Audi czy Volvo. Kabina wyposażona w system MBUX z ekranem o przekątnej do 10,25 cala pochodzi z Klasy A W177. W porównaniu do poprzednika Mercedes GLA jest przestronniejszy, zwłaszcza w przypadku drugiego rzędu siedzeń. W 2023 roku samochód przeszedł lifting. Delikatnie odświeżono przednie i tylne lampy oraz grill. Standardem stałą się lekko wybrzuszona maska, która wcześniej oferowana była tylko w odmianach AMG. Wprowadzono też nowszą wersję systemu MBUX oraz nową kierownicę z dotykowymi panelami, a jednostki spalinowe otrzymały układ MHEV, a wariant hybrydowy plug-in większą baterię i mocniejszy silnik elektryczny.

Mercedes GLA 2023 w ofercie Superauto.pl
BMW X1 2023 vs Mercedes GLA 2023 - silniki
BMW X1 2023 silniki
Gama jednostek benzynowych obejmuje cztery warianty. Bazowa sDrive18i korzysta z 1.5-litrowej turbodoładowanej jednostki o mocy 136 KM i maksymalnym momencie obrotowym 230 Nm. Zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,2 s i prędkość maksymalną 208 km/h. Następnie jest odmiana sDrive20i z silnikiem 1.5 z układem mild hybrid. Rozwija on 170 KM i 280 Nm (spalinowy 156 KM i elektryczny 20 KM), przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,3 s i rozpędza się do 216 km/h. Mocniejszy wariant xDrive23i korzysta już z 2-litrowej turbodoładowanej jednostki rozwijającej 218 KM oraz 360 Nm. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,1 s i rozpędza się do 233 km/h. Gamę wieńczy sportowy wariant M35i xDrive z 2-litrowym silnikiem rozwijającym 300 KM oraz 400 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,4 s, a prędkość maksymalna to 250 km/h.

Gama diesli obejmuje 2-litrowy motor w trzech wariantach mocy. Bazowy sDrive18d rozwija 150 KM oraz 360 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,9 s i rozpędza się do 210 km/h. Mocniejszy xDrive20d oferuje 163 KM oraz 400 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,6 s i rozpędza się do 210 km/h. Topowy xDrive23d generuje 211 KM oraz 400 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,4 s i rozpędza się do 224 km/h. W każdej wersji standardem jest 7-stopniowa przekładnia dwusprzęgłowa. Są też dwie odmiany hybrydowe PHEV bazujące na silniku benzynowym 1.5. Słabsza xDrive25e oferuje 245 KM i 477 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,8 s, rozpędza się do 190 km/h, a jej zasięg na prądzie wynosi 91 km. Mocniejsza xDrive30e oferuje 326 KM i 477 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,6 s i rozpędza się do 210 km/h, a na prądzie pokona do 88 km. Elektryczne BMW iX1 generuje 313 KM oraz 494 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,6 s i rozpędza się do 180 km/h. Baterie mają 64,7 kWh pojemności i pozwalają na przejechanie 439 km w cyklu mieszanym WLTP.
Mercedes GLA 2023 silniki
Gamę jednostek benzynowych GLA tworzy pięć wariantów. Bazowy przednionapędowy GLA 180 korzysta z turbodoładowanej jednostki 1.33 o mocy 136 KM i maksymalnym momencie obrotowym 230 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10 s, a prędkość maksymalna to 200 km/h. Mocniejszy wariant 200 również ma silnik 1.33, jednak rozwija on 163 KM oraz 270 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,9 s i rozpędza się do 210 km/h. Następnie jest odmiana 220 4MATIC z 2-litrowym turbodoładowanym silnikiem oferującym 190 KM oraz 300 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,6 s, a prędkość maksymalna to 218 km/h. Kolejny wariant 250 4MATIC oferuje 224 KM i 350 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,8 s i rozpędza się do 240 km/h. Ofertę wieńczy odmiana 35 AMG 4MATIC z 2-litrowym silnikiem o mocy 306 KM i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,2 s i rozpędza się do 250 km/h.

Gamę diesli tworzy 2-litrowy motor w trzech wariantach mocy. Bazowy 180 d generuje 116 KM oraz 280 Nm i oferuje przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11 s i prędkość maksymalną na poziomie 190 km/h. Mocniejszy wariant 200 d oferuje 150 KM oraz 320 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,8 s i rozpędza się do 208 km/h. Wariant 200 d występuje także z napędem na obie osie 4MATIC. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,1 s i rozpędza się do 205 km/h. Topowa odmiana wysokoprężna 220 d 4MATIC rozwija 190 KM oraz 400 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,5 s i rozpędza się do 219 km/h. W gamie jest też odmiana hybrydowa PHEV (GLA 250 e) oparta na silniku 1.33, łącznie oferująca 218 KM oraz 450 Nm. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,9 s i rozpędza się do 210 km/h. Zasięg na prądzie w cyklu mieszanym wynosi maksymalnie 66 km według cyklu WLTP. Każdy Mercedes GLA za wyjątkiem bazowych odmian benzynowych 180 i 200 posiada w standardzie ośmiostopniową dwusprzęgłową przekładnię (warianty 180 i 200 mają 7-stopniową).
BMW X1 2023 vs Mercedes GLA 2023 - wymiary
BMW X1 mierzy 4501 mm długości, 1844 mm szerokości oraz 1641 mm wysokości, a rozstaw osi liczy 2692 mm. Bagażnik pomieści od 540 do 1600 l (500-1545 l z napędem na obie osie xDrive lub 490-1495 l w wariancie PHEV i elektrycznym iX1).
Mercedes GLA mierzy 4412 mm długości, 1834 mm szerokości oraz 1616 mm wysokości, a jego rozstaw osi liczy 2729 mm. Bagażnik liczy od 425 do 1420 litrów pojemności lub od 385 do 1385 l w odmianie PHEV.
BMW X1 2023 vs Mercedes GLA 2023 - ceny
BMW X1 sDrive18i kosztuje od 175 000 zł, w odmianie sDrive20i od 185 000 zł, zaś za xDrive23i trzeba dać 210 000 zł. Odmiana wysokoprężna sDrive18d kosztuje od 195 000 zł, xDrive20d od 210 000 zł, natomiast xDrive23d od 225 000 zł. Wersja hybrydowa xDrive25e to koszt 225 000 zł, a xDrive30e 239 000 zł. Topowe iX1 kosztuje natomiast od 257 000 zł.

Mercedes GLA 180 zaczyna się od 190 000 zł, GLA 200 od 196 000 zł, GLA 220 4MATIC kosztuje 211 000 zł, GLA 250 4MATIC 235 000 zł, zaś topowy Mercedes-AMG GLA 35 4MATIC od 283 000 zł. Odmiana GLA 180 d kosztuje 198 000 zł, GLA 200 d 206 500 zł, GLA 200 d 4MATIC 216 000 zł, natomiast GLA 220 d 4MATIC 224 500 zł. Odmiana hybrydowa GLA 250 e kosztuje 236 000 zł.

BMW X1 vs Mercedes GLA - kalkulacja leasingu 2023
Poniżej przedstawiamy przykładową kalkulację leasingu dla BMW X1 sDrive20i M Sport z silnikiem 1.5 o mocy 156 KM, 7-biegową przekładnią automatyczną i napędem na przednią oś.
- Cena katalogowa: 223 500 zł
- Cena Superauto.pl po rabacie: 209 000 zł.
- Czas trwania umowy leasingowej: 60 miesięcy
- Wpłata własna 25% (53 000 zł)
- Wartość wykupu 15% (31 000 zł).
- Rata netto: 2542 zł
BMW X1 2023 w leasingu - korzyści podatkowe
Ten samochód po uwzględnieniu korzyści podatkowych kosztuje Cię jedynie:
- w przypadku użytkowania wyłącznie do celów służbowych: 191 313 zł
- w przypadku użytkowania do celów mieszanych: 206 151 zł
Poniżej przedstawiamy przykładową kalkulację leasingu dla Mercedesa GLA 200 AMG Line z silnikiem 1.33 o mocy 163 KM, 7-biegową przekładnią automatyczną i napędem na przednią oś.
- Cena katalogowa: 240 850 zł
- Cena Superauto.pl po rabacie: 216 800 zł.
- Czas trwania umowy leasingowej: 60 miesięcy
- Wpłata własna 25% (55 000 zł)
- Wartość wykupu 15% (33 000 zł).
- Rata netto: 2628 zł
Mercedes GLA 2023 w leasingu - korzyści podatkowe
Ten samochód po uwzględnieniu korzyści podatkowych kosztuje Cię jedynie:
- w przypadku użytkowania wyłącznie do celów służbowych: 200 725 zł
- w przypadku użytkowania do celów mieszanych: 214 954 zł
BMW X1 i Mercedes GLA w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkanaście egzemplarzy BMW X1 w różnych wersjach silnikowych, a także elektryczne iX1. Dominują samochody fabrycznie nowe z 2023 roku, część z nich dostaniecie od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz spore rabaty względem ceny katalogowej.
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkanaście egzemplarzy Mercedesa GLA w różnych wersjach silnikowych. Dominują samochody fabrycznie nowe z 2023 roku, część z nich dostaniecie od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz spore rabaty względem ceny katalogowej.
BMW X1 2023 vs Mercedes GLA 2023 - konkurenci
Do rywali wspomnianych modeli należą Audi Q3, , Lexus UX, Alfa Romeo Tonale oraz Volvo XC40. Rywalami BMW iX1 są natomiast Mercedes EQA oraz Volvo C40.