Porównanie: BMW X1 2023 vs Audi Q3 2023. Kompaktowe SUV-y premium
Kompaktowe SUV-y są obecnie jednym z najpopularniejszych samochodów. Dlatego też nie dziwi fakt, że przedstawicieli w tej klasie mają też marki premium. Porównujemy ze sobą hity tego segmentu w postaci BMW X1 i Audi Q3.
Z artykułu dowiesz się o:
Obecnie próżno szukać popularniejszego segmentu niż kompaktowe SUV-y. Dotyczy to zwłaszcza przedstawicieli marek popularnych, ale także producenci aut premium nie mogą narzekać. Swoje kompaktowe SUV-y oferują w Polsce m.in. takie firmy jak Alfa Romeo, Lexus, Volvo czy wielka niemiecka trójka w postaci Audi, BMW i Mercedesa. Najpopularniejszym kompaktowym SUV-em premium w Polsce było w 2022 roku Audi Q3 ze sprzedażą na poziomie 2965 sztuk, co daje mu 32. lokatę w rankingu TOP 50 najczęściej kupowanych nowych samochodów. BMW X1 znajduje się poza TOP 50, jednak po części może być to efekt zmiany generacyjnej, bowiem w połowie 2022 roku zaprezentowano nową generację i niewykluczone, że część osób wstrzymało się z zakupem w oczekiwaniu na nowy model. Porównujemy ze sobą BMW X1 i Audi Q3.
BMW X1 2023 vs Audi Q3 2023 - krótko o modelach
BMW X1 2023
BMW X1 III generacji zadebiutowało w czerwcu 2022 roku. Samochód bazuje na przednionapędowej platformie UKL2. Nowe X1 jest nieco większe od swojego poprzednika. Długość wzrosła 53 mm do 4501 mm, podczas gdy szerokość wynosząca 1844 mm wzrosła o 24 mm. Nowe BMW X1 jest aż o 44 mm wyższe i ma teraz 1641 mm wysokości. Rozstaw osi liczy 2692 mm, a bagażnik pomieści od 540 do 1600 l (500-1545 l z napędem na obie osie xDrive lub 490-1495 l w wariancie PHEV i elektrycznym iX1). Zwiększone wymiary zapewniają więcej miejsca w kabinie i tworzą nieco bardziej kanciastą bryłę. Po raz pierwszy samochód oferowany jest także w odmianie elektrycznej iX1.

X1 zachowuje podstawowe proporcje swojego poprzednika, ale łączy je z odważniejszym przednim pasem z nieco większymi, prawie kwadratowymi osłonami chłodnicy i parą bardziej widocznych reflektorów. Pełne światła LED są standardem, zaś tylne światła mają nowy profil w kształcie litery L. Nawiązaniem do najnowszych modeli niemieckiej marki są także klamki drzwi tworzące jedną płaszczyznę z nadwoziem, co poprawia aerodynamikę. Największą nowością we wnętrzu jest najnowszy system informacyjno-rozrywkowy BMW iDrive 8, który jest wyposażone w parę ekranów – zestaw wskaźników o przekątnej 10,25 cala i wyświetlacz multimediów o przekątnej 10,7 cala – oba umieszczone pod wspólną tafllą szkła.

Audi Q3 2023
Audi Q3 II generacji zadebiutowało w 2018 roku. Auto bazuje na płycie MQB znanej m.in. z Volkswagena Tiguana czy Seata Ateki. Samochód przeszedł gruntowne zmiany zachowując jednocześnie klasyczne proporcje pierwowzoru. Q3 II wyróżniają większy, sześciokątny grill, charakterystyczne reflektory z "łezkami" oraz wielokątny kształt tylnych lamp. Deska rozdzielcza również realizuje nową koncepcję estetyki Audi - zachowała ona typowy kształt kierownicy i nawiewów, zawierając duży ekran w konsoli centralnej do sterowania m.in. nawigacją. W przeciwieństwie do większych modeli zachowano klasyczny panel do sterowania klimatyzacją. W 2019 roku gamę nadwoziową poszerzono o SUV-a coupe o nazwie Q3 Sportback. Audi Q3 mierzy 4484 mm długości, 1849 mm szerokości oraz 1616 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2680 mm. Bagażnik pomieści od 530 do 1525 litrów (380-1375 l w odmianie PHEV).

BMW X1 2023 vs Audi Q3 2023 - silniki
BMW X1 2023
Wśród silników benzynowych na początek do wyboru są trzy opcje — 1.5-litrowy, 3-cylindrowy silnik o mocy 136 KM (sDrive 18i, od 0 do 100 km/h w 9,2 s, prędkość maksymalna 208 km/h), następnie jest 1.5 z układem mild hybrid oferujący 170 KM i 280 Nm (X1 sDrive 20i, od 0 do 100 km/h w 8,3 s, prędkość maksymalna 216 km/h) oraz 2-litrowy, 4-cylindrowy sparowany z układem miękkiej hybrydy, generujący 218 KM i 360 Nm (X1 xDrive23i, od 0 do 100 km/h w 7,1 s, prędkość maksymalna 233 km/h). Ostatnio producent pokazał też topowe M35i xDrive z 2-litrowym silnikiem generującym 300 KM i 400 Nm (od 0 do 100 km/h w 5,4 s, prędkość maksymalna 250 km/h). Jeśli chodzi o diesle, tu występuje jeden 2-litrowy silnik w trzech wariantach - 150 KM i 360 Nm (sDrive 18d, od 0 do 100 km/h w 8,9 s, prędkość maksymalna 210 km/h), 163 KM i 400 Nm (xDrive 20d, od 0 do 100 km/h w 8,6 s, prędkość maksymalna 210 km/h) oraz 211 KM i 400 Nm (xDrive 23d, od 0 do 100 km/h w 7,4 s, prędkość maksymalna 224 km/h). Niezależnie od wersji każde X1 posiada 7-stopniową dwusprzęgłową przekładnię.

W gamie są też dwie hybrydy plug-in, obie bazujące na silniku benzynowym 1.5. Słabsza xDrive 25e rozwija 245 KM oraz 477 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,8 s i rozpędza się do 190 km/h. Zasięg na prądzie to 91 km. Mocniejsza wersja xDrive 30e oferuje 326 KM oraz 477 Nm, rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5,6 s, zaś jej prędkość maksymalna to 210 km/h. Zasięg na prądzie wynosi 88 km. Gamę wieńczy wariant elektryczny iX1 xDrive30 składający się z dwóch silników (po jednym na każdą oś) oferujących łącznie 313 KM i 494 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,6 s, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Baterie mają 64,7 kWh pojemności netto, a zasięg wynosi 439 km na jednym ładowaniu.
Audi Q3 2023
Z silników benzynowych do wyboru mamy cztery opcje. Tylko bazowe Q3 35 TFSI z silnikiem benzynowym 1.5 oferującym 150 KM i 250 Nm ma 6-biegową skrzynię manualną (od 0 do 100 km/h w 9,5 s, prędkość maksymalna 210 km/h). Występuje ono jednak także z dwusprzęgłową 7-stopniową przekładnią S Tronic (od 0 do 100 km/h w 9,4 s). Mocniejszy wariant 40 TFSI quattro ma już napęd na obie osie i 2-litrowy silnik benzynowy wytwarzający 190 KM oraz 320 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,3 s, a prędkość maksymalna to 222 km/h. Następnie jest wariant 45 TFSI quattro z 2-litrowym silnikiem oferującym 245 KM i 370 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,8 s, a prędkość maksymalna to 238 km/h. Gamę wieńczy sportowy wariant RS Q3 z 2.5-litrowym 5-cylindrowym silnikiem o mocy 400 KM i maksymalnym momencie obrotowym 480 Nm. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,5 s i rozpędza się do 250 km/h.

Do wyboru są też dwie odmiany wysokoprężne. Obie korzystają z 2-litrowej jednostki TDI. Słabsza 35 TDI rozwija 150 KM i 360 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,3 s i rozpędza się do 206 km/h. Mocniejsza 40 TDI quattro generuje 200 KM oraz 400 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,3 s i rozpędza się do 225 km/h. W ofercie jest też odmiana hybrydowa plug-in Q3 45 TFSI e. Bazuje ona na 1.4-litrowej jednostce benzynowej TFSI i silniku elektrycznym, rozwija łącznie 245 KM oraz 400 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,3 s i rozpędza się do 210 km/h. Zasięg na prądzie wynosi 58 km. W hybrydowym Q3 skrzynia S Tronic ma 6 przełożeń.

BMW X1 2023 vs Audi Q3 2023 - ceny
BMW X1 sDrive18i kosztuje od 175 000 zł, w odmianie sDrive20i od 185 000 zł, zaś za xDrive23i trzeba dać 210 000 zł. Odmiana wysokoprężna sDrive18d kosztuje od 195 000 zł, xDrive20d od 210 000 zł, natomiast xDrive23d od 225 000 zł. Wersja hybrydowa xDrive25e to koszt 225 000 zł, a xDrive30e 239 000 zł. Topowe iX1 kosztuje natomiast od 257 000 zł.
Bazowe Audi Q3 35 TFSI ze skrzynią manualną kosztuje 151 100 zł, zaś z przekładnią S-Tronic 160 200 zł. Odmiana 40 TFSI quattro S Tronic Advanced to koszt 193 100 zł, 45 TFSI quattro S Tronic wymaga wydania 205 600 zł, zaś topowe RS Q3 298 900 zł. Odmiana wysokoprężna 35 TDI S Tronic kosztuje 182 300 zł, zaś 40 TDI quattro S Tronic 201 200 zł. Wariant hybrydowy 45 TFSI e S Tronic S Line wyceniono na 209 500 zł.
BMW X1 vs Audi Q3 - kalkulacja leasingu 2023
Poniżej przedstawiamy przykładową kalkulację leasingu dla BMW X1 sDrive18i M Sport z silnikiem 1.5 o mocy 136 KM, 7-biegową przekładnią automatyczną i napędem na przednią oś.
- Cena katalogowa: 215 800 zł
- Cena Superauto.pl po rabacie: 207 900 zł.
- Czas trwania umowy leasingowej: 48 miesięcy
- Wpłata własna 25% (51 000 zł)
- Wartość wykupu 20% (41 000 zł).
- Rata netto: 2829 zł
BMW X1 2023 w leasingu - korzyści podatkowe
Ten samochód po uwzględnieniu korzyści podatkowych kosztuje Cię jedynie:
- w przypadku użytkowania wyłącznie do celów służbowych: 182 089 zł
- w przypadku użytkowania do celów mieszanych: 196 640 zł
Poniżej przedstawiamy przykładową kalkulację leasingu dla Audi Q3 35 TFSI S Tronic S Line z silnikiem 1.5 o mocy 150 KM, 7-biegową przekładnią automatyczną i napędem na przednią oś.
- Cena katalogowa: 226 600 zł
- Cena Superauto.pl po rabacie: 199 400 zł.
- Czas trwania umowy leasingowej: 48 miesięcy
- Wpłata własna 25% (49 000 zł)
- Wartość wykupu 20% (40 000 zł).
- Rata netto: 2717 zł
Audi Q3 2023 w leasingu - korzyści podatkowe
Ten samochód po uwzględnieniu korzyści podatkowych kosztuje Cię jedynie:
- w przypadku użytkowania wyłącznie do celów służbowych: 174 274 zł
- w przypadku użytkowania do celów mieszanych: 188 376 zł
BMW X1 i Audi Q3 w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkanaście egzemplarzy BMW X1 w różnych wersjach silnikowych, w tym kilka sztuk elektrycznego iX1. Niemal wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2023 roku, część z nich dostaniecie od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na spore rabaty względem ceny katalogowej.
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy Audi Q3 w różnych wersjach silnikowych i nadwoziowych. Niemal wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2023 roku, wiele z nich dostaniecie od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na sięgające nawet kilkunastu procent rabaty względem ceny katalogowej.
BMW X1 2023 vs Audi Q3 2023 - konkurenci
Do rywali opisanych modeli należą Alfa Romeo Tonale, Volvo XC40, Volvo C40, Mini Countryman, Mercedes GLA, Mercedes EQA, BMW X2 oraz Lexus UX.