Porównanie: BMW iX 2024 vs Audi Q8 e-tron 2024. Niemiecka alternatywa dla Tesli
Wielka niemiecka trójka rywalizuje ze sobą od lat praktycznie w każdym segmencie rynkowym. W ostatnich latach na topie znalazły się auta elektryczne. Porównujemy ze sobą największych rywali w postaci BMW iX oraz Audi Q8 e-tron.

Z porównania dowiesz się o:
Obecnie coraz więcej marek stawia na rozwój gamy samochodów elektrycznych. Dotyczy to w znacznym stopniu także marek premium, zwłaszcza tych wiodących. Stale poszerzają one swoje gamy o modele elektryczne, inwestują ogromne pieniądze w ich rozwój i wyposażają je w różne innowacyjne technologie. Pierwsze szlaki przetarło Audi z modelem e-tron, następnie do walki dołączyły pozostałe marki. O mocnej rywalizacji świadczą chociażby wyniki sprzedaży. W 2022 roku sprzedano w Polsce 234 egzemplarze Audi e-tron, zaś konkurencyjne BMW iX znalazło w tym czasie 229 nabywców. Oba modele plasują się zatem w TOP20 najpopularniejszych aut elektrycznych w Polsce). BMW wciąż jest dość świeżym modelem, zaś Audi doczekało się jakiś czas temu faceliftingu. Jest to zatem dobra okazja, aby porównać oba modele.
BMW iX 2024 vs Audi Q8 e-tron 2024 - krótko o modelach
BMW iX 2024
BMW iX miało premierę w 2020 roku i jest pierwszym opracowanym od podstaw elektrycznym SAV-em niemieckiej marki (Sport Activity Vehicle). Samochód wielkościowo można porównać do modeli X5 oraz X6, jednak ma on nowy, bardziej kontrowersyjny i awangardowy design. Wyróżnia się m.in. ogromną imitacją atrapy chłodnicy (tzw. nerkami), nietypową wydłużoną sylwetką czy smukłymi tylnymi lampami. Przednie reflektory, równie smukłe, można opcjonalnie doposażyć w wydajniejsze oświetlenie laserowe zamiast LED-owego. Auto poznamy też po masywnych nadkolach i zlicowanych z nadwoziem klamkach drzwi. BMW iX wyróżnia się dopracowaną aerodynamiką - współczynnik Cx wynosi zaledwie 0,25. Kabina jest nowoczesna i minimalistyczna, zdaniem producenta przypomina nowoczesny loft. Zastosowano w niej materiały z recyklingu. Uwagę zwraca zakrzywiony wyświetlacz systemu iDrive 8 o przekątnej 14,9 cala, który zintegrowano z ekranem wirtualnych zegarów o przekątnej 12,3 cala (oba pod wspólną taflą szkła). Ciekawostką we wnętrzu iX jest sześciokątna dwuramienna kierownica, a także opcjonalne kryształowe elementy, w tym pokrętło iDrive czy przyciski do sterowania fotelami na drzwiach.

Audi Q8 e-tron 2024
Audi Q8 e-tron zadebiutowało w 2018 roku jako pierwszy opracowany od podstaw samochód elektryczny. Początkowo oferowano je pod nazwą e-tron. Pod koniec 2022 roku przeprowadzono modernizację, w ramach której odświeżono nadwozie i wnętrze oraz zmieniono nazwę na Q8 e-tron. Wizualnie auto wyróżnia się strzelistymi lampami i nawiązuje do pozostałych modeli marki. Samochód występuje także z nadwoziem Sportback, czyli jako SUV coupe. Przedni pas zyskał kilka kosmetycznych poprawek, w tym inny grill i reflektory, a także LED-ową listwę nad nim, zastosowano też aktywne żaluzje chłodnicy. Bardziej płaski wygląd zyskało też samo logo marki. W efekcie współczynnik Cx spadł z 0,28 do 0,27, a w przypadku wersji Sportback z 0,26 do 0,24. Auto zyskało też większe baterie i oferuje znacznie lepszy zasięg. Projekt kabiny z trzema wyświetlaczami (jeden od zegarów, drugi od systemu MMI, a trzeci od klimatyzacji) nawiązuje do A6 i A7, zaś na liście opcji znajdziemy m.in. kamery zastępujące lusterka.

BMW iX 2024 vs Audi Q8 e-tron 2024 - wymiary
BMW iX mierzy 4953 mm długości, 1967 mm wysokości oraz 1695 mm wysokości. Rozstaw osi ma 3000 mm, a bagażnik pomieści od 500 do 1750 litrów. Prześwit ma 203 mm. Samochód waży od 2440 do 2670 kg, w zależności od wersji.

Audi Q8 e-tron mierzy 4915 mm długości, 1937 mm szerokości oraz 1633 mm wysokości, a rozstaw osi liczy 2928 mm. Bagażnik pomieści od 569 do 1637 litrów. Audi Q8 e-tron Sportback jest nieco niższe, gdyż liczy 1619 mm wysokości. Bagażnik pomieści od 528 do 1567 litrów. Samochód waży od 2585 do 2725 kg w topowej wersji SQ8 e-tron.

BMW iX 2024 vs Audi Q8 e-tron 2024 - silniki
W gamie silnikowej BMW iX znajdziemy trzy wersje. Każda ma napęd na obie osie xDrive i korzysta z dwóch silników elektrycznych. Poniżej prezentujemy zestawienie danych technicznych poszczególnych odmian BMW iX:
Wersja | iX xDrive40 | iX xDrive50 | iX M60 |
Moc | 326 KM | 523 KM | 619 KM |
Moment obrotowy | 630 Nm | 765 Nm | 1015 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km//h | 6,1 s | 4,6 s | 3,8 s |
Prędkość maksymalna | 200 km/h | 200 km/h | 250 km/h |
Zasięg | 404-435 km | 587-632 km | 501-566 km |
Pojemność baterii (brutto) | 71 kWh | 105 kWh | 105 kWh |
Również w gamie Audi Q8 e-tron znajdziemy trzy warianty układu napędowego. Każda korzysta z dwóch silników elektrycznych i ma napęd na obie osie quattro. Poniżej prezentujemy dane techniczne każdej z nich:
Wersja | Q8 e-tron 50 quattro | Q8 e-tron 55 quattro | SQ8 e-tron quattro |
Moc | 340 KM | 408 KM | 503 |
Moment obrotowy | 664 Nm | 664 Nm | 973 Nm |
Przyspieszenie 0-100 km//h | 6 s | 5,6 s | 4,5 s |
Prędkość maksymalna | 200 km/h | 200 km/h | 210 km/h |
Zasięg | 410-480 km | 481-578 km | 416-458 km |
Pojemność baterii (brutto) | 95 kWh | 114 kWh | 114 kWh |
BMW iX 2024 vs Audi Q8 e-tron 2024 - ceny i wyposażenie
Ceny
BMW iX w wersji xDrive40 kosztuje od 378 300 zł. Mocniejszy wariant xDrive50 wyceniono na 498 000 zł, zaś topowa odmiana iX M60 oznacza wydatek co najmniej 609 000 zł.
Audi Q8 e-tron advanced 50 quattro kosztuje od 353 000 zł, mocniejszy wariant advanced 55 quattro wyceniono na 381 100 zł, zaś topowy SQ8 e-tron quattro to koszt 444 300 zł. Dopłata do odmiany Sportback wynosi 11 300 zł.
Wyposażenie
Porównujemy wyposażenie standardowe BMW iX w bazowej wersji xDrive40 za 378 300 zł z Audi Q8 e-tron advanced 50 quattro za 353 000 zł.
BMW iX xDrive40 - wybrane elementy wyposażenia standardowego:
- BMW Live Cockpit Plus z zakrzywionym wyświetlaczem BMW
- BMW Operating System 8.5 z nawigacją
- elektrycznie regulowane fotele przednie
- ogrzewanie foteli przednich
- 2-strefowa klimatyzacja automatyczna z nawiewami tylnymi
- system Travel Comfort (wybór uchwytów i rozwiązań montażowych dostępny w ofercie oryginalnych akcesoriów BMW)
- tryby BMW My Mode: PERSONAL, SPORT, EFFICIENT
- pompa ciepła dla zwiększenia wydajności i wstępnego przygotowania akumulatora i wnętrza
- system asystujący kierowcy
- Active Guard
- Active Protection
- asystent parkowania obejmujący Active Park Distance Control i kamerę cofania
- kabel do ładowania (typu 3) do publicznych stacji ładowania
- ładowanie AC (do 11 kW), ładowanie DC (do 195 kW)
- aerodynamiczne obręcze kół
- reflektory diodowe i diodowe lampy tylne

Audi Q8 e-tron advanced 50 quattro - wybrane elementy wyposażenia standardowego:
- 2-strefowa komfortowa klimatyzacja automatyczna
- Klimatyzacja postojowa
- Zwiększona moc ogrzewania
- Kluczyk z pilotem, z Safelock
- Pokrywa bagażnika, elektrycznie otwierana i zamykana
- Audi virtual cockpit
- MMI Navigation plus z MMI touch response
- Audi connect Navigation & Infotainment
- System ostrzegający przed opuszczeniem pasa ruchu z asystentem wspomagającym kierowcę w nagłych wypadkach medycznych Emergency Assist
- Audi parking system plus z wizualizacją otoczenia
- Tempomat z ogranicznikiem prędkości
- Audi pre sense basic
- Kamera z czujnikiem odległości (w systemie wspomagającym kierowcę).
- System rozpoznawania znaków drogowych współpracujący z kamerą
- Audi pre sense front
- Progresywny układ kierowniczy
- Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne
- Reflektory LED z soczewką
- Obudowy lusterek w kolorze nadwozia
- Spojler dachowy
- Przednie siedzenia z elektryczną regulacją i pamięcią ustawień dla fotela kierowcy
- Górna część tablicy rozdzielczej pokryta skórą ekologiczną
- Ładowarka on-board do 11 kW (AC)

BMW iX vs Audi Q8 e-tron - kalkulacja leasingu 2023
Poniżej przedstawiamy przykładową kalkulację leasingu dla BMW iX xDrive40 o mocy 326 KM z napędem na obie osie:
- Cena katalogowa: 459 400 zł
- Cena Superauto.pl po rabacie: 423 300 zł.
- Czas trwania umowy leasingowej: 60 miesięcy
- Wpłata własna 25% (104 000 zł)
- Wartość wykupu 15% (64 000 zł).
- Rata netto: 5197 zł
BMW iX 2024 w leasingu - korzyści podatkowe
Ten samochód po uwzględnieniu korzyści podatkowych kosztuje Cię jedynie:
- w przypadku użytkowania wyłącznie do celów służbowych: 419 905 zł
- w przypadku użytkowania do celów mieszanych: 444 805 zł
Poniżej przedstawiamy przykładową kalkulację leasingu dla Audi Q8 e-tron 50 quattro S Line o mocy 340 KM z napędem na obie osie:
- Cena katalogowa: 459 640 zł
- Cena Superauto.pl po rabacie: 432 100 zł.
- Czas trwania umowy leasingowej: 60 miesięcy
- Wpłata własna 25% (106 000 zł)
- Wartość wykupu 15% (64 000 zł).
- Rata netto: 5321 zł
Audi Q8 e-tron 2024 w leasingu - korzyści podatkowe
Ten samochód po uwzględnieniu korzyści podatkowych kosztuje Cię jedynie:
- w przypadku użytkowania wyłącznie do celów służbowych: 428 971 zł
- w przypadku użytkowania do celów mieszanych: 454 352 zł
BMW iX i Audi Q8 e-tron w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkanaście egzemplarzy BMW iX w różnych wersjach silnikowych. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2023 roku, większość z nich dostaniecie od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na sięgające nawet kilkunastu procent rabaty.
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy Audi Q8 e-tron w różnych wersjach silnikowych, nadwoziowych i wyposażeniowych. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2023 roku, większość z nich dostaniecie od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na sięgające nawet kilkunastu procent rabaty.
BMW iX 2024 vs Audi Q8 e-tron 2024 - rywale
Do rywali wspomnianych modeli należą m.in. Mercedes EQE SUV, Jaguar I-Pace, Lexus RZ 450e, Tesla Model X, Volvo EX90 oraz Maserati Grecale Folgore.