Porównanie: Audi A3 2023 vs BMW 1 2023 vs Mercedes A 2023. Niemieckie kompakty premium
Kompaktowe hatchbacki cieszą się ogromną popularnością z racji na przystępną cenę i relatywnie dobrą funkcjonalność. Dotyczy to jednak producentów aut popularnych, zaś oferta marek premium ogranicza się głównie do trzech modeli. Zestawiamy ze sobą niemieckie kompakty w postaci Audi A3, BMW serii 1 oraz Mercedesa Klasy A.

W porównaniu znajdziesz:
Mimo ekspansji SUV-ów i crossoverów w różnych segmentach kompaktowe hatchbacki wciąż cieszą się dużą popularnością, a ich oferta jest naprawdę bogata. Oferują dobry stosunek ceny do osiągów i funkcjonalności. Dotyczy to zwłaszcza producentów tzw. samochodów popularnych. Jeszcze przed kilkoma laty dość bogata była też oferta marek premium oferujących modele kompaktowe. Obecnie oferta hatchbacków premium ogranicza się głównie do trzech marek w postaci Audi, Mercedesa oraz BMW, jednak także i one stopniowo tracą na popularności. Dość powiedzieć, że w 2022 roku jedynie Audi A3 znalazło się w rankingu TOP50 najpopularniejszych aut w Polsce ze sprzedażą na poziomie 2711 sztuk, co dało mu 44. lokatę. W Europie natomiast sprzedano 105 709 egzemplarzy Audi A3 w 2022 roku (28. miejsce w TOP50) oraz 88 814 sztuk Mercedesa Klasy A ( 35. miejsce w TOP50). Zestawiamy ze sobą najnowsze wydania Audi A3, BMW serii 1 oraz Mercedesa Klasy A.
Audi A3 2023 vs BMW serii 1 2023 vs Mercedes Klasy A 2023 - krótko o modelach
Audi A3 2023
Obecne IV wcielenie kompaktowego Audi zadebiutowało wiosną 2020 roku. Podobnie jak pozostałe kompakty koncernu Volkswagena, Audi A3 zbudowano w oparciu o nową modułową platformę MQB evo. W efekcie A3 jest niższe i dłuższe, na czym zyskały jego proporcje. Charakterystycznymi elementami designu kompaktowego Audi są duża atrapa chłodnicy, wielokątne, podłużne reflektory oraz tylne lampy wzbogacone ostrymi kantami. W ofercie A3 po raz pierwszy w historii modelu zabrakło wersji trzydrzwiowej. Auto występuje jako pięciodrzwiowy hatchback oraz sedan. Kokpit A3 skupiono na kierowcy. Znajdziemy w nim dobrze znane z modeli klasy wyższej elementy, w tym 10,1-calowy dotykowy ekran systemu multimedialnego pośrodku deski rozdzielczej czy Audi virtual cockpit oferujący m.in. duży wyświetlacz map nawigacji, a w wersji plus ma wyświetlacz o przekątnej 12,3 cala.

BMW serii 1 2023
Trzecia generacja BMW serii 1 F40 zadebiutowała wiosną 2019 roku i jest rewolucyjne. Po raz pierwszy bowiem auto oferowane jest wyłącznie jako pięciodrzwiowy hatchback, ponadto BMW odeszło od napędu na tylną oś na rzecz napędu na przednią oś. Jest to ostatni kompaktowy model tego producenta oparty na nowej przednionapędowej platformie, która zadebiutowała w 2014 roku wraz z I generacją minivana serii 2 Active Tourer. W III generacji serii 1 zmieniono nieco proporcje nadwozia, w tym krótszą maskę oraz wyższe i szersze nadwozie. Jednocześnie skróceniu uległy jego długość i rozstaw osi. Auto wyróżniają podłużne tylne lampy. Rezygnacja z tylnego napędu poprawiła przestronność kabiny. Projekt kabiny wygląda nowocześniej i nawiązuje do przedstawionej rok wcześniej serii 3 G20, zastosowano też lepsze niż dotychczas materiały wykończeniowe.

Mercedes Klasy A 2023
IV generacja Mercedesa Klasy A W177 zadebiutowała w marcu 2018 roku na targach w Genewie. Samochód zaprojektowano zgodnie z nowym, bardziej agresywnym stylem Mercedesa zawierającym tzw. "predator's face", wyróżniającym się m.in. strzelistymi reflektorami i bardziej dynamiczną stylizacją. W kwietnią 2018 roku po raz pierwszy w historii Klasy A do gamy dołączył także sedan. W aucie zastosowano technologię znaną z aut wyższych klas, zwłaszcza jeśli chodzi o aspekty bezpieczeństwa, a także wygody. W środku (w opcji) umieszczone są dwa 10-calowe ekrany, w podobnej konfiguracji jak w Klasie E oraz Klasie S, nagłośnienie Burmester, czy wentylowane fotele. W październiku 2022 roku samochód przeszedł niewielki lifting na rok modelowy 2023. Zmieniono lampy oraz wprowadzono nowy wzór atrapy chłodnicy, a także przemodelowano zderzaki.

Audi A3 2023 vs BMW serii 1 2023 vs Mercedes Klasy A 2023 - wymiary
Audi A3 hatchback mierzy 4343 mm długości, 1816 mm szerokości oraz 1449 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2636 mm. Bagażnik pomieści od 380 do 1200 litrów lub od 280 do 1100 l w przypadku odmiany hybrydowej PHEV. Audi A3 Limousine mierzy 4495 mm długości, 1816 mm szerokości oraz 1425 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2636 mm. Bagażnik pomieści 425 litrów.
BMW serii 1 mierzy 4319 mm długości, 1799 mm szerokości oraz 1434 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2670 mm. Bagażnik pomieści od 380 do 1200 litrów.
Mercedes Klasy A mierzy 4419 mm długości, 1796 mm szerokości oraz 1440 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2729 mm. Bagażnik pomieści od 355 do 1195 litrów. Wersja sedan mierzy 4549 mm długości, 1796 mm szerokości oraz 1446 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2729 mm. Bagażnik pomieści 405 litrów.
Audi A3 2023 vs BMW serii 1 2023 vs Mercedes Klasy A 2023 - silniki
Audi A3 2023
Bazowy wariant benzynowy w gamie Audi A3 to odmiana 30 TFSI korzystająca z silnika 1.0 o mocy 110 KM i maksymalnym momencie obrotowym 200 Nm. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej lub 7-stopniowej dwusprzęgłowej S-Tronic. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,6 s, a prędkość maksymalna to 204 km/h. Mocniejsza odmiana 35 TFSI korzysta z silnika 1.5 o mocy 150 KM i maksymalnym momencie obrotowym 250 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,7 s (8,4 s z S-Tronic), zaś prędkość maksymalna wynosi 227 km/h (z S-Tronic 224 km/h). W ofercie jest też wariant 40 TFSI quattro S-Tronic z 2-litrowym silnikiem o mocy 190 KM i maksymalnym momencie obrotowym 320 Nm. Napęd trafia na obie osie, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7 s, a prędkość maksymalna to 241 km/h. Gamę wieńczą sportowe warianty S3 oraz RS3, obie z napędem na obie osie quattro i 7-stopniową przekładnią S-Tronic. Pierwszy z nich korzysta z 2-litrowej jednostki TFSI wytwarzającej 310 KM oraz 400 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,8 s i rozpędza się do 250 km/h. Topowe RS3 ma już jednostkę R5 o pojemności 2.5 litra i oferuje 400 KM oraz 500 Nm. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,8 s i rozpędza się do 250 km/h.

W ofercie jest też wariant hybrydowy plug-in oparty na jednostce 1.4 TFSI, rozwijający łącznie 245 KM oraz 400 Nm. Za przeniesienie napędu na przednią oś odpowiada 6-stopniowa dwusprzęgłowa przekładnia S-Tronic. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,8 s, a prędkość maksymalna to 232 km/h. Akumulatory mają 13,2 kWh pojemności i zapewniają do 59 km zasięgu w trybie elektrycznym. Gamę diesli tworzą dwa warianty oparte na 2-litrowym silniku TDI. Słabszy 30 TDI ma bazowo napęd na przód i 6-biegową skrzynię ręczną lub dostępną za dopłatą 7-stopniową S-Tronic. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w obu przypadkach zajmuje 10,6 s, a prędkość maksymalna to 201 km/h. Mocniejszy wariant 35 TDI oferuje 150 KM oraz 360 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,3 s i rozpędza się do 222 km/h.

BMW serii 1 2023
W gamie jednostek napędowych BMW serii 1 znalazły się wyłącznie 3- i 4-cylindrowe motory benzynowe i wysokoprężne o pojemnościach od 1.5 do 2 litrów. Bazowy wariant benzynowy 116i występuje 6-biegową skrzynią manualną lub 7-stopniową dwusprzęgłową Steptronic i napędem na przednią oś. Korzysta on z 1.5-litrowej jednostki R3 generującej 109 KM oraz 190 Nm i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,6 s oraz prędkość maksymalną 200 km/h. Mocniejsza odmiana 118i również ma silnik 1.5, jednak oferuje 136 KM oraz 220 Nm. W jej przypadku przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,9 s, a prędkość maksymalna to 213 km/h. Następna w gamie jest odmiana 120i z 2-litrowym silnikiem R4 o mocy 178 KM i maksymalnym momencie obrotowym 280 Nm. Standardowo współpracuje ona z 7-stopniową przekładnią Steptronic. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7 s, a prędkość maksymalna to 235 km/h. Powyżej jest wariant 128ti generujący 265 KM oraz 400 Nm, wyposażony w 8-stopniową w przekładnię automatyczną Steptronic i przedni napęd. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 s i rozpędza się do 250 km/h. Ofertę wieńczy wariant M135i xDrive generujący 306 KM oraz 450 Nm. Przyspiesza on od 0 do 100 km/h w 4,8 s i rozpędza się do 250 km/h. Napęd trafia na obie osie.

Oferta diesli składa się z trzech wariantów. Bazowy 116d ze skrzynią manualną (w opcji 7-stopniowa przekładnia Steptronic) i napędem na przód korzysta z 1.5-litrowej jednostki R3 o mocy 116 KM i maksymalnym momencie obrotowym 270 Nm. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,3 s i rozpędza się do 200 km/h. Odmiana 118d korzysta już z 2-litrowego diesla o mocy 150 KM i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,5 s (ze skrzynią Steptronic w 8,4 s) i rozpędza się do 218 km/h (216 km/h ze skrzynią Steptronic). Topowy diesel 120d występuje zarówno z napędem na przednią oś jak i na obie xDrive. Generuje on 190 KM i 400 Nm i współpracuje z 8-biegową przekładnią automatyczną Steptronic. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,3 s (xDrive w 7 sekund) i rozpędza się do 231 km/h (xDrive do 230 km/h).

Mercedes Klasy A 2023
Mercedes Klasy A występuje wyłącznie z 4-cylindrowymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi o pojemnościach od 1,33 do 2 litrów i mocy od 136 do 421 KM. Dostępny jest też wariant hybrydowy PHEV. W każdej wersji standardem jest 7-stopniowa przekładnia dwusprzęgłowa, za wyjątkiem topowego wariantów 45 AMG S 4MATIC+ oraz odmiany hybrydowej, gdzie znajdziemy 8-stopniową dwusprzęgłową przekładnię. Skoro już jesteśmy przy hybrydzie, bazuje ona na jednostce benzynowej 1.33 i rozwija łącznie 218 KM oraz 450 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,4 s, a prędkość maksymalna to 235 km/h. Baterie o pojemności 15 kWh zapewniaja do 71 km zasięgu w trybie elektrycznym. Wśród diesli znajdziemy natomiast 2-litrowy motor, który w słabszej wersji A 200 d rozwija 150 KM i 320 Nm, zaś w mocniejszej A 220 d 190 KM i 400 Nm. A 200 d przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,3 s i rozpędza się do 217 km/h, zaś A 220 d przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,2 s i rozpędza się do 235 km/h.

Bazowy wariant benzynowy A 180 korzysta z turbodoładowanego silnika 1.33 o mocy 136 KM i maksymalnym momencie obrotowym 230 Nm. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,2 s i rozpędza się do 215 km/h. Mocniejsza odmiana A 200 również ma silnik 1.33, jednak generuje już 163 KM oraz 270 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,2 s i rozpędza się do 221 km/h. Powyźej jest już wariant A 220 4MATIC z napędem na obie osie i 2-litrowym silnikiem generującym 190 KM i 300 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,1 s, a prędkość maksymalna to 237 km/h. Bastępnie jest odmiana A 250 4MATIC o mocy 224 KM i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm. Przyspiesza ona od 0 do 100 km/h w 6,3 s i rozpędza się do 250 km/h. Ofertę wieńczą sportowe odmiany AMG. Mercedes-AMG A 35 4MATIC generuje 306 KM oraz 400 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,7 s i rozpędza się do 250 km/h. Topowy wariant Mercedesa-AMG A 45 S 4MATIC+ generuje już 421 KM oraz 500 Nm i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,9 s, zaś jego prędkość maksymalna wynosi 270 km/h.

Audi A3 2023 vs BMW serii 1 2023 vs Mercedes Klasy A 2023 - ceny
Bazowe Audi A3 Sportback 30 TFSI kosztuje od 110 500 zł, zaś dopłata do przekładni S-Tronic wynosi 9200 zł. Odmiana 35 TFSI ze skrzynią manualną kosztuje od 120 300 zł, zaś 40 TFSI Advanced quattro S-Tronic od 159 800 zł. Odmianę wysokoprężną 30 TDI wyceniono na 127 900 zł, zaś 35 TDI na 149 400 zł. Odmiana hybrydowa PHEV kosztuje od 185 000 zł, zaś topowe S3 i RS3 kosztują odpowiednio 207 000 oraz 291 900 zł. Dopłata do nadwozia Limousine wynosi 3000 zł w przypadku cywilnych wersji, 3100 zł w S3 oraz 9600 zł w przypadku RS3.
Poniżej prezentujemy cennik BMW serii 1:

Mercedes Klasy A 180 kosztuje od 154 000 zł, A 200 od 161 000 zł, A 200 4MATIC od 186 000 zł, A 35 AMG 4MATIC+ od 226 900 zł, zaś topowy A 45 AMG S 4MATIC+ od 289 900 zł. Wysokoprężny Mercedes A 200 d kosztuje od 169 000 zł, zaś A 220 d od 178 000 zł. Wariant hybrydowy PHEV wyceniono na 218 000 zł.
Audi A3 vs BMW serii 1 vs Mercedes Klasy A - kalkulacja leasingu 2023
Poniżej przedstawiamy przykładową kalkulację leasingu dla Audi A3 Sportback 35 TFSI S Line z silnikiem 1.5 o mocy 150 KM z 7-stopniową przekładnią dwusprzęgłową S Tronic i napędem na przednią oś.
- Cena katalogowa: 172 560 zł
- Cena Superauto.pl po rabacie: 151 900 zł.
- Czas trwania umowy leasingowej: 48 miesięcy
- Wpłata własna 25% (38 000 zł)
- Wartość wykupu 15% (23 000 zł).
- Rata netto: 2154 zł
Audi A3 2023 w leasingu - korzyści podatkowe
Ten samochód po uwzględnieniu korzyści podatkowych kosztuje Cię jedynie:
- w przypadku użytkowania wyłącznie do celów służbowych: 124 486 zł
- w przypadku użytkowania do celów mieszanych: 138 169 zł
Poniżej przedstawiamy przykładową kalkulację leasingu dla BMW serii 1 118i Sport Line z silnikiem 1.5 o mocy 136 KM z 7-stopniową przekładnią dwusprzęgłową Steptronic i napędem na przednią oś.
- Cena katalogowa: 163 900 zł
- Cena Superauto.pl po rabacie: 154 000 zł.
- Czas trwania umowy leasingowej: 48 miesięcy
- Wpłata własna 25% (38 000 zł)
- Wartość wykupu 15% (23 000 zł).
- Rata netto: 2199 zł
BMW serii 1 2023 w leasingu - korzyści podatkowe
Ten samochód po uwzględnieniu korzyści podatkowych kosztuje Cię jedynie:
- w przypadku użytkowania wyłącznie do celów służbowych: 126 645 zł
- w przypadku użytkowania do celów mieszanych: 140 119 zł
Poniżej przedstawiamy przykładową kalkulację leasingu dla Mercedesa Klasy A 200 AMG Line z silnikiem 1.33 o mocy 163 KM z 7-stopniową przekładnią dwusprzęgłową i napędem na przednią oś.
- Cena katalogowa: 181 845 zł
- Cena Superauto.pl po rabacie: 169 200 zł.
- Czas trwania umowy leasingowej: 48 miesięcy
- Wpłata własna 25% (42 000 zł)
- Wartość wykupu 15% (26 000 zł).
- Rata netto: 2401 zł
Mercedes Klasy A 2023 w leasingu - korzyści podatkowe
Ten samochód po uwzględnieniu korzyści podatkowych kosztuje Cię jedynie:
- w przypadku użytkowania wyłącznie do celów służbowych: 142 033 zł
- w przypadku użytkowania do celów mieszanych: 154 593 zł
Audi A3, BMW serii 1 oraz Mercedes Klasy A w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy Audi A3 w różnych wersjach silnikowych i nadwoziowych. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2023 roku, wiele z nich dostaniecie od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz sięgające nawet kilkunastu procent rabaty względem ceny katalogowej.
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy BMW serii 1 w różnych wersjach silnikowych. Niemal wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2023 roku, wiele z nich dostaniecie od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz sięgające nawet kilkunastu procent rabaty względem ceny katalogowej.
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy Mercedesa Klasy A w różnych wersjach silnikowych i nadwoziowych. Wszystkie samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2023 roku, wiele z nich dostaniecie od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz sięgające nawet kilkunastu procent rabaty względem ceny katalogowej.
Audi A3 2023 vs BMW serii 1 2023 vs Mercedes Klasy A 2023 - konkurenci
Do rywali wspomnianych modeli należą DS 4 oraz Mini Clubman.