Nowe Renault Megane PHEV, czyli technologia z Formuły 1 w rodzinnym i ekologicznym kombi.
Renault Megane jako przedstawiciel segmentu C od samego początku ma silną konkurencję. Nie bez powodu segment C zwany jest segmentem golfa. Czy najnowsza generacja Megane wciąż jest mocnym graczem? Dzisiaj kilka słów o RENAULT Megane INTENS E-TECH 160 Plug-in hybrid.

Renault Megane Facelifting

Jedną z najważniejszych zmian po face-liftingu jest zestaw wirtualnych wskaźników o przekątnej 10,2”. Wyświetlają się tam wszystkie niezbędne informacje pochodzące z danych komputera pokładowego jak przepływy energii w układzie hybrydowym i wskazania odzysku energii z hamowania, a także nawigacja włącznie z opcją wyświetlania mapy.
Nowa stacja multimedialna z ekranem o przekątnej 9,3” zasługuje na pochwałę. Znakomita i płynna obsługa Apple CarPlay oraz Android Auto, odtwarzanie muzyki przez BT oraz Aux. Do dyspozycji kierującego jest także fabryczna nawigacja. Z poziomu ekranu możemy zmieniać wiele ustawień samego pojazdu oraz obserwować przepływy energii w układzie hybrydowym. Nowe multimedia oraz wirtualne zegary to mocny punkt Megane.
Materiały użyte do wykończenia deski rozdzielczej, boczków drzwi czy konsoli centralnej sprawiają wrażenie bardzo dobrej jakości wykonania. Począwszy od nowego Clio Renault bardzo mocno przywiązuje wagę właśnie do wykończenia wnętrza. Plastiki są dobrze spasowane, podczas testu nie zauważyłem aby na nierównościach wydawały dźwięki. Góra deski rozdzielczej oraz boczków drzwi wykonane są z miękkiego w dotyku materiału, dół deski, konsoli centralnej oraz drzwi to już twarde tworzywa. Miłym dodatkiem jest także podświetlenie ambient, czyli tak zwane oświetlenie nastrojowe. Dzięki różnym dostępnym do wyboru kolorom każdy znajdzie ten odpowiedni dla siebie.
Megane jest także dobrze zaprojektowana pod kątem widoczności. Duże lusterka, spore powierzchnie przeszklone i wygodna pozycja za kierownicą sprawiają, że z łatwością manewruje się w mieście. Dostępny jest także asystent linii, wykrywanie pojazdów w martwej strefie czy przedni radar pokazujący w sekundach odległość do poprzedzającego pojazdu. W razie wystąpienia przeszkody na drodze radar spowoduje hamowanie pojazdu, jeżeli kierujący nie podejmie reakcji szybciej.
Fotele są wygodne, po dłuższej trasie nie mogłem narzekać na komfort. Zdecydowanie są to fotele przystosowane do wielogodzinnych podróży. Wykończone częściowo skórą ekologiczną (w newralgicznych miejscach narażonych na przetarcia) oraz tkaniną tekstylną. Posiadają także trzymanie boczne i niezbędne regulacje w pionie i poziomie.
W prezentowanej wersji komfortu dla ucha dopełnia nagłośnienie BOSE. Gra bardzo czysto, podczas odtwarzania niższych tonów żaden plastik nie brzęczy. W tej klasie samochodu to dobry dodatek, wart dopłaty.
Na tylnej kanapie komfortowo mogą podróżować dwie dorosłe osoby. Kanapa jest wyprofilowana pod dwóch pasażerów. Trzy osoby będą miały już ciasno, rekomenduje więc, komplet zajętych miejsc jedynie na krótszej trasie. Pasażerowie mają do dyspozycji dwa nawiewy oraz gniazdko 12V. Tylna kanapa podobnie jak przednie fotele wykonana jest częściowo ze skóry ekologicznej, częściowo z tkaniny. Brakowało mi trochę chowanego podłokietnika z uchwytami na napoje. Co ważne, tylne drzwi są miękko wykończone. Nie jest to oczywiste w tej klasie.
Bagażnik zmniejszył się przez obecność baterii w układzie napędowym. Obecnie jego pojemność to tylko 389 L. Megane PHEV na razie występuje tylko w odmianie kombi. Z poziomu bagażnika możemy złożyć tylna kanapę powiększając przestrzeń do 1372 L. Warto wspomnieć o wykończeniu bagażnika miękka tkaniną. Pod podwójną podłogą znajduje się kabel do ładowania oraz zestaw naprawczy. Nie zapomniano o haczykach na zakupy, lampce, czy roletce przykrywającej całą przestrzeń bagażową.
Renault Megane silnik - hybryda plug in

Nowe Megane oferuje szeroką gamę silników. Skupmy się na nowości pod maską testowego egzemplarza. Bardzo nowoczesny układ hybrydowy to połączenie silnika spalinowego o pojemności 1.6 z silnikiem elektrycznym. Łączna moc układu to 160KM. Silnik spalinowy posiada 4 cylindry, dzięki czemu jego kultura pracy jest wysoka. Niemal niezauważalnie dla kierującego układ przełącza się podczas jazdy między źródłami napędu. Na początku stwierdziłem, że na pokładzie znajdziemy technologię rodem z F1. Tak jest! Koncern Renault od lat bierze udział w wyścigach F1 i sprawdzone rozwiązania implementuje do swoich seryjnych modeli. W tym przypadku taką perełką jest skrzynia biegów. Właściwie to trzy skrzynie biegów. Dlaczego aż trzy? Otóż, pierścieniowy silnik elektryczny ma osobną dwu-biegową skrzynię biegów, a silnik spalinowy ma własna mechaniczną skrzynię biegów pozbawioną synchronizatorów. Ich rolę przejęły siłowniki umiejscowione w trzeciej skrzyni biegów. Cały układ napędowy to istny komputer na kołach. Cały czas przelicza, sprawdza i synchronizuje wszystkie skrzynie biegów aby uzyskać maksymalnie płynne przekazanie napędu na koła. Efekt? Cały układ działa płynnie i aksamitnie. Zdarza się sporadycznie, że silnik szarpnie przy hamowaniu lub przyspieszaniu. Niestety widać, że czasami któraś ze skrzyń pogubi się w tej skomplikowanej układance.
Po przełączeniu w tryb sportowy samochód jest także bardzo dynamiczny, co sprawdzi się przy bezpiecznym wyprzedzaniu. Wówczas zarówno silnik spalinowy jak i elektryczny przekazują moc na przednią oś. Musimy pochwalić francuzów za wybór własnej drogi w przypadku układu hybrydowego. Nie poszli w znane połączenie z przekładniami e-CVT lub skrzynią dwu-sprzęgłową. Zastosowali swoje własne rozwiązanie i czas pokaże jak sprawdzi się pod kątem awaryjności.
Jak w każdej hybrydzie w tej także najważniejsze jest spalanie. Zasięg na samej baterii to między 35-45ckm w cyklu miejskim, kiedy możemy odzyskiwać energię z hamowania. Realnie pokonamy dystans około 40ckm, co jest niezłym wynikiem jak na baterię o pojemności 9 kWh.
Renault Megane spalanie
Przy naładowanej baterii spalanie w mieście nie powinno przekroczyć 1.5 L benzyny na 100km.
Drogi krajowe do 90ckm/h spalanie między 5,5-6 L/100km.
Spalanie na autostradzie przy wyładowanej baterii wyniesie około 7 L do 130 km/h. przy 140 około 8 L. Nadmienić należy, że wówczas silnik spalinowy działa także jako generator i doładowuje baterię.
Nieco gorzej jest w mieście przy rozładowanej baterii. Spalanie wyniosło między 7,5 a 8 L /100km. W użytkowaniu miejskim tego typu hybryda ma sens, jeżeli macie dostęp do gniazdka i ładujecie samochód pomiędzy wyjazdami. Wówczas macie do wyboru: samochód całkowicie elektryczny w mieście (z niewielkim zasięgiem) lub hybrydowy. W trasie niestety zauważymy jeszcze jedną wadę, a mianowicie pomniejszony zbiornik paliwa. W prezentowanej wersji jego pojemność to tylko 39 L, co znacząco ogranicza zasięg w trasie.
Ładowanie hybrydy plugin bateria 9 kWh
Ładowanie złączem typu drugiego trwa około 3h.
Renault Megane PHEV - zawieszanie
W tym przypadku hybrydowa wersja wymusiła zmiany również w samym zawieszeniu. Samochód jest cięższy o około 300 kg od swojego spalinowego bliźniaka. Tylne zawieszenie zostało wzmocnione. Zachowany jest jednak francuski charakter, czyli zawieszenie jest bardzo komfortowe. Pracuje cicho i sprawnie wybiera wszelkie nierówności. Samochód zdecydowanie sprawdzi się u osób lubiących komfort. Mimo to, na szybkich zakrętach da sobie radę, tym bardziej dzięki baterii obniżającej środek ciężkości. Nie jest to jednak żywioł tej wersji. Dla kierowców o sportowych aspiracjach polecam wersję Gt-Line lub RS.
Renault Megane - finansowanie
Renault Megane po faceliftingu, w wersji hybrydowej to klasyk w segmencie C. Bogate wyposażenie oraz wysoka jakość materiałów wykończenia wnętrza ma swoją cenę rozpoczynającą się od kwoty 150 000 zł według katalogu producenta. Renault Megane w leasingu Superauto.pl oferowane jest w atrakcyjnej cenie, z rabatem do 10%. Prezentowany egzemplarz w przypadku umowy leasingowej na okres 60 miesięcy, przy wpłacie własnej w wysokości 45% to zaledwie 812 zł miesięcznej opłaty ratalnej. Końcowa wartość wykupu samochody nie przekracza 20%.
Renault Megane wynajem długoterminowy
Wynajem długoterminowy Renault Megane to również jedna z coraz częściej wybieranych form finansowania przez naszych klientów. Szereg zalet, takich jak pełne ubezpieczenie wliczone w miesięczną ratę abonamentu, składka serwisowa, która pozwala na naprawę samochodu w autoryzowanych punktach, karty paliwowe czy zmienne opony to pakiet korzyści, który oferuje Superauto.pl. Wynajem długoterminowy to minimum obowiązków ze strony użytkownika samochodu. Jedyne o co musisz zadbać to pełny bak, czy w przypadku hybrydowej Renault Megane w pełni naładowana bateria akumulatora:).
W ofercie najmu długoterminowego (czas trwania umowy wynosi minimum 36 miesięcy) Renault Megane dostępne jest w abonamencie od 1200 zł.

Podsumowanie
Renault Megane to bardzo dobrze zaprojektowane kombi. Samochód sprawdzi się zarówno w roli auta służbowego, jak i rodzinnego. Z zewnątrz to bardzo atrakcyjny kompakt, a w środku zadowoli niejednego kierowcę lubiącego nowości technologiczne. Wiele funkcjonalnych oraz stylistycznych rozwiązań umili podróże. Dzięki hybrydowemu układowi napędowemu jazda po mieście może być ekonomiczna, pod warunkiem systematycznego ładowania. Jeżeli tylko macie dostęp do gniazdka, by ładować baterię samochód ma duży sens. Zasięg w trybie bez emisyjnym pozwoli wam na przemieszczenie się do pracy, przedszkola czy szkoły bez konieczności używania silnika spalinowego.
Cena testowanego egzemplarza to 153 600 zł. Czy warto? Pozostawiam to do waszej oceny 😊