Najciekawsze kompaktowe hot hatche - przegląd rynku
Poszukując dobrego daily cara, wiele osób zwraca uwagę na hot hatche. Samochody te oferują zwykle dobry stosunek ceny do osiągów, idący w parze z praktycznością. Wybraliśmy 8 najciekawszych hot hatchy na rynku.

Spis treści
Hot hatche są dość zróżnicowanym segmentem rynkowym, który w ostatnim czasie przeszedł dość mocną metamorfozę. Pojawia się coraz więcej hot hatchy w formie rozmaitych SUV-ów i crossoverów. Również elektryfikacja stworzyła nowe możliwości dla producentów hot hatchy. Kwintesencją hot hatcha jest kompaktowy hatchback z wieloma sportowymi dodatkami zarówno na zewnątrz, jak i kabinie. Są to samochody stworzone, żeby dawać frajdę z jazdy, jednocześnie bez rezygnacji z funkcjonalności na co dzień. Postanowiliśmy przybliżyć wam najciekawsze kompaktowe hot hatche i jak prezentuje się ich oferta w Superauto.pl.
Ford Focus ST
Obecna, czwarta generacja popularnego hot hatcha od Forda zadebiutowała w 2019 roku. Otrzymała ona znacznie subtelniejsze zmiany wizualne niż w przypadku poprzedników. Pojawił się większy wlot powietrza, mały tylny spojler, dyfuzor, sportowe ogumienie wraz z większymi alufelgami, a także obniżone zawieszenie. Samochód poznamy także po dwóch okrągłych końcówkach układu wydechowego oraz emblematach ST na grillu i klapie bagażnika, a także pomalowanych na czerwono zaciskach hamulcowych. W kabinie znajdziemy sportowe fotele Recaro, sportową perforowaną kierownicę z emblematem ST, kontrastowymi przeszyciami i spłaszczonym u dołu wieńcem, napisy ST na progach oraz aluminiowe nakładki na pedały. W drugiej połowie 2021 roku Focus przeszedł facelifting, jednak wersja ST dopiero trafi do salonów.

Focus ST występuje zarówno jako pięciodrzwiowy hatchback jak i kombi. Skupimy się jednak na tej pierwszej wersji. Samochód występuje z dwoma silnikami do wyboru. Pierwszym jest turbodoładowana jednostka benzynowa R4 o pojemności 2.3 litra, zapewniająca 280 KM oraz 420 Nm. To ten sam motor, jaki gościł pod maską Focusa RS poprzedniej generacji oraz Mustanga. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,7 s, zaś prędkość maksymalna to 250 km/h. Fani bardziej ekonomicznej jazdy mogą wybrać 2-litrowego diesla o mocy 190 KM i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm. Zapewnia on przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,6 s i prędkość maksymalną na poziomie 220 km/h.
W ofercie Superauto.pl znajdziecie dwa egzemplarze Focusa ST. Są to odmiany sprzed liftingu, jednak fabrycznie nowe. Oba pochodzą z 2021 roku i kosztują w granicach 180 000 zł. Jeden z nich jest dostępny od ręki. Drugi natomiast posiada wyjątkowy lakier Azura Blue, który już z daleka wyróżnia go na drodze i pasuje do sportowego charakteru samochodu, a także posiada szereg dodatków w postaci pakietów Winter, Parking czy pakietu technologicznego.
Volkswagen Golf R
Podobnie jak poprzednicy, także ósma generacja Golfa doczekała się topowej odmiany R. Co prawda za ikonę hot hatcha uchodzi słabszy Golf GTI, jednak to właśnie wariant R zapewnia jeszcze więcej emocji i jest bardziej funkcjonalny z uwagi na zastosowanie napędu 4x4 4Motion. Wariant ten zadebiutował pod koniec 2020 roku i podobnie jak dotychczasowe wcielenia, wyróżnia się on bardziej powściągliwą stylistyką od konkurentów. Wśród charakterystycznych dla wersji R dodatków znalazły się m.in. będący wyróżnikiem tej odmiany niebieski lakier, chromowane nakładki na lusterka, 18-calowe felgi (opcjonalnie 19-calowe), a także zmodyfikowane zderzaki, dwuczęściowy tylny spoiler oraz lakierowany na czarno dyfuzor skrywający cztery końcówki układu wydechowego. Ciekawostką są też lakierowane na niebiesko zaciski hamulcowe z logo R. Opcjonalnie można zdecydować się na układ wydechowy Akrapovica, który jeszcze bardziej potęguję frajdę z jazdy Golfem R. Kabinę wyróżniają natomiast sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami i logo R i niebieskimi wstawkami, sportowa perforowana kierownica z logo R i spłaszczeniem w dolnej części wieńca, wstawki ze szczotkowanego aluminium oraz aluminiowe nakładki na pedały.

Pod maską gości dobrze znana jednostka 2.0 TSI o mocy 320 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym 420 Nm. Standardowo współpracuje ona z 7-stopniową przekładnią DSG. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje tylko 4,7 sekundy, zaś prędkość maksymalna wynosi 250 km/h, a z opcjonalnym pakietem R-Performance nawet 270 km/h. Z ciekawostek auto wyposażono w tryb Drift, pozwalający na efektowną jazdę bokiem.
Cena Golfa R startuje z pułapu 199 790 zł. Doposażenie Golfa do poziomu blisko 300 tys. zł nie jest jednak problemem. W ofercie Superauto.pl znajdziecie fabrycznie nowy egzemplarz z bogatym wyposażeniem, pochodzący z 2021 roku i wyceniony na 275 370 zł. Co ważne, jest on dostępny od ręki.
Audi S3
Bardziej prestiżowy odpowiednik Golfa R zadebiutował także w 2020 roku. Na pozór Audi S3 wydaje się być tylko mocniejszą odmianą A3. Zakres zmian jest jednak znacznie większy. Przód zdominowany jest przez osłonę chłodnicy Singleframe z dużym grillem o strukturze plastra miodu. Obudowy lusterek zewnętrznych mają barwę matowego aluminium. W oczy rzuca się także dyfuzor oraz cztery końcówki układu wydechowego, które też wyróżniały poprzednią generację. Audi S3 wyróżnia się też obniżonym o 15 mm zawieszeniem. Opcjonalnie dostępne jest także adaptacyjne zawieszenie. Standardowo koła mają 18 cali a opcjonalnie 19 cali średnicy. Auto poznamy także po emblematach S3 na klapie bagażnika i atrapie chłodnicy. Audi S3 dostępne jest zarówno jako pięciodrzwiowy hatchback jak i elegancki sedan. W kabinie znajdziemy natomiast sportową, spłaszczoną u dołu kierownicę z perforowanym wieńcem i logo S, aluminiowe wstawki oraz aluminiowe nakładki na pedały i emblematy S na progach.

Pod maską Audi S3 pracuje ta sama jednostka co w Golfie R, a więc turbodoładowane 2-litrowe TSI o mocy 310 KM i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm. Co ciekawe, to o 10 KM i 20 Nm mniej niż oferuje Golf. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,8 s, zaś prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Napęd trafia na obie osie za pośrednictwem 7-stopniowej przekładni dwusprzęgłowej S-Tronic.
Co ciekawe, bazowa cena Audi S3 wcale nie różni się od Golfa R. Hot hatch od Audi kosztuje bowiem od 200 800 zł, zaś dopłata do wersji sedan wynosi 3000 zł. W ofercie Superauto.pl znajdziecie fabrycznie nowe egzemplarze Audi S3, pochodzące z 2021 oraz 2022 roku. Jeden z nich objęty jest upustem rzędu 6% względem ceny katalogowej, a jego cena startuje z pułapu 209 300 zł. Jednocześnie posiada kilka istotnych opcji jak reflektory Matrix LED, pakiet Comfort czy oświetlenie ambiente.
Mercedes-AMG A35
Czwarta generacja kompaktowego Mercedesa zadebiutowała w 2018 roku. Jego design jest oparty na nowym wzornictwie Mercedesa- „predator’s face”, który został zastosowany w nowym CLS. Wraz z hatchbackiem, linię modelową uzupełnił także przedstawiony w kwietniu 2018 roku 4-drzwiowy sedan. Należy wspomnieć, że obecna klasa A występuje w aż 3 odmianach AMG – 35, 45 o mocy 387 KM oraz topowej 45 S oferującej 421 KM. Wariant 35 AMG trafił na rynek W 2018 roku. Wyposażono go w czterocylindrowy turbodoładowany silnik 2.0 o mocy 306 KM i momencie obrotowym 400 Nm. Standardowo A35 posiada także napęd na cztery koła AMG Performance 4MATIC oraz siedmiostopniową dwusprzęgłową automatyczną skrzynię biegów. Z zewnątrz A35 wygląda jak każda inna Klasa A z pakietem AMG. Dopiero po dobraniu opcjonalnego zestawu dodatków aerodynamicznych auto nabiera agresywnych akcentów, jakich po nim oczekujemy. Są to m.in. spojler dachowy, 19-calowe felgi AMG czy dodatkowe nakładki na zderzakach. Tył wieńczą dwie okrągłe końcówki układu wydechowego i dyfuzor. Do agresywnej stylistyki klasy A 35 AMG świetnie pasuje opcjonalny żółty kolor nadwozia. Kabinę wyróżniają natomiast kubełkowe fotele, sportowa kierownica z logo AMG, ze spłaszczonym u dołu wieńcem i specjalnym pokrętłem i przyciskami, a także czerwone pasy bezpieczeństwa.

Jednostka Mercedesa klasy A korzysta z turbosprężarki typu twin-scroll. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,7 s i rozpędza się do 250 km/h. Bazowy Mercedes-AMG A35 4MATIC startuje z pułapu 196 600 zł. Z kolei najmocniejsza odmiana A45 S kosztuje od 266 000 zł. W ofercie Superauto.pl znajdują się samochody nowe z bieżącego rocznika 2022, których cena startuje od 322 241 zł oraz bogato wyposażone egzemplarze podemonstracyjne z niskim przebiegiem, czego przykładem jest Mercedes A45 S ze stanem licznika 5700 km, którego wartość oszacowano na 331 000 zł. Wyższa cena względem bazowej bierze się z bogatego wyposażenia obecnych w Superauto.pl pojazdów – posiadają one m.in. dodatkowe pakiety lusterek, AMG Night, foteli AMG Performance, wyposażenia premium PLUS (zawierający m.in. car audio Burmester) czy pakiet wspomagający bezpieczeństwo jazdy z aktywnym tempomatem. Część egzemplarzy posiada też pakiety integracyjny ze smartfonem, skórzany AMG oraz zestaw kamer 360 stopni.
BMW M135i xDrive
Aktualna, III generacja kompaktowego BMW zadebiutowała w 2019 roku i w przeciwieństwie do poprzedników napęd trafia na przednią, a nie tylną oś. Po raz pierwszy samochód występuje tylko jako pięciodrzwiowy hatchback. Trzecie wcielenie Serii 1 ma zupełnie inne proporcje nadwozia – w przeciwieństwie do poprzedników ma krótszą maskę. Samochód jest też wyższy i szerszy, a jednocześnie ma mniejszy rozstaw osi i mniejszą długość nadwozia. Charakterystycznym elementem są podłużne, tylne lampy. BMW oferuje dwa usportowione warianty serii 1, w tym przednionapędowe 128ti o mocy 265 KM i maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm, wyposażone w kilka czerwonych wyróżników wizualnych, a także opisywaną odmianę 135i xDrive. Posiada ona już napęd na obie osie i oferuje 2-litrową turbodoładowaną jednostkę R4 pod maską. Z mocą 306 KM i maksymalnym momentem obrotowym 450 Nm BMW M135i xDrive jest rywalem Audi S3 oraz Mercedesa-AMG A35. Za przekazywanie napędu odpowiada 8-stopniowa przekładnia automatyczna ZF. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,8 s, zaś prędkość maksymalna to 250 km/h. Dla porównania wariant ti przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 s i rozpędza się do 250 km/h.

BMW M135i xDrive kosztuje od 202 800 zł. Dla porównania słabszy wariant 128ti jest wyceniony na 182 300 zł, jednak jest on bardziej rywalem Volkswagena Golfa GTI.
Cupra Leon
Obecna Cupra Leon zadebiutowała w 2020 roku i bazuje na Seacie Leonie IV generacji. Samochód jest oferowany w aż 5 wersjach silnikowych oraz dwóch nadwoziowych, a także z napędem na przednią lub obie osie. Wśród sportowych wyróżników Cupry Leona warto wymienić m.in. inny grill wraz z logo marki, większe wloty powietrza w przeprojektowanym zderzaku, stylowy dyfuzor czy trapezoidalne końcówki układu wydechowego. Cuprę wyróżniają także miedziane akcenty, zarówno na nadwoziu jak i w kabinie, gdzie znajdziemy także spłaszczoną u dołu, sportową kierownicę z perforowanym wieńcem i łopatkami do zmiany biegów, kubełkowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, a także obwódki nawiewów w kolorze miedzi.

Nabywcy mają do wyboru trzy warianty benzynowe oraz wersję hybrydową plug-in. Bazowa odmiana benzynowa oferuje 245 KM oraz 370 Nm. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 7-biegowej przekładni DSG. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,4 s, zaś prędkość maksymalna to 250 km/h. Mocniejsza odmiana o mocy 300 KM rozwija 400 Nm i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,7 s. Oprócz tego są też dwa warianty hybrydowe plug-in. Oba bazują na silniku 1.4 TSI, przy czym słabszy rozwija 204 KM, a mocniejszy 245 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi odpowiednio 7,5 oraz 6,7 s, zaś prędkość maksymalna 220 oraz 225 km/h. Odmiana z napędem 4x4 występuje tylko z nadwoziem kombi i oferuje 310 KM oraz 400 Nm.
Bazowy wariant o mocy 245 KM kosztuje od 152 400 zł. Mocniejsza odmiana rozwijająca 300 KM to koszt rzędu 168 900 zł. Wersje hybrydowe wyceniono na 174 600 oraz 177 600 zł.
Renault Megane RS
Jednym z najciekawszych kompaktowych hot hatchy jest bez wątpienia Renault Megane RS. W tej wersji jest to obecnie jeden z najbardziej wyrazistych hatchbacków na rynku. Dedykowany dla tego auta pomarańczowy lakier Tonic świetnie podkreśla rasowy charakter topowego Megane. Z przodu samochód wyróżnia się subtelnym emblematem R.S. oraz charakterystycznymi LED-owymi lampami przeciwmgłowymi o wzorze szachownicy. Nadwozie zdobią też liczne owiewki za nadkolami oraz inne elementy poprawiające aerodynamikę jak spojler dachowy czy przemodelowane zderzaki. Najlepiej prezentuje się tył Megane R.S., gdzie uwagę zwracają umieszczona centralnie trapezoidalna końcówka układu wydechowego oraz umieszczony obok niej dyfuzor. W kabinie znajdziemy natomiast kubełkowe fotele, sportową kierownicę ze skóry i alcantary z czerwonym wyznacznikiem położenia kół, a także emblematy RS i czerwone przeszycia.

Pod maską Megane R.S. pracuje turbodoładowana jednostka benzynowa R4 o pojemności 1.8 litra. To ten sam silnik, z którego korzysta m.in. Alpine A110.W Megane generuje on 300 KM oraz 420 Nm. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 7-stopniowej dwusprzęgłowej przekładni EDC. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,7 s, zaś prędkość maksymalna to 260 km/h. Wyróżnikiem Megane R.S. jest standardowy układ czterech kół skrętnych 4CONTROL.
Francuski hot hatch występuje w odmianie bazowej oraz bardziej ekstremalnej Trophy wyróżniającym się utwardzonym sportowym zawieszeniem Cup, 19-calowymi felgami oraz samoblokującym się mechanizmem różnicowym przedniej osi. Bazowa wersja kosztuje od 159 900 zł, zaś wariant Trophy od 178 900 zł.
Hyundai i30 N Performance
Koreańczycy rozpoczęli swoją przygodę z hot hatchami z grubej rury, prezentując w 2017 roku model i30 N. Jest on pierwszym samochodem opracowanym przez sportowy dział Hyundai N. Samochód powstał jako konkurencja dla Golfa GTI i spółki. Hyundai i30 N wyróżnia się wyraźnie przeprojektowanym pasem przednim i tyłem ze spojlerem dachowym oraz agresywnie stylizowanymi zderzakami z czerwonymi dodatkami, a także sportowym, obniżonym zawieszeniem, 19-calowymi alufelgami, dyfuzorem i dwiema okrągłymi końcówkami układu wydechowego. W 2020 roku zadebiutowała odmiana po liftingu wyróżniająca przestylizowanym pasem przednim i wnętrzem, a także wydajniejszym układem napędowym. W kabinie znajdziemy m.in. sportoe fotele kubełkowe, kierownicę z logo N i niebieskim znacznikiem położenia kół, a także niebieskie przeszycia i emblematy N. Hyundai i30 N występuje zarówno jako pięciodrzwiowy hatchback jak i liftback nazwany przez producenta Fastback.

Pod maską i30 N pracuje 2-litrowa turbodoładowana jednostka benzynowa dostępna w dwóch wersjach mocy. Bazowy wariant rozwija 250 KM oraz 353 Nm i współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną. W każdej wersji napęd trafia na przednią oś. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w tej odmianie zajmuje 6,4 s, zaś prędkość maksymalna wynosi 250 km/h. Jest też odmiana Performance rozwijająca 280 KM oraz 393 Nm. Występuje ona z 6-biegową przekładnią manualną lub 8-stopniową dwusprzęgłową DCT. Wariant Performance wyróżnia się m.in. elektronicznie sterowanym mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu, a także większymi tarczami hamulcowymi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w odmianie z przekładnią manualną zajmuje 5,9 s, zaś ze skrzynią N DCT 5,4 sekundy.
Bazowy Hyundai i30 N kosztuje od 140 900 zł, zaś odmiana Performance wymaga wydania kwoty 165 900 zł. Za przekładnię automatyczną dopłacimy kolejne 9000 zł.