Mercedes Klasy G W464- co warto wiedzieć? Cena, dane techniczne, wersje
Mercedes Klasy G od dziesięcioleci jest jedną z ikon motoryzacji, uchodzi za jedną z najbardziej prestiżowych i luksusowych terenówek. Postanowiliśmy przybliżyć Wam ten model.

Z artykułu dowiesz się o;
Mercedes G Klasa - krótko o historii modelu
Na początek krótka geneza modelu. Historia Klasy G sięga 1979 roku, kiedy to Mercedes zaprezentował oficjalnie pierwsze wcielenie swojej terenówki. Zamiarem producenta było stworzenie lekkiego i mocnego auta w teren przeznaczonego dla wojska, zachowującego jednocześnie godny marki komfort i bezpieczeństwo.Zaprezentowano dwie odmiany nadwoziowe (samochód terenowy i kabriolet) w dwóch rozstawach osi (SWB: 2400 mm; LWB: 2850 mm). W tym samym roku gamę uzupełniła cywilna wersja opatrzona kodem W460. W 1980 roku ofertę uzupełniono o wersję użytkową van. Na liście opcji Klasy G znalazła się klimatyzacja, fotele Recaro, automatyczna skrzynia, kratki ochronne na reflektory czy wciągarka. Klasa G udowodniła, że da się połączyć komfort ze świetnymi właściwościami terenowymi, co uzyskano poprzez rezygnację z resorów piórowych na rzecz sprężyn śrubowych ze stabilizatorem przedniej osi.
W 1989 roku zaprezentowano II generację Klasy G, która poszła bardziej w stronę SUV-a niż klasycznej terenówki, jednocześnie zachowała dobre parametry terenowe i zyskała bardziej luksusowy charakter i bogatsze wyposażenie. Samochód w przeciwieństwie do poprzednika dostał stały napęd z z elektronicznie blokowanymi wszystkimi dyferencjałami (przednim, centralnym i tylnym). Poprawiono też wykończenie - Klasa G oferowała m.in. drewno i skórę. W 2000 roku samochód trafił na rynek amerykański. W 2007 r. G Klasa doczekała się modernizacji, a kolejna miała miejsce w 2012 r. Z kolei w 2011 r. zakończono produkcję odmiany trzydrzwiowej. W 2013 r. wycofano krótki wariant cabrio, za to dołączyła hardcorowa wersja G 63 AMG 6x6. W 2015 r. przeprowadzono ostatni obszerny lifting.
Mercedes Klasy G 2024 - stylistyka i wyposażenie
Pora wreszcie na współczesność i aktualną III generację Klasy G (W464). Samochód zadebiutował w 2018 roku i wygląda niemal identycznie co poprzednicy, choć jest zupełnie nową konstrukcją. Zastosowano w nim reflektory LED z ringami do jazdy dziennej, a także w zupełnie nową kabinę z dwoma 12,3-calowymi wyświetlaczami i turbinowe nawiewy jak w pozostałych modelach Mercedesa. Samochód został wydłużony i poszerzony, jeszcze bardziej przypomina luksusem i wyposażeniem SUV-y, a przy tym oferowany jest w 5-drzwiowej odmianie. Mimo to zwiększono prześwit i poprawiono kąty natarcia, zejścia i rampowy. Głównymi zmianami względem poprzednika są nowa atrapa chłodnicy oraz bardziej obłe zderzaki. Całkowicie przeprojektowano zawieszenie, stosując zamiast tylnego mostu konstrukcję wielowahaczową.

Na początku 2024 roku Mercedes Klasy G przeszedł kosmetyczny facelifting, w ramach którego odświeżono nadwozie i kabinę, wprowadzono nową kierownicę i najnowszą wersję systemu MBUX Infotainment oraz wzbogacono listę systemów bezpieczeństwa. Wśród nowości znajdziemy m.in. nowy widok OFFROAD COCKPIT oraz przydatną w terenie funkcję "przezroczystej maski". . Aby wygenerować obraz na ekranie, samochód łączy widok z przedniej kamery oraz dwóch kamer w lusterkach bocznych. W doborze toru jazdy dodatkowo pomaga wizualizacja pasa ruchu.
Z luksusowych elementów wyposażenia warto wspomnieć o funkcji bezkluczykowego dostępu KEYLESS-GO, uchwytach na pojemniki z napojem z regulacją temperatury, systemie dźwięku przestrzennego Burmester 3D oraz systemie rozrywki dla pasażerów tylnych siedzeń MBUX.

Mercedes G Klasa 2024 - dane techniczne
Mercedes Klasy G bazuje na ramie, mierzy 4825 mm długości, 1931 mm szerokości oraz 2042 mm wysokości (topowy wariant 63 AMG mierzy odpowiednio 4873, 1984 i 1971 mm). Rozstaw osi liczy 2890 mm. Bagażnik pomieści 640 litrów, a na jego klapie umieszczono koło zapasowe. Maksymalne obciążenie dachu wynosi 150 kg. Ciekawym detalem nawiązującym do przodka są wystające zawiasy drzwi czy umieszczona na nadkolach kierunkowskazy.
Mercedes G Klasa 2024 - parametry terenowe
Poniżej prezentujemy kluczowe parametry terenowe Mercedesa G Klasy:
Parametr | Wartość |
---|---|
Zdolność pokonywania wzniesień | Do 100% (45°) |
Prześwit między osiami | Co najmniej 241 mm |
Maksymalna głębokość brodzenia | 70 cm |
Stabilna jazda na pochyłościach bocznych | Do 35° |
Kąt natarcia (z przodu) | 31° |
Kąt zejścia (z tyłu, bez haka) | 30° |
Kąt rampowy | 26° |
Skrzynię rozdzielczą skonfigurowano w taki sposób, że 40% momentu napędowego trafia na oś przednią, a 60% – na oś tylną. Samochód posiada też reduktor. Reduktor można włączyć w pozycji przekładni N, za pomocą przełącznika LOW RANGE, podczas jazdy z prędkością do 40 km/h. Przełożenie skrzyni rozdzielczej zmienia się wówczas z 1,00 – w ustawieniu drogowym HIGH RANGE – na 2,93. Zmianę z pozycji LOW RANGE na HIGH RANGE można przeprowadzić do 70 km/h.

Mercedes G Klasa 2024 - silniki
Gama silnikowa nowej G Klasy jest w pełni zelektryfikowana – obejmuje jednostki z instalacją łagodnej hybrydy, z rozrusznikiem zintegrowanym z alternatorem (ISG) oraz 48-woltową instalacją elektryczną. ISG na krótko zapewnia dodatkowe 15 kW (20 KM) mocy oraz 200 Nm momentu obrotowego. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,4 s, a prędkość maksymalna to 210 km/h. Idąc dalej mamy 3-litrowego diesla R6 o mocy 367 KM i maksymalnym momencie obrotowym 750 Nm. Ofertę wieńczy topowy Mercedes-AMG G 63 z podwójnie doładowaną jednostką V8 o pojemności 4 litrów. Rozwija ona 585 KM i aż 850 Nm, również posiada uklad mHEV. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,3 s (z pakietem AMG Performance), a prędkość maksymalna to 220 km/h (z pakietem AMG Performance). Warianty G500 i G450 d mają przekładnię 9G-Tronic, a G 63 AMG skrzynię AMG Speedshift TCT 9G.
Model | Silnik | Moc KM | Maks. moment obrotowy (Nm) | Dodatkowa moc (ISG) | Przyspieszenie 0-100 km/h | Prędkość maks. (km/h) | Waga (kg) |
---|---|---|---|---|---|---|---|
G 500 | 3.0 R6 podwójnie doładowany | 449 | 560 | 20 KM / 200 Nm | 5,4 s | 210 | 2485 |
G 450 d | 3.0 R6 Diesel mHEV | 367 | 750 | 20 KM / 200 Nm | 5,8 s | 210 | 2555 |
Mercedes-AMG G 63 | 4.0 V8 podwójnie doładowany | 585 | 850 | 20 KM / 200 Nm | 4,3 s (z pakietem AMG) | 220 (z pakietem AMG) | 2640 |
Mercedes EQG 2025 - dane techniczne, wyposażenie, zasięg
W kwietniu 2024 roku Mercedes zaprezentował rewolucyjną elektryczną odmianę Klasy G o nazwie EQG. Samochód wciąż korzysta z ramy drabinowej, a akumulator o pojemności 116 kWh umieszczono w jej środku, w specjalnej bardzo wytrzymałej obudowie, która jest odporna na wykrzywienia i uszkodzenia. Ponadto wybrane podzespoły osłonięto płytami z włókna węglowego. Mercedes EQG korzysta z aż czterech silników elektrycznych - po jednym na każde koło. Samochód rozwija aż 587 KM i 1185 Nm, czyli więcej niż wariant 63 AMG. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuj 4,8 s, a prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. Zasięg to 450 km według cyklu WLTP, a baterie można ładować mocą do 200 kW. Ładowanie baterii od 10 do 80% zajmie 32 minuty. Samochód waży aż 3084 kg, czyli o około 600 kg więcej od spalinowej Klasy G.

Głębokość brodzenia Mercedesa EQG wynosi 850 mm, czyli o 150 mm więcej niż w odmianie spalinowej. Kąty natarcia, zejścia i rampowy wynoszą odpowiednio 32, 30,7 oraz 20,3 stopnia. Prześwit wynosi 249 mm, czyli o 8 mm więcej niż w wariantach spalinowych. Możliwości terenowe różnią się od trybu niskiego zasięgu dzięki dwubiegowej skrzyni biegów z możliwością zmiany biegów po funkcję pełzania. Dostępne są wirtualne blokady mechanizmów różnicowych możliwe dzięki wektorowaniu momentu obrotowego, a także adaptacyjnie regulowane amortyzatory. Dostępna jest również funkcja G-Steering, która znacznie zmniejsza promień skrętu. Układ ten działa tylko w trybie Rock, przy załączonym reduktorze, z prędkością do 24 km/h. Mercedes EQG 580 korzysta z niezależnego zawieszenia przedniej osi.
Z zewnątrz EQG przypomina G Klasę, a jedyną różnicą jest tak naprawdę zabudowany grill z podświetlaną obwódką. Opcjonalnie zamiast koła na klapie dostaniemy specjalny kufer na kabel do ładowania, łańcuchy i narzędzia, pod warunkiem że ich łączna masa nie przekracza 10 kg. Wprowadzono też kilka subtelnych poprawek aerodynamicznych. Maskę nieco uniesiono, a w poszerzonych nadkolach tylnych kół znalazły się kurtyny powietrzne. Najciekawszym rozwiązaniem w EQG jest jednak G-Turn. Za sprawą odpowiednio dobranego momentu obrotowego na każdym kole, a także odwróconych kierunków pracy silników, elektryczna G Klasa może wręcz zawrócić w miejscu.
Mercedes G Klasa 2024 - ceny i rywale
Mercedes G 450 d kosztuje od 665 700 zł, G 500 od 715 200 zł, natomiast topowy Mercedes-AMG G 63 oznacza wydatek co najmniej 975 600 zł. W Niemczech Mercedes EQG kosztować ma 142 621 euro, a zatem jest o około 10 tys. euro droższy od G 500, za to o blisko 50 tys. euro tańszy od odmiany AMG. Głównym rywalami Mercedesa Klasy G są Land Rover Defender, Toyota Land Cruiser, Ford Bronco oraz Jeep Wrangler, jednak podobny poziom komfortu z rywali oferuje tylko Land Rover Defender, lecz nie bazuje on na ramie.
Mercedes G Klasa w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie Mercedesa-AMG G 63 z 2023 roku, samochód dostaniecie od ręki. Możecie liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na dostawę pod dom.
Zobacz ofertę Mercedes Klasa G leasing na Superauto.pl