Mercedes Klasa C - przewodnik po modelu
Mercedes Klasa C w obecnym wydaniu jest z nami już od 4 lat i jeszcze w tym roku doczeka się obszernego liftingu. Postanowiliśmy przybliżyć wam ten model. Jak wygląda aktualna oferta Mercedesa Klasy C, ile kosztuje używany i jakie są jego usterki?

Z artykułu dowiesz się o:
Mercedes należy do liderów rynku samochodów premium w Polsce. Od stycznia do maja 2025 roku na samochody z gwiazdą na masce zdecydowało się 10 861 klientów, co czyni go trzecim najpopularniejszym producentem aut premium nad Wisłą i 8. najchętniej wybieranym w ogóle. Jednym z bestsellerów niemieckiej marki jest Klasa C. Obecne wydanie opatrzone kodem W206 jest z nami od 4 lat i jeszcze w tym roku doczeka się obszernego liftingu. Postanowiliśmy się przyjrzeć ofercie tego modelu, a także sytuacji Klasy C na rynku wtórnym.
Mercedes Klasa C W206 - krótko o modelu
Obecna, V już generacja Mercedesa Klasy C (W206) zadebiutowała w lutym 2021 roku i bazuje na nowej platformie MRA II, będącej tak naprawdę ewolucją platformy poprzednika. Korzysta z niej również m.in. flagowa Klasa S W223. Klasa C występuje również jako kombi (S206), a od sierpnia 2021 także jako uterenowione kombi All-Terrain (X206). W porównaniu do poprzednika Mercedes Klasa C W206 jest aż o 6,5 cm dłuższy i ma większy o 2,5 cm rozstaw osi. Samochód ma elegancki design i dobrze dobrane proporcje, nawiązując tym samym do flagowej Klasy S. Wyróżniają go smukłe kształty, płynne linie oraz duży grill z centralnie umieszczoną gwiazdą. Zupełnie nowa jest też kabina, która otrzymała bardziej zaawansowany system MBUX z 11,9-calowym pionowym wyświetlaczem, asystentem głosowym i opcjonalną nawigacją z funkcją rozszerzonej rzeczywistości. Podobnie jak w poprzedniku, mamy okrągłe nawiewy na kokpicie, jednak już 12-calowy wyświetlacz systemu infotainment nie jest zintegrowany z centralnym ekranem, a oświetlenie ambiente bardziej rozbudowane. Ciekawym zabiegem są też "lewitujące" podłokietniki na drzwiach.

Mercedes Klasa C W206 - dane techniczne
Mercedes Klasa C mierzy 4,75 m długości, 1,82 m szerokości oraz 1,44 m wysokości ((kombi Estate 1,45 m, All-Terrain 1,49 m), a rozstaw osi liczy 2865 mm. Bagażnik pomieści 455 litrów (315 l w wariantach PHEV, 280 l w topowym C 63 S AMG E Performance). Odmiana kombi pomieści od 490 do 1510 litrów (odmiany PHEV 360-1375 l, w wersji C 63 S AMG E Performance 320-1335 l).

Mercedes Klasa C W206 - silniki
Gama jednostek napędowych Mercedesa Klasy C jest obszerna, jednak tworzą ją wyłącznie 4-cylindrowe zelektryfikowane jednostki benzynowe i wysokoprężne (miękkie hybrydy i hybrydy plug-in) o pojemności 1.5 i 2 litrów i mocach od 170 do 680 KM w topowym wariancie Mercedes-AMG C 63 S E Performance. W każdej wersji standardem jest automatyczna skrzynia biegów, zaś napęd trafia na tył lub na obie osie. Poniżej przedstawiamy gamę silnikową Mercedesa Klasy C:
Model | Rodzaj paliwa | Silnik | Moc (KM) | Moment obrotowy (Nm) | Skrzynia biegów | Napęd | 0–100 km/h (s) | Prędkość maks. (km/h) | Zasięg elektryczny (km) | Poj. baterii netto (kWh) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
C 180 | Benzyna | 1.5 R4 |
170 + 23 | 250 | 9G-TRONIC |
Tylny | 8,6 | 231 | – | – |
C 200 | 204 + 23 | 300 | Tylny | 7,3 | 246 | – | – | |||
C 200 4Matic | 204 + 23 | 300 | 4Matic | 7,1 | 241 | – | – | |||
C 43 4Matic | 2.0 R4 |
408 + 14 | 500 | AMG SPEEDSHIFT MCT 9G | 4Matic | 4,6 | 250 | – | – | |
C 200 d | Diesel | 163 + 23 | 380 | 9G-TRONIC |
Tylny | 7,7 | 230 | – | – | |
C 220 d | 197 + 23 | 440 | Tylny | 7,3 | 245 | – | – | |||
C 220 d 4Matic | 197 + 23 | 440 | 4Matic | 7,4 | 239 | – | – | |||
C 300 de | Hybryda plug-in diesel | 313 | 700 | Tylny | 6,2 | 232 | do 117 | 19,53 | ||
C 300 de 4MATIC | 313 | 700 | 4MATIC | 6,2 | 235 | do 109 | 19,53 | |||
C 300 e | Hybryda plug-in benzyna | 313 | 550 | Tylny | 6,1 | 245 | do 107 | 19,53 | ||
C 300 e 4Matic | 313 | 550 | 4Matic | 6,2 | 240 | do 103 | 19,53 | |||
C 400 e 4Matic (Sedan) | 381 | 650 | 4Matic | 5,4 | 250 | do 103 | 19,53 | |||
C 63 S E Performance AMG | 680 | 1020 | AMG SPEEDSHIFT MCT 9G | 4Matic | 3,4 | 280 | do 12 | 4,84 |
Mercedes Klasa C W206 - ceny
Cennik Mercedesa Klasy C prezentuje się następująco:
Model | Sedan (zł) | Kombi (Estate, zł) |
---|---|---|
Plug-in Hybrid | ||
C 300 e | 280 300 | 287 000 |
C 300 e 4MATIC | 291 300 | – |
C 400 e 4MATIC | 307 800 | – |
Mercedes-AMG C 63 S E Performance | 530 800 | 543 100 |
C 300 de | 297 300 | 304 000 |
C 300 de 4MATIC | 308 300 | 315 000 |
Benzyna | ||
C 180 | 204 600 | 211 300 |
C 200 | 215 000 | 221 700 |
C 200 4MATIC | 226 000 | 232 700 (All-Terrain 246 500) |
C 300 | 229 000 | 235 700 |
C 300 4MATIC | 240 000 | 246 700 |
Mercedes-AMG C 43 4MATIC | 377 500 | 380 400 |
Diesel | ||
C 200 d | 215 900 | 220 600 |
C 220 d | 228 100 | 234 800 |
C 220 d 4MATIC | 239 100 | 245 800 (All-Terrain 259 600) |
C 300 d | 241 900 | 248 600 |
C 300 d 4MATIC | 252 900 | – |
Mercedes Klasa C W206 - wyposażenie standardowe
Na co możemy liczyć w standardzie? W bazowej wersji C 180 za 204 800 zł standardowo dostaniemy m.in.:
- Elektrycznie składane lusterka zewnętrzne
- Lusterka fotochromatyczne
- Oświetlenie Ambiente z projekcją logo marki
- Reflektory w technologii LED, statyczne
- Zestaw naprawczy do opon
- Klimatyzację automatyczną THERMATIC
- Konsolę środkową wykończoną lakierem Piano Black
- Podgrzewane przednie siedzenia
- Podsufitka materiałowa – szara
- Regulacja odcinka lędźwiowego
- Adaptacyjny asystent świateł drogowych Highbeam
- Aktywnego asystenta hamowania
- Aktywnego asystenta utrzymania pasa jazdy
- Android Auto i Apple CarPlay
- Bezprzewodowe ładowanie i podłączenie Bluetooth
- Centralna poduszka powietrzna
- Czytniki linii papilarnych
- Fotel pasażera z rozpoznawaniem wagi
- Moduł komunikacyjny 5G
- Mapę nawigacji - 3. letnie uaktualnienia gratis
- Nawigację na dysku twardym
- Pakiet Usług Nawigacyjnych i Komfortowych Connectivity
- Przygotowanie do Live Traffic Information
- Pakiet integracyjny "smartphone"
- Alarm antywłamaniowy
- System monitorowania wnętrza samochodu
- Czujniki parkowania PARKTRONIC
- Kamerę cofania
- Radio DAB
- Rozszerzone funkcje MBUX
- Zawieszenie AGILITY CONTROL z systemem selektywnego tłumienia drgań

Klasa C występuje w podstawowej linii Classic, bardziej eleganckiej Avantgarde lub usportowionej AMG Line. Samochód można swobodnie konfigurować, zarówno za pomocą pojedynczych opcji jak i pakietów: AMG Advanced (18 363 zł), AMG Advanced Plus (27 516 zł), AMG Premium (41 331 zł) oraz AMG Premium Plus (66 083 zł). Poniżej znajdziecie porównanie wyposażenia wchodzącego w skład poszczególnych pakietów:
Element wyposażenia | AMG Advanced 18 363 zł | AMG Advanced Plus 27 516 zł | AMG Premium 41 331 zł | AMG Premium Plus 66 083 zł |
---|---|---|---|---|
Zestaw TIREFIT | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
Pakiet integracyjny “smartphone” | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
Nawigacja MBUX Premium | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
Pakiet lusterek | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
Klimatyzacja automatyczna THERMATIC | ✔️ | ✔️ | ❌ | ❌ |
Klimatyzacja automatyczna THERMOTRONIC | ❌ | ❌ | ✔️ | ✔️ |
Fluorescencyjna kamizelka dla kierowcy | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
Wyświetlacz kierowcy 12,3” | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
Pakiet komfortowych siedzeń | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
Podgrzewane przednie siedzenia | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
Adaptacyjny asystent świateł drogowych Highbeam | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
Linia wyposażenia wnętrza AMG | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
Bezprzewodowe ładowanie i Bluetooth | ❌ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
Wyświetlacz multimedialny 11,9” | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
Linia AMG – elementy zewnętrzne | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
Pakiet parkowania | ✔️ | ✔️ | ❌ | ❌ |
Pakiet parkowania z kamerą 360° | ❌ | ❌ | ✔️ | ✔️ |
Czytniki linii papilarnych | ❌ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
Usługi „Remote Services” | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
Zbiornik paliwa o zwiększonej pojemności | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
Oświetlenie Ambient Plus | ❌ | ❌ | ✔️ | ✔️ |
Fotel kierowcy regulowany elektrycznie z pamięcią | ❌ | ❌ | ✔️ | ✔️ |
Asystent znaków drogowych | ❌ | ❌ | ✔️ | ✔️ |
Pakiet USB | ✔️ | ✔️ | ✔️ | ✔️ |
Rozszerzona rzeczywistość MBUX do nawigacji | ❌ | ❌ | ❌ | ✔️ |
Linia AVANTGARDE – elementy wewnętrzne | ❌ | ❌ | ✔️ | ✔️ |
DIGITAL LIGHT | ❌ | ❌ | ✔️ | ❌ |
DIGITAL LIGHT z funkcją projekcji | ❌ | ❌ | ❌ | ✔️ |
Linia AVANTGARDE – elementy zewnętrzne | ❌ | ❌ | ✔️ | ✔️ |
Pakiet KEYLESS-GO | ❌ | ❌ | ✔️ | ✔️ |
System nagłośnienia Burmester 3D surround | ❌ | ❌ | ✔️ | ✔️ |
Panoramiczny dach przesuwny | ❌ | ❌ | ❌ | ✔️ |
Wyświetlacz Head-Up | ❌ | ❌ | ❌ | ✔️ |
Mercedes Klasa C W206 - usterki
Aktualna Klasa C jest stosunkowo młodym samochodem, stąd też niewiele jeszcze pojawia się się informacji na temat jej usterek. Użytkownicy na zagranicznych forach skarżą się na problemy z jakością, w tym na trzeszczące elementy w kabinie, a także na zawieszający się system MBUX w autach z początku produkcji (zwykle pomaga aktualizacja), a także na problemy z degradacją baterii i trudności z ładowaniem w modelu 300e. Sam układ hybrydowy również potrafi zbierać słowa krytyki za niezbyt płynną pracę (zdaniem niektórych użytkowników czuć ostre przejścia między napędem elektrycznym a spalinowym). Niektórzy mają też zastrzeżenia do pracy skrzyni biegów, która potrafi szarpać, a także zgłaszają błędy w module ISG (w odmianach MHEV), na szczęście są one sporadyczne.
Mercedes Klasa C 206 - sytuacja rynkowa
Za używaną Klasę C W206 z 2022 roku trzeba dać około 140-145 tys. zł, za egzemplarze z 2023 r. 150-155 tys. zł, natomiast za samochody z 2024 r. w granicach 170 tys. zł. Oczywiście z racji na różnorodność wersji silnikowych, nadwoziowych i poziom wyposażenia rozstrzał cen Klasy C w obrębie danego rocznika może być spory, co jest akurat typowe dla segmentu premium.
Mercedes Klasa C W205 - usterki, sytuacja rynkowa
Mercedes Klasa C W205 o modelu
Jeszcze kilka słów o poprzedniku. Otóż Mercedes Klasa C W205 zadebiutował w 2014 roku i był pierwszym modelem opartym na modułowej platformie MRA. Samochód oferowano w wersjach sedan, kombi, coupe oraz kabriolet, a pod maskę trafiły silniki benzynowe, wysokoprężne, układy MHEV i hybrydy plug-in o pojemności od 1.5 do 4 litrów (R4, V6 i V8) o mocach od 116 do 510 KM w topowej wersji C 63 AMG S. Klasa C W205 mierzy 4,69 m długości, a jej rozstaw osi to 2,84 m. W 2018 roku Klasa C W205 doczekała się liftingu. Samochód wygląda niczym mniejsza wersja Klasy S W222, stawia na obłe i eleganckie kształty, zaś w kabinie znajdziemy wolnostojący wyświetlacz systemu infotainment o przekątnej 12,3 cali i 10,25-calowy ekran cyfrowych zegarów (oba elementy wprowadzono przy okazji liftingu).

Mercedes Klasa C W205 - usterki
Bazowy diesel 1.6d pochodzi od Renault i w egzemplarzach sprzed liftingu może wymagać aktualizacji oprogramowania. Z kolei topowe modele AMG z lat 2014-2016 miewały problemy z mocowaniem tylnej osi, które mogło pęknąć w ekstremalnych warunkach jak nagłe przyspieszanie czy zrywanie przyczepności. Użytkownicy narzekają też na jakość wykonania kabiny (zwłaszcza w samochodach sprzed liftingu), w tym na trzeszczące plastiki. Przed liftingiem oferowano trwałe diesle 2.1, które jednak po większych przebiegach mogą już wymagać wymiany łańcucha rozrządu. Po liftingu zastosowano nowy 2-litrowy motor, który jednak póki co nie jest problematyczny. Zdarzają się jednak usterki układu AdBlue. 2-litrowa benzynowa jednostka miewa problemy z rozciągającym się łańcuchem rozrządu (należy profilaktycznie go wymieniać co około 100 000 km). Z pozostałych usterek zdarzają się też problemy z układem Start&Stop, w silnikach benzynowych po około 60-100 tys. km przebiegu zawodzą cewki zapłonowe (zwłaszcza w modelach AMG), przy 80-120 tys. km potrafi dojść do awarii pompy wody, zawodzą też elektryczny hamulec postojowy oraz reflektory LED, których poszczególne segmenty mogą odmówić posłuszeństwa już po około 60-70 tys. km.
Mercedes Klasa C 205 - sytuacja rynkowa
Ceny egzemplarzy z 2015 roku kształtują się w granicach 55-60 tys. zł, natomiast za samochody z 2018 r. trzeba dać już około 80-85 tys. zł. Egzemplarze po liftingu z 2019 roku dostaniemy za 90-95 tys zł, natomiast samochody z końcówki produkcji, czyli z 2020 i 2021 r. kosztują już w granicach 110 tys. zł.
Mercedes Klasa C - krótko o historii modelu
I generacja Klasy C zadebiutowała w 1993 roku jako następca modelu 190. Samochód zaprojektowano według nowej estetyki marki i nazwano zgodnie z nową nomenklaturą niemieckiego producenta. Oznaczono go kodem W202, natomiast wersję kombi S202 (od 1996 r.). Samochód miał smuklejsze linie nadwozia względem modelu 190, jednocześnie był minimalnie większy, za to miał przestronniejszą kabinę. W standardzie znalazły się pełnowymiarowa poduszka powietrzna kierowcy, system bezpieczeństwa bocznego uderzenia, system ABS, wspomaganie kierownicy, pięciostopniowa manualna skrzynia biegów oraz centralny zamek. W Klasie C od 1995 roku Mercedes stosował też kompresor, wracając tym samym po blisko 50-letniej przerwie do tego rozwiązania. W 1997 roku zadebiutowała odmiana 220 CDI, będąca pierwszym Mercedesem z silnikiem z Common Rail. W 1997 roku przeprowadzono facelifting i wprowadzono dwa nowe warianty AMG: C 43 oraz C 55, z czego ten drugi miał 5.5-litrowe V8 o mocy blisko 350 KM. Powstało blisko 1,9 miliona egzemplarzy Klasy C W202.
W 2000 roku zadebiutowała Klasa C W203, która zerwała z dotychczasową stylistyką. Prace nad W203 zajęły 4 lata i pochłonęły równowartość 1,4 mld euro. Samochód otrzymał smuklejszą karoserię, zaś proste linie zastąpiono delikatnymi łukami. Oprócz kombi i sedana oferowano też trzydrzwiową odmianę SportsCoupe. W 2004 roku Klasa C W203 doczekała się liftingu. Po raz pierwszy w Klasie C pojawiła się też odmiana z napędem na obie osie 4MATIC. Poszerzono też ofertę diesli, a coraz większym zainteresowaniem cieszyła się wersja kombi. Topowe miejsce w gamie zajmowała odmiana 55 AMG o mocy 367 KM, przyspieszająca od 0 do 100 km/h w 5,1 s.
Zaprezentowana w 2007 roku III generacja Klasy C W204 przyniosła kolejną zmianę stylistyki, tym razem upodabniając się do ówczesnej Klasy S W221. Samochód stał się bardziej zwarty i masywny. Po raz pierwszy zaoferowano klientom możliwość wyboru stylizacji przodu (gwiazda na masce lub duża na atrapie chłodnicy). Druga z tych opcji zyskała większą popularność. Na listę opcji po raz pierwszy trafiło adaptacyjne zawieszenie, system Pre-Safe, bezdotykowe otwieranie klapy bagażnika czy adaptacyjne oświetlenie. W Klasie C W204 zadebiutowały też oszczędne diesle z linii BlueEFFICIENCY, jednak największą sensację wzbudzał topowy wariant 63 AMG z aż 6.2-litrowym V8 o mocy 475 KM, który przyspieszał od 0 do 100 km/h w 4,4 s i rozpędzał się do 250 km/h. W 2011 roku Klasa C przeszła facelifting, zyskując wówczas po raz pierwszy w historii wersję coupe. Odmianę coupe oferowano w jeszcze mocniejszej odmianie Black Edition o mocy 517 KM.