Leasing fabryczny
Leasing fabryczny jest formą finansowania zewnętrznego nabycia środka trwałego, która polega na świadczeniu usługi finansowej bezpośrednio przez podmiot powiązany z dostawcą środka trwałego.
				Z tego artykułu dowiesz się:
Zamiast kupować na własność np. samochód osobowy, można sfinansować jego nabycie za pomocą leasingu. Wśród różnych dostępnych form leasingowych na uwagę zasługuje między innymi leasing fabryczny, będący specyficzną formą finansowania. Na czym on polega i czy warto skorzystać z takiej usługi finansowej?
Co warto wiedzieć o leasingu fabrycznym?
Leasing jest formą umowy cywilnoprawnej, regulowanej przepisami Kodeksu cywilnego, w której występują dwie strony: leasingodawca i leasingobiorca.
Pierwsza ze stron nabywa lub udostępnia swój własny przedmiot leasingobiorcy w zamian za opłacane przez niego raty leasingowe.
Jednym z typów leasingu jest leasing fabryczny. Co to jest leasing fabryczny i czym właściwie różni się on od leasingu innego rodzaju?
Otóż jest to usługa finansowa świadczona nie przez dowolną firmę leasingową, ale przez podmiot bezpośrednio powiązany z dostawcą środka trwałego.
Leasing fabryczny – wady i zalety
Forma leasingu fabrycznego ma wiele zalet, wśród których należy wyróżnić przede wszystkim:
- krótki czas decyzji,
 - wysoką dostępność przedmiotów leasingu.
 
W salonach motoryzacyjnych oferujących usługi leasingowe można w krótkim czasie podpisać umowę leasingową i móc wyjechać z salonu leasingowanym pojazdem.
Dla klienta, który nie ma czasu na szukanie i negocjowanie potencjalnie najlepszej, najtańszej oferty, jest to na pewno dobre rozwiązanie.
Z drugiej jednak strony leasing fabryczny nie jest wolny od wad. Takie oferty są samoograniczone, ponieważ klienci w praktyce nie mają żadnego wyboru i nie mogą kwestionować żadnych zapisów umowy.
Nie mają do dyspozycji kilku ofert firm leasingowych finansujących ten sam przedmiot leasingu i nie mogą spośród nich dokonywać wyboru.
Ograniczona oferta, a nieraz po prostu brak wyboru powodują, że klient często znajduje się w niesprzyjającej sytuacji, bo nawet gdyby zaakceptował zapisy umowy oraz wszelkie opłaty z nią związane, to czasem firmy oferujące leasing fabryczny mogą postawić dodatkowe warunki, a brak ich spełnienia wyklucza możliwość skorzystania z leasingu.
Przy leasingu fabrycznym nieraz klienci narzekają na niski poziom wiedzy osób, które podpisują z nimi umowy leasingowe. Nie są to bowiem specjaliści do spraw finansów, ale najczęściej pracownicy salonów samochodowych, którym brakuje wiedzy na ten temat.
Opłaty i koszta leasingu fabrycznego
Jednym z najważniejszych parametrów oferty leasingu fabrycznego, na jaki trzeba zwrócić uwagę przed podpisaniem umowy, są związane z nim koszty. Jakie są opłaty i koszta leasingu fabrycznego? Jakiego rzędu kwoty obciążą budżet leasingobiorcy?
Trzeba uważać na podejrzanie tanie oferty leasingu fabrycznego. Klient czasem może otrzymać propozycję skorzystania z nisko oprocentowanego leasingu, ale nie może wynegocjować już żadnego większego rabatu od ceny samochodu. Może być też na odwrót.
Firmy leasingowe mogą też odgórnie narzucać na klientów koszty leasingu w przypadku danej marki pojazdu. Wśród kosztów, jakie ponosi leasingobiorca przy leasingu fabrycznym można wymienić:
- odsetki związane z oprocentowaniem leasingu fabrycznego,
 - opłatę wstępną (wkład własny),
 - opłaty za przekroczenie limitu kilometrów,
 - opłaty za dodatkowe usługi i ubezpieczenia nieujęte w ofercie leasingowej.
 
Być może na stronie internetowej leasingodawcy dostępny jest kalkulator leasingu fabrycznego, który umożliwi szybkie wyliczenie prawdopodobnych kosztów finansowania. To ułatwi wybór właściwej opcji leasingowej.
Gdzie szukać ofert leasingu fabrycznego?
Jeśli klient jest zdecydowany na leasing fabryczny, to gdzie powinien szukać ofert spełniających jego oczekiwania?
Gdzie są najlepsze i najtańsze propozycje? Oferty leasingu fabrycznego znajdziemy w wielu firmach motoryzacyjnych, m.in. w VW.
Warto jednak sprawdzić w rankingach porównujących przykładowe oferty leasingowe, który leasing fabryczny będzie najkorzystniejszy i czy w porównaniu z leasingiem zewnętrznym taka oferta będzie dla klienta najlepsza.
Czy warto zainwestować w leasing fabryczny?
Od indywidualnych, konkretnych przypadków zależy, czy warto jest zainwestować w ofertę leasingu fabrycznego. Warto sprawdzić, czy są jakieś pułapki leasingu.
Można do nich zaliczyć brak rabatu na samochód będący przedmiotem leasingu lub brak dodatkowych usług w cenie. Czasem leasing fabryczny wcale nie będzie korzystniejszy od leasingu innego rodzaju, z uwagi na wysokie koszty i brak możliwości ich negocjacji.
Za to atutem leasingu fabrycznego może być dostępność pojazdu i szybkość wydania decyzji dla potencjalnego leasingobiorcy.