Kia Rio po lifcie - debiut 2020
Kia zaprezentowała Rio czwartej generacji po faceliftingu. Zmodernizowana Kia Rio będzie pierwszym samochodem koreańskiego producenta, w którym zastosowany będzie układ hybrydowy typu mild-hybrid z instalacją o napięciu 48 V z silnikiem benzynowym, współpracującym z mechaniczną skrzynią biegów i wyposażoną w elektrycznie sterowane sprzęgło („clutch-by-wire”). Sprawdziłem, co jeszcze możesz znaleźć w zmodernizowanej Kii Rio.

Kia Rio to miejski samochód, którego pierwsza generacja zadebiutowała w 1999 r. Pierwsza generacja modelu produkowana była w nadwoziu kombi. Sedan oferowany był od 2002 r. Hatchback pojawił się dopiero w 2005 r., wraz z debiutem drugiej generacji Kii Rio, produkowanej do 2011 r. Charakterystyczna dla koreańskiej marki atrapa chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa pojawiła się dopiero w trzeciej generacji po faceliftingu, przeprowadzonym w 2014 r. Czwarta generacja produkowana jest od 2016 r. Co nowego przyniósł facelifting modelu?
Nowe silniki Smartstream - Kia Rio 2020
W zmodernicowanej Kii Rio pojawi się nowy silnik z rodziny „Smartstream”, który zastąpi stosowany wcześniej stosowany litrowy silnik T-GDi typu „Kappa”. Nowy silnik wyposażony jest w zaawansowany system zmiennego sterowania czasem otwarcia zaworów w sposób płynny (CVVD – Continuously Variable Valve Duration), a także w szereg innych innowacji.

System CVVD umożliwia płynne przełączanie silnika między różnymi cyklami spalania w zależności od obciążenia, co poprawia wydajność jednostki napędowej we wszystkich sytuacjach podczas jazdy. Silnik „Smartstream” osiąga taką samą moc, jak silnik typu „Kappa” – 100 KM lub 120 KM, ale zapewnia o 16% wyższy maksymalny moment obrotowy silnikowi w wersji 120-konnej (200 Nm).
Kia Rio po faceliftingu będzie dostępna również z wcześniej oferowanymi benzynowymi jednostkami napędowymi, które zostały zmodyfikowane w celu zwiększenia ich wydajności i obniżenia emisji dwutlenku węgla.
Gama silników odświeżonego Rio będzie obejmowała benzynowe jednostki napędowe „Smartstream” – nową jednolitrową, 100-konną T-GDi oraz nową, o pojemności 1,2 litra (wolnossącą o mocy 84 KM z wtryskiem paliwa typu Dual Port).
Stukonny silnik T-GDi o mocy 100 KM jest teraz oferowany, do wyboru, z:
- sześciobiegową przekładnią mechaniczną (zamiast pięciobiegowej)
- oraz z dwusprzęgłową skrzynią biegów o siedmiu przełożeniach (7DCT).
Zmodernizowany został również układ Idle Stop & Go (ISG). Nowy, połączony z układem hamulcowym system ISG zapewnia dodatkową oszczędność w zużyciu paliwa poprzez wyłączanie silnika także wtedy, gdy podczas hamowania wciśnięte są zarówno pedał hamulca, jak i pedał sprzęgła. Silnik uruchamia się ponownie, gdy kierowca włącza bieg i obydwa pedały są zwolnione. Wcześniej system ISG był połączony jedynie ze sprzęgłem. Ta niewielka zmiana przyczynia się do dalszego zmniejszenia zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla.
Kia Rio 2020 z układem hybrydowym typu mild-hybrid
Rio jest pierwszym modelem marki Kia, do którego napędu wykorzystywany jest zelektryfikowany układ napędowy typu mild-hybrid z silnikiem benzynowym (MHEV). Nowy układ napędowy z rodziny EcoDynamics+ stanowi połączenie nowej jednostki napędowej T-GDi „Smartstream” o pojemności 1 litra (turbodoładowanej z bezpośrednim wtryskiem paliwa) i mocy 120 KM z układem typu mild-hybrid o napięciu 48V. Dodatkowy moment obrotowy, który generuje silnik elektryczny wpływa zarówno na poprawę osiągów, jak i na zmniejszenie zużycia paliwa. Układ napędowy odzyskuje energię podczas hamowania.

Rodzina układów napędowych EcoDynamics+ została zaprojektowana w celu uzyskania jak największej wydajności silników spalinowych, dzięki zastosowaniu w układzie napędowym również silnika elektrycznego oraz za sprawą odzysku energii elektrycznej. Osiągi wspomaga moment obrotowy silnika elektrycznego zasilanego z akumulatora litowo-jonowego za pośrednictwem instalacji 48-woltowej. Nowy rozrusznik, który pełni również funkcję generatora (Mild-Hybrid Starter-Generator – MHSG) wydłuża czas, kiedy jednostka benzynowa pozostaje wyłączona.
MHSG jest połączony z wałem korbowym silnika za pomocą paska i płynnie przełącza się między trybami „silnik” i „generator”.
W trybie „silnik”, podczas przyspieszania, MHSG wspomaga benzynową jednostkę napędową w celu zmniejszenia jej obciążenia i redukcji emisji spalin. Gdy samochód zwalniania, w trakcie hamowania lub toczenia się, MHSG w określonych sytuacjach przełącza się w tryb „generator”, odzyskuje energię z wału korbowego i ładuje akumulator.
Układy napędowy jest wyposażony w system wyboru trybu jazdy. Do wyboru są tryby Eco, Sport i Normalny.
Rio w wersji EcoDynamics+ jest jednym z pierwszych modeli marki Kia wyposażonych w nową inteligentną mechaniczną skrzynię biegów (iMT). Elektrycznie sterowane sprzęgło („clutch-by-wire”) poprawia wydajność systemu typu mild-hybrid i wpływa na obniżenie emisji CO2, przy jednoczesnym zaangażowaniu kierowcy w zmianę przełożeń.
Przekładnia iMT jest wyposażona w elektryczne sterowanie pracą sprzęgła, zamiast mechanicznego. Dzięki temu skrzynia biegów bezproblemowo integruje się z układem napędowym MHSG i pozwala wcześniej wyłączyć silnik niż system start-stop podczas toczenia się auta przed zatrzymaniem, co wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.
Kia Rio 2020 wyposażenie - Zaawansowane systemy
Rio po faceliftingu jest wyposażone w ulepszony system nawigacji z ekranem dotykowym i jest jednym z pierwszych modeli marki Kia w Europie, który oferuje system UVO Connect drugiej generacji, czyli zestaw usług cyfrowych, które zapewniają wsparcie kierowcy w czasie rzeczywistym oraz zdalny dostęp do informacji o samochodzie.

W odświeżonym Rio znajdziesz:
- 8-calowy ekran dotykowy, za pośrednictwem którego obsługuje się system audio lub – w zależności od wersji wyposażenia – nawigację satelitarną. Nowy system oferuje również łącze Bluetooth z możliwością jednoczesnego podłączenia dwóch urządzeń mobilnych: jednego jako telefon obsługiwany przez zestaw głośnomówiący i z dostępem do multimediów i drugiego wyłącznie do korzystania z multimediów. Dzięki podzieleniu ekranu można kontrolować lub monitorować różne funkcje samochodu w tym samym czasie. Wygląd ekranu można zmieniać za pomocą widżetów. Rio wyposażone w nowy 8-calowy ekran dotykowy oferuje także bezprzewodowe połączenia Apple CarPlay i Android Auto.
- system UVO Connect drugiej generacji. System ten zapewnia dostęp do szeregu usług online, jak informacja o ruchu drogowym, prognoza pogody, miejsca użyteczności publicznej (POI), ceny paliw oraz dane na temat dostępnych miejsc parkingowych wraz z ceną i lokalizacją. UVO Connect drugiej generacji jest także wyposażony w funkcję rozpoznawania głosu (język polski jest niedostępny) obsługiwaną przez serwery zewnętrzne, która pozwala wydawać wiele poleceń bez odrywania rąk od kierownicy, jak – na przykład – wyszukiwanie punktów POI w pobliżu, adresów w nawigacji, informacji na temat pogody lub wysyłanie wiadomości tekstowych. Aplikacja UVO, kompatybilna ze smartfonami z systemami Android i iOS, również oferuje szereg nowych funkcji i umożliwia zdalną aktywację wielu funkcji. W zależności od kraju można wysyłać do samochodu informacje o trasie, sprawdzić położenie samochodu oraz uzyskać dostęp do raportów i powiadomień diagnostycznych.
Kia Rio lifting - Odświeżone nadwozie
Rio po faceliftingu zyskało nowy przód, który emanuje precyzją wykonania i sportowym charakterem. Odświeżone Rio wciąż ma charakterystyczną dla samochodów marki Kia osłonę chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa. Jest ona węższa niż dotychczas, dopasowana rozmiarami do osadzonego niżej i szerszego zderzaka, w którym znajdują się lampy przeciwmgielne. Przednia część samochodu jest teraz bardziej obła i nadaje Rio bardziej zdecydowany wygląd na drodze. Wybrane wersje Rio po faceliftingu są wyposażone w nowe, w pełni LED-owe reflektory ze zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej.

Zmodernizowana Kia Rio będzie dostępna w dwóch nowych kolorach nadwozia – Szary Perennial i Niebieski Sporty. W sumie, w zależności od wersji wyposażenia i od rynku, do wyboru jest dziewięć kolorów nadwozia. Do odświeżonego Rio Kia oferuje również nowe, ośmioramienne, 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów.
Nowa stylistyka wnętrza
W kabinie odświeżonego Rio wprowadzono wiele modyfikacji, a przede wszystkim zastosowano jeszcze lepszej jakości materiały i nowe technologie, aby poprawić ogólną jakość wykonania oraz by pasażerowie mogli czuć się jak w samochodzie wyższej klasy niż segmentu B.
Najbardziej widocznymi zmianami są: nowy 8-calowy panoramiczny ekran dotykowy oraz 4,2-calowy wyświetlacz między zegarami o wyższej rozdzielczości w zestawie wskaźników.
Model w wersji GT-Line jest oferowany z czarnym, jednobarwnym wnętrzem z białymi kontrastowymi lamówkami i przeszyciami na siedzeniach oraz z deską rozdzielczą wykończoną w sposób imitujący włókno węglowe.
Zarówno modele standardowe, jak i GT-Line są od teraz wyposażone w seryjną regulację wysokości fotela kierowcy i – opcjonalnie – pasażera.
Bezpieczeństwo
Odświeżona Kia Rio może być wyposażona w zaawansowane systemy asystujące, takie jak:
- system autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania pieszych, pojazdów i – co należy do nowości – także rowerzystów (Forward Collision-Avoidance Assist – FCA),
- asystent utrzymania pasa ruchu (Lane Keeping Assist – LKA),
- system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy (Driver Attention Warning – DAW)
- i system monitorowania martwego pola w lusterkach (Blind Spot Collision Warning – BCW).
Dodatkowo, zmodernizowane Rio oferuje również kilka nowych aktywnych systemów bezpieczeństwa, których zadaniem jest zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów.
W zależności od wersji wyposażenia, do gamy systemów z rodziny Advanced Driving Assistance Systems (ADAS) w odświeżonym Rio należą:
- najnowsza wersja systemu autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania samochodów, pieszych i rowerzystów (Forward Collision-Avoidance Assist – FCA),
- system monitorowania martwego pola w lusterkach (Blind-Spot Collision-Avoidance Assist – BCA),
- system rozpoznawania znaków ograniczeń prędkości (Intelligent Speed Limit Warning – ISLW),
- aktywny tempomat z automatyczną regulacją odległości oraz funkcją Stop & Go (Smart Cruise Control – SCC),
- asystent jazdy w korku (Lane Following Assist – LFA).
System LFA we współpracy z aktywnym tempomatem (SCC) kontroluje przyspieszenie, hamowanie i kierowanie Rio w zależności od ruchu pojazdów poprzedzających i warunków na drodze. System działa przy prędkościach poniżej 180 km/h i wykorzystuje kamerę i radar, aby zachować bezpieczną odległość od poprzedzającego samochodu i jednocześnie monitoruje oznaczenie dróg, aby utrzymać Rio na środku pasa ruchu.
Odświeżone Rio oferuje także system monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania (Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist – RCCA).
W zależności od wersji wyposażenia do Rio po faceliftingu jest dostępny również system ostrzegania o ruszeniu poprzedzającego pojazdu (Leading Vehicle Departure Alert), zastosowany po raz pierwszy w samochodzie segmentu B. Jeśli Kia Rio zatrzyma się w korku lub na czerwonym świetle i poprzedzający ją samochód ruszy, a kierowca Rio zagapi się i tego nie zauważy, system poinformuje kierowcę o tym fakcie. Pomaga to uniknąć zniecierpliwienia innych kierowców.
Odświeżone Rio jest standardowo wyposażone w system zarządzania stabilnością auta (Vehicle Stability Management), system stabilizacji toru jazdy (Electronic Stability Control) i system kontroli siły hamowania w zakręcie (Cornering Brake Control), które pomagają kierowcy zachować kontrolę nad samochodem podczas hamowania i pokonywania zakrętów.
Kia Rio cena

Kia Rio - cena w leasingu z rabatem od Superato.pl
Kia Rio po faceliftingu jest seryjnie wyposażona w sześć poduszek powietrznych oraz mocowania i zaczepy fotelików dziecięcych ISOFIX.
Kia Rio 2020 - premiera
Odświeżone Rio trafi do sprzedaży w Europie w trzecim kwartale 2020 roku. Auto w standardzie będzie oferowane z 7-letnią gwarancją producenta lub na 150 000 km.