Jakimi samochodami jeżdżą Polacy? Najpopularniejsze auta używane
Na polskim rynku motoryzacyjnym dominują transakcje, dotyczące kupna aut używanych. Jakie samochody używane są najczęściej sprowadzane do Polski? Jakie samochody używane są najczęściej poszukiwane przez polskich klientów? Dlaczego takie modele cieszą się największym zainteresowaniem wśród polskich nabywców?

Każdego roku, na polskim rynku właściciela zmienia ok. 1.5 - do 2 milionów aut używanych, które były wcześniej zarejestrowane w kraju.
Można przyjąć, że każdego roku w Polsce sprzedaje się od 500 do 600 tys. nowych aut. Jednak największy wpływ na odświeżenie parku samochodowego w naszym kraju ma import używanych aut, w zdecydowanej większości trafiających do Polski z krajów Unii Europejskiej.
Każdego roku do naszego kraju trafia ok. miliona używanych pojazdów. W "kryzysowym" 2020 roku (kryzysowym ze względu na pandemię COVID i zamknięte granice) liczba sprowadzanych aut zmniejszyła się do 850 tys. szt. (dane SAMAR).
Do końca lipca 2021 roku do kraju sprowadzono 556 tys. aut używanych. Zatem można przypuszczać, że łączna liczba sprowadzonych aut będzie większa, niż w 2020 roku.
To właśnie auta, sprowadzane do Polski z zagranicy najlepiej pokazują trendy, rządzące na rodzimym rynku aut używanych.
Spójrzmy zatem na liczby, a potem spróbujemy wyciągnąć wnioski.
Import aut używanych do Polski
W 2020 roku najpopularniejszymi samochodami, sprowadzanymi do naszego kraju, były (dane SAMAR):
- Audi A4 B7 - 28.051 szt
- Volkswagen Golf VI - 23.902 szt
- Opel Astra IV - 23.107 szt
- BMW Serii 3 E90/E91/E92 - 19.445 szt
- Audi A3 II - 16.486 szt. - 16.486 szt.
- Volkswagen Passat B6- 15.148 szt
- Ford Focus III - 13.821 szt
- Opel Corsa - 13.717 szt
- Audi A6 III C6 - 13.047 szt
- BMW Serii 5 E60/E61 - 12.471 szt
Średni wiek sprowadzanych aut to: 12 lat i 1 miesiąc (najpopularniejsze roczniki 2006, 2007 i 2008). Nieco więcej, niż połowa aut miała silnik benzynowy (51,59%, reszta to diesle).
Najwięcej aut używanych do Polski sprowadzono z Niemiec - 489.132 szt
Pokrywa się to z danymi, które opublikował jeden z największych polskich portali ogłoszeniowych, specjalizujący się w ogłoszeniach motoryzacyjnych.
Zgodnie z danymi, w 2020 jego użytkownicy najczęściej wyszukiwali BMW Serii 3 (E90/E91/E92), Audi A4 i BMW Serii 5.
Dlaczego takie, a nie inne auta są najpopularniejsze w Polsce?
Polscy klienci przede wszystkim szukają wielozadaniowych aut rodzinnych. Samochodów bezpiecznych, przestronnych i wygodnych. Bardziej majętne rodziny wybierają auta premium, mniej majętne - wielozadaniowe kompakty.
Ponieważ większość rodzin stać na zakup i utrzymanie jednego auta, zainteresowanie niektórych kierowane jest w stronę pojazdów premium. Taki pojazd ma dodatkowo pełnić rolę reprezentacyjną.
Najważniejszy trend na rynku aut używanych jest zupełnie inny, niż główny trend na rynku aut nowych. Wśród aut używanych rządzą samochody wielozadaniowe, kompakty i limuzyny, podczas gdy na rynku aut nowych prym wiodą SUV.
Można też wyciągnąć inne wnioski
Większość aut (ponad połowa) jest sprowadzanych z Niemiec, zatem nic w tym dziwnego, że większość sprowadzanych marek to samochody niemieckie.
Motoryzacyjny rynek niemiecki jest największy w Europie. Trzeba pamiętać, że konkurencja jest duża, bo na dobre samochody używane z Niemiec polują także handlarze z Rosji, Ukrainy, Rumunii, Bułgarii i innych krajów. Ale w Niemczech działa też wiele firm, wyspecjalizowanych w sprzedaży aut używanych, w tym uszkodzonych (organizowane są np. specjalne aukcje przez firmy ubezpieczeniowe dla osób, które prowadzą handel samochodami używanymi).
Niektórzy Polacy z nieufnością podchodzą do aut produkcji francuskiej i włoskiej, które przez przeciętnego nabywcę są postrzegane jako awaryjne.
Wielkim rynkiem motoryzacyjnym jest także Wielka Brytania. Ale przeróbki samochodów sprowadzanych z Wielkiej Brytanii są nieopłacalne. Rynki pozostałych państw są albo małe, albo odległe, przez co koszty importu aut używanych bardzo wzrastają.
Wielu polskich klientów wierzy w mity, które mówią o wyjątkowej trwałości aut niemieckich. Niemiecka blacha jest mocna i nie rdzewieje. Niemiecka technika jest tak dobra, że auta się nie psują. To oczywiście bzdury. Samochody niemieckie psują sie tak samo, jak inne i korodują tak samo, jak inne. Bardzo wiele zależy od tego, jak auto było serwisowane.
Polski nabywca wierzy w to, że niemiecki właściciel wyjątkowo dbał o swój samochód, serwisował go przez cały okres eksploatacji w ASO, przy użyciu najlepszych płynów oraz części zamiennych. To oczywiście, fantastyka.
Niemiecki klimat jest podobny do polskiego. Zatem auta nie są narażone na podwyższone zagrożenie rdzewieniem, jak np. w Holandii czy w UK.
Stylistyka niemieckich aut po prostu podoba się polskim klientom. W przypadku wielu limuzyn jest ona ponadczasowe (auta BMW, Mercedes Benz, Audi). Nie ma w niej tak wielu kontrowersyjnych elementów, jak np. w stylistyce samochodów Renault, Citroen, czy innych marek, np. Nissan, co wielu kupujących odstrasza.
W polskich sklepach motoryzacyjnych jest mnóstwo części zamiennych do samochodów niemieckich, w tym bardzo wiele tańszych zamienników. Pozwala to tanio serwisować pojazd.
Wielu polskich klientów nabywa auto klasy premium, bo jego cena jest dla nich możliwa do akceptacji. Ale klienci często nie biorą pod uwagę tego, że auto wymaga drogiego serwisowania.