Chłodnia vs izoterma vs mroźnia - różnice, cechy, zastosowanie
Do transportu żywności wymagane są specjalne warunki termiczne i wilgotnościowe. Do transportu produktów spożywczych służą zazwyczaj pojazdy z zabudowami typu izoterma, chłodnia i mroźnia. Czym różnią się poszczególne zabudowy?

Z artykułu dowiesz się o:
Izoterma vs chłodnia vs mroźnia - podstawowa charakterystyka i funkcje
Samochody dostawcze często używane są także do transportu różnego rodzaju żywności. W przypadku tego typu towaru kluczową rolę odgrywa odpowiednia temperatura w przedziale ładunkowym. Samochody muszą być dobrze izolowane, gdyż nieodpowiednia temperatura w przedziale ładunkowym mogłaby spowodować zepsucie się żywności podczas transportu. Zazwyczaj służą ku temu grube warstwy materiałów izolujących szczelnie przylegających do ścian furgonetki, a w tych bardziej zaawansowanych zabudowach temperatura w przedziale ładunkowym może być nawet niższa niż otoczenia i utrzymywana na ściśle określonym poziomie. Najczęściej spotykanymi typami zabudów służącymi do transportu żywności są izotermy, chłodnie i mroźnie. Czym różnią się poszczególne zabudowy i jakie jest ich zastosowanie?
Izoterma - budowa i cechy
W przypadku izotermy nadwozia stanowią główny, aczkolwiek nie jedyny element konstrukcyjny pojazdu. Wyróżniają je specjalne ścianki, drzwi i dach wykonane z grubych materiałów izolujących, ściśle przylegających do ścian furgonetki. Zapobiega to wymianie temperatury między przestrzenią ładunkową a otoczeniem, która ogranicza się w zasadzie tylko do momentów rozładunku i załadunku. Wyróżniamy izotermy ze standardową izolacją termiczną - w tym przypadku współczynnik przenikania ciepła jest mniejszy lub równy 0,7 K, zaś w przypadku izoterm ze wzmocnioną izolacją termiczną współczynnik ten wynosi nie więcej niż 0,4 K. Izoterm najczęściej używa się do krótkodystansowego transportu produktów, które wymagają umiarkowanego chłodzenia.

Wyróżniamy ponadto izotermy w formie zabudowy wewnętrznej polegające na dostosowaniu istniejącego nadwozia samochodu dostawczego do pełnienia roli izotermy oraz izotermy w formie zabudowy kontenerowej, która jest montowana na ramie dużego samochodu dostawczego.
W nadwoziu izotermy stosuje się często drzwi boczne lub/i tylne skrzydłowe. Ściany izotermy mogą być wykonane z poliuretanu, styroduru, wełny mineralnej albo innej pianki termoizolacyjnej, jak np. materiał PFHP. Izoterma nie posiada okien. Wnętrze wyłożone jest zwykle płytami z tworzywa sztucznego, takimi jak laminaty, tworzywa ABS lub inne. Im odporniejsze tworzywa, tym wnętrze izotermy łatwiej utrzymać w czystości, np. stosując myjkę wysokociśnieniową. W zależności od rodzaju przewożonego towaru w izotermie stosuje się podłogę antypoślizgową lub podłogę z ryflowanej blachy stalowej (w przypadu przewozu ciężkich towarów).
Izoterma - zastosowanie
Izotermy powstają na bazie samochodów dostawczych różnej wielkości, zarówno kompaktowych, średniej wielkości jak i dużych pojazdów dostawczych do 3,5 tony. Izotermy wykorzystuje się m.in. do transportu:
- podstawowych produktów spożywczych, niewymagających mrożenia i przewozu w niskich temperaturach
- warzyw i owoców
- kwiatów i sadzonek
- produktów farmaceutycznych
- produktów chemicznych
- produktów medycznych
- farb i lakierów
Chłodnia - budowa i cechy
Chłodnie są samochodami wyposażonymi w zaawansowane systemy chłodzenia utrzymujące stałą temperaturę w przestrzeni ładunkowej dzięki współpracy ze sprężarką i innymi urządzeniami kontrolnymi. Przy wyborze chłodni powinniśmy zwrócić uwagę na wysokość, długość oraz szerokość ładowni, bowiem może być ona nieco mniejsza niż w furgonie z racji na zastosowanie paneli na ścianach o grubości od 40 do 60 mm. Im większa grubość tym lepsza jest izolacja cieplna. W tym celu stosuje się np. polistyren ekstrudowany. Ściany mogą być wyłożone blachą ryflowaną, albo blachą aluminiową. Na podłodze często montuje się grubą sklejkę, albo inny materiał. Może być on wyposażony w listwy ślizgowe. Bardzo ważna jest też szczelność zabudowy, dlatego stosuje się dodatkowe uszczelki na drzwiach. Liczy się także sterylność, dlatego wnętrze zabudowy może być pokryte specjalną powłoką antybakteryjną.
Służący do utrzymania właściwej temperatury w ładowni agregat w trakcie pracy silnika zasilany jest energią z alternatora, a po wyłączeniu energią z osobnego akumulatora. Agregat chłodniczy może znajdować się we wnętrzu przedziału ładunkowego lub na zewnątrz samochodu (na dachu). W samochodach typu chłodnia stosuje się także specjalne termometry do monitorowania temperatury w ładowni oraz termograf, który zapisuje stale temperaturę we wnętrzu ładowni, co pozwala na kontrolę warunków transportowanego towaru. We wnętrzu ładowni musi być także zapewniona odpowiednia, pionowa cyrkulacja powietrza. W tym celu stosuje się specjalne kierownice lub kanały przepływu powietrza.

Zabudowa typu chłodnia może mieć formę kontenera chłodniczego opartego na ramie samochodu dostawczego o dmc do 3,5 tony lub odpowiednio dostosowanego przedziału ładunkowego samochodu dostawczego typu furgon, z wydzieloną (zamkniętą) strefą ładowni. Temperatury wnętrza chłodni według klas:
- A – od +12 stopni do 0 stopni
- B – od +12 stopni do -10 stopni
- C- od +12 stopni do -20 stopni
- D – 0 stopni
- E - -10 stopni
- F - -20 stopni
Chłodnia - zastosowanie
Samochody dostawcze typu chłodnia najlepiej sprawdzą się do przewożenia produktów, która wymaga chłodzenia, jak np. nabiał, mięso czy niektóre warzywa i owoce. Chłodnie mogą służyć też do transportu niektórych kwiatów, a także produktów i surowców medycznych i farmaceutycznych oraz niektórych produktów chemicznych.
Mroźnia - cechy i budowa
Mroźnia stanowi najbardziej zaawansowany rodzaj zabudowy z izolacją termiczną. Ściany i sufit tej zabudowy mają grubszą izolację niż chłodnia. Pozwala ona na utrzymanie temperatury w przedziale ładunkowej niejednokrotnie poniżej -18 stopni Celcjusza przez okres nawet 12 godzin, przy średniej temperaturze zewnątrz nadwozia +30 °C. Do zabudowy mroźni można wykorzystać np. polistyren ekstrudowany. Podłoga również musi być odpowiednio izolowana i często posiada też antypoślizgową wylewkę. Mroźnia również ma agregat chłodniczy do utrzymywania niskiej temperatury wewnątrz ładowni.

Mroźnie służą do przewozu towarów wymagających niskich temperatur takich jak mrożonki, lody czy mięso.
Izotermy, chłodnie i mroźnie w ofercie Superauto.pl
W ofercie Superauto.pl znajdziecie kilka izoterm, chłodni i mroźni na bazie samochodów dostawczych różnych marek. Samochody są fabrycznie nowe i pochodzą z 2023 roku, dostaniecie je od ręki. Możecie też liczyć na atrakcyjne finansowaine, minimum formalności i rabaty sięgające nawet 20%.