Ceny i dostępność części do chińskich samochodów - jakie są?
Choć chińskie auta jako nowe kuszą niskim kosztem zakupu, wielu kupujących obawia się problemów z częściami zamiennymi. Ile trzeba za nie zapłacić i czy można je bez problemu dostać?

Z artykułu dowiesz się o:
Chińskie samochody szturmem zdobywają polski rynek – od stycznia zarejestrowano ich już ponad 20 tys., a udział w rynku przekroczył 7%. Prognozy wskazują, że do końca roku na polskich drogach może pojawić się ponad 30 tys. aut z Chin. Co przyciąga kierowców? Przystępna cena, długi okres gwarancji i bogate wyposażenie w standardzie. Co ciekawe, jak wynika z analiz IBRM Samar, aż 9 na 10 nabywców to osoby, które wcześniej nie miały doświadczenia z zakupem nowego auta w salonie, a większość kupujących stanowią klienci prywatni. Nadal jednak część kierowców zastanawia się, czy problemem nie okażą się ceny i dostępność części zamiennych. Postanowiliśmy to sprawdzić.
Chińskie samochody a obawy kupujących – czym przejmują się potencjalni nabywcy?
Polacy wciąż mają sporo obaw wobec chińskich aut Jak pokazuje badanie Instytutu ARC na zlecenie PZWLP, największe wątpliwości budzi jakość i trwałość aut oraz brak zaufania do nieznanych marek – po 42% wskazań. Z tym łączą się także pytania o serwis i części zamienne. Dla 40% badanych problemem numer jeden jest bezpieczeństwo. Z kolei 24% obawia się, czy chińskie samochody spełniają europejskie normy emisji spalin, a 13% nie przekonuje ich design chińskich modeli.
Chińscy producenci rozwijają zaplecze magazynowe części zamiennych
Chińskie marki dobrze rozumieją, że jednym z głównych zmartwień polskich klientów jest dostępność części do ich samochodów. Dlatego podejmują działania mające zwiększyć zaufanie do swoich aut. Przykładem są Omoda i Jaecoo – producenci, którzy deklarują długofalową obecność w Polsce i stawiają na lokalne zaplecze logistyczne. Kluczowym ogniwem w obsłudze serwisowej jest Centralny Magazyn Części Zamiennych w Duchnicach pod Warszawą. To właśnie stamtąd trafiają komponenty do autoryzowanych serwisów – zazwyczaj w ciągu 24 godzin od złożenia zamówienia przez dealera. W nagłych przypadkach sięga się także po zasoby magazynowe marek z innych krajów Europy, takich jak Wielka Brytania, Belgia, Włochy czy Hiszpania.
Producent zapewnia, że magazyn w Polsce jest na bieżąco uzupełniany. W razie braków większe partie części sprowadzane są drogą morską (maksymalnie w ciągu 3 miesięcy), a w wyjątkowych sytuacjach – transportem lotniczym prosto z Chin, aby znacząco skrócić czas dostawy.
Podobną strategię wdrażają także inni producenci. MG w 2024 roku uruchomiło swoje centrum dystrybucji na Węgrzech – SAIC MOTOR CEE Parts Distribution Center, które obsługuje całą Europę Środkowo-Wschodnią i skraca czas dostaw do maksymalnie 7 dni.
Z kolei BYD przygotowuje się do uruchomienia dwóch dużych fabryk w Europie – w Manisie (Turcja) i Szeged (Węgry). Produkcja ma wystartować już w 2026 roku.
Leapmotor natomiast montuje część swoich modeli bezpośrednio na Starym Kontynencie, m.in. w hiszpańskiej fabryce, a punkty sprzedaży i serwisy tej marki funkcjonują często we współpracy z salonami należącymi do grupy Stellantis – właściciela marki.
Rozbudowa sieci serwisowej kluczowym filarem ekspansji chińskich marek
Chińscy producenci stawiają nie tylko na atrakcyjne ceny czy bogate wyposażenie, ale także na szybki rozwój zaplecza serwisowego. Przykładem są Omoda i Jaecoo – marki, które w ciągu zaledwie roku od debiutu w Polsce stworzyły sieć blisko 50 autoryzowanych punktów sprzedaży i serwisu. Równie dynamicznie rozwija się Chery – producent, który pojawił się na polskim rynku w lipcu 2025 roku, a do końca roku planuje posiadać aż 30 placówek w całym kraju.
Swoją sieć powiększa również MG – obecny lider w segmencie chińskich samochodów w Polsce, który dysponuje już 45 autoryzowanymi punktami. W największych miastach kraju coraz łatwiej znaleźć też salony innych marek z Chin, takich jak Forthing, BAIC, Leapmotor czy BYD, które posiadają obecnie 24 punkty sprzedaży i 11 serwisów.
Polska odgrywa szczególną rolę w strategii ekspansji chińskich producentów – dla takich marek jak Omoda, Jaecoo czy Chery jest jednym z kluczowych rynków w Europie. Wynika to zarówno z braku własnej motoryzacji, jak i dużej otwartości konsumentów na konkurencyjne cenowo auta z bogatym wyposażeniem.
Zobacz ile kosztują przeglądy chińskich samochodów? Gwarancje na chińskie samochody warunki na Superauto.pl
Ile zapłacimy za części do chińskich aut?
Jak wyglądają ceny części zamiennych do popularnych modeli z Chin? Okazuje się, że ich poziom jest zbliżony do kosztów ponoszonych przy autach europejskich marek. Poniżej prezentujemy zestawienie przykładowego koszyka podstawowych elementów.
Część / Model | MG ZS 1.5 | MG HS 1.5T | Omoda 5 | Jaecoo 7 | BAIC Beijing (3, 5, 7) | Forthing T-Five | BYD Seal | BYD Seal U DM-i | Xpeng G6 | Xpeng P7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Reflektor (przód) | 4750 zł | 4750 zł | 4295 zł | 5473 zł | 1500–2600 zł | 5381 zł | 3860 zł | 4990 zł | 4429 zł | 4854 zł |
Szyba czołowa | 1215 zł | 1176 zł | 1464 zł | 5612 zł | 1200–1300 zł | 5285 zł | 3475 zł | 3580 zł | 6048 zł | 5312 zł |
Zderzak przedni | 1276 zł | 1283 zł | 5248 zł | 5519 zł | b.d. | 11 100 zł | 2025 zł | 1885 zł | 1872 zł | 3813 zł |
Amortyzator (przód, para) | 1168 zł (tył) | 1000 zł (tył) | 1698 zł | 1832 zł | 800–1550 zł | 4310 zł | 3760 zł | 1400 zł | 6167 zł | 7921 zł |
Tarcze hamulcowe (przód, para) | 833 zł | 1566 zł | 890 zł | 1427 zł | 490–738 zł | 1850 zł | 1540 zł | 1390 zł | 1343 zł | 1230 zł |
Klocki hamulcowe (przód) | 732 zł | 1080 zł | 785 zł | 855 zł | 495–773 zł | 877 zł | 903 zł | 891 zł | 557 zł | 1743 zł |
Tarcza sprzęgła + docisk + łożysko + koło zamachowe | 1545 zł | 7940 zł | 12 318 zł | 12 237 zł | 4037 zł | b.d. | – | – | – | – |
Razem | 11 519 zł | 18 795 zł | 26 698 zł | 32 955 zł | 6527–11 508 zł | 26 803 zł | 15 563 zł | 14 136 zł | 20 416 zł |
24 873 zł |
Na koszt części mogą wpływać zarówno bieżące promocje i polityka cenowa konkretnego ASO, jak i czynniki zewnętrzne, takie jak kurs dolara czy juana. Wprawdzie do części chińskich modeli można znaleźć zamienniki, jednak ich dostępność jest na razie dość ograniczona.
Ile zapłacimy za części do Skody Karoq?
Jak kształtują się ceny podzespołów w przypadku popularnego europejskiego SUV-a? Na przykładzie Skody Karoq przygotowaliśmy przykładowy koszyk części. Przednie klocki hamulcowe kosztują 509 zł, a reflektor – w zależności od wersji (LED Basic lub Matrix LED) – od 2000 do nawet 7300 zł. Za przednią szybę trzeba zapłacić ok. 3400 zł, natomiast komplet przednich amortyzatorów wyceniany jest na 1700 zł.
Część | Cena |
---|---|
Klocki hamulcowe (przód) | 509 zł |
Reflektor przedni (LED Basic / Matrix LED) | 2000 – 7300 zł |
Szyba czołowa | 3400 zł |
Amortyzatory przednie (komplet) | 1700 zł |
Podsumowanie
Analizując ceny podstawowych części do popularnych chińskich samochodów, widać, że nie odbiegają one znacząco od kosztów w przypadku modeli europejskich. Problemem pozostaje jednak skromniejsza oferta zamienników, co wynika z krótkiej obecności wielu aut z Chin na rynku oraz ich mniejszej popularności. Z czasem jednak dostępność części alternatywnych powinna stopniowo się poprawiać. Warto też przed zakupem nowego samochodu odwiedzić dział serwisu i części, aby stworzyć sobie przykładowy koszyk elementów – dzięki temu łatwiej ocenić, jakie realne koszty mogą wiązać się z utrzymaniem wybranego modelu. Choć deklaracje chińskich producentów dotyczące płynności dostaw i łatwego dostępu do części brzmią obiecująco, dopiero praktyka pokaże, jak system ten sprawdzi się w rzeczywistości i jak często klienci będą zmuszeni z niego korzystać.