Toyota RAV4 czy Hyundai Tucson? Porównujemy
Hybrydowa Toyota RAV4 nie miała konkurencji przez kilka lat. Jej najnowsza odsłona zachwyca a w odniesieniu do początkowych generacji jest jednym z ciekawszych modeli SUVów dostępnych na polskim rynku. W 2020 roku rynek zadrżał. Nowy Hyundai Tucson silnie przetasował stawkę w konkurencji.
Toyota RAV4 z napęd hybrydowy zadebiutowała w 2016 r. Po raz pierwszy był on dostępny w czwartej generacji tego modelu. Przez 5 lat na świecie sprzedano ponad 1 milion egzemplarzy hybrydowej RAV4. Z tej liczby na Europę przypadło ponad 400 tys. egzemplarzy, a na Polskę – 27 tys. Pod koniec 2020 r. na polskim rynku pojawił się konkurent dla japońskiego kompaktowego SUV-a: nowy Hyundai Tucson, którego czwarta generacja dostępna jest także w wersji zelektryfikowanej: jako hybryda MHEV (czyli mild hybrid), HEV i PHEV.
Porównaliśmy Toyotę RAV4 i Hyundaia Tucson z klasycznym napędem hybrydowym, czyli z hybrydą typu HEV. Czym różnią się od siebie oba modele? Który z nich lepiej wybrać? Poniżej prównujemy dla was te kultowe już dzisiaj modele oraz prezentujemy aktualną ofertę Toyota RAV4 oraz Hyundai Tucson w Superauto.pl.
Toyota RAV4 w leasingu dla firm i osób prywatnych
Hyundai Tucson w leasingu dla firm i osób prywatnych
Nadwozie. Klasyczne czy rewolucyjne?
Toyota RAV4 piątej generacji jest dostępna od 2019 r. To auto można spotkać na ulicach na tyle często, że jego sylwetka (mimo że nadal jest atrakcyjna) zdążyła już nieco spowszednieć (opatrzyć, byłoby za mocno powiedziane). Co innego Hyundai Tucson. Przedstawicieli jego czwartej nie spotyka się, po pierwsze, aż tak często, a – po drugie – jego sylwetka jest na tyle nowoczesna, że bardziej przyciąga wzrok.


Obecnie sprzedawana Toyota RAV4 nawiązuje stylistycznie do koncepcyjnego modelu FT-AC (Future Toyota Adventure Concept) zaprezentowanego podczas Los Angeles Auto Show w grudniu 2017 r. En face RAV4 patrzy wąskimi przednimi reflektorami, które wyglądają jak przymrużone oczy. Do tego dodać jeszcze trzeba duży ciemny grill. Nadwozie ravki jest wyraziste i narysowane zdecydowanymi liniami. Do tego trzeba dodać poprowadzoną poziomo maskę silnika, podkreślającą przynależność samochodu do rodziny SUV-ów.
Hyundai Tucson? O ile RAV4 nawiązuje stylistycznie do concept cara, to o nowym Tucsonie można powiedzieć, że wygląda jak model koncepcyjny, którego produkcja będzie wdrożona w przyszłości. Co robi największe wrażenie? Przede wszystkim wbudowane w zewnętrzne sekcje grilla LED-owe światła do jazdy dziennej (ich kształt przypomina skrzydła). Największe wrażenie robią nocą, zwłaszcza na ciemnej drodze.
Boki auta najlepiej opisuje słowo przetłoczenia. Wrażenie robi też chromowana listwa biegnąca przez górną część drzwi i rozszerzająca się na słupku C. Tył samochodu także robi robotę. Podobać się mogą tylne światła z detalami nawiązującymi do przednich reflektorów, połączone LED-ową listwą podświetloną po włączeniu świateł mijania.
Samochód kupuje się także oczami. Oba porównywane modele są atrakcyjne pod względem designu. RAV4 jest nieco bardziej zachowawcza, a Tucson bardziej wyjątkowy. A jak prezentują się oba auta pod względem rozmiarów? To sprawdzisz w poniższej tabeli.
| Parametr | Toyota RAV4 | Hyundai Tucson | Różnica (RAV4 vs. Tucson) |
| Długość | 4 600 mm | 4 500 mm | + 100 mm |
| Wysokość | 1 685 mm | 1 650 mm | + 35 mm |
| Szerokość | 1 855 mm | 1 865 mm | - 10 mm |
| Rozstaw osi | 2 690 mm | 2 680 mm | + 10 mm |
| Prześwit | 190 mm | 170 mm | + 20 mm |
| Pojemność bagażnika (oparcia tylnej kanapy rozłożone) | 580 l | 616 l | - 36 l |
| Pojemność bagażnika (oparcia tylnej kanapy złożone) | 1 690 mm | 1 795 mm | - 105 mm |
Toyota RAV4 jest dłuższa od Hyundaia Tucsona o 10 cm. Jednak rozstaw osi, od którego zależy ilość miejsca w kabinie, ma większy zaledwie o 1 cm, co można uznać za wartość pomijalną. Koreański SUV jest za to minimalnie szerszy (znów o te pomijalne 10 mm) i ma większy bagażnik. RAV4 może się za to pochwalić większym (o 2 cm) prześwitem.
Podsumowując, oba auta są w zasadzie porównywalne, nawet pomimo tego, że RAV4 jest dłuższa o 10 cm.
Wnętrze? Dwa różne światy


Oba kompaktowe SUV-y różnią się designem. Totota RAV4 jest autem zaprojektowanym bardziej klasycznie, a Hyundai Tucson – nowocześnie, a wręcz – rewolucyjnie.
Jeżeli wcześniej jeździłeś innym modelem Toyoty (np. nową Corollą czy C-HR), to kokpit RAV4 będzie dla Ciebie znajomy i szybko go ogarniesz. Ekran systemu multimedialnego, umiejscowienie pokręteł i przycisków – wszystko to jest rozmieszczone podobnie, jak w innych autach japońskiego producenta. Nawet jeśli nie prowadziłeś wcześniej żadnej Toyoty, to bez problemów odnajdziesz się we wnętrzu RAV-ki.
Z kolei kokpit nowego Tucsona jest prawdziwym popisem designerskim. Co prawda wyświetlacz w miejscu wskaźników jest montowany m.in. w miejskim i20, ale wcześniej nie spotkałem się jeszcze z ekranem systemu inforozrywki, który – po pierwsze nie jest zamontowany na górze deski rozdzielczej – a po drugie płynnie przechodzi w panel do sterowania klimatyzacją.
Jeszcze jednym wyróżnikiem wnętrza Tucsona jest centrum sterowania znajdujące się na przedłużeniu szerokiego i bardzo wygodnego podłokietnika. W wyższych wersjach wyposażenia znajdują się tam przyciski do sterowania skrzynią biegów (dzięki temu, że w aucie zastosowany jest system Shift-by-Wire przełożeniami skrzyni biegów steruje się przyciskami), przyciski włączające podgrzewaniem foteli, wybierak trybów jazdy czy elektryczny hamulec postojowy.
Ekran systemu multimedialnego w Toyocie ma wielkość 8 cali. W Hyundaiu – w zależności od wersji wyposażenia – ośmiocalowy (w wersjach Modern i Smart) lub 10,25 cala (w wersjach Executive i Platinum).
W obu autach standardem jest łączność Android Auto i Apple Car Play. Ale o ile w Hyundaiu Android Auto działało bez zastrzeżeń, to w Toyocie, mimo wielokrotnych prób nie udało mi się niestety sparować smartfona z systemem multimedialnym.
Dwa podejścia do napędu hybrydowego


Toyota szczyci się tym, że była prekursorem stosowania napędu hybrydowego. W Tucsonie dotychczas dostępny była tylko miękka hybryda, czyli system mild hybrid (MHEV). Zelektryfikowanie modelu miało miejsce dopiero w obecnej generacji tego SUV-a, kiedy w ofercie pojawiły się hybryda typu HEV i PHEV.
Czym różni się podejście obu producentów do napędu hybrydowego? Pokażę to na przykładzie aut z klasycznym napędem hybrydowym, czyli hybryd typ HEV, w których energia elektryczna uzyskiwana jest np. podczas hamowania czy jazdy rozpędem (po zdjęciu nogi z pedału przyspieszenia).
Toyota RAV4 – silnik wolnossący i skrzynia e-CVT
Napęd hybrydowy w Toyocie RAV4 składa się z:
- wolnossącego silnika spalinowego o pojemności 2,5 l, mocy 176 KM (osiąganej przy 5 700 obr./min) i maksymalnym momencie obrotowym 221 Nm (osiąganym od 3 600 do 5 200 obr./min)
- i silnika elektrycznego o mocy 120 KM umieszczonego przy przedniej osi. W Toyocie RAV4 z napędem na obie osie AWD-i, przy tylnej osi znajduje się drugi silnik o mocy 54 KM.
Łączna moc układu hybrydowego wynosi 218 KM (przy napędzie na przednią oś) i 222 KM (przy napędzie na obie osie).
Napęd AWD-i jest sterowanym przez komputer układem hybrydowym, w którym tylna oś jest napędzana przez dodatkowy, załączany w razie potrzeby silnik elektryczny. W tym rozwiązaniu nie ma żadnego mechanicznego połączenia między osiami, wału napędowego czy skrzyni rozdzielczej z reduktorem.
Silnik elektryczny napędzający tylne koła działa niezależnie od napędu przedniej osi i jest automatycznie dołączany podczas ruszania lub jazdy po śliskiej nawierzchni, w zakręcie oraz na miękkim podłożu. Zwiększa przyczepność, stabilność i sterowność w trudnych warunkach drogowych.
System AWD-i jest wyposażony w dwa tryby jazdy: Trail i Snow.
Hyundai Tucson – silnik turbodoładowany i skrzynia automatyczna
Koreański producent podszedł do tematu w nieco inny sposób. W skład napędu hybrydowego w Hyundaiu Tucsonie wchodzą:
- turbodoładowany silnik spalinowy 1.6 T-GDI Smartstream o mocy 180 KM (osiąganej przy 5 500 obr./min) i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm (osiąganym od 1 500 do 4 500 obr./min)
- i silnika elektrycznego o mocy ok. 60 KM.
Łączna moc układu hybrydowego wynosi 230 KM.
Hyundai Tucson może być wyposażony w napęd na 4 koła HTRACK. Jego sercem jest zaawansowany sterownik elektroniczny, który stale analizuje prędkość i warunki drogowe. Sterownik automatycznie optymalizuje rozkład momentu obrotowego między czterema kołami i w razie potrzeby włącza hamulce, aby zapewnić maksymalną przyczepność i stabilność kierunkową, gdy jazda staje się wymagająca.
System HTRACK jest wyposażony w przełącznik trybów jazdy terenowej. Dostępne są trzy opcje: śnieg, błoto i piach.
System HTRACK jest napędem realizowanym za pomocą sprzęgła, które dołącza tylną oś. Napęd może być dystrybuowany w 100% na przednią oś do 50% na przednią i tylną oś. O ilości przekazywanego momentu obrotowego decyduje komputer w zależności od trybu jazdy i warunków drogowych.
Toyota RAV4 i Hyundai Tucson – porównanie danych technicznych i osiągów
| Parametr | Toyota RAV4 | Hyundai Tucson |
| Moc układu hybrydowego (dla napędu 4WD) | 222 KM | 230 KM |
| Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,1 sek. | 8,3 sek. |
| Prędkość maksymalna | 180 km/h | 193 km/h |
| Skrzynia biegów | Bezstopniowa e-CVT | Automatyczna sześciobiegowa |
| Napęd tylnej osi | Silnik elektryczny | Z układu napędowego (do 50% momentu obrotowego) |
| Zużycie paliwa (l/100 km) | 5,6 - 5,9 | 6,2 - 6,6 |
| Emisja CO2 | 127 - 134 | 140 - 149 |
Pod kątem łącznej mocy układu hybrydowego lepiej wypada Tucson. Koreański SUV ma także większą prędkość maksymalną. Toyota RAV4 za to minimalnie szybciej (o 0,2 sek.) przyspiesza do 100 km/h i emituje mniej dwutlenku węgla.
Tym, co najbardziej różni oba auta jest rodzaj silnika benzynowego będącego częścią systemu hybrydowego. W Toyocie jest to silnik wolnossący połączony z bezstopniową skrzynią e-CVT, a w Hyundaiu turbodoładowana jednostka 1.6 T-GDI współpracująca z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów. Druga różnica to sposób działania napędu na obie osie. W RAV4 jest on realizowany przy pomocy silnika elektrycznego na tylnej osi, a w Tucsonie – w sposób klasyczny – z wykorzystaniem sprzęgła dołączającego napęd na tylną oś.
Ceny i wyposażenie
Cena Toyoty RAV4 z napędem 2.5 Hybrid Dynamic Force 222 KM AWD-i e-CVT startuje od 149 200 zł. Za Hyundaia Tucsona z napędem 1.6 T-GDI HEV 6AT 4WD trzeba zapłacić co najmniej 142 900 zł.
To jednak są ceny podstawowych wersji wyposażenia. Na jaki wydatek trzeba przygotować się chcąc kupić jednego z porównywanych SUV-ów w najwyższej wersji wyposażenia (Ececutive w Toyocie i Platinum w Hyundaiu), co znajdzie się w ich wyposażeniu standardowym, a do czego trzeba dopłacić? Sprawdźmy!
| Parametr | Toyota RAV4 Executive | Hyundai Tucson Platinum |
| Cena | 186 300 zł | 172 900 zł |
| Światła LED (do jazdy dziennej, główne, drogowe, tylne) | TAK | TAK |
| Automatyczne światła drogowe | TAK | TAK |
| Kamera cofania | TAK | TAK |
| System kamer 360 | TAK | TAK |
| Automatyczna klimatyzacja dwustrefowa | TAK | TAK |
| Panel do obsługi nawiewów klimatyzacji z tyłu (trzecia strefa) | NIE (tylko nawiewy w drugim rzędzie siedzeń) | TAK |
| 19-calowe felgi aluminiowe | TAK | TAK |
| Ekran systemu multimedialnego | TAK (8 cali) | TAK (10,25 cala) |
| System audio premium | NIE (opcja, Premium Audio JBL, 5 900 zł) | TAK (System Premium Audio KRELL) |
| Apple Car Play/Android Auto | TAK | TAK |
| Elektrycznie unoszone drzwi bagażnika | TAK | NIE |
| Elektrycznie sterowane panoramiczne okno dachowe | NIE (opcja, pakiet SKYVIEW, 6 900 zł) | NIE (opcja, pakiet SUN, 4 300 zł) |
| Podgrzewane przednie siedzenia | TAK | TAK |
| Podgrzewane tylne siedzenia | TAK | TAK |
| Wentylowane przednie siedzenia | TAK | TAK |
| Bezprzewodowa ładowarka do telefonów | TAK | TAK |
| Skórzana tapicerka | TAK | NIE (opcja, pakiet LEATHER, 8 500 zł) |
| Cyfrowe zegary | NIE | TAK (10,25 cala) |
| Aktywny tempomat | TAK | TAK |
Podsumowanie
Gdybym stanął przed takim wyborem jak Neo z Matrixa, i musiał wybrać tabletkę niebieską (Toyota RAV4) lub czerwoną (Hyundai Tucson), to pewnie potrzebowałbym chwili czasu do namysłu. Oba kompaktowe SUV-y są warte zainteresowania. Na który z nich bym się zdecydował? Najprawdopodobniej na Hyundaia Tucsona. Podoba mi się jego sylwetka, oryginalne przednie reflektory i nowoczesne wnętrze. Nie bez znaczenia jest też napęd hybrydowy, w którym wykorzystany jest turbodoładowany silnik benzynowy współpracujący z automatyczną skrzynią biegów. Takie rozwiązanie, według mnie przynajmniej, lepiej sprawdza się podczas jazdy w trasie.