Silnik, ale jaki – benzynowy czy diesel?
Silnik benzynowy czy może diesel? Wybór był łatwiejszy jeszcze kilka lat temu, z uwagi na różnice w cenie paliwa oraz znacznie mniejszy poziom spalania paliwa w silnikach Diesla. Teraz jest to dużo trudniejsze, kupujący coraz częściej skłaniają się w kierunku oszczędnych, nowoczesnych silników benzynowych.
Z punktu widzenia kosztów tankowania paliwa benzyna i diesel (olej napędowy) kupowane są właściwie w tej samej cenie – około 5 zł za litr (aktualne na 2.10.2019). Dlatego kwestie ekonomiczne nie mogą przechylić szali korzyści na stronę silników benzynowych lub Diesla, zwłaszcza że nowoczesne silniki benzynowe zużywają prawie tyle samo paliwa co diesle. Z tego powodu warto zapoznać się z charakterystyką obu silników: benzynowych i Diesla, aby wiedzieć, jakie są ich zalety i wady oraz podjąć świadomą decyzję w kwestii wyboru rodzaju napędu do swojego samochodu.
Silnik benzynowy – wady i zalety
Podstawową zaletą, o której mówi się w przypadku silników benzynowych, jest cena auta wyposażonego w taką jednostkę napędową. Samochody z silnikiem benzynowym są po prostu tańsze niż diesle. Klasyczny silnik benzynowy ma zasadniczo prostą konstrukcję, a to zdaniem mechaników samochodowych przekłada się na mniejszą awaryjność. Idą za tym niższa cena serwisu czy niezbędnych napraw.
Najlepszy silnik benzynowy będzie generował niski poziom hałasu i pracował bezproblemowo, zwłaszcza na krótkich dystansach, gdzie nie ma niebezpieczeństwa przegrzania się. Jaki silnik benzynowy jest najlepszy? Taki, który oszczędza paliwo, a jego spalanie jest najniższe. Za to należy unikać silników benzynowych o wysokim stopniu skomplikowania, np. z turbosprężarkami, ponieważ rośnie w ich przypadku awaryjność jednostki napędowej. Jeśli silnik wyposażony został we wtryskiwacze z bezpośrednim wtryskiem paliwa czy w pompę wysokiego ciśnienia, wymiana tych elementów przy awarii może pociągnąć bardzo wysokie koszty. Jest to wada bardziej zaawansowanych silników na benzynę.
Diesel – wady i zalety
Silnik Diesla zazwyczaj ma niższe spalanie paliwa niż silnik benzynowy, dlatego kierowca może wypracować pewne oszczędności. Kierowcy, którzy mają samochody z silnikiem Diesla, chwalą sobie je za przyjemność, jaką czerpią z jazdy. Wpływa na nią wysoki moment obrotowy, jaki zdolne są osiągnąć jednostki wysokoprężne. Maksymalna wartość uzyskiwana jest przez nie z reguły poniżej granicy 2000 obrotów na minutę, co ułatwia prowadzenie pojazdu i jest zaletą przypisywaną silnikom Diesla.
Za główną wadę silników Diesla uznaje się fakt, że cena zakupu samochodów, jakie są w nie wyposażone, jest zwykle wyższa niż w przypadku samochodów z silnikiem benzynowym tej samej klasy. Droższy będzie serwis i wyższe mogą być koszty usunięcia ewentualnych usterek. Wielu kierowców skarży się na głośną pracę silnika.
Budowa silników Diesla jest bardziej skomplikowana niż silników benzynowych. Pojawiają się w nich niestety elementy, które potencjalnie są najbardziej awaryjnie. To między innymi:
- filtr cząstek stałych DPF,
- zawory EGR,
- turbosprężarka,
- wtryskiwacze paliwa Common Rail.
Naprawy lub wymiana takich części mogą nadwyrężyć budżet użytkownika.
Benzyna kontra diesel – co lepsze?
Duża moc, komfort jazdy i niskie spalanie paliwa to zalety samochodów z silnikiem Diesla. Natomiast pojazdy wyposażone w napęd benzynowy pracują ciszej, są mniej awaryjne oraz nie mają tylu części grożących awarią.
Zatem, co lepsze – diesel czy benzyna? Zasadniczo kupno samochodów z silnikiem Diesla poleca się kierowcom, którzy pokonują rocznie nie mniej niż 20 tys. km i poruszają się na dłuższych dystansach. Na krótkich trasach w mieście diesel nie jest w stanie nagrzać się do właściwej temperatury, co powoduje najczęściej przerwanie procesu czyszczenia filtra DPF. Po zatrzymaniu samochodu nie należy od razu wyłączać zapłonu, ponieważ przerywa się tym samym proces smarowania, który jest niezbędny do prawidłowej pracy silnika.
Samochód z silnikiem benzynowym będzie dobrym wyborem dla kierowców pokonujących rocznie do 10 tys. km, głównie w mieście. Jednostka o prostej konstrukcji, pozbawiona turbodoładowania będzie służyła właścicielowi latami, bez ryzyka awarii. Diesel nadaje się dla kierowców jeżdżących dużo częściej, z uwagi na większy przebieg na jednym baku paliwa i komfortową jazdę.