Nowa Kia Sorento – nowa odsłona dużego SUVa
Kilka dni temu Kia zaprezentowało nową - czwartą już - generację Sorento, swojego największego SUV-a oferowanego na rynku europejskim. Sprawdziłem, na co będą mogły liczyć osoby, które będą chciały kupić nową Kię Sorento.
Kia Sorento to największy SUV koreańskiego producenta oferowany na rynku europejskim. W salonach dealerskich sprzedawana jest obecnie trzecia generacja tego modelu. Nowa Kia Sorento 2020 miała mieć swoją premierę podczas tegorocznego Salonu Samochodowego w Genewie. Z uwagi jednak na sytuację epidemiologiczną został on odwołany, a nowe Sorento zostało pokazane podczas prezentacji transmitowanej przez internet.
Premiera Kia Sorento. Jaka jest nowa Kia Sorento?
Poznaj ceny najnowszej Kia Soretno- Kia Sorento - dane technicze, cena
Kia Sorento - więcej przestrzeni
W porównaniu do modelu trzeciej generacji, nowa Kia Sorento urosła zaledwie o 1 cm (jej długość wynosi 481 cm), ale rozstaw jej osi wzrósł o 3,5 cm i wynosi 281,5 cm. Przekłada się to zarówno na ilość miejsca w kabinie, jak i na pojemność bagażnika. W siedmioosobowej wersji auta bagażnik pomieści 821 l, a w wersji pięcioosobowej - 910 l. Zwiększyła się też pojemność bagażnika w wersji siedmioosobowej, kiedy rozłożone są wszystkie siedzenia. W Sorento trzeciej generacji wynosiła ona 142 l, a w czwartej wzrosła do 187 l (w modelu z silnikiem Diesla) lub do 179 l (w modelu z napędem hybrydowym).
Kia Sorento IV - odświeżony wygląd nadwozia
Moje pierwsze skojarzenie po zobaczeniu pierwszych zdjęć nowego Sorento to „wygląda prawie jak Telluride” (Kia Telluride to większy brat modelu Sorento, oferowany w Stanach Zjednoczonych i w Kanadzie. Ma 5 m długości, a jej rozstaw osi wynosi 2,9 m).
Stylistyka nadwozia nowej Kii Sorento charakteryzuje się ostrzejszymi liniami, stylowymi detalami i nowymi proporcjami. Wszystko to, zdaniem producenta, sprawia, że jej nadwozie jest optycznie wydłużone, a samochód wygląda dostojniej.
Nowa Kia Sorento jest pierwszym modelem koreańskiego producenta skonstruowanym na nowej platformie przeznaczonej dla nowej generacji średniej wielkości SUV-ów. Dzięki niej auto ma nie tylko przestronniejsze wnętrze i większy bagażnik, ale jest też jednym z najbardziej wszechstronnych i przestronnych SUV-ów z trzema rzędami siedzeń.
Głównym elementem „twarzy” nowej Kii Sorento nadal jest – charakterystyczny dla modeli tej marki – tygrysi nos. Został on jednak rozbudowany i tworzy całość z reflektorami. Kształt LED-owych świateł do jazdy dziennej ma – wg producenta - przywodzić na myśl skojarzenie z linią wokół oczu tygrysa, co ma dodatkowo wzmocnić stylizację modelu.
Kia Sorento - eleganckie wnętrze i nowoczesne rozwiązania
Kia Sorento 2020 różni się od swojej poprzedniczki nie tylko z zewnątrz. Duże zmiany widać też wewnątrz. W kabinie królują dwa umieszczone blisko siebie ekrany: cyfrowy zestaw wskaźników (12,3 cala) optycznie łączący się z 10,25-calowym dotykowym ekranem systemu multimedialnego, znajdującym się pośrodku deski rozdzielczej. W Sorento czwartej generacji będzie oferowany system audio BOSE z 12 głośnikami.

System multimedialny w Sorento daje możliwość jednoczesnego sparowania za pośrednictwem Bluetooth dwóch smartfonów: jeden może być wykorzystany do realizacji połączeń telefonicznych, a drugi – do streamingu muzyki. Pasażerowie z przodu mają do dyspozycji dwa złącza USB do ładowania urządzeń przenośnych. Osoby podróżujące w drugim rzędzie siedzeń mogą korzystać z gniazd USB umieszczonych w oparciach przednich foteli oraz z dwóch gniazd znajdujących się na konsoli środkowej. Dostęp do gniazd ładowania USB mają także dostęp pasażerowie trzeciego rzędu siedzeń.
Kabina nowego Sorento jest wyposażona w oświetlenie ambientowe (Mood Lighting), emitujące delikatne światło spod deski rozdzielczej oraz na panelach drzwi.
Na rynku europejskim nowe Sorento będzie oferowane z trzema tapicerkami do wyboru:
- z czarnej tkaniny,
- czarnej lub szarej skóry,
- czarnej pikowanej skóry Nappa.
Kia Sorento z napędem hybrydowym
W Korei, Europie i Ameryce Północnej nowa Kia Sorento będzie – po raz pierwszy w historii modelu – dostępna z napędem hybrydowym, który będzie się składał z: turbodoładowanego silnika benzynowego 1,6 T-GDi, silnika elektrycznego o mocy 44,2 kW i, umieszczonego pod podłogą, litowo-jonowego akumulatora o pojemności 1,49 kWh.
Maksymalna moc układu hybrydowego wyniesie 230 KM, a maksymalny moment obrotowy – 350 Nm.
Kia Sorento - silnik
Nowy silnik 1,6 T-GDi jest wyposażony w nowatorską technologię CVVD (Continuous Variable Valve Duration), dzięki której czas otwarcia zaworów może być zmienny i zależy od warunków jazdy. Zasługą tego systemu są lepsze osiągi silnika szczególnie w zakresie niskich i średnich prędkości obrotowych wału korbowego oraz niższe zużycie paliwa.
Moment obrotowy jest przekazywany do kół za pośrednictwem sześciostopniowej przekładni automatycznej i zintegrowanego z nią elektrycznego urządzenia, które umożliwia jednoczesny transfer momentu obrotowego jednostki napędowej i silnika elektrycznego, przy minimalnych stratach energii.
Nabywcy z Europy i Korei będą mogli też wybrać Kię Sorento napędzaną wysokoprężnym silnikiem o pojemności 2,2 l, mocy 202 KM i maksymalnym momencie obrotowym 440 Nm. Silnik ten będzie współpracował z 8-biegową dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów. Co ciekawe, przełożenia nie będą wybierane przy użyciu lewarka, a pokrętła umieszczonego na centralnym panelu.
Blok silnika wysokoprężnego wykonany jest z aluminium i jest lżejszy o 19,5 kg od bloku żeliwnego, który był stosowany w poprzedniej wersji tej jednostki napędowej (masa całego silnika jest o 38,2 kg mniejsza od analogicznej jednostki stosowanej w trzeciej generacji Sorento).
W Korei i Ameryce Północnej nowa Kia Sorento będzie też oferowana z benzynowym silnikiem 2,5 T-GDi, który osiąga moc maksymalną 281 KM i 421 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Także i ten silnik będzie współpracował z nową dwusprzęgłową przekładnią.
W przyszłości gama jednostek napędowych Kii Sorento czwartej generacji powiększy się o nowe silniki benzynowe oraz o jednostkę hybrydową typu plug-in.
Kia Sorento - nie tylko do miasta, ale i w terenie
W Kii Sorento czwartej generacji zastosowany będzie nowy tryb jazdy terenowej (Terrain Mode), który zwiększy możliwości samochodu w trudnym terenie. W połączeniu z opcjonalnym napędem na cztery koła Terrain Mode sprawia, że Sorento lepiej radzi sobie w błocie, na śniegu i w piasku. System dostosowuje również moment zmiany biegów, aby zapewnić autu i utrzymać jak najlepszą przyczepność kół do podłoża w różnych warunkach.
Kiedy nowa Kia Sorento 2020 pojawi się w Polsce?
Sprzedaż nowego Sorento w Europie ma rozpocząć się w trzecim kwartale 2020 r. Na rynek europejski samochód będzie produkowany w koreańskim Hwasung.
