Mitsubishi Outlander PHEV – już w Polsce!
Do polskich salonów Mitsubishi dotarły właśnie pierwsze dostawy najnowszego modelu Mitsubishi Outlander PHEV 2020 - najpopularniejszego na świecie i w Europie SUV z elektrycznym napędem hybrydowym z zasilaniem z gniazdka (plug-in). Sprawdziłem, co powinieneś wiedzieć o tym modelu i ile trzeba za niego zapłacić.

W nowym Mitsubishi Outlander PHEV znajdziesz zmodernizowany układ napędowy, system operacyjny OS, udoskonalony układ jezdny, bogatsze wyposażenie oraz zmiany stylistyczne. Zmianie nie uległy natomiast podstawowe zalety tego SUVa: funkcjonalność, dobrze wyciszone i wyposażone wnętrze, dynamika elektrycznego napędu na 4 koła oraz duży zasięg oraz łatwość ładowania baterii – także ze zwyklego gniazdka 230 V.

Napęd elektryczny, 3 silniki bez skrzyni biegów
Mitsubishi Outlander PHEV konstrukcyjnie jest samochodem elektrycznym. Poruszany jest głównie przez dwa silniki elektryczne pracujące w układzie stałego napędu 4WD. Silnik spalinowy ma rolę wspomagającą: napędzając generator zasilający akumulator trakcyjny lub napędzając bezpośrednio przednie koła samochodu, ale zawsze przy pracujących silnikach elektrycznych z przodu i z tyłu.
Równoległy i szeregowy tryb napędu hybrydowego włącza się na możliwie krótki czas, by dostosować układ napędowy samochodu do specyficznych warunków drogowych. Układy sterowania dążą do przywrócenia napędu całkowicie elektrycznego tak szybko i tak często, jak to jest możliwe.
Dzięki typowej dla silników elektrycznych zdolności dostarczania maksymalnego momentu obrotowego już przy ruszaniu z miejsca, konfiguracja układu napędowego zastosowana w Mitsubishi Outlander PHEV pozwala uzyskać lepsze czasy przyspieszania, niż w analogicznym samochodzie z silnikiem. Innowacyjne rozmieszczenie komponentów układu napędowego pozwoliło zrezygnować z konwencjonalnej skrzyni biegów i wału napędowego. Całość jest sterowana elektronicznie przez system operacyjny PHEV (PHEV OS). Eliminacja wału napędowego (oraz jego przegubów) pozwoliła obniżyć straty mechaniczne powstające przy przekazywaniu napędu, poprawiając sprawność całego układu napędowego i ułatwić kontrolowanie jego działania.
Nowy układ napędowy o łącznej mocy 224 KM
Zespół napędowy Mitsubishi Outlander PHEV został zaktualizowany. Najważniejszą zmianą jest zastosowanie nowego silnika benzynowego o pojemności 2,4-litra, pracującego w obiegu Atkinsona (stosowany on jest głównie w pojazdach hybrydowych lub hybrydowych typu plug-in), zapewniającego lepszą wydajność i sprawność energetyczną, niż tradycyjne silniki spalinowe z wewnętrznym spalaniem w cyklu Otto. Efektem wyższej pojemności skokowej silnika benzynowego 2,4 jest większy moment obrotowy (szczególnie w niskim zakresie obrotów), niższe parametry drgań i hałasu, lepsze przyspieszenie (szczególnie przy niskich i średnich prędkościach) oraz ogólnie niższe zużycie paliwa i niższa emisja CO2.
Zapewniona została także wyższa wydajność komponentów elektrycznych:
- moc generatora wzrosła o 10%,
- moc tylnego silnika zwiększono o 10% (do 95 KM),
- moc wyjściowa akumulatora napędowego wzrosła o 10% a jego pojemność - dzięki nowym ogniwom - do 13,8 kWh.
Zastosowano nowe funkcje, m.in.: system podgrzewania akumulatora, podtrzymujący pracę akumulatora trakcyjnego w niskich temperaturach, kiedy pojazd jest podłączony do punktu ładowania (system działa również podczas jazdy), ze 125 km/h do 135 km/h podniesiono maksymalna prędkość w trybie EV.

Trzy automatycznie wybierane tryby pracy
Mitsubishi Outlander PHEV oferuje trzy tryby jazdy. Wszystkie są automatycznie aktywowane przez system operacyjny PHEV i oferują stały elektryczny napęd na 4 koła:
- EV - tryb całkowicie elektryczny (do 135 km/h) - samochód jest wtedy napędzany przednim i tylnym silnikiem elektrycznym a energia pozyskiwana z akumulatora napędowego.
- Szeregowy tryb hybrydowy - samochód napędzany jest przednim i tylnym silnikiem elektrycznym, silnik spalinowy napędza generator, aby ładować akumulator napędowy podczas jazdy. Ten tryb aktywowany jest automatycznie - podczas nagłego przyspieszenia lub jazdy pod górę oraz gdy zbyt niski jest stan naładowania akumulatora. System dąży do jak najszybszego i najczęstszego powrotu do trybu całkowicie elektrycznego (Pure EV). Silnik jest również uruchamiany automatycznie w określonych odstępach, aby utrzymać go w optymalnym stanie, a także po 89 dniach jazdy wyłącznie elektrycznej w celu konserwacji układu paliwowego.
- Równoległy tryb hybrydowy – w tym trybie silnik napędza przednie koła, przedni silnik elektryczny wspomaga pracę silnika spalinowego a tylny silnik elektryczny napędza tylne koła. To tryb aktywowany automatycznie przy dużej prędkości. System dąży do jak najszybszego i najczęstszego powrotu do szeregowego trybu hybrydowego (lub trybu całkowicie elektrycznego poniżej 135 km/h). Silnik spalinowy, wykorzystując nadwyżkę momentu obrotowego, używany jest także do ładowania akumulatora napędowego przez generator.
Tryby EV, SAVE, Charge
System PHEV jest w pełni automatyczny, bezproblemowy w użyciu i niezawodny. Wybór, jakiego może dokonać kierowca, to:
- wybór priorytetu EV gdziekolwiek i kiedykolwiek uzna to za stosowne,
- aktywacja trybu SAVE – rozwiązanie preferowane w celu zachowania minimalnej dawki energii z akumulatora na później (np. do jazdy w strefie zeroemisyjnej) i ładowanie akumulatora z silnika spalinowego,
- naciśnięcie przełącznika trybu CHARGE, aby wymusić ładowanie, gdy nie jest dostępne żadne źródło zasilania. System ten będzie miał kluczowe znaczenie dla nowych przepisów w niektórych miastach, które pozwolą na wjazd do czystych stref jedynie pojazdów o zerowej emisji. Kierowca Outlandera PHEV będzie mógł jechać z przedmieścia korzystając z trybów hybrydowych, a następnie przełączyć się na elektryczny tryb bezemisyjny po wjeździe do miasta,
- używanie łopatek przy kierownicy do wyboru poziomu hamowania odzyskowego.
Tryb EV jest trybem domyślnym zaraz po uruchomieniu i zapewnia zasięg jazdy bezemisyjnej do 57 km (wg cyklu pomiarowego WLTP City), który nigdy nie oznacza zasięgu tego trybu w sekwencji. Dlatego system PHEV będzie stale przełączał się między jazdą a ładowaniem, szczególnie podczas jazdy w trybie SAVE.
Łatwe ładowanie i odzyskiwanie energii hamowania
Bateria napędową może być ładowana:
- ze standardowego gniazdka 230V. Czas ładowania wynosi ok. 5,5-7 godzin prądem zmiennym o napięciu 230V o natężeniu 8-10 A,
- szybkie ładowanie (standard CHAdeMO - 25 min dla ładowania do 80%),
- tryb CHARGE,
- hamowanie regeneracyjne (6 poziomów).
Super All Wheel Control z Lancera Evolution z dwoma nowymi trybami
Sprawdzony w WRC, wzorowany na tym w modelu Lancer Evolution system napędu na 4 koła Super-All Wheel Control (S-AWC) zwiększa osiągi i zapewniając jeszcze większą wszechstronność napędu na 4 koła. Nowy tryb SPORT zapewnia lepszą reakcję na pedał przyspieszenia i poprawę trakcji podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Nowy tryb ŚNIEG: poprawia trakcję podczas ruszania z miejsca i pokonywania zakrętów na śliskich nawierzchniach.
Zdalne programowanie ze smartfona przez WiFi
Kierowca może używać swojego smartfona jako pilota do zdalnego sterowania poprzez dedykowaną aplikację (dostępna w Europie w Google Play i App Store) do zaprogramowania działania ładowania akumulatora. Ta sama aplikacja pozwala na monitorowanie stanu akumulatora lub ilości energii pozostałej w akumulatorze.

Zmiany stylistyczne i bogatsze wyposażenie
W nowym Mitsubishi Outlander PHEV przeprojektowany został grill i zderzak, a ramki świateł przeciwmgielnych i światła drogowe LED nabrały „technicznego” stylu. Z tyłu przedłużono tylny zderzak i powiększono spojler dachowy.
Kolejne zmiany to nowe 18-calowe felgi w kontrastowym wzorze w dwóch odcieniach, nowe przednie fotele – o wyprofilowanych kształtach ze wzmocnionymi miejscami podparcia, w wyposażeniu opcjonalnym obszyte wysokiej jakości pikowaną, czarną skórą, harmonizującą z pikowanym poszyciem paneli drzwi (wyłącznie dla najwyższej opcji wyposażeniowej) oraz zastosowanie dodatków wyposażeniowych poprawiających jakość codziennych podróży za kierownicą - przełącznik zmiany ustawień Super-All-Wheel-Control, 8-calowy ekran SDA, nowy panel centralny ekranu i nawiewów, przełącznik trybu Sport, przeniesiony przełącznik trybów (tryb EV, tryb Charge, tryb Save, lampki ostrzegawcze), lepsza ergonomia zegarów i wskaźników, bardziej dogodna lokalizacja gniazd USB, nowe sterowanie podnośnika szyb, tylne nawiewy klimatyzacji i nowe materiały.
Mitsubishi Outlander PHEV – cena
Mitsubishi Outlander PHEV 2020 jest oferowany w Polsce w 3 wersjach wyposażenia.
Podstawowa wersja – Intense – kosztuje od 175 990 zł. Za tę cenę dostaniesz m.in.:
- światła do jazdy dziennej w technologii LED,
- kamerę cofania,
- tempomat,
- dwustrefową, automatyczną klimatyzację,
- elektryczny hamulec postojowy z funkcją Auto Hold,
- elektryczną regulację podparcia odcinka lędźwiowego w fotelu kierowcy,
- podgrzewane przednie fotele,
- system dostępu bezkluczykowego,
- chromowane wykończenie atrapy chłodnicy i srebrne relingi dachowe.
Wersja Instyle (od 194 990 zł), dodaje do wyposażenia:
- 18-calowe obręcze kół,
- światła mijania i drogowe w technologii LED,
- elektrycznie regulowany fotel kierowcy,
- elektryczne ogrzewanie kabiny,
- stację multimedialną SDA z 8-calowym ekranem dotykowym i interfejsem Android Auto/Apple Car Play,
- przednie i tylne czujniki parkowania,
- system monitorowania martwego pola w lusterkach zewnętrznych (BSW) i system monitorowania ruchu poprzecznego podczas jazdy do tyłu (RCTA).
Na liście wyposażenia najbogatszej wersji Instyle Plus (od 209 990 zł) znajduje się dodatkowo:
- system kamer 360 stopni z kamerą cofania,
- czarna, skórzana tapicerka z ozdobnymi przeszyciami,
- podgrzewana kierownica i szyba czołowa,
- elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika,
- system łączności „Mitsubishi Remote Control”, multimedialna stacja SDA z wbudowanym systemem nawigacji
- a także system ograniczający skutki kolizji czołowej FCM, układ ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu LDW, tempomat adaptacyjny ACC i automatyczne światła drogowe AHB.

Jesteś zainteresowany zakupem? Sprawdź cenę jaką zapłacisz za leasing Mitsubishi Outlander PHEV.
Nowe Mitsubishi Outlander PHEV zapowiada się bardzo ciekawie. Najbliższy czas pokaże, czy będzie tak popularne, jak poprzednia generacja, której sprzedaż w Europie wyniosła 128 000 egz., a na świecie – 237 000 egz.